1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Huhtamaki Flexible Packaging Czech, a.s.

huhtamaki 20Prioritami jsou krátké dodací lhůty, flexibilita a trvalá udržitelnost

Význam obalového průmyslu, jehož produkty míří do celé škály hospodářských odvětví, rok od roku celosvětově stoupá. Důležitou roli sehrává i v současném období, kdy epidemii nemoci COVID-19 doprovází zvýšená poptávka po trvanlivých potravinách, jež vyžadují kvalitní obaly. Tato skutečnost vedla v dubnu letošního roku Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR k zařazení obalového sektoru mezi klíčová hospodářská odvětví.

V období jarní koronavirové krize prokázala své know-how a mimořádné kvality také společnost Huhtamaki Flexible Packaging Czech, a.s., která sází především na krátké dodací lhůty, flexibilitu a trvalou udržitelnost. Nejenom o těchto prioritách jsme si povídali s Petrem Burdou, generálním ředitelem společnosti.

Společnost Huhtamaki Flexible Packaging Czech, a.s., je součástí skupiny Huhtamaki, která v letošním roce slaví 100 let své existence. Kdy byla česká firma začleněna do struktury této skupiny a co vám přináší spojení s dalšími závody Huhtamaki?

Součástí skupiny Huhtamaki jsme se stali v lednu 2016. Členství ve skupině nám přináší velkou stabilitu a možnosti dalšího rozvoje, který je spojen nejen s podporou v oblasti investic, ale také s předáváním know-how a sdílením určitých pravidel v přístupu k zákazníkům i vlastním zaměstnancům. Zároveň je však Česká republika důležitým regionem pro celou skupinu a rozhodně jedním ze strategických v rámci Evropy. Proto k nám budou směřovat další investice, což chápeme také jako velmi dobrý výsledek naší práce a snahy. V rámci skupiny úzce spolupracujeme kupříkladu s naší sesterskou společností Huhtamaki Czech, která sídlí v Přibyslavicích u Třebíče. Tento podnik působí v produktovém segmentu Fiber Packaging – zpracovává odpadový papír a z něj vyrábí například proložky na vejce nebo držáky na nápoje pro řetězce rychlého občerstvení.

Jaká je vaše pozice ve struktuře skupiny? Odlišujete se svým výrobním programem anebo používanými technologiemi od ostatních závodů Huhtamaki?

Ve struktuře skupiny máme jedinečné postavení, protože působíme v oblasti tzv. flexibilních obalů a zabýváme se tiskem krátkých sérií. 80 % našich produktů – jde především o obaly na dehydrované potraviny a smršťovatelné obaly – míří do potravinářského průmyslu. Část výrobků putuje do oblasti zdravotní péče anebo na farmy a další část nalezne uplatnění jako obaly krmiva pro domácí mazlíčky. Specializujeme se přitom na zmiňované krátké série, což znamená, že dokážeme realizovat zakázky do 10 dnů. Naším rekordem je dodávka výrobků do tří pracovních dnů. Toto rychlé vyřízení zakázky – tedy flexibilita při uspokojování přání zákazníků – patří spolu s ekologičností výroby mezi naše významné přidané hodnoty. Nepoužíváme žádná rozpouštědla, takže se můžeme považovat za „zelenou fabriku“.

Kde má Huhtamaki Flexible Packaging Czech, a.s., své sídlo a výrobní areály?

Sídlíme v pražském Hloubětíně, ale pro své výrobní areály hledáme aktuálně novou lokalitu v okolí Prahy. Předpokládáme, že se budeme stěhovat v horizontu 3 až 5 let. Skupina Huhtamaki je nám při tom velkou oporou, protože máme dopředu zajištěné veškeré financování stěhování a my se můžeme soustředit na to, co a jak budeme v našich budoucích areálech vyrábět. Naší prioritou je mít zelenou továrnu, která by byla zaměřená na výrobu trvale udržitelných obalů, využívala by elektřinu z obnovitelných zdrojů a měla by zajištěný přístup k šedé vodě. Úsporná by měla být také energie využívaná při chlazení i topení. Tato koncepce výrobních areálů by byla v souladu se zelenou strategií skupiny Huhtamaki, která se zavázala, že do roku 2030 bude mít CO₂ neutrální závody. Těchto závodů je na světě celkem 80 a v našem segmentu jsou v Evropě tři: v Německu, Itálii a ČR, kde je ten náš.

Kolik zaměstnanců máte nyní ve svém závodě? Počítáte s jejich nárůstem vzhledem k plánované výstavbě nových areálů?

