1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Europasta, a.s.

Europasta 21Dál chceme být tvůrci nových trendů a inovací

„Přestože byl loňský rok hodně volatilní z hlediska poptávky a cenové situace na trhu surovin, obalových materiálů i energií, podařilo se splnit cíle, které nám naši akcionáři zadali v oblasti ekonomiky, efektivity výroby či investic,“ říká Bohumil Vráblík, generální ředitel společnosti Europasta z Litovle, která je tradičním výrobcem značkových těstovin Adriana, Zátkovy těstoviny, Rosické těstoviny a Ideál.

Významnou část jejích obchodních aktivit tvoří rovněž výroba těstovin privátních značek pro středoevropské obchodní řetězce. V kategorii těstovin dosáhla firma za rok 2023 obratu na úrovni 1,5 miliardy korun, což je pozitivní výsledek. Za očekáváním naopak zůstala v rámci celkového objemu prodejů, které se po „raketových“ růstech v letech 2021 a 2022 vrátily k předkrizovému roku 2019.

Zásadní událostí roku 2023 ve společnosti Europasta byla změna akcionářské struktury, kde majoritní podíl získala portugalská skupina Cerealis. „Náš původně třetinový vlastník získal majoritu odkupem části podílu od dalšího, španělského, akcionáře. Stávající akcionáři, mezi které patří také pan Pavel Hrdina, si tedy přerozdělili podíly, na což navázalo odštěpení divize v Boršově nad Vltavou od divize v Litovli a k transformaci společnosti Europasta SE na dvě samostatné společnosti. První z nich je Europasta, a.s., se sídlem v Litovli a druhou společností jsou Bratři Zátkové SE se sídlem v Boršově nad Vltavou. Na základě dohody akcionářů se stoprocentním vlastníkem společnosti Bratři Zátkové SE stal pan Pavel Hrdina,“ vysvětluje generální ředitel.

Jaké konkrétní změny do vašeho závodu přinesla tato transformace?

Kromě oficiálních změn smluv a veškerých registrací na úřadech pro nás byla první větší změnou integrace do skupiny Cerealis v rámci tří klíčových oblastí, kterými jsou finance, IT a controlling. V této souvislosti se připravujeme na implementaci operačního systému SAP. Akcionářská transformace nám umožní zvýšit tlak na zefektivnění výroby díky vzájemnému srovnání s dalšími dvěma těstárnami ve skupině Cerealis, se kterými jsme na stejné úrovni z hlediska výrobního sortimentu i technologií. Trvalým zvyšováním efektivity výroby se vzájemně motivujeme, předáváme si zkušenosti a můžeme se na všech úrovních zlepšovat.

Ve kterých oblastech už jste si stihli předat zkušenosti a know-how?

Úspěšně jsme již zrychlili „přejezdy“ neboli změny na výrobních linkách mezi jednotlivými tvary a baleními výrobků. Z portugalské strany jsme získali know-how v procesu zrychlování přestaveb technologií, které pravidelně sledujeme, vyhodnocujeme a vyvozujeme okamžité závěry. Zároveň zlepšujeme kvalitu práce našich operátorů, i při náboru nových lidí je proces zaškolování rychlejší. My jsme zase inspirací pro portugalské kolegy z hlediska digitalizace výroby a zpracování dat z výrobních technologií.

Co je největší výhodou, kterou jste díky změně akcionářské struktury získali?

Určitě je to větší tlak na efektivitu výroby a „tah na branku“. Zúžení počtu akcionářů a jasné zacílení ze strany našeho strategického akcionáře, který je rodinnou firmou s velkou tradicí, je pro nás zásadní změnou. Zkušenosti skupiny Cerealis jsou neocenitelné a moc nás těší její zájem investovat do dalšího rozvoje závodů. Z lidského pohledu je pro nás všechny významnou změnou zavedení angličtiny jako firemního jazyka. To je výzva pro řadu zaměstnanců, kteří jsou již do výuky angličtiny na obou stranách zapojeni. Ještě bych rád dodal, že naším cílem není vytvářet korporaci, ale pořád se bavíme o rodinné firmě, jejíž závody usilují o vyšší přidanou hodnotu a synergii, kde je to přínosné. Přestože jsou naše trhy geograficky dost vzdálené, můžeme efektivně spolupracovat na distribučním pokrytí celého evropského trhu, což ostatně odpovídá i strategii nadnárodních obchodních řetězců, které jsou dnes rozkročeny po celé Evropě.

Již jsme zmínili, že také vaši firmu ovlivnily výkyvy v poptávce či nestabilita způsobená zejména vysokými cenami vstupních materiálů a energií. Jak jste se s tím vyrovnali?

