1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

GJW Praha, spol. s r.o.

GJW Praha 16Koleje stavíme tak, abychom na ně mohli být pyšní

Na strategickém místě těsně u železničních kolejí v pražském Hloubětíně se rozkládá sídlo společnosti GJW Praha, spol. s r.o., která už 25 let přikládá ruku k dílu při výstavbě nebo modernizaci železnic. Obnova železničních tratí je v České republice stále aktuální téma.

 

Společnost se ale připravuje i na fázi, kdy bude rozsáhlá modernizace u konce a půjde především o údržbu. Proto koncem loňského roku investovala například do nákupu strojního čističe a rozšířila tak svůj strojový park, který patří k největším v tuzemsku. „Do mechanizace investujeme každý rok miliony korun,“ říká v rozhovoru pro časopis Průmysl Dnes výrobně-technický ředitel Pavel Kvíz.

Začněme pohledem zpět. Jaký byl pro vaši společnost uplynulý rok?

Loňský rok byl od založení naší společnosti před 25 lety jedním z nejúspěšnějších v historii, a to především z hlediska realizovaného objemu práce. V roce 2015 jsme dosáhli historicky nejvyššího obratu přibližně ve výši 1,8 miliardy korun. Pokud uvážíme, že společnost GJW Praha zaměstnává 170 pracovníků a z toho je ve výrobě 150 lidí, dostáváme se k obratu 11 milionů korun na zaměstnance. Samozřejmě je třeba zohlednit, že se jedná o stavební zakázky, kdy se do obratu započítává také cena materiálu.

Vaší doménou je železniční výstavba, ale věnujete se i dalším činnostem. Představíte záběr vaší společnosti?

Je pravda, že portfolio našich služeb je poměrně široké. Věnujeme se ale převážně výstavbám železničních tratí, a to konkrétně svršku. Železnice jako taková se rozděluje na železniční svršek a spodek a my se soustředíme právě na svršek, který tvoří štěrk, pražce a kolejnice s upevněním. Stavíme nové železnice a modernizujeme ty stávající. Stavby realizujeme jak pro SŽDC, tak i pro soukromé subjekty, které vlastní třeba vlečky. Naší zásadní činností je také pronájem mechanizace. Patříme mezi tři nejsilnější společnosti v České republice, co se týká nabídky strojů. Poskytujeme i geodetické služby, protože máme vlastní geodetické oddělení, a přes naši spřízněnou firmu PROJEKT servis, spol. s r.o., nabízíme také projekční činnost. Nebráníme se ale ani drobným zakázkám, jako jsou třeba opravy komunikací nebo chodníků či realizaci menších vodohospodářských staveb.

Působíte také v zahraničí. Na jakých zajímavých zakázkách jste zde pracovali?

Začnu trochu zeširoka. Naše společnost podniká nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Polsku a v Německu. Ve všech těchto státech jsme už realizovali nějakou zakázku. Například na Slovensku jsme uskutečnili vůbec největší stavbu v historii firmy, když jsme modernizovali trať Varín-Vrútky a to společně se společností Eurovia CS. V Polsku jsme zase realizovali zakázku související s Mistrovstvím Evropy ve fotbale, kde jsme modernizovali trať Krakow-Wieliczka. A v neposlední řadě jsme v Německu se společností Leonhard Weiss GmbH & Co., modernizovali kabelové trasy železniční stanice Duisburgh.

Vraťme se zpět do České republiky. Jaké zajímavé projekty jste realizovali zde?

Zakázek v České republice je pochopitelně celá řada. Ale mezi největší stavby z loňského roku se zařadila například modernizace nádraží Praha-Hostivař. Společně s firmou Eurovia CS jsme revitalizovali trať Pardubice-Ždírec. Další velkou zakázku představovalo odstranění propadu rychlosti na trati Malá Skála-Stará Paka. Loňský rok byl ale opravdu hektický a prakticky jsme se nezastavili.

Na jakou strategii jste vsadili? Čím oslovujete zákazníky?

