1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Erwin Quarder CZ s.r.o.

Erwin Quarder 21Inovujeme myšlení i přístup našich lidí

Ostravská společnost Erwin Quarder CZ s.r.o., vyrábí plastové díly pro automobilový průmysl. V současné době výrazně rozvíjí procesy automatizace, robotizace a optimalizace. Naštěstí se jí daří nacházet lidi, kteří těmto oborům rozumí a umí například programovat roboty.

„Na inovacích produktů a procesů pracuje hlavně naše centrála v Německu. My se snažíme inovovat především myšlení a přístup našich lidí, a to s ohledem na trendy v automobilovém průmyslu, kam dodáváme,“ říká v rozhovoru vedoucí provozu Karel Melichařík.

Společnost Erwin Quarder CZ s.r.o., byla v Ostravě založena v roce 2005. Jak se váš závod vyvíjel?

Náš závod byl před 15 lety zamýšlen jako odnož nástrojárny, která bude pomáhat německé pobočce. V průběhu let se ale postupně vyvinul a přeorientoval na čistě výrobní závod. To je pravděpodobně to nejdůležitější, co předznamenalo náš další vývoj. Z původně 15 pracovníků se firma rozrostla až na zhruba 340 na začátku roku 2020. Aktuálně se výroba rozkládá na 6500 m², na nichž je rozmístěno 58 vstřikolisů.

Vyrábíte plastové díly. Jak se nyní daří tomuto odvětví a vaší firmě? Jaký očekáváte obrat?

Dodáváme zhruba 80 % všech výrobků do automobilového průmyslu. Situace, která nastala na jaře v souvislosti s COVID-19 nás poměrně zasáhla. Viditelné to bude i na obratu. V roce 2019 se obrat podniku pohyboval kolem 36 milionů euro, za loňský rok jsme měli v plánu atakovat, ne-li překonat, hranici 38 milionů euro, ovšem s ohledem na současnou situaci předpokládáme obrat kolem 30 milionů euro.

Společnost Erwin Quarder je rodinný podnik. Zároveň má výrobní závody v různých částech světa. Musí být poměrně náročné tuto pozici udržet.

Ano. Naše firma má pobočky v Číně, v Německu, České republice, Mexiku a v Americe. Na jednu stranu nás to nutí se postupně centralizovat a globalizovat, na druhou stranu firma neustále ctí rodinné principy a hodnoty, a to díky majiteli Martinu Quarderovi, synovi zakladatele naší společnosti. Víme, že to není v současném světě jednoduché – řada našich zákazníků jsou velké korporáty, které působí celosvětově, a o to více si vážíme, že zůstáváme rodinnou firmou.

Spolupracujete s ostatními závody?

Ceníme si toho, že v rámci poboček si nekonkurujeme, ale spolupracujeme a pomáháme si. Sdílíme technologické zkušenosti, vypomáháme si personálně. Jelikož k nám je to nejblíže z Německa, tak k nám jezdí němečtí technici a my zase jezdíme do Německa. Každý rok pak máme globální meeting, kde se setkávají vedoucí závodů a vedoucí kvality, kde porovnáváme naše zkušenosti, úspěchy, neúspěchy poboček a snažíme se z toho vzájemně poučit.
 

Co vše zahrnuje váš výrobní program?

Jak už bylo řečeno, naše firma se soustředí na výrobu plastových výlisků. Vyrábíme hlavně pro automobilový průmysl. V současné době to jsou především různé kryty nebo těla krabic pro automobilovou elektroniku. Protože je automobilový průmysl silný segment, tak se nám docela daří. Většina produktů není přímo vázaná na motory, kde probíhají aktuálně hlavní změny v automobilovém průmyslu zaměřené na snižování CO2, což je pro nás dobře. Spíše vyrábíme součásti interiéru, dveřních zámků a součásti pro řadicí páky. V tomto ohledu nečekáme žádný drastický pokles, jako například výrobci motorů, takže až na zmíněný koronavirus se nám poměrně daří a věřím, že se nám bude dařit i v budoucnu.

Pro koho konkrétně vyrábíte?

Pokud budu hovořit o naší pobočce, tak je to zejména firma Kickert, která sídlí v České republice a v Mexiku. Potom je to Bosch – a hlavní lokace, kam pro tohoto zákazníka dodáváme, je Německo, Mexiko a Čína. K našim zákazníkům patří i společnost Continental s pobočkami v České republice, Německu, Rumunsku a Číně. Nově rozvíjíme také spolupráci se společností ZF – pro tu putují naše produkty do České republiky, Srbska a Německa. V tuto chvíli nejsme přímými dodavateli pro automobilky, ale je to směr, jímž chceme jít, kam se chceme postupně posunout. Naše centrála už tento krok udělala a je přímým dodavatelem koncernu VW. Do budoucna jsme si dali cíl stát se přímým dodavatelem automobilek, jako je Škoda, VW, Audi a BMW.

Jakou roli hrají ve vaší výrobě moderní technologie, robotizace nebo automatizace?

Poměrně velkou. Když se naše společnost rozjížděla, hlavní segment byla výroba na poloautomatech. Bylo tak nutné mít personál, který založí díly před vstřikováním plastů. Důraz jsme kladli na zaškolený personál. V tomto směru jsme se vyvíjeli a vyvíjíme. Jsme nuceni více automatizovat a robotizovat. Aktuálně rozjíždíme už zmíněný nový projekt pro firmu ZF a celá linka je koncipována na plně automatickou výrobu. Roboti zde nahrazují operátory a zakládají díly do formy, pak je odebírají, balí je. Jde o opravdu high-tech technologii, která je plně robotická a automatizovaná, ve které se spojuje více procesů jako vysekávání a ohýbání (kovové zálisky), vstřikování plastů, pěnování (nanášení těsnění). Na konci celého procesu vyjede bedna s hotovými díly, jež se jen uloží na paletu.

Výrobní závody stále více myslí na efektivitu a úspory. Jak toho dosahujete u vás?

Na efektivitu a úspory myslíme dlouhodobě, je to denní chleba každé firmy. Protože nás živí stroje – vstřikolisy – snažíme se co nejvíce eliminovat prostoje strojů a zefektivnit celkové procesy. V posledních letech jsme investovali hlavně do personálu a technické podpory, abychom byli schopni lépe a rychleji reagovat. Zároveň máme on-line systém, který i pracovníkům v kancelářích ukazuje, jestli stroj běží a nemá poruchu. V tomto směru jsme hodně investovali a začíná se nám to i vracet. Je to samozřejmě běh na dlouhou trať.

Mají u vás místo inovace? Zmíníte některé z nedávné doby?

Inovace u nás mají místo, ale segment výroby, ve které se pohybujeme, je docela úzký. Stroje nám dodává náš dodavatel, který je neustále vyvíjí, přidává nové a nové možnosti. Inovujeme hlavně v tom, že jsem na naší centrále v Německu vytvořili oddělení, které je schopné různé automatizace a robotické linky konstruovat a vyrábět. Inovace se tedy dějí tam a my se snažíme inovovat hlavně myšlení a přístup našich lidí s ohledem na trendy v automobilovém průmyslu.

Jak se vám hledají noví zaměstnanci? Jaké pozice nejčastěji obsazujete?

Naše společnost je hodně založena na kvalitním personálu, protože je náš výrobní proces technologický. Teď se přeorientováváme na automatizaci a robotizaci, takže se v poslední době snažíme doplnit stavy seřizovačů, automatizérů a pracovníků, kteří umí ovládat roboty, tvořit a optimalizovat programy. V poslední době se nám to docela daří. Celosvětově jde totiž o velmi zajímavé a různorodé pozice, kdy člověk přijde do styku s novými technologiemi. A to je lákavé. Navíc, automatizace a robotizace se nyní učí i na odborných školách. Takže se nám pozice daří obsazovat.

Jaké novinky chystáte letos?

Rok 2020 byl hodně turbulentní, proto je letos naším hlavním cílem stabilizovat se. Stále nemáme jasné informace, jak to bude v automotive vypadat, nicméně víme, že bychom chtěli optimalizovat sklad a celou interní logistiku. V Ostravě sídlíme v pronajatých prostorách, které jsme rozšířili o třetí halu, tak postupně potřebujeme optimalizovat tok materiálu mezi halami a optimalizovat i celý regálový systém ve skladu, abychom zvýšili kapacitu a efektivitu. Zároveň bychom letos měli být zahrnuti do pilotního programu a postupně přejít na nový ERP systém SAP. Zapojíme se do tohoto pilotního programu společně s čínskou pobočkou.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...