1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Heineken Česká republika, a.s.

Heineken Starobrno 15Starobrno cílí na regionální a moravské spotřebitele

Česká republika patří mezi světové velmoci v pivovarnictví. Naše země produkuje kvalitní chmel a historie piva sahá hluboko do dějin. Například už v roce 1243 udělil Václav I. městu Brno královská privilegia, mezi něž patřilo i právo vařit pivo.

A to se v Brně vaří dodnes. O historii i současnosti pivovaru Starobno a výrobě zlatavého moku v jihomoravské metropoli jsme hovořili s ředitelem výroby Heineken Česká republika, a.s., Ing. Milanem Schrammem.

Mohl byste v krátkosti připomenout historii pivovaru Starobrno?

Stavba pivovaru Starobrno, kde se pivo vaří dodnes, byla zahájena v roce 1872. Stalo se tak z rozhodnutí posledních majitelů klášterního pivovaru Josefa Mandela a Herrmanna Hayeka, který stál v bezprostředním sousedství na dnešním Mendelově náměstí. Mandel a Hayek chtěli vybudovat na svou dobu moderní a konkurenceschopný podnik, od samotného začátku se pivovaru začalo říkat starobrněnský. Historie vaření piva v Brně je však podstatně delší. Už v roce 1243 Václav I. městu udělil královská privilegia, mezi něž patřilo i právo vařit pivo. V roce 1323 založila královna Eliška Rejčka na Starém Brně cisterciácký klášter, k němuž o dva roky později přibyl také pivovar. Právě v něm působil i průkopník a zakladatel moderní výroby piva František Ondřej Poupě, který se na konci 18. století zasloužil o zavedení převratných novinek, například teploměru nebo pivní váhy. V místech původního pivovaru dnes stojí oblíbená Pivovarská restaurace.

Kdy se pivovar Starobrno stal součástí koncernu HEINEKEN a co to pro váš pivovar znamenalo?

Starobrno se v roce 1992 ze státního podniku transformovalo na akciovou společnost Starobrno. V roce 1994 získala rakouská pivovarnická skupina BBAG prostřednictvím dceřiné společnosti Brau Union AG od Fondu národního majetku nadpoloviční většinu akcií Starobrna. V roce 2003 se Starobrno stalo předmětem akvizice a spolu s BBAG součástí koncernu HEINEKEN. Spojení s přední pivovarnickou skupinou umožnilo investice například do moderní varny či linky na výrobu a plnění lahví ze speciálního pivního plastu, ovšem při zachování tradičních výrobních postupů a technologie. Fúzí Starobrno nic neztratilo ze své regionální hrdosti a zdravého moravského patriotismu, ke kterému se hrdě hlásí.

Jaké je postavení pivovaru Starobrno v porovnání s ostatními pivovary v portfoliu společnosti HEINEKEN?

Koncernu HEINEKEN v České republice patří celkem tři pivovary: Starobrno, Krušovice a Velké Březno v severních Čechách. Všechny tři podniky mají svou nezastupitelnou roli a vlastní tvář, protože vyrábějí silné značky. Specifikem značky Starobrno je mimo jiné výroba nepasterizovaného piva a moderní balení do speciálního pivního plastu, se kterým Starobrno přišlo na pivní trh jako první.

Jaká piva v současné době vaříte a v jakém množství?

Ročně se ve starobrněnském pivovaru uvaří více než 1,2 milionu hektolitrů. Jde o světlé výčepní pivo Starobrno Tradiční, populární jedenáctku Starobrno Medium i loňskou prémiovou novinku – ležák Starobrno Drak. Starobrno se proslavilo i pivními speciály, například Zeleným pivem, které se každoročně vaří k velikonočnímu Zelenému čtvrtku. V roce 2013 se poprvé představil i Medák, první pivo s přídavkem medu. Spotřebitelé ho přijali velmi příznivě, proto Medáka starobrněnští sládci uvařili i loni.

O který druh je největší zájem?

Všechna naše piva mají své příznivce, kteří si je vybírají a volí k různým příležitostem. Dlouhodobě je velmi oblíbeným a vyhledávaným produktem Starobrno Medium, kterému se už dříve začalo přezdívat „vlajková loď starobrněnského pivovaru“. S velmi příznivým ohlasem spotřebitelů se setkalo uvedení novinky Starobrno Drak na jaře loňského roku, zřejmě i proto, že o použité receptuře spolurozhodovali štamgasti přímo v hospodách. Ze čtyř možností zvolili extra chmelenou variantu ležáku.

Jaké používáte suroviny?

