1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

HELUZ cihlářský průmysl, v.o.s.

heluzLeader na českém trhu cihelných stavebních systémů

Společnost HELUZ cihlářský průmysl, v.o.s., již více než 130 let vyrábí v České republice tradiční stavební materiál. Dnes už to nejsou jen cihly, ale komplexní cihelný stavební systém, se kterým lze postavit celou hrubou stavbu domu. V posledních letech se navíc firma soustřeďuje na vývoj systémů pro nízkoenergetické či pasivní domy, v nichž vidí i svou budoucnost.

Historie firmy se datuje od roku 1876, kdy zakladatel firmy Jan Řehoř vystavěl v Dolním Bukovsku první žárovou pec a otevřel první těžebnu cihlářské suroviny. Postupně se podnikání rozšiřovalo a rozrůstalo, takže v roce 1895 už měla firma 18 zaměstnanců. Koncem 19. století byla provedena modernizace, během níž syn zakladatele firmy František Řehoř nechal vystavět 14-komorovou kruhovou pec. V roce 1950 byla cihelna znárodněna a výroba přešla pod národní podnik Jihočeské cihelny. V roce 1972 pak byla na místě původních pecí postavena úplně nová cihelna s tehdy nejmodernějším zařízením, s kolejištěm, komorovými sušárnami a tunelovou pecí. Sloužila zejména pro výrobu drenážních trubek a trativodek. V této podobě pak cihelna pracovala až do roku 1992, kdy ji restituovali přímí potomci původních majitelů. Ti pověřili vedením firmy svého zetě Dipl.-Ing. Vladimíra Heluze , který je současným majitelem firmy.
 
Následoval poměrně rychlý rozvoj. V roce 1993 byla v Dolním Bukovsku postavena nová výrobní linka na keramické stropní nosníky a překlady, následně dochází ke změně sortimentu a firma se postupně profiluje na dodávku materiálů pro výstavu rodinných a bytových domů. V roce 1994 firma získává cihelnu v Hevlíně, kde se vyráběly stropní desky Hurdis. V dalších letech tento závod prochází reorganizací a dnes se zde vyrábějí tepelněizolační cihelné bloky. V roce 1995 se rozšiřuje sortiment také o cihly SUPERTHERM, o rok později se v Dolním Bukovsku začaly vyrábět překlady pro venkovní rolety a žaluzie, tzv. roletové překlady. V roce 1998 byla zahájena výroba bloků SUPERTHERM P+D. V roce 2000 společnost HELUZ koupila cihelnu v Libochovicích. V dubnu 2001 zde byla po celkové rekonstrukci a modernizaci provozu zahájena výroba cihel a rok nato byl spuštěn nový provoz na výrobu keramických stropních panelů.

V roce 2005 byly ve stávajících cihelnách v Hevlíně a v Libochovicích zprovozněny dvě nové tunelové pece, čímž se zdvojnásobila jejich výrobní kapacita. V roce 2007 se rozšiřuje portfolio firmy o komínové systémy. Celou dobu se navíc firma připravovala na největší investici, kterou bylo postavení nového výrobního závodu v Hevlíně na zelené louce. Po jeho spuštění do provozu v roce 2009 zde byla zahájena výroba cihelných bloků HELUZ Family, kterou v roce 2011 doplnily cihly Family 2in1.

V současné době společnost vlastní tři výrobní závody. Prvním je cihelna v Dolním Bukovsku nedaleko Českých Budějovic, která je zároveň centrálou společnosti. Vyrábějí se zde některé druhy cihel a prefabrikace, tedy překlady, stropní nosníky, roletové a žaluziové překlady. Cihelnu v Hevlíně u rakouských hranic nedaleko Znojma tvoří původní cihelna a nový výrobní závod s nejmodernější evropskou technologií a obrovskou kapacitou, díky které se celková výrobní kapacita společnosti HELUZ cihlářský průmysl navýšila o 40 %. Trojlístek doplňuje ještě závod v Libochovicích v severních Čechách. Rozmístění závodů je tedy velice výhodné pro zásobování celého českého trhu i okolních států.

