1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Interplex Precision Engineering Czech Republic s.r.o.

interplex 18Máme plné ruce práce

Automobilový trh, především výroba elektromobilů a hybridů, zažívá v posledních měsících obrovský růst. Těží z toho i dodavatelé do automotive, například písecká společnost Interplex Precision Engineering Czech Republic s.r.o., která se specializuje na precizní lisování a robotické svařování. „V posledním období nemáme o zakázky nouzi. Právě naopak. V elektromobilech a hybridech se totiž používá více lisovaných komponentů než v automobilech na klasický pohon, což je pro nás velká výhoda.

Do budoucna ještě navýšíme kapacitu díky nové výrobní hale, kterou právě kupujeme. Jediné, co nám dělá vrásky na čele je skokové zvyšování cen materiálů a jejich kritický nedostatek,“ říká v rozhovoru generální ředitel firmy Petr Martínek.

Specializujete se na precizní lisování a robotické svařování pro automotive a elektrotechnický průmysl. Jak hodnotíte vývoj poptávky po vašich službách a produktech za poslední rok?

Řekl bych, že vývoj je u nás podobný jako v automotive obecně. Poptávka po našich produktech obrovsky vzrostla. Spíše jsme měli problém dodat vše, co si naši zákazníci objednávali. Práce tedy máme dost. Finanční rok končíme až v červnu, ale odhaduji, že porosteme o 15 až 20 % ve srovnání s loňským rokem, jehož začátek byl poznamenaný pandemií. Poptávka byla rozhodně vyšší než v předchozích letech.

Jste výrobní závod, a tak není možné, aby všichni vaši lidé pracovali z domova. Jaká opatření jste s ohledem na koronavirus přijali?

K pandemii přistoupila skupina Interplex aktivně od samotného počátku, protože velkou část výroby máme koncentrovanou v Číně. Včas jsme nakoupili roušky a distribuovali je všem závodům, lidé je tak začali nosit dříve, než to bylo povinné. Důsledně dodržujeme hygienu na pracovišti, k dispozici je dezinfekce, v kancelářích a zasedačkách máme čističky vzduchu, v šatnách jsou ionizační jednotky. COVID-19 nás také naučil pracovat na dálku, což jsme před tím moc nevyužívali. Změnila se i komunikace se zákazníky, řadu věcí je možné zajistit on-line. Když to zjednoduším, dříve jsme třeba kvůli dvouhodinové schůzce letěli do Číny, dnes to vyřešíme videokonferencí. Museli jsme se učit novým věcem, ale nyní vidíme, že se tak dá velmi efektivně fungovat.

Automobilový průmysl nyní prochází proměnou. Stále častěji je skloňovaná i elektromobilita a hybridní vozy. Vycházíte v tomto ohledu vstříc svým zákazníkům? Jak?

Ano, na tento segment se zaměřujeme stále více. Je to pro nás příležitost, protože trh s elektrickými vozy a hybridy roste. V těchto automobilech se také používá více lisovaných komponentů než v automobilech na klasický pohon, což je pro nás, pro lisaře, výborná zpráva. Jednotlivé části elektrického pohonu jsou spojované speciálními vodiči, které se lisují, je tam i řada elektrických řídících jednotek, inventorů, chladicích komponentů, a tak dále. Poptávka po lisovaných komponentech u elektrických aut je tedy vyšší. My jsme dodavatel na úrovni Tier 2, takže naše výrobky dodáváme třeba pro Valeo, Continental nebo Bosch a následně se pak montují do aut různých značek, například Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz a mnoha dalších.

Znamená to, že s ohledem na výrobu komponentů pro hybridní a elektrická auta investujete do vývoje a výroby nebo do nových technologií?

Přesně tak. Kromě toho, že lisujeme, využíváme i další technologie. Nedávno jsme například začali dodávat i díly se vstřikovanými plasty, instalujeme leak testy, laser marking, automatické montážní linky. V současné době jako skupina Interplex pracujeme rovněž na vývoji komponentů pro vodíkové články. Prozatím jde hlavně o malé objemy, ale postupně připravujeme zahájení sériové výroby.

