Faurecia Plzeň, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Rok 2024 byl úspěšnější, než jsme plánovali
Společnost Faurecia je součástí skupiny Forvia Group, globálního lídra v oblasti dodávek pro automobilový průmysl. Patří mezi deset největších dodavatelů v tomto odvětví a její produkty najdete v každém druhém autě na světě. V České republice provozuje osm výrobních závodů. Nejmladším z nich je Faurecia Plzeň, s.r.o., která od května 2013 sídlí v Nýřanech u Plzně a zaměstnává více než 1500 lidí. Tento závod se specializuje na výrobu automobilových sedaček a funguje v režimu Just-in-Time. Sedačky odtud putují přímo na montážní linky zákazníků, kterými jsou přední světové automobilky BMW, OPEL, VW a Marcedes Benz.
Každá sedačka je sestavována na míru podle individuálních požadavků zákazníka, a to včetně barevného provedení, výbavy a funkcí. Výrobní portfolio zahrnuje elektrické, manuální, vyhřívané i odvětrávané sedačky. Přesnost a flexibilita zaměstnanců jsou v tomto ohledu klíčové, protože výroba se musí neustále přizpůsobovat měnícím se požadavkům zákazníků. Důkazem dynamiky výroby je fakt, že hotové sedačky jsou už do 24 hodin po dokončení v Nýřanech instalovány do vozidel ve výrobních továrnách známých automobilek v Německu. Jak dopadl rok 2024? Jaké jsou výhledy do budoucna? Jaký důraz kladou ve Faurecii Plzeň na digitalizaci? Na naše otázky dnes odpovídá pan Tomáš Burkoň, prokurista a ředitel závodu.
Jakých hospodářských výsledků jste dosáhli v roce 2024? Jste s nimi spokojeni? A jaké cíle jste si stanovili pro letošní rok?
Pokud se bavíme o výsledcích roku 2024, podařilo se nám nejen naplnit, ale o několik procent dokonce předčit původní plán. V tomto ohledu jsme velmi spokojeni. V rámci objemu výroby a množství sedaček, které se nám podařilo vyrobit, byl minulý rok úspěšným obdobím. Velmi dobrý hospodářský výsledek je dán především tím, že BMW, jeden z našich klíčových zákazníků, dosáhl vyšších odběrů, než bylo původně plánováno a tím kompenzoval ztráty jiných, menších klientů z automobilového průmyslu. V roce 2025 předpokládáme dosažení stejných hospodářských výsledků jako v roce minulém. Plány výroby pro Mercedes Benz a BMW jsou stejné jako loni, u VW doufáme ve zvýšení odbytu oproti roku 2024.
Jaký je podle vás hlavní faktor, který přispívá k úspěchu Faurecie Plzeň?
Dobrá otázka, na kterou je ovšem těžké odpovědět. Snad je to tím, že máme štěstí na skvělé zákazníky, kteří mají velmi atraktivní a dobře prodejná auta. Nyní se nacházíme v úspěšném období, kdy velká část vozů, pro které vyrábíme sedačky, je na počátku svého životního cyklu a tomu také odpovídají jejich prodeje.
Vaše výrobky jsou součástí luxusních značek jako BMW, Mercedes Benz nebo VW. Jak se Faurecia Plzeň přizpůsobuje náročným požadavkům těchto klientů?
Snažíme se pochopit, co zákazník vyžaduje a co skutečně chce. V automotive branži se nyní zvyšuje tlak na dodavatele, a to především v oblasti kvality a rychlosti výroby. Právě v těchto oblastech se snažíme být nekompromisní. Ale pravdou je, že základem dlouhodobé a úspěšné spolupráce je a vždycky bylo budování dobrých vztahů, snaha pochopit jeden druhého, schopnost vzájemnou spoluprací zvyšovat na obou stranách klíčové know-how apod. Tohle samozřejmě platí nejen pro náš závod, ale také v rámci celé divize.
Jaký je vztah mezi Faurecií Plzeň a ostatními závody v České republice nebo v Evropě? Vyměňujete si například know-how nebo spolupracujete na projektech?
Na českém trhu disponujeme několika závody, ale my v Plzni jsme jediní, kteří se specializujeme na celkovou kompletaci sedaček v režimu Just-in-Time. Z pohledu technologií není spolupráce s ostatními podniky skupiny příliš intenzivní, není pro to důvod. O to smysluplnější je vzájemná kooperace v oblastech digitalizace a standardizace závodů. Stejné je to při sdílení klíčového know-how a také v rámci mnoha personálních projektů. Z pohledu logistiky je spolupráce mezi našimi závody také velmi intenzivní. Na evropské úrovni pak dochází k vzájemnému sdílení operativních informací z dodavatelského řetězce.
