1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ESSELTE, s.r.o.

ESSELTE 22Nástup hybridního způsobu práce nás nepřekvapil

Výrobce kancelářského vybavení, společnost ESSELTE, s.r.o., která patří do koncernu ACCO Brands, má jednoduchý recept na úspěch: znát dlouhodobé trendy, být flexibilní a kreativní. I proto ji nepřekvapil turbulentní vývoj v posledních dvou letech, který zvýšil poptávku po vybavení domácích pracoven a menších kanceláří. „Zrychlili jsme výrazně vývoj a uvádění výrobků na trh,“ říká v rozhovoru Ing. Martin Kůla, Vice President Marketing & Analytics, ACCO Brands EMEA.

Vybavujete kanceláře a firmy. Jak se v posledních letech proměnil zájem o vaše produkty, například i s ohledem na home office v době lockdownů?

Lockdowny a dočasný home-office, z něhož většina firem přechází na hybridní model, kdy kombinují práci z domova a přítomnost v kanceláři, se projevila určitým poklesem prodejů přes tradiční dodavatele do kanceláří, a naopak růstem prodeje zejména přes eshopy. To se promítlo i do sortimentu. Jednak se lépe prodávají kvalitní designové věci, jelikož lidé si domů chtějí koupit hezké kousky. Ale i firmy, pokud chtějí lidi motivovat, aby se více zdržovali v kancelářích, se jim snaží vytvářet příjemnější prostředí. Obecně se domníváme, že dnes mají větší slovo lidé, kteří produkty opravdu používají než jen centrální nákupčí, jak to bývalo dříve. Zvýšil se i prodej věcí, které se hodí do malých domácích kanceláří, jako jsou třeba malé ale výkonné skartovačky, malé skleněné tabule, univerzální designové ukládací krabice Leitz Click & Store či MyBox nebo ergonomické doplňky.

Jak o produktech povídáte, je jasné, že jich máte celou řadu. Které patří k těm nejdůležitějším, například z hlediska obratu?

V Evropě prodáváme osm různých značek a 14 různých a velmi rozličných kategorií produktů. Významné stále zůstávají tradiční výrobky jako šanony, eurofolie, sešívačky a děrovačky. Velikou skupinou, v níž se nám hodně daří, jsou skartovačky Leitz a Rexel. Během pandemie hodně narostly čističky vzduchu Leitz TruSens a počítačové doplňky Kensington.

Jak se pro vás zatím vyvíjí letošní rok? Jak ho hodnotíte?

Vidíme, že dochází k určité korekci z hlediska distribučních kanálů. Tradiční distributoři do kanceláří rostou oproti hubenému prvnímu kvartálu loňského roku, eshopy naopak zpomalují. Celkově si ale nemůžeme stěžovat, byť i my jsme konfrontováni s problémy růstu cen a dostupnosti všech možných vstupů a stále ne stoprocentně fungujícím dodavatelským řetězcům z Asie.

Jak se to promítne do obratu?

Plánujeme růst, jako vždy. Výzvou je pro nás určitě ziskovost, a to z důvodů, o nichž jsem už mluvil. Nicméně jsme hodně vycvičeni v Lean Managementu a dokážeme být velmi efektivní a máme silné značky, které umožňují adekvátní zvyšování cen.

Řada firem poukazuje na to, že doba je nejistá, že je obtížné cokoli plánovat. Jak toto vnímáte vy? A pomáhá vám, že jste součástí nadnárodního koncernu ACCO Brands?

Doba je nejistá, ale ona byla nějakým způsobem nejistá vždycky, a když vypadala „jistá“, tak na nás naopak často náhle vypadlo nějaké zásadní překvapení. Kdo očekával covid? Klasik říká „plán je ničím a plánování je vším“. To myslím sedí. Plány je dnes třeba nepřetržitě upravovat. Spousta lidí říká, že covid vše změnil. Ale pravda je, že pouze akceleroval trendy, které už tady byly. Naší výhodou je, že spolupracujeme s předními odborníky, kteří nám pomáhají porozumět dlouhodobým trendům v tom, jak lidé pracují a budou pracovat. Spolupracujeme i s odborníky na materiály, barvy a vzory. A podle toho plánujeme naše inovace a zaměření. Rychlý nástup hybridního způsobu práce nás vůbec nepřekvapil. Věděli jsme, že růst bude rychlý, jen byl rychlejší, než jsme čekali. Znovu se ukázalo, jak je pro nás klíčová agilita a flexibilita. Rychle jsme situaci vyhodnotili a upravili plány. Zrychlili jsme výrazně vývoj a uvádění výrobků na trh. Naučili jsme se zorganizovat věci přes videokonference, včetně dolaďování výroby v Asii. Zrovna tak nás nezaskočil rychlý nástup e-commerce. Měli jsme už vybudované kompetenční centrum a měli jsme připravené vše co je třeba pro úspěšný prodej na internetu. Takže náš jednoduchý model zní takto: znát dlouhodobé trendy, být flexibilní a kreativní.

