1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Huhtamaki Flexible Packaging Czech, a.s.

huhtamaki 20Při výrobě obalů sázíme na udržitelnost a bezpečnost

Obalový průmysl je celosvětově na vzestupu a zároveň se nezadržitelně proměňuje. Roste poptávka po ekologických obalech, zkracují se dodací lhůty obalových materiálů, do výroby stále více promlouvají moderní technologie. Globálním hráčem na trhu obalových materiálů je dlouhodobě skupina Huhtamaki, která má po celém světě přes 80 závodů, z toho dva jsou umístěné v České republice.

Vznikla už v roce 1920, a tak letos oslaví sto let. Každoročně generuje obrat kolem 3,4 miliard euro. Působí zejména ve třech segmentech – ve výrobě flexibilních obalů, v oblasti fiber packaging a ve výrobě obalů pro potravinářský průmysl. Nahlédli jsme do českého závodu v pražském Hloubětíně a zjišťovali jsme, jaké novinky a obalové inovace se tady chystají.

Předně, hloubětínský závod má v koncernu, ačkoli ho skupina Huhtamaki koupila teprve před čtyřmi roky, výsadní postavení. Původně offsetová tiskárna s pětadvacetiletou historií totiž používá jako jedna z mála offsetový tisk na obaly, zatímco v obalovém průmyslu je běžný hlubotisk. Tento inovátorský přístup ale není jedinou odlišností. Továrna v Praze se zaměřuje na krátké série a doplňuje tak výrobní portfolio dalších evropských závodů ve skupině. Firma je schopná vyrobit a dodat obaly zákazníkům do 10 pracovních dní, což je v obalovém průmyslu velmi krátká doba. V České republice pak skupina provozuje ještě druhý závod, a to v Přibyslavicích u Třebíče. Tady se vyrábí například klasické obaly na vajíčka nebo držáky na nápoje, které používají třeba kavárenské řetězce nebo nachází využití v rychlém občerstvení. Dohromady skupina v Česku zaměstnává kolem 400 lidí a roční tržby obou závodů dosahují 1,5 miliardy korun.

Z tuzemských zákazníků odebírají od společnosti Huhtamaki Flexible Packaging Czech obaly například velcí potravinoví výrobci, mezi nimiž je mimo jiné skupina Orkla, do níž patří také značka Vitana. Potom je to Miller Milch nebo Kofola. „V České republice zůstává asi 10 % naší produkce, zbytek putuje hlavně do západní Evropy. Spousta obalů se na český trh ale vrací, protože je vyrábíme třeba pro dodavatele obchodních řetězců, jako je Kaufland nebo Lidl,“ vysvětluje Petr Burda, generální ředitel firmy. Dodává, že celosvětově Huhtamaki vyrábí obaly také pro řetězce s rychlým občerstvením, jako je například McDonald’s, Starbucks, Costa Coffee a podobně.

Sílí poptávka po eko obalech

Obaly jsou v současném světě živě diskutovaným tématem. Připomeňme třeba nedávnou kauzu plastových brček (mimochodem, Huhtamaki produkuje brčka papírová). Výrobci potravin a potažmo obalů jsou na spotřebitelská přání citliví, a tak ekologizaci přijali za svou. „Recyklace a obnovitelnost zdrojů je naším tématem číslo jedna,“ potvrzuje Petr Burda. Zdůrazňuje také, že svým odběratelům při výrobě vycházejí maximálně vstříc, už proto, že se většina potravinářských firem snaží do roku 2024 splnit kvóty, aby mohly koncovým spotřebitelům deklarovat, že obal je ekologický a obnovitelný.

Není to ale tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Spotřebitelé se pochopitelně nechtějí vzdávat svého komfortu. Svoji roli hraje i estetika nebo trvanlivost potravin i nápojů, také na to musí brát výrobci obalů zřetel. A pak jsou tady čísla. Zatímco se Evropa své obalové hospodářství snaží už roky řešit, problém s plasty mají hlavně země třetího světa. „Celosvětově se vyrobí 78 milionů tun plastu, 30 % z toho skončí v zavážkách, 30 % v oceánech. To je tragédie. Snažíme se s tím něco dělat. V Indii máme 17 továren a spouštíme tady pilotní projekt zaměřený na sběr a recyklovatelnost plastových obalů. Z nich chceme vyrábět granulát a z toho například odpadkové koše, přepravky a další produkty. Podobný projekt jsme rozbíhali už v jižní Africe,“ dodává generální ředitel.

Inovativní obaly hýbou Evropou

Ani Evropa ale nezůstává stranou zájmu koncernu Huhtamaki. Inovace jsou zde stále na pořadu dne. „Pracujeme například na tom, abychom uměli recyklovat i papírové kelímky. Ty jsou nyní opatřené vrstvou proti protečení, a to je právě problém. Posouváme se také k mono materiálům, které umožňují lepší a snazší recyklaci než běžné vícevrstevné materiály. Pozorujeme velký zájem o smršťovací folie. Řešíme rovněž perforaci, ta je velmi aktuální. Loni na podzim jsme proto do závodu v Hloubětíně pořídili lepičku s perforací, která je nejmodernější v Evropě,“ vypočítává Petr Burda.

Automatizace, robotizace a vůbec nové technologie hrají ve skupině Huhtamaki velkou roli. A budou hrát ještě větší. Právě hloubětínský závod, jemuž už současné prostory nestačí, se bude v následujících letech rozšiřovat. V nových prostorách budou mít podle generálního ředitele rozhodně místo moderní technologie, které pomůžou zvýšit konkurenceschopnost, podobně jako se to podařilo při pořízení lepicí linky s perforací.

Huhtamaki Flexible Packaging Czech bude hledat i další cesty, jak se rozvíjet a udržet se na špici v oblasti obalových materiálů. „Automatizace je náš jasný cil do budoucna. Velký potenciál vidíme už ve zmíněných smršťovacích obalech, ale nejen v nich. Celý obalový průmysl směřuje k větší komplexitě a také k větší rychlosti dodávek. A to je naše velká deviza. Snažíme se o to, abychom byli dodavatelem takzvaně on demand, abychom měli na skladě dostatek materiálu a ve chvíli, kdy přijde objednávka, jsme ji byli schopni odbavit během krátké doby. Tímto směrem kráčíme,“ upřesňuje Petr Burda.

Bezpečný výrobce obalů

Pracovat pro Huhtamaki znamená být u inovací v obalovém průmyslu a zároveň mít stabilní zaměstnání. O své lidi se totiž koncern stará prvotřídně. Samozřejmě, standardem jsou dnes už běžné benefity, jako je například pět týdnů dovolené. Oblíbené je podle generálního ředitele také stravování na pracovišti zdarma. K tomu se přidávají ještě výhodné mobilní tarify, jazykové kurzy, případně náborové příspěvky nebo příspěvky při životním jubileu, odchodu do důchodu či narození dítěte.

Podnik má pro své pracovníky ale ještě jeden velký benefit. Bezpečnost. „Jsme jedna z nejbezpečnějších továren na světě ve svém oboru. Nepoužíváme rozpouštědla, pracujeme pouze na vodní bázi. Více jak 1520 dní u nás nedošlo ke zranění zaměstnance. Jako skupina se o své lidi, myslím, dobře staráme. Zakládáme si na tom, abychom vytvářeli bezpečné a příjemné pracovní prostředí, abychom vyráběli udržitelně. To je i směr, který budeme držet do budoucna,“ uzavírá Petr Burda.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...