1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

E.ON Česká republika s.r.o.

E ON Ceska republika 16Řidičům elektromobilů zjednodušujeme život

Jedna z největších energetických firem masivně investuje do chytrých a zelených technologií, elektromobilitu nevyjímaje. Aktuální výzvou v tomto segmentu je vybudovat kvalitní infrastrukturu a vytvořit smysluplnou síť dobíjecích stanic. „Zároveň je třeba přesvědčit podnikatele a firmy, že řešení v podobě elektromobilů jim může podstatně snížit provozní náklady a zvýšit efektivitu.

Firmám, které se rozhodnou do elektromobility investovat a chtějí vybudovat vlastní dobíječky, nabízíme pomoc s výběrem správného řešení, instalaci celého systému a pomoc s nastavením veškerých služeb,“ říká v rozhovoru Jan Zápotočný, který v představenstvu E.ON Česká republika působí od roku 2018. Na starosti má podporu a řízení obchodu.

Společnost E.ON se dlouhodobě profiluje jako moderní energetická firma. Angažujete se v řadě projektů zaměřených na úspory energií. Jaké z nich jsou podle vás z pohledu domácností nyní nejvýznamnější?

V současnosti jsou to rozhodně tepelná čerpadla či kondenzační plynové kotle, na které mohou domácnosti čerpat takzvané kotlíkové dotace. Tepelná čerpadla se těší u našich zákazníků vzrůstající oblibě, což je vlastně docela logické. Čerpadla jsou sice spojena s vyššími pořizovacími náklady, ale ty se zákazníkům během několika let spolehlivě vrátí v podobě nižších nákladů na vytápění i v podobě komfortu. Na rozdíl třeba od starých kotlů na fosilní paliva, je obsluha i provoz čerpadel velmi snadnou a pohodlnou záležitostí. Na vzestupu je také zájem o fotovoltaická řešení, který jsme v roce 2018 ještě podpořili novou službou Virtuální baterie. Jedná se vlastně o vůbec první cloudové řešení na českém trhu v oblasti ukládání energie, díky němuž mohou klienti využít 100 % energie, které jim fotovoltaická elektrárna na střeše jejich rodinného domu vyrobí.

Jak už jste zmínil, jako první jste do české energetiky přinesli cloudové řešení, a to v souvislosti s fotovoltaikou. Jaké byly reakce a jak se v praxi osvědčilo po roce fungování?

Asi to bude znít neskromně, ale dalo by se říci, že výsledky prvního roku fungování Virtuální baterie předčily naše očekávání. Díky Virtuální baterii mají zákazníci možnost efektivněji hospodařit s energií, kterou si z obnovitelných zdrojů vyrobí, čímž se významně zkracuje i návratnost investice. Přínosy cloudového řešení se poměrně brzy odrazily ve vyšší poptávce po tomto novém produktu, která zaznamenala až čtyřikrát rychlejší růst. Za velký úspěch bych považoval i to, že plných 97 % klientů, kteří si u nás pořizují fotovoltaiku, rovnou využívá výhod Virtuální baterie. Z našeho pohledu se tedy jedná nejenom o první cloudové řešení na našem trhu, ale především o řešení, které prokázalo svůj potenciál a životaschopnost.

Už několik let významně investujete do elektromobility. Před jakými výzvami nyní Česko, potažmo středoevropský region stojí? Jak by mohla elektromobilita vypadat za pět nebo deset let?

Z řady důvodů má elektromobilita před sebou slibnou budoucnost. I přes některé dětské nemoci se tento segment rychle rozvíjí a neméně rychle si hledá své příznivce. Nicméně stále je ještě třeba urazit velký kus cesty. Například ve Švédsku či ve Velké Británii se již dnes testují indukční silnice pro elektromobily, ale přesto se stále jedná o hudbu vzdálenější budoucnosti. Aktuální výzvou je vybudovat kvalitní infrastrukturu a mít smysluplnou síť dobíjecích stanic, která pokryje nejen tranzitní body, ale časem třeba i okresní města. To je naprostý základ. Zároveň je třeba přesvědčit podnikatele a firmy, že řešení v podobě elektromobilů jim může podstatně snížit provozní náklady a zvýšit efektivitu. Jsou to totiž spojené nádoby: čím větší bude zájem o elektromobilitu, tím rychleji bude infrastruktura vznikat. No a s tím, jak se bude rozvíjet infrastruktura a dostupnost, bude logicky i růst poptávka po provozu elektromobilů.

Jaké projekty v oblasti elektromobility máte rozpracované? A jaké se vám už povedlo dokončit?