Používáte v závodě nějaké inovativní technologie, jako například robotiku, automatizaci nebo umělou inteligenci?
Ve výrobě používáme flotilu 60 samořiditelných vozíků, snažíme se digitalizovat a vizualizovat některé klíčové informace pro řízení jednotlivých výrobních kroků, probíhá také komplexní digitalizace sledování vad při výrobě atd. Z dlouhodobého hlediska přemýšlíme o finální vizuální kontrole jednotlivých dílů. Sedačka je však složitý díl, její kontrola probíhá v několika úrovních, proto je digitalizace výstupní kontroly poměrně složitým procesem, který vyžaduje delší čas na přípravu.
Jaká zavádíte opatření v oblasti minimalizace odpadu?
Naše výroba je specifická tím, že při ní prakticky nevzniká žádný odpad. Jediné, s čím se v této oblasti snažíme co nejekologičtěji vypořádat, je obalový materiál. Proto se snažíme využívat obaly ze znovupoužitelných materiálů. V rámci redukce CO2 přemýšlíme o využívání elektrických kamionů. Je to však finančně velmi náročná varianta, která je navíc velkou výzvou i z hlediska dobíjecí infrastruktury. Nicméně touto cestou chceme v budoucnu jít. Zatím jsme ve fázi příprav prvotních testů proveditelnosti.
Závod zaměstnává víc než tisícovku lidí. Jak se vám daří udržovat motivaci a spokojenost zaměstnanců v tak dynamickém prostředí? Jaký je proces náboru zaměstnanců? Co hledáte u nových členů vašeho týmu?
Aktuálně ve Faurecii Plzeň pracuje více než 1500 zaměstnanců, v roce 2025 nezvažujeme zvyšování jejich počtu. Naším základním cílem v oblasti HR je udržet si kvalifikované zaměstnance, cílíme proto na jejich dlouhodobou spokojenost, ale také na strategickou možnost jejich růstu. Profesionální i osobnostní rozvoj je v naší organizaci specifickou formou personálního benefitu. U nás je naprosto běžnou praxí, že lidé z výroby se snadno mohou stát administrativními pracovníky a následně mohou mít otevřenou cestu i do středních manažerských pozic. Víc než 150 takových případů kariérního růstu za posledních několik let je toho jasným důkazem.
Jak vidíte budoucnost Faurecie Plzeň v horizontu příštích 5–10 let?
Takový časový horizont je v automotive průmyslu nepředstavitelně dlouhá doba, ve které se může změnit prakticky cokoli. Rok 2025, předpokládám, nepřinese žádné podstatné změny, ty přijdou se zcela novými generacemi automobilů v letech 2028 a dál.
Máte nějaký vzkaz nebo doporučení pro mladé lidi, kteří by chtěli pracovat ve Faurecii nebo obecně v automobilovém průmyslu?
Pokud máte rádi dynamické prostředí, ve kterém je přirozené naučit se jazyky, komunikovat s lidmi z různých zemí, pokud sníte o administrativní pozici s velkým potenciálem osobního rozvoje, pokud chcete cestovat, pak je práce v automotive a také ve Faurecii Plzeň pro vás docela jistě to pravé.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Firma innogy koupila síť 32 stanic na CNG od skup…
Category: Energetika

Praha - Energetická společnost innogy koupila síť plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) od s…
STV Group chce investovat do výroby dělostřelecké…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl

Polička - Výrobce velkorážové munice společnost STV Group chce vybudovat kompletní řetězec výroby dělostřelecké…
Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu…
Category: Energetika

Horní Počaply - Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu paroplynové teplárny u Mělníku, samotné práce…
PRE spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinve…
Category: Energetika

Praha - Pražská energetika ode dneška spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinvest. Nově budou fungovat jak…
Nissan žádá dodavatele o odklad plateb, čelí finan…
Category: Automobilový průmysl

Tokio - Automobilka Nissan Motor požádala některé své dodavatele v Británii a v zemích Evropské unie, aby jí um…
Připojte se: