1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Futaba Czech, s.r.o.

Futaba 15Výrobce automobilových dílů chystá nové projekty

Havlíčkobrodská společnost Futaba Czech, s.r.o., se specializuje na výrobu karosářských a podvozkových dílů a produkuje výfukové systémy pro přední automobilky. Narůstající požadavky ze strany automotivu zvládá s japonským řádem a odhodlaností. Tyto hodnoty podniku vtiskla mateřská společnost z Japonska. Nadnárodní koncern má kromě České republiky pobočky také v Anglii, v Číně nebo ve Spojených státech.

Aktuálním fenoménem v automobilovém průmyslu je hlavně snižování produkce oxidu uhličitého, odlehčování, zvyšování kvality a bezpečnosti. Volba proto stále častěji padá na prvotřídní materiály, které mají jedinečné vlastnosti a zároveň jsou lehké. Že se společnosti Futaba Czech, s.r.o., daří narůstající požadavky zákazníků naplňovat, ukazují i některé z nových projektů, například pro Toyotu.

Současné trendy v automobilovém průmyslu podtrhuje i motto, jímž se firma řídí: „Kvalitní výrobky za nižší cenu“. V automobilovém průmyslu je totiž od odběratelů stále vyvíjen tlak na snížení ceny výrobků při dodržení vysokých standardů kvality. „Samozřejmě, že tyto zákaznické požadavky reflektujeme a reagujeme na ně. Produktivitu se snažíme zvyšovat japonským systémem Kaizen. Snižujeme zmetkovitost výroby a sledujeme fluktuaci nákladů od rozpočtu,“ konstatuje Radek Slanař, generální ředitel společnosti Futaba Czech, s.r.o. Pro podnik je důležité mít kvalitní a kvalifikované zaměstnance, kterým dopřává pravidelné školení, a tak zvyšuje jejich odborné schopnosti a dovednosti.

Aktuálně pro firmu pracuje přes tisíc lidí. Shánět nové perspektivní pracovníky ale není v době vysoké zaměstnanosti lehké, a tak se společnost musela nedávno porozhlédnout i za hranicemi České republiky. „Po těžkém roce 2017 a 2018 se nám podařilo počet zaměstnanců stabilizovat, protože jsme získali nové pracovníky z Ukrajiny a Mongolska. Využili jsme při tom vládního programu. Z těchto zemí jsme kmenový stav doplnili o 200 lidí. Podařilo se nám výrazně snížit počet agenturních zaměstnanců a omezit fluktuaci pracovníků,“ dodává Radek Slanař.

Snížení výroby a nové projekty

Tento krok byl pro firmu klíčový kvůli dalšímu vývoji. Letos totiž chystá snížení objemu produkce, a tak musí flexibilně reagovat na počet zaměstnanců, především ve výrobě. Loni společnost dosáhla obratu přibližně 3,2 miliardy korun, tento rok ale očekává v souvislosti se snížením objemu výroby pokles obratu asi o 15 %. „Pokles výroby a obratu firmy souvisí s utlumením některých současných projektů našich zákazníků před rozjezdem nových modelů,“ vysvětluje generální ředitel. Výrobkové portfolio společnosti se ovšem v čase neměnilo a měnit se nebude. Futaba Czech, s.r.o., nadále zůstane věrná svým tradičním produktům, jako jsou díly pro karoserie, výfukové a podvozkové systémy.

Tyto díly jsou důležitou součástí každého automobilu. Trendy v automotivu přitom dlouhodobě směřují ke snižování hmotnosti a omezení produkce oxidu uhličitého, zároveň dochází ke zvyšování bezpečnosti a kvality. „V oblasti bezpečnosti klademe důraz hlavně na používání kvalitních materiálů, například vysokopevnostních ocelí při výrobě karoserie, ale i lehkých materiálů, jako je hliník nebo karbon, čímž se snižuje hmotnost vozu a následně emise oxidu uhličitého. Kvalita je pro koncového zákazníka na prvním místě, společně s cenou. Proto standardizujeme naše procesy, abychom s výrobky na trhu obstáli,“ dodává Radek Slanař.

Exportuje, ale nepřímo

O nové projekty nemá havlíčkobrodská firma rozhodně nouzi. Nyní se připravuje na výrobu pro francouzskou Toyotu, která v roce 2020 zahájí produkci nového modelu Toyota Yaris. Současně zahajuje přípravu dalšího nového projektu pro Toyotu, který se rozběhne o rok později. Je to právě evropská větev automobilky Toyota, která je dlouhodobě největším zákazníkem havlíčkobrodské společnosti. Futaba Czech, s.r.o., je zároveň jedním z dodavatelů automobilky TPCA, společného podniku Toyota a PSA Peugeot Citroën, jenž má zázemí v nedalekém Kolíně. Díly dodává také pro Suzuki, Jaguar Land Rover nebo Faurecii.

Je třeba dodat, že společnost Futaba Czech, s.r.o., není přímým exportérem, své výrobky ovšem dodává světovým automobilkám, které hotové automobily vyváží. Přesto koncem loňského roku převzala Exportní cenu DHL UniCredit za nejdynamičtější nárůst exportu. „Tuto cenu jsme dostali zejména proto, že jsme vyváželi velké množství materiálů do Japonska, protože jsme zde zkoušeli a testovali nové nástroje pro budoucí projekty. Naše výrobky jsou exportovány, ale export si zajišťují naši zákazníci,“ vysvětluje generální ředitel.

Investice a inovace nesmí chybět

V halách společnosti Futaba Czech, s.r.o., je zařízení odpovídající charakteru výroby. Pracují tady moderní transferové i progresové lisy, svařovací roboti, stroje pro rotační tváření za studena, CNC ohýbačky trubek nebo lakovací linka. Technologie jsou pak vedle kvalifikovaných zaměstnanců dalším důležitým prvkem zajišťujícím konkurenceschopnost. Podnik proto na obnovu strojů myslí ve svém rozpočtu pravidelně. „Neustále se snažíme investovat jak do nových projektů, tak i do těch stávajících. Jedná se zejména o investice do zařízení, ale i do pracovního prostředí. Proces je u nás totiž založen na práci zaměstnanců a jejich spokojenost je pro nás důležitá. I naši firmu pak pohltila vlna Průmyslu 4.0, a tak investujeme rovněž do digitalizace,“ uvádí Radek Slanař.

Ruku v ruce s investicemi jdou také inovace. „Jsou pro nás velmi důležité,“ zdůrazňuje generální ředitel a dodává: „Snažíme se zlepšovat kvalitu metodou Kaizen. V oblasti logistiky zavádíme automatizované vozíky AGV, do výroby začleňujeme MES, tedy systém pro sběr dat, který propojujeme s plánováním výroby.“ V současné chvíli stojí havlíčkobrodský podnik před rozjezdem zmíněných nových projektů, které rovněž vyžadují novinky, pohlcují plno energie a soustředění. „To nás z jedné strany pracovně velmi zatěžuje, z druhé strany jsou pro nás nové projekty velkou výzvou. Napříč firmou chceme zlepšit bezpečnost, kvalitu i profitabilitu,“ uzavírá Radek Slanař.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...