V prvé řadě bych zmínil, že jsme v rámci elektromobility přišli s novou značkou E.ON Drive, se kterou máme velké plány. Naším cílem je řidičům elektromobilů co nejvíce zjednodušit život. Proto chceme pokračovat v rozvoji veřejné infrastruktury dobíjecích stanic, ale zároveň chceme klientům poskytnout co největší uživatelský komfort a servis – proto jsme spustili třeba mobilní aplikaci E.ON Drive. U běžných klientů, kteří nejčastěji nabíjí své auto přes noc doma, dává velký smysl i propojení s fotovoltaikou a Virtuální baterií. Zaměřujeme se ale i na segment B2B i B2M. Segment B2M by měl v brzké době hrát prioritní roli na poli elektromobility v důsledku povinných kvót pro flotily státních organizací. Firmám, které se rozhodnou do elektromobility investovat a chtějí vybudovat vlastní dobíječky, nabízíme pomoc s výběrem správného řešení, instalaci celého systému a pomoc s nastavením veškerých služeb. Možná bych ještě mohl prozradit, že na podzim máme v plánu spustit superrychlou nabíjecí stanici v České republice. Takže se příznivci elektromobilů určitě mají na co těšit.

Jak bude podle vás vypadat energetika za 10 nebo 20 let? Jak silné slovo v ní budou mít chytré technologie nebo obnovitelné zdroje? A do jakých projektů v této oblasti investujete?

V zásadě bych řekl, že všechny klíčové aspekty budoucího vývoje energetiky jsem už zmínil. Jednak je trendem budoucnosti nepochybně zelená energie a zvyšování podílu energie, kterou jsme schopni vyrobit z obnovitelných zdrojů. To je a bude velké téma i v dlouhodobém horizontu. Dále v budoucnu očekávám, že poroste zájem municipalit o to, aby se také mohly zapojit do projektu chytrých měst, Smart Cities, což jim umožní efektivně vynakládat energii i šetřit finanční prostředky, kterých v samosprávách není nikdy dost. A jelikož jsme se před chvílí věnovali tématu čisté mobility, tak určitě nemohu zapomenout ani na ni, protože ji v následujících letech čeká obrovský rozmach – ať už to bude elektromobilita nebo CNG. Kdybych měl tedy energetickou budoucnost nějak shrnout, bylo by to asi takto: chytrost a zelenost.

Dlouhodobě pořádáte ekologickou soutěž E.ON Energy Globe. Jak to s projekty vypadá letos? Máte svého favorita? V čem je soutěž důležitá?

S Energy Globem jsme začali už před 11 lety, tedy ještě v době, kdy se ekologické projekty ani zdaleka netěšily takovému zájmu a takové podpoře jako dnes. Tehdy jsme byli vlastně takovými průkopníky na poli ekologických projektů a čas ukázal, že tento směr byl správný. Celkem se za těch 11 let přihlásilo 2660 projektů, které jsou zaměřeny na šetření energií a trvale udržitelný rozvoj. Letos jsme se rozhodli pro malou změnu a ke čtyřem tradičním kategoriím: Obec, Firma, Stavba a Vzdělání, jsme přidali ještě pátou kategorii – Produkt. Já už mezi přihlášenými samozřejmě mám své černé koně, ale s dovolením si je nechám pro sebe. Každopádně ale mohu říci, že i tento ročník je doslova nabitý inovacemi a projekty, jejichž alfou a omegou je účelnější vynakládání s energií a ochrana prostředí, v němž žijeme. A o to jde v E.ON Energy Globe v první řadě.

Pro inovativní firmu, jako jste vy, jsou důležití lidé. Jakými pracovníky se obklopujete?

Naši firemní kulturu stavíme na principech „OSN“ – Otevřenosti, Spolupráci a Nehierarchičnosti. Podle mě je také hodně důležité, že dáváme prostor lidem, kteří mají tah na branku a dobré nápady a nebojí se je realizovat. Plně podporuji kolegy, kteří se umějí naplno věnovat své práci, ale přesto si ještě dokážou najít čas na rodinný život a své koníčky. Jakmile je totiž profesní a osobní život v rovnováze, je to vždycky pozitivně vidět na pracovních výsledcích.

Jaké klíčové projekty před vámi nyní leží? Jaká je vaše firemní vize do dalších let?

V dnešní době už nestačí jen prodávat zákazníkům elektřinu nebo plyn, naším cílem je stát se pro klienty partnerem, který je relativně složitým a dynamicky se měnícím světem energetiky hladce provede. A ideálně jim k tomu nabídne nějakou přidanou hodnotu – třeba v podobě technika, který každoročně klientovi zkontroluje plynový kotel v rámci tarifu. Zákazníkům musíme být schopní poradit to nejlepší a nejefektivnější řešení, navrhnout jim možné změny a nabídnout takový standard služeb, který klienti očekávají. Velmi si proto zakládáme na prvotřídním zákaznickém servisu a na vstřícné komunikaci. Pokračovat v této cestě je rozhodně velkou výzvou a závazkem do dalších let. Kromě toho ale máme před sebou i jiné úkoly. Rádi bychom do budoucna mnohem více rozvíjeli koncept Smart Cities a zaměřovat se budeme také na implementaci chytrých technologií v samotných domácnostech. To vše ruku v ruce s ohledem na podporu zelené energie a trvale udržitelného rozvoje. To podle mě bude čím dál důležitější faktor – a to nejen v energetice.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...