Co se týká energií, měli jsme v letech 2021 a 2022 z větší části ceny fixní, takže jsme nebyli ovlivněni tak jako jiní výrobci. V loňském roce nám ale skončila fixace, změnila se úroveň cen a také my jsme museli upravit naše prodejní ceny. Zvládli jsme to, ovšem teď je před námi dilema, co dál. V naší výrobě, která je i kvůli technologii sušení energeticky velmi náročná, nyní detailně sledujeme spotřeby energií a maximalizujeme výkon linek a zařízení. V případě potřeby linky odstavujeme a plány výroby řešíme flexibilně týden dopředu v návaznosti na vývoj poptávky. Pokračujeme také v projektech na snižování spotřeby elektřiny v oblasti osvětlení výrobních hal a díváme se i na možnosti využití odpadního tepla z našich výrobních technologií. Koncoví spotřebitelé mohou ocenit, že jsme na trh přišli s produktovou novinkou, která umožní snížit spotřebu elektřiny či plynu zkrácením doby vaření těstovin. Zavedli jsme řadu tzv. express těstovin pod názvem „Nejen na pánev“, které jsou hotové již za dvě minuty. Spotřebitel tak má rychleji připravené jídlo při nižší spotřebě energie. Touto inovací jsme dosáhli taktéž zkrácení doby přípravy těstovin pro potřeby dalšího průmyslového zpracování například do chlazených nebo trvanlivých hotových jídel.

Mohou se zákazníci těšit také na další novinky?

Na základě naší strategie udržitelnosti připravujeme přechod naší produktové řady Adriana Tradizionale na výhradně papírový obal. Jde o prémiový výrobek s technologií tradiční italské výroby těstovin na bronzových matricích. I když jsme už před časem zavedli plně recyklovatelné kartony, chceme jít ještě dál, a proto bude mít náš prémiový výrobek navíc stoprocentně udržitelný obal. Dalšími novinkami budou nové tvary těstovin, jako jsou Gigli a Gemelli, které rozšíří naši standardní nabídku. Přijdeme také s asijskými nudlemi, které jsou pro spotřebitele stále zajímavější alternativou. Připravujeme rovněž změnu designu a balení u vaječných i bezvaječných těstovin Ideál, které jsou naší stálicí na slovenském trhu.

Jaký podíl má značka Ideál na slovenském trhu a co je typické pro tamní spotřebitele?

Pokud pominu naše významné zastoupení na slovenském trhu privátních značek, samotná značka Ideál tvoří v současné době zhruba 6 % slovenského trhu. Je zajímavé, že slovenští spotřebitelé jsou stále orientováni převážně na těstoviny z měkké pšenice. Naopak v západní Evropě to jsou po vzoru italské kuchyně hlavně semolinové těstoviny z tvrdé pšenice, které začínají postupně převládat také na českém trhu. Na Slovensku tedy nadále pracujeme na novinkách u těstovin z měkké pšenice s příměsí vajec, jejichž sortiment chceme rozšiřovat. Chystáme marketingovou kampaň, která zasáhne spotřebitele z hlediska tradice slovenské kuchyně a typických tvarů těstovin, jako je například tarhoňa.

S jakými celkovými plány a ambicemi jste vstoupili do letošního roku?

Letošní rok budeme pokračovat ve většině kontraktů, které jsme úspěšně obhájili a získali jsme řadu nových, takže očekáváme další růstovou tendenci. Pokud jde o vstupní suroviny, z hlediska obalů máme klíčové lokální dodavatele, kteří jsou stabilní, spolehliví a vyhovují striktním požadavkům naší plně automatizované výroby a udržitelnosti. Také dodávky pšenice jsou stabilní. Naší výhodou je, že se nacházíme v centru pěstitelské oblasti, takže měkkou pšenici zpracováváme výhradně z domácích zdrojů a tvrdou pšenici nakupujeme ze Slovenska, Rakouska nebo Maďarska. Na závěr bych rád dodal, že budeme pokračovat ve zefektivňování výroby i v zavádění dalších stupňů automatizace. Nad rámec legislativních požadavků už teď činíme kroky v oblasti CSR a ESG, kde se zaměřujeme na snižování uhlíkové stopy, včetně redukování objemu plastů a odpadového materiálu. Dál také chceme čerpat zkušenosti z celé západní Evropy a věříme, že budeme tvůrci trendů a inovací, které budou spotřebitele příjemně překvapovat. Úspěchy jsme v posledních letech zaznamenali rovněž v marketingové komunikaci u značek Adriana a Zátkovy těstoviny. Teď k nim přibude i značka Ideál na Slovensku.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...