Už jsme zmínili trendy z minulých let. Jaké jsou ale ty současné?

Zásadním trendem, který bude ještě akcelerovat, je důraz na ergonomii pracovního prostředí. Lidé dnes v porovnání se situací před 20 lety tráví stále více času sezením. Nejen v práci, ale i ve volném čase, a to už od mládí. Lidské tělo na to není stavěné a důsledky se dříve nebo později dostavují v podobě bolestí krční páteře, bolestí hlavy, horší imunity a mnoha dalších chorob… Drtivá většina administrativních pracovníků má dnes notebook. A u něho se – ať už na home-officu nebo v kanceláři – příšerně hrbí. Ergonomické doplňky pracovního prostředí se stávají novými „kancelářskými potřebami“. Lidé dnes méně potřebují děrovačku, neboť moc papírů už nepoužívají, ale potřebují stojánek na notebook, který jim zvedne display na úroveň očí, potřebují dobrou myš a klávesnici. Zásadní pro ergonomii je třeba podnožka – a nevěřili byste, kolik se jich prodává.

Jak na potřeby zlepšování ergonomie reagujete?

Hodně se zaměřujeme nejen na klasickou řadu Kensigton, což je naše globální značka, ale i na novou řadu Leitz Cosy Ergo, která tyto problémy řeší a zároveň má kvalitní německý design a certifikaci německého IGR (Institut pro Zdraví a Ergonomii). Tato řada pamatuje i na to, že většina evropských domácností ani kanceláří není velká, takže nabízí řešení kvalitní, estetické a kompaktní. Součástí je třeba i podsedák z kvalitní paměťové pěny, který „upgraduje“ jakoukoliv židli a při mnohahodinovém sezení poznáte zásadní rozdíl.

Když tyto produkty vyrábíte, používají je i vaši zaměstnanci?

Ano. Tradičně jsme otázku zdraví zaměstnanců řešili spíše u dělnických profesí. Ale postupně jsme došli k poznání, že celodenní sezení je pro lidi vůbec to nejhorší. Ergonomické řešení pracovního místa je proto klíčové, stejně jako pravidelný pohyb během pracovního dne. A doporučil bych opravdu všem, aby se nad tím, jakým způsobem a jak dlouho za počítačem sedí, zamysleli.

Co zásadního vás v letošním roce ještě čeká? Na co se budete soustředit?

Čekají na nás samozřejmě všechny výzvy související s cenou a nedostupností vstupů. Tady ale jako velká firma a světový lídr v oboru máme výhodu, že si dokážeme zdroje zajistit. Čeká nás také uvedení mnoha nových výrobků na trh. Zejména z oblasti ergonomických doplňků. V druhé polovině roku uvedeme krásný nový výrobek, který dokáže proměnit každý stůl ve výškově nastavitelné pracoviště, a to pro práci v sedě i ve stoje. Bude velmi kompaktní a lehký ale zároveň stabilní, pevný a estetický. Prostě naši němečtí vývojoví inženýři se opravdu vyřádili. Zaměřovat se budeme i na osvětu v této oblasti, ať už prostřednictvím našich distributorů, kteří dodávají do firem, či třeba influencerů na sociálních sítích. Naší další prioritou je a bude udržitelnost. Pracujeme na tom, jak v oblasti výroby a procesů, tak i v oblasti výrobků. Máme dnes CO2 neutrální pořadače Esselte a celou řadu kancelářských produktů Leitz Recycle s maximálním obsahem recyklovaných materiálů a plně CO2 neutrální. Vše je certifikované renomovanými institucemi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...