1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Ingersoll-Rand CZ, s.r.o.

Ingersoll rand22 úspěšných let na českém trhu

Nezaměnitelné červené logo složené z písmen IR umístěných v elipse je v České republice známé už více než 20 let. Za tu dobu společnost Ingersoll-Rand CZ postavila na českém území dva výrobní závody a otevřela Evropské testovací centrum, které nabízí možnost otestovat nejrůznější stroje, zařízení i výrobky třeba i v extrémních podmínkách.

 

Celosvětově působí společnost Ingersoll Rand ve více než stovce závodů a poboček na všech kontinentech a zaměstnává více než 55-tisíc lidí. V Evropě je v oblasti výroby šroubových kompresorů na špičce v oboru a výrobky společnosti Ingersoll Rand jsou oceňovány především pro svou kvalitu.

Na českém území se firma etablovala v roce 1992, kdy uvedla do provozu svůj první závod v Kolíně. V něm se vyrábějí jednotky přepravního chlazení a klimatizací pro autobusy a lehká kolejová vozidla. Na trhu jsou známé pod obchodní značkou Termo King. Z kolínského závodu do celého světa pod obchodní značkou TRANE dále putují i jednotky rezidenčních chlazení. 10 let poté, co zahájil provoz kolínský závod, postavila firma na zelené louce v Uničově zatím svůj nejmladší výrobní závod. Hotov byl za pouhých 7 měsíců a od srpna roku 2002 se specializuje na montáž a testování stacionárních šroubových kompresorů ve výkonovém spektru 2,2 až 350 kW. O dva roky později, v říjnu 2004 se kapacita rozšířila i na montáž dvou- až čtyřválcových pístových kompresorů pro chladicí okruhy. Zatím poslední rozšíření výroby v Uničově proběhlo v roce 2010, od kdy se zde vyrábí dveřní a okenní příslušenství a sanitární zařízení z nerezu a mosazi pod obchodní značkou RANDI. „Výroba kompresorů ve výkonovém spektru od 2,2 do 350 kW tvoří v uničovském závodě zhruba 80 % výroby. Přibližně 15 % produkce pak představuje výroba dvou- až čtyřválcových pístových kompresorů pro chladicí okruhy a zbytek tvoří výroba dveřního a okenního příslušenství a sanitárního zařízení,“ vyjmenovává jednatel společnosti Filip Bětík.

Drtivá většina výrobků je podle jeho slov určena pro zahraniční trhy, značná část produkce pak směřuje přímo do závodů celé korporace Ingersoll Rand. Například zhruba 80 % dvou- až čtyřválcových pístových kompresorů pro chladicí okruhy se exportuje do závodu Ingersoll Rand v irském Galway, dále do Brazílie, Indie a částečně také do výrobního závodu společnosti v Kolíně. Kliky a kování se pod obchodní značkou RANDI prodávají hlavně na skandinávských trzích, kde se udržují v sektoru high-end. Uničovský závod není napojen přímo na koncové zákazníky ani v České republice, ani v Evropě. „Závod v Uničově dodává produkty naší mateřské společnosti, která zajišťuje distribuci i komunikaci s finálními zákazníky,“ vysvětluje Bětík. Stacionární šroubové kompresory ve výkonovém spektru 2,2 až 350 kW směřují primárně na evropský trh, Střední východ a v neposlední řadě i do Afriky. Mezi zákazníky kolínské továrny na českém trhu patří například společnosti IVECO (bývalá Karosa), ŠKODA Transportation Plzeň a ze zahraničních třeba společnosti MAN, Contrac nebo Siemens.

Evropské testovací centrum navazuje na dlouholetou tradici

Součástí závodu v Kolíně je také vývojové pracoviště, to druhé se nachází v rámci Evropského testovacího centra v Hostivici u Prahy. Svou činností podporují ostatní závody v korporaci nejen v evropském regionu, ale i celosvětově. Z historického hlediska byly základy dnešního Evropského testovacího centra položeny již v roce 1948 v Praze na Smíchově. Konkrétně v prostorách, které dříve sloužily jako sklady firmě Ringhofer. Pod vedením pozdějšího dlouholetého ředitele ústavu Vladimíra Ibla se zde soustřeďovali odborníci, aby svými zkušenostmi a schopnostmi pomohli k dalšímu rozvoji chladicí techniky v tehdejším Československu. V roce 1992 se Evropské testovací centrum, tehdy ještě pod původním názvem VÚCHT, stalo součástí firmy Thermo King, kterou v roce 1997 koupila společnost Ingersoll Rand a vytvořila nový celek s názvem Ingersoll-Rand Equipment Manufacturing Czech Republic, s.r.o. Původní umístění ústavu v husté zástavbě na Smíchově neumožňovalo jeho další rozvoj, a tak bylo rozhodnuto o jeho přemístění a o výstavbě zcela nového zařízení v lokalitě Hostivice u Prahy nedaleko mezinárodního letiště Václava Havla v pražské Ruzyni.