Přibližně polovinu produkce tvoří cihly pro obvodové zdivo, z nichž nejvýznamnější jak z hlediska objemu, tak i významnosti pro další rozvoj firmy jsou výrobkové řady Family a Family 2in1. Za zmínku stojí i výrobková řada cihel Plus, které však mají o něco nižší tepelněizolační vlastnosti a používají se většinou jako vnitřní zdivo. Produkce cihel pro vnitřní zdivo pak tvoří asi čtvrtinu celkové výroby společnosti HELUZ. A poslední čtvrtinu produkce zaujímají ostatní výrobky, jako jsou překlady, stropní konstrukce MIAKO, stropní panely, komínové systémy nebo speciální cihly, například akustické.

Třetina produkce odchází na export

Zhruba 30 % veškeré výroby směřuje na zahraniční trhy a podle obchodního ředitele Ing. Jana Krampla exportní podíl pozvolna narůstá, ačkoli se do jeho podílu velmi výrazně a negativně promítá cena dopravy. „Veškerý export řídíme z České republiky, pobočky v zahraničí nemáme, ale v důležitých teritoriích zaměstnáváme zahraniční zaměstnance,“ říká. Nejdůležitějším zahraničním trhem je bezesporu Slovensko, kde má firma dlouhodobé zkušenosti, zaměstnává tam nejvíce obchodních zástupců a dalších pracovníků. „Na Slovensku zajišťujeme také komplexní servis, který je zcela totožný s tím v České republice a také cenová politika je na obou trzích stejná. Snad jen s tím rozdílem, že účtujeme v jiných měnách – v českých korunách a v eurech,“ doplňuje Krampl.

Dalším exportním trhem v pořadí důležitosti je Rakousko. Zpočátku na tomto trhu firma zaznamenávala pouze malý tržní podíl, ale podle slov obchodního ředitele se jedná o rostoucí teritorium. „V Rakousku uplatňujeme jinou strategii, poskytujeme užší rozsah služeb, které jsou ale o to kvalitnější. Musí být prvotřídní i v očích rakouského zákazníka,“ zdůrazňuje Krampl. Na všech trzích společnost ovšem prodává naprosto totožné výrobky a nejinak je tomu i v Polsku. Tam se však už vzhledem ke vzdálenosti a dopravním nákladům firma HELUZ orientuje spíše na výrobky s vyšší přidanou hodnotou tak, aby doprava tvořila jen menší část ceny výrobku. Kromě toho firma působí i v Maďarsku, Rumunsku, Litvě či v Bělorusku a Rusku. Čím více se ale zvětšuje vzdálenost cílového trhu od českých hranic, celkové prodeje klesají, proto se firma zaměřuje právě na výrobky s vyšší přidanou hodnotou.
 
Ovšem na domácím, českém trhu zaujímá společnost HELUZ cihlářský průmysl jednoznačně vedoucí postavení. Je největším českým výrobcem komplexního cihelného stavebního systému s komplexním programem služeb. Postavení na trhu je stabilní a firma je známá jak u odborné, tak i laické veřejnosti. Je vnímána jako leader ve vývoji cihel pro nejvyšší možné tepelně-technické požadavky. Nic na tom nemění ani skutečnost, že došlo k mírnému snížení obratu vlivem rozsáhlé krize, která už několik let přetrvává ve stavebnictví. V posledních letech zaznamenaly výrazný pokles poptávky snad všechny podniky, které se zabývají stavební výrobou. „Propad v tržbách nejlépe signalizoval už propad poptávky i menší počet vydaných stavebních povolení v minulých letech. To se projevilo v poklesech obratů na tuzemském trhu. Bohužel nedošlo jen k recesi v České republice, ale i v okolních zemích. V důsledku toho se nám nepodařilo navýšit export natolik, abychom pokryli pokles poptávky na domácím trhu. Proto jsme zaznamenali pokles tržeb ve dvouciferných hodnotách,“ tvrdí Krampl s tím, že firma v loňském roce vykázala obrat ve výši 1,26 miliardy korun. Letos očekává stagnaci tržeb na úrovni roku 2013. Firmě však pomohla intervence České národní banky vůči euru v závěru loňského roku. „Na dovoz konkurenčních výrobků měla intervence zcela jistě vliv. Pokud by nebyly zahraniční trhy přiškrceny krizí a pokud by nebyla cena dopravy při exportu ve srovnání s výrobkem tak vysoká, určitě by se intervence projevila mnohem více i na exportu. Ve finále byl však exportní vliv sice plusový, ale minimální. Dovoz intervence ovlivnila mnohem významněji,“ uvažuje obchodní ředitel.