Při vaření svých piv si Starobrno velmi zakládá na použití těch nejkvalitnějších regionálních surovin. Slad odebírá pouze z moravských sladoven v Kroměříži a Hodonicích, kde ho vyrábějí z nejlepšího ječmene, který se na Moravě pěstuje na úrodné Hané. Kvalitní voda se čerpá z přivaděče z Březové. Ke kvašení se používá vlastní kmen kvasnic, který je uložen na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Pro starobrněnská piva se používá nejvyhlášenější chmel na světě – žatecký poloraný červeňák.

Kolik piva z vašeho pivovaru zůstává v České republice a kolik ho exportujete? Kde se nacházejí vaše hlavní odbytiště?

Pivovar Starobrno cílí spíše na region a moravské spotřebitele, pivo však pochopitelně i exportuje – v roce 2013 to bylo okolo 60-tisíc hektolitrů. Co se týče dalších značek z portfolia HEINEKEN, nejvíce se vyváží značka Krušovice, která v roce 2013 na zahraniční trh poslala 250-tisíc hektolitrů. Všechny značky HEINEKEN v roce 2013 poslaly na vývoz více než pětinu celkového výstavu našich pivovarů, a to v sudech i v lahvích. Mezi nejčastější exportní cíle patřilo Švédsko, Německo, Rusko, Ukrajina a Pobaltí. Pivo však putovalo například i do Izraele, Ameriky či několika afrických zemí.

Od začátku 90. let probíhala v pivovaru Starobrno modernizace. Jaké technologie u vás dnes najdeme?

Rozsáhlá rekonstrukce areálu a modernizace technologií začala v druhé polovině 90. let. Tehdy se začaly budovat cylinrokonické tanky k dokvašování piva. V roce 2008 byla uvedena do provozu nová varna, ve které se pivo vaří tradiční českou metodou a za použití nejkvalitnějších surovin. Varna splňuje nejnáročnější kritéria i z hlediska ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce. O dva roky později, v roce 2010, vedl obrovský úspěch 1,5 litrových Maxilahví k rozhodnutí vybudovat přímo v areálu linku na vyfukování, plnění a balení piva. Stála 100 milionů korun a byla tehdy první v republice. Díky speciálně vyvinutému plastu si pivo uchovává skvělou chuť i všechny své ostatní důležité vlastnosti.

Od roku 2012 vaříte nepasterizované pivo. V čem je výjimečné? Jaká je odezva zákazníků?

Svou zásadní novinku, nepasterizované Starobrno, pivovar představil při velké oslavě pro veřejnost přímo v areálu 3. března 2012. Při jeho výrobě se důsledně dodržuje klasická receptura i technologický postup. Jediná změna nastává v okamžiku pasterizace, kdy se místo ní používá unikátní modulový mikrofiltr, který byl předmětem další význačné investice do našeho provozu. Pasterizace má každému pivu zajistit trvanlivost, protože zvýšená teplota likviduje mikroorganismy. Výhodou nepasterizovaného piva je fakt, že neutrpí žádný teplotní šok. Použití mikrofiltru zaručí trvanlivost po dobu čtyř měsíců, pivo si přitom ponechává původní vlastnosti přírodního nápoje, tedy zejména čerstvou a přirozenou chuť. Pivo na první pohled zaujme krémově hustou pěnou, která na stěnách správně umyté sklenice nechává ulpívající kroužky. Kromě lákavého vzhledu dále nabízí mimořádný chuťový zážitek, zcela srovnatelný s oblíbeným pivem z tanku. V době svého zavedení bylo nepasterizované pivo ojedinělým jevem, na trhu představovalo kolem 10 % celkové produkce.

Nebojíte se rostoucí obliby malých pivovarů? Kdo je vaše konkurence?

Malých pivovarů se Starobrno nebojí. Český pivní trh je známý svou rozmanitostí a spotřebitelé si tak mohou vybírat z množství druhů piv a posuzovat jejich kvalitu. Jako silná regionální značka Starobrno má své konzumenty, kteří jí zachovají svou věrnost a cení si i novinek. Současně ale nachází i nové příznivce. V této souvislosti Starobrno upozorňuje i na vyváženou kvalitu svého piva. Každý spotřebitel najde v lahvi či půllitru přesně takové pivo, jaké očekává a jaké mu chutnalo minule.

Jaké jsou největší priority pivovaru na následujících pět let?

Jednoduchá odpověď. Pivovar Starobrno si hodlá udržet silnou pozici na českém pivním trhu a sounáležitost s regionem, kde se vaří. Jako dosud chce přinášet další inovace. Spotřebitelé budou dostávat své osvědčené kvalitní pivo a mohou se těšit i na speciální piva, vařená při výjimečných příležitostech, které pro ně zaměstnanci pivovaru vymyslí.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...