Faurecia Plzeň, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Zákaznická orientace výrobce autosedaček pro nejlepší značky světa
Společnost Faurecia spadá do skupiny Forvia Group, která je celosvětovým dodavatelem produktů pro automobilový průmysl. Faurecia patří svou velikostí mezi TOP 10 dodavatelů v rámci automotive a svými komponenty již vybavila každé druhé auto na světě.
V Česku má hned osm výrobních závodů. Nejmladší z nich, Faurecia Plzeň, s.r.o., působí od května roku 2013 v Nýřanech u Plzně, kde pro něj pracuje více než 1200 zaměstnanců. Specifikem tohoto závodu na výrobu sedaček do automobilů je velmi dynamický režim JIT neboli „just in time“, což znamená, že sedačky odtud míří přímo na montážní linky zákazníků.
Každá sedačka se v závodě sestavuje na míru dle specifických požadavků zákazníka. Sedačky se mohou lišit v barvách, výbavě i funkci. Vyrábějí zde sedačky elektrické, manuální, vyhřívané či odvětrávané, vždy podle požadavků zákazníků. Od svých pracovníků proto firma vyžaduje značnou preciznost a vysokou flexibilitu, která musí pružně reagovat na měnící se požadavky zákazníků. Výroba je zde opravdu velmi dynamická, jelikož sedačky se do 24 hodin po skončení výroby v Nýřanech montují do hotových aut v Německu.
Faurecia v Nýřanech u Plzně je nejmladším závodem skupiny v rámci České republiky. Sedačky se zde vyrábějí pro 4 klíčové zákazníky: BMW, OPEL, VW a Marcedes Benz. Ročně tento závod vyrobí 600 000 kompletních setů do automobilů. Pro plzeňskou společnost se stal důležitým milníkem rok 2017, to zde vyrobili miliontou sedačku. Druhý milion špičkových produktů pro světové automobilky překonali hned o dva roky později. O aktuální situaci v podniku Faurecia Plzeň, s.r.o., si dnes povídáme s Tomášem Burkoněm, ředitelem firmy.
Jak se ve vaší organizaci projevuje zákaznická orientace? Poskytovat kvalitní produkty či špičkové služby už přece nestačí? Je potřeba ještě lépe vnímat, co skutečně zákazník potřebuje a nejen to, často je nutné už dopředu definovat jeho budoucí potřeby či přání. Jak se vám tenhle náročný úděl nejlepších firem na trhu daří realizovat v praxi?
Jednou z našich nejdůležitějších firemních hodnot je snaha co nejlépe plnit zákazníkovy potřeby. Ty jsou vždy přesně definovány na počátku naší vzájemné spolupráce a vždy znovu přehodnocovány či potvrzovány na začátku nového projektu či nového výrobního programu. Parametry a požadavky na přesnost a kvalitu jsou ze strany zákazníků vždy mimořádné. Zákazníkovy potřeby se v průběhu času samozřejmě proměňují, vždy je to však směrem k ještě větší kvalitě, k novým zdokonalením, modernizaci a bezpečnosti sedaček. Vlastně se dá s trochou nadsázky říci, že naším nejpřísnějším zákazníkem je vždy sám daný model automobilu, který určuje parametry spolupráce a naši zákaznickou orientaci. Jeho životnost je řekněme 5-7 let. V rámci této doby je naše spolupráce s klienty v rámci daného projektu více méně konstantní. Změny přinášejí jen nové požadavky na tu či onu novou kvalitu či nově definované cíle ušetřit materiál či lidskou práci v duchu větší udržitelnosti a environmentální odpovědnosti. A samozřejmě platí, že každá forma zákaznické orientace musí být v každodenní praxi především efektivně a kvalitně vyrobitelná. Naši zákaznickou orientace stvrzují velmi přísné audity a testy, které vždy na počátku definují každý krok našeho nového výrobního programu.
Jak se zákaznická a hodnotová orientace, kterou se řídí vedení firmy, promítá do vzdělávání zaměstnanců a komunikace s nimi? Jak se vám daří vést své zaměstnance, tak aby vnímali důležitost principů, na kterých stojí značka a aby věděli, jak důležité je nejen vyrábět kvalitní produkty, ale také přemýšlet v intencích orientace na zákazníky, žít v duchu zákaznické a hodnotové orientace?
V tuto chvíli zaměstnáváme cca 1200 pracovníků. Dlouhodobý trend nárůstu počtu nových projektů a kapacity výroby je jasný každému z nich. Naše vnitropodniková komunikace si totiž klade za cíl pravidelně a aktuálně informovat všechny naše pracovníky o tom, jak si v dané chvíli podnik vede a jak dobře se mu daří naplňovat požadavky zákazníků. Našim zaměstnancům se také snažíme nabídnout motivující kariérní program s možností růstu, který je samozřejmě podmíněn průběžným vzděláváním a dalším zvyšováním kompetencí.