Firma zde začátkem roku 2007 uvedla do provozu komplex dvou velkých budov, které slouží pro testování a výzkum. Administrativní budova poskytuje dokonalé zázemí pro práci až 90 odborných pracovníků. Třetí budovou byl rozšířen komplex v roce 2012 o zkušebnu vzduchových kompresorů. Evropské testovací centrum v Hostivici u Prahy patří mezi tři technologicky nejvyspělejší mezinárodní zkušebny a laboratoře společnosti Ingersoll Rand, další dvě zkušebny se nacházejí v Číně a ve Spojených státech amerických. Centrum je vybaveno technologicky nejvyspělejší technikou, která zvládne i nejnáročnější testování odpovídající reálným podmínkám provozu. Jsou zde k dispozici mimo jiné zkušebny klimatizačních jednotek, kalorimetrické zkušebny pro měření výkonu chladicích jednotek, vibrační laboratoře s elektromagnetickými stolicemi či vibrační laboratoř s hydraulickým víceosým systémem, který umožňuje zkoušet i několikatunové předměty. V centru se dále nacházejí klimatické komory včetně zkušebny certifikované na ATP přepravu, tedy mezinárodní převoz zkazitelných potravin, také zkušebny teplovodních výměníků, zkušebna filtrů a čističek vzduchu a také prostory pro výkonové a životnostní zkoušky chladivových a vzduchových kompresorů.

V testovacím centru se testují nejen přímo výrobky Ingersoll Rand z uničovského a kolínského závodu, ale využívá je celá řada dalších subjektů. Nedávno zde třeba bylo v náročných klimatických podmínkách zdejší největší laboratoře testováno modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ určené pro slovenskou armádu. V minulosti proběhly mimo jiné funkční zkoušky dalších vojenských vozidel, jako byla kolejová obrněná vozidla Pandur II, LOT-V, polní nemocnice či mostní automobil. Pro společnost Faiveley Transport Lekov zde proběhly klimatické zkoušky sběrací soustavy v extrémních teplotách, firma 4Rail nechala klimatickými zkouškami v extrémních podmínkách a dále na rázy a vibrace projít trolejbusové sběrací soustavy, společnost IVECO Czech Republic v centru testovala odtávání čelního skla a firma KRONE zde zase zkoušela speciální kamionový návěs pro farmaceutické účely.

Sázka na zaměstnance

Z hlediska hospodaření si oba dva výrobní závody Ingersoll Rand v České republice i výzkumné centrum vedou dobře. „Naším primárním cílem je odvést špičkovou práci pro naši mateřskou společnost,“ říká Filip Bětík a dodává: „Podstatné je, abychom plnili naše roční plány, a to se nám v naprosté většině ukazatelů daří. Poslední dva roky splnil uničovský závod všechny klíčové metriky a je v rámci korporace hodnocen velmi vysoko.“

Ingersoll Rand také investuje do svých zaměstnanců. Součástí areálu v Hostivici je mimo jiné i evropské školicí centrum Ingersoll Rand, které nabízí nejrůznější kurzy pro všechny zaměstnance z celé Evropy. V uničovském závodě je v současné době zaměstnáno více než 260 pracovníků různých technických profesí, v kolínské pobočce a Hostivici pracuje dohromady více než 450 zaměstnanců. A na personál sází ředitel Filip Bětík i do budoucna. „Na konci loňského roku byl uničovský provoz zařazen mezi společnosti v rámci korporace Ingersoll Rand, kde dochází k transformaci. Velice úzce to souvisí s naší budoucí komparativní výhodou, kterou je maximální zkrácení času potřebného od doby objednávky po dodání finálního zboží konečnému zákazníkovi,“ vysvětluje Bětík s tím, že je podle něj podstatné, aby zaměstnanci rozuměli tomu, proč k transformaci musí dojít, zapojili se do ní, viděli ve firmě svou budoucnost a podpořili její vedení. „Pokud se nám nepodaří ve firmě dosáhnout změny kultury, žádné z těchto aktivit nebudou dlouhodobě udržitelné,“ uzavírá Filip Bětík.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...