Budu hovořit především za výrobně-technické oddělení naší společnosti. Naše strategie je jednoduchá. Chceme, aby byl s námi zákazník spokojený. A abychom si, když jedeme vlakem, mohli říct: tento kus koleje jsme realizovali a i po pěti letech vypadá krásně.

Už jste zmiňoval rozsáhlý strojní park. Jaké zajímavé kusy techniky v něm najdeme?

V posledních letech jsme se rozhodli pro nákupy vlastní mechanizace a soustředili jsme se na konkrétní technologie. Postupně jsme tak pořídili celou řadu strojů. Mezi ty nejzajímavější, které se dotýkají železničního hospodářství, patří třeba kolejový jeřáb Gottwald GS150, který je v Evropě pouze ve dvou vyhotoveních. Jeden vlastní naše společnost, druhý je v současné době u společnosti BahnTechnik Wroclaw, která patří do skupiny firem Leonhard Weiss, takže oba jeřáby jsou nám plně k dispozici.

Plánujete další modernizaci strojového parku nebo nákup nové mechanizace?

Koncem loňského roku jsme pořídili nové stroje, které nám chyběly k tomu, abychom byli soběstační a nemuseli jsme si mechanizaci půjčovat od jiných firem. Koupili jsme dvoucestní podbíječku UST78 . Je to tahač značky Mercedes, jehož součástí je podbíječka. Tento stroj se používá převážně při stavbě tramvajových tratí, k nimž nevede železnice, po níž by mohl stroj přijet. Dvoucestná podbíječka přijede pohodlně po cestě a k nakolejení jí stačí jen 7 metrů. Kromě toho jsme investovali také do strojní čističky RM78. To je investice s dlouhodobým výhledem, protože až v České republice skončí modernizace tratí, přijde doba údržeb a především k čištění štěrkové lože. A na to chceme být připraveni. Každý rok také investujeme několik milionů korun do opravy nebo obnovy strojů. Letos se chystáme i na dokončení haly pro kolejová vozidla v Havlíčkově Brodě.

Stavebnictví je proměnlivý obor, jak se s tímto vypořádáváte?

Ve stavebnictví panuje složitá situace. Jeden rok je zakázek hodně, druhý rok je to právě naopak a vy se s tím musíte sžít. Samozřejmě, že máme hospodářský plán, ale během roku se situace mění. Spíš je důležité udržet hospodářský výsledek, ať už generujete malý nebo velký obrat.

Potýkáte se s nedostatkem kvalifikovaných technických pracovníků? Jak toto řešíte?

Za těch 25 let co jsme na trhu, jsme si prošli obdobími, kdy bylo práce hodně a zaměstnávali jsme daleko víc lidí než dnes. Potom ale přišla krize a museli jsme s řadou zaměstnanců rozloučit a po oživení trhu zase znovu pracovníky nabírat. Vydali jsme se ale odlišnou cestou než některé jiné společnosti. Dnes je trend lidi přeplácet a přetahovat. My jsme se místo toho rozjeli do škol, převážně na Slovensko, a začali jsme s osvětou. Vytipovali jsme si několik absolventů, kterých jsme po ukončení studia oslovili a přesvědčili jsme je, aby k nám nastoupili. Dáváme jim prostor, aby se u nás našli a postupně se z nižších pozic vypracovali až na ty nejvyšší. Největší problém pro nás představuje nedostatek kvalifikovaných strojníků, takže zkoušíme získat pracovníky ze zahraničí.

A daří se to?

Řekl bych, že jsme na dobré cestě, aktuálně ve fázi, kdy vyřizujeme potřebné dokumenty. Hledáme pracovníky především na Ukrajině nebo v Bulharsku, kde jsou kvalifikovaní lidé.

Jaké jsou vaše vize a plány pro následující období?

Moje osobní vize je, aby všichni zaměstnanci naší společnosti byli spokojení a my měli dostatek zakázek k realizaci. To je asi nejdůležitější cíl.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...