S tím, jak se rozrůstáte, je na pořadu dne i investice do nové haly. Už je ruka v rukávě? A jaké možnosti vám nová hala dá?

Akvizici nové haly nyní dokončujeme. Naším záměrem je vyrábět v ní komponenty pro elektromobily, hybridy, vodíkové články a díly pro baterie. Je to jedna z největších investic za poslední dobu, která nám pomůže rozšířit výrobu dílů pro alternativní pohony. Pochopitelně je to velký zlom – bude nás to stát hodně úsilí, peněz, musíme sehnat nové lidi a nabrat zkušenosti. Nový závod by nám ale měl zdvojnásobit tržby. Je to velký a velice zajímavý úkol.

Jaké trendy, kromě už zmíněné elektromobility, vnímáte ve svém oboru? A jakými inovacemi na ně reagujete?

Náš obor – zpracování kovu – je poměrně tradiční. I tak je zde ale prostor pro inovace a trendy. To se týká hlavně materiálů, které jdou obrovsky dopředu. Pak pozorujeme výrazný tlak na kvalitu. Dnes je už naprosto samozřejmé, že se v rámci výroby používá spousta senzorů a kamer. Požadavky na kvalitu jsou vysoké a zákazníci neústupní, takže pociťujeme veliký tlak. Narůstají také požadavky na čistotu, které souvisí s elektromobilitou a citlivostí komponentů, a proto musíme být schopní dosahovat vyššího stupně technické čistoty než dříve. Na to máme speciální čistící stroje a čistou zónu, kde se výrobky balí.

Pomáhá vám v oblasti inovací i to, že jste součástí silné skupiny se zázemím v Singapuru? Jak konkrétně spolupracujete?

Primárně spolupracujeme se závody v Evropě, máme vývojovou skupinu v Německu a další vývojové centrum v Číně, kde je i velká nástrojárna. Takže když potřebujeme automatizaci nebo nástroje pro nové projekty, probíhají s těmito subjekty velmi intenzivní kontakty a komunikace nad designem procesů.

V Písku působíte od roku 2000. Loni jste tedy měli 20. výročí. Asi nebylo moc šancí ho pořádně oslavit?

Bohužel nebylo, což nás velice mrzelo. Loni jsme museli kvůli pandemické situaci zrušit i tradiční vánoční ples a Rodinný den, který pořádáme pravidelně v létě. Měli jsme ve zvyku se také jednou za měsíc scházet se zaměstnanci a informovat je o tom, jak se firmě daří, jaké jsou plány do budoucna. I to jsme museli pozastavit. Jakmile to ale situace dovolí, chtěli bychom pořádání takových akcí co nejdříve obnovit. Pro letošek plánujeme i Den otevřených dveří pro veřejnost, tak doufám, že se nám podaří tuto myšlenku uskutečnit.

To vypadá, že jsou pro vás lidé důležití.

Velmi důležití. Zakládáme si na tom, aby u nás lidé pracovali v dobrém, příjemném a bezpečném prostředí. Snažíme se ke každému našemu pracovníkovi chovat slušně, s respektem a vytvářet pozitivní atmosféru. Na lidech nám skutečně záleží.

Ekonomické ukazatele budete teprve uzavírat, jak jste uvedl, ale tušíte, jaké máte vyhlídky na letošní rok?

Velice pozitivní. Poptávka je vysoká, daří se nám zlepšovat efektivitu, letošní rok vypadá dobře, a příští rok z hlediska tržeb snad ještě lépe. Co nás ale děsí je nedostatek materiálu a naprosto skokové růsty cen všech vstupů. Už nyní je citelně znát, že automobilky odstavují výrobu kvůli nedostatku klíčových komponent. To zasahuje celý trh včetně nás. K tomu ještě musíme bojovat o každé kilo materiálu, který zdražuje před očima. Je to každodenní výzva, s níž se musíme potýkat. Zatím se nám to celkem daří.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...