V současné chvíli máme 156 zaměstnanců a s dalším růstem počítáme, protože v nové lokalitě chceme rozšiřovat stávající výrobní program. Domníváme se, že v příštích 5 letech vyrosteme do velikosti firmy s 500 zaměstnanci. V podstatě zdvojnásobíme jejich počet.

Jde tento nárůst počtu zaměstnanců ruku v ruce se zlepšováním hospodářských výsledků? Neočekáváte v příštích letech negativní dopad koronavirové krize na váš zisk a objem výroby?

Růst hospodářských výsledků je rychlejší než růst počtu zaměstnanců. V současnosti máme roční obrat zhruba 27 mil. euro a koronavirovou krizi jsme nijak negativně nepocítili. Oproti minulému roku jsme naopak zaznamenali růst poptávky – kupříkladu ze strany společností Kaufland nebo Lidl – spojený se zvyšujícím se zájmem o balené potraviny. Očekáváme, že hospodářské výsledky za letošní rok budou velice slušné. Kromě toho jsme uzavřeli nové kontrakty se společnostmi Vitana, Müller anebo italským odběratelem LIFE, kde vidíme dobrý potenciál pro příští období.

Na jaké domácí či zahraniční trhy a k jakým zákazníkům míří vaše produkty?

Do eurozóny vyvážíme asi 90 % naší produkce a 10 % zůstává v tuzemsku. Odbyt pro naše výrobky nalézáme především na německém trhu, kde končí asi 48 % z nich. Mezi naše největší zákazníky patří kupříkladu Unilever nebo Nestlé.

Jaké investiční projekty v oblasti rozvoje technologií nyní realizujete?

Před 2,5 lety jsme uvedli do provozu nový ofsetový tisk a nyní chceme investovat do nákupu dalších dvou strojů, které bychom mohli případně umístit do nových výrobních areálů. Objednali jsme také nový řezací stroj, na kterém máme nově instalovaný laser cut pro laserové zpracování obalů tak, aby se dali od sebe lépe odtrhovat. Kromě toho jsme investovali do lepičky s perforací, kterou používáme při výrobě smršťovatelných obalů.

Na jaké potřeby zákazníků odpovídáte svými produktovými inovacemi? Je prioritou ekologičnost obalů? Máte pro inovaci produktů vlastní vývojové centrum?

Ekologičnost obalů je samozřejmě v dnešní době prioritou. Pro naše zákazníky je však důležitá také estetická stránka, cena a další aspekty kvality. Pro německé zákazníky je kupříkladu důležité, aby se dali lehce odstraňovat smršťovatelné obaly. Hlavní vývoj v našem produktovém segmentu je soustředěn v sesterské firmě v Německu, i když v českém závodě také částečně probíhá, a navíc počítáme se zřízením většího vývojového centra v nových výrobních areálech. Každopádně Německo je lídrem v trvalé udržitelnosti a nejnovější trendy v oblasti ekologie k nám i do celé EU přicházejí právě z této země. Navíc největší část naší produkce míří právě na tamní trh, a tak výsledky vývojového centra v Německu korespondují s požadavky našich největších zákazníků.

Až do období koronavirové krize se velmi diskutovala otázka nedostatku pracovní síly na českém trhu. Jak epidemie změnila tuto situaci a strukturu vašich zaměstnanců – poměr domácích a zahraničních pracovníků?

90 % našich zaměstnanců jsou Češi a zbytek tvoří pracovníci z dalších zemí EU. Nemáme žádné agenturní pracovníky, protože nejdůležitější pro nás je, aby naši zaměstnanci byli top ve svém oboru. Jinak na českém trhu je aktuálně nedostatek pracovníků v oboru skladník, protože v ČR je hodně distribučních center, které tyto lidi zaměstnávají. V období jarní koronavirové krize se nám zvýšil objem zakázek, které naši zaměstnanci museli zvládat i v rámci přísných bezpečnostních opatření, jež byla zavedena v souvislosti s bojem proti pandemii. Dvě skupiny našich zaměstnanců chodili na noční směnu šest týdnů bez přerušení, což je neuvěřitelné a hodné obdivu. Mohu zkonstatovat, že to nejdražší, co máme, jsou právě naši zaměstnanci. Byli odloučeni od své rodiny a dělali vše pro to, abychom zajistili obalový materiál pro provoz v potravinářském průmyslu. Touto cestou bych jim všem rád poděkoval.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...