Investice do zaměstnanců i kvality

V současné době společnost HELUZ cihlářský průmysl zaměstnává na 300 pracovníků. Pochopitelně se zaměřuje i na zvyšování jejich kvalifikace i na efektivní využití vzdělávacích aktivit pro posílení vlastní konkurenceschopnosti. Proto také nyní ve firmě běží dva cykly vzdělávacích programů, z nichž jeden je určen pro pracovníky z výroby, ten druhý by měl prohloubit klíčové dovednosti zaměstnanců na vyšších pozicích, rozšířit jejich kvalifikaci a v neposlední řadě umožnit firmě vyškolit si vlastní lektory, kteří by v budoucnu zajišťovali další vzdělávání zaměstnanců. Kromě toho firma pečlivě řídí i kvalitu svých výrobků, k čemuž jí slouží dva základní systémy. Ten první je systém s nejvyšším možným souhrnem požadavků na cihlářské výrobky, který dozoruje autorizovaná zkušebna Technický a zkušební ústav Praha. „Druhý systém jsme zvolili tak, aby byl použitelný pro výběrová řízení a veřejné stavby. Jedná se tedy o certifikaci ISO 9001,“ říká Krampl.
 
A zdá se, že se investice do zaměstnanců, nových výrobků i certifikátů kvality vyplácí. Odborná a laická veřejnost například v letošním roce již několikrát ocenila komínový systém HELUZ Izostat Duo. Naposledy získal například Zlatou medaili na dubnovém Mezinárodním stavebním veletrhu IBF v Brně. Jeho největším přínosem je skutečnost, že se jedná o velice jednoduchý systém, který tvoří pouze dvě vrstvy – broušená tvarovka a unikátní tenkostěnná izostatická vložka, která je odolná proti vyhoření, neusazují se v ní saze, je naprosto hladká, odolná proti kondenzátu i proti nesprávnému užívání. „Tvarovky mají tři řady otvorů, a tedy i více vzduchových mezer. Díky tomu komín nepotřebuje další tepelnou izolaci a jeho stavba je rychlejší. Navíc je vhodný pro všechny typy paliv a jeho výhodou je i jeho nižší cena srovnatelná se standardními šamotovými komíny,“ vyjmenovává výhody oceňovaného výrobku Jan Krampl.

Do budoucna se hodlá firma, která nabízí nejen koncové produkty, ale také nadstandardní služby a servis, zaměřit na rozvoj úspěšného konceptu, tedy prodej výrobků a systémů pro nízkoenergetické, pasivní domy nebo domy s téměř nulovou spotřebou energie. „Na tomto konceptu již delší dobu pracujeme a parametry našich výrobků máme dlouhodobě splněny až do roku 2020, kdy by se podle Evropské unie měly stavět hlavně domy s téměř nulovou spotřebou energie. Momentálně se proto zaměřujeme na všechny ostatní detaily systému tak, aby celek jako takový byl doveden k dokonalosti,“ uzavírá obchodní ředitel společnosti HELUZ cihlářský průmysl, v.o.s.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...