Rostoucí výroba však přináší také potřebu aktivně shánět nové, dostatečně kvalifikované zaměstnance na různé odborné pozice, např. výrobní mistry, mistry logistiky apod., kancelářské pozice v tuto chvíli neobsazujeme, ty máme plně personálně pokryté. Na českém trhu však není dostatek pracovníků, míra zaměstnanosti je velmi vysoká. Je tedy zřejmé, že bez zahraničních zaměstnanců bychom nemohli efektivně naplňovat požadavky zákazníků. Výrobní operátorské pozice proto zaplňujeme lidmi z různých zemí světa, např. z Filipín, Ázerbájdžánu, Mongolska apod.
Jak je těžké sehnat nového klienta do portfolia?
V našem segmentu je nutné chápat zákazníka velmi specificky: je jich velmi omezené množství a disponují vlastním, velmi přísným systémem požadavků a parametrů potenciální spolupráce. Naše schopnost tyto požadavky beze zbytku naplňovat je prvním krokem k možnosti ucházet se o spolupráci s nimi. Jen pro zajímavost: velmi přísné audity, kterými musíme úspěšně projít, se týkají stávajícího portfolia produktů, které vyrábíme. Potenciální zákazník si tedy testuje naše schopnosti a kvality nikoli na svých produktech, ale na aktivitách, které realizujeme pro někoho jiného. Druhou podmínkou, kterou je nutné pro získání nového zákazníka splnit, je dostatečná schopnost být kompatibilní s jejich výrobní a logistickou filosofií. My pracujeme v režimu just-in-time, ale ani tento systém není všemocný. Záleží totiž nejen na naší rychlosti a flexibilitě, ale také na vzdálenosti mezi námi a klientem, transport a logistika navíc velmi zvyšují výrobní náklady. V každém případě však platí, že naše společnost už nyní pracuje pro všechny velké světové automobilky a nové klienty nyní aktivně nevyhledává.
Jakou máte nejnovější dobrou zprávu, o kterou byste se s námi chtěl podělit?
Aktuálně rozjíždíme výrobu sedaček pro nejnovější verzi vozu Mercedes Benz E-Class, který byl uveden na trh před několika měsíci. Výroba je nyní v náběhu a to přináší spoustu nových výzev, ale také radostí. Vyrábět tak důležitý díl, jako je sedačka, do takhle prémiového vozu samozřejmě přináší zcela nové dimenze pojetí kvality, a to nejen ze strany našeho klienta, ale také všech, kdo si takový vůz koupí. Naše zákaznická a hodnotová orientace má na všech silnicích světa vlastně miliony podob.
Jaké jsou vaše osobní manažerské vize a plány pro rok 2024? V čem bude tenhle rok zvláštní v oblasti automotive? Co nového přinese z pohledu podnikatele a zaměstnavatele?
Mým osobním cílem je maximálně zefektivnit výrobu tak, abychom se dostali na dobré finanční ukazatele napříč celým zákaznickým portfoliem, nikoli jen v některých jeho částech. Stabilizace výroby je dalším heslem tohoto roku. Všechny projekty jsou rozjeté, nyní už jde „jen“ o maximální zefektivnění a stabilizaci současných výrobních programů. Bude také třeba překonat ještě zbývající post-covidové problémy v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Rádi bychom se zkrátka dočkali stabilizovanější situace na světovém automotive trhu. To abychom si mohli naplno užívat práci na skvělých projektech pro nejlepší výrobce automobilů na světě.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Vodárna Plzeň investuje 760 mil. Kč, z toho přes…
Category: Energetika

Plzeň - Vodárna Plzeň, a.s., největší dodavatel pitné vody na západě Čech, letos investuje přes 760 milionů Kč,…
Výroba oceli na Ukrajině dál roste, navzdory uzavř…
Category: Strojírenství

Kyjev - Produkce oceli na Ukrajině začátkem letošního roku pokračovala v růstu, ačkoli se zastavila těžba v klí…
Železničáři na jihu Čech začnou letos stavět dva m…
Category: Doprava

České Budějovice - Správa železnic letos na jihu Čech zahájí rekonstrukci několika železničních mostů. Pro cest…
Novou generální ředitelkou Holcim Česko se stala A…
Category: Stavebnictví

Praha/Čížkovice - Novou generální ředitelkou výrobce cementu a stavebních materiálů Holcim Česko se stala Angel…
Spotřeba cementu loni zůstala stejná jako v roce…
Category: Stavebnictví

Praha - Spotřeba cementu loni v Česku zůstala zhruba stejná jako v roce 2023. V předloňském roce ale klesla mez…
Připojte se: