1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

IRE-TEX Praha, s.r.o.

Obaly dodáváme značkám, jako je Apple či Hewlett Packard

V roce 1998 začínali s výrobou plastových obalů pro počítače a špičkovým technologickým zákazníkům je společnost IRE-TEX Praha dodává dodnes, avšak kromě segmentu elektroniky se stále více zaměřuje i na automotive, kde roste poptávka po plastových dílech. Na ročním obratu ve výši až 15 milionů euro se podílí 150 zaměstnanců, kteří pracují v plzeňské centrále i ve výrobních a skladových provozech ve Zbůchu a v Líních u Plzně a také v Pardubicích a Kuřimi u Brna.

 

Za více než 20 se z malé obalové firmy stala jednička až dvojka na trhu s technickými ochrannými obaly. „Zákazníky máme stále zejména v Česku, ale dodáváme i napříč Evropou. Naším hlavním produktem jsou tlumicí pěnové vložky na bázi polyetylenu, které chrání nejrůznější zboží před poškozením nejčastěji v kartonových krabicích. Jedná se o velkosériovou výrobu v řádech od tisíců až po milióny kusů v jednotlivých zakázkách,“ vysvětluje na úvod jednatel společnosti IRE-TEX Praha Roman Doubrava.

Co rozhodlo o tom, že jste začali podnikat právě v oblasti ochranných obalů?

Rozhodla osobní a obchodní vazba na firmu, která v 90. letech přesouvala svoje výrobní kapacity ze Spojených států a hledala dodavatele obalů, které tehdy na trhu chyběly. Jednalo se o ochranné obaly pro počítače Hewlett-Packard, které v Česku začínala vyrábět tchajwanská firma First International Computer. Jejich poptávka mě zaujala, takže jsme se dohodli, nakoupili technologii, sehnali materiál a začali obaly vyrábět. Původně se všechno vyrábělo z polystyrenu, ale následně jsme přešli na pěnový polyetylen, který má lepší tlumicí vlastnosti. Pamatuji si, že jsme se stali vůbec prvním českým odběratelem koncernu Dow Chemical, který nám dodával výrobní materiál.

Díky čemu se dařilo firmu posouvat vpřed?

Posouvaly nás hlavně nové zakázky a také rozšiřování sortimentu o nové obalové produkty. Dnes navíc vyrábíme i technické díly z pěnových materiálů pro automotive. Když se ještě vrátím na konec 90. let, tenkrát pro nás bylo výhodou, že se do Česka stěhovaly další závody s výrobou elektroniky. Všichni potřebovali obaly, a protože my už jsme měli reference a zkušenosti, získávali jsme nové zakázky. Spoustě tehdejších zákazníků dodáváme dodnes a s některými jsme se dokonce stěhovali, když se rozhodli přesunout výrobu jinam. Vznikaly tak naše pobočky, u kterých jsme však postupně omezili jejich obchodní a statutární funkce. Vše řídíme centrálně a máme už jen distribuční sklady, logistická centra a výrobní jednotky.

Na webu IRE-TEX se píše, že klíčové jsou vztahy založené na „win-win“ principech. Co přesně to znamená?

Myslíme si, že v současném světě nemůžeme být úspěšní pouze jako samostatný výrobce. Potřebujeme mít i kvalitní a spolehlivé dodavatele a zákazníky. Jedině pak se dá do byznysu investovat, plánovat, aplikovat moderní technologie a nabírat nové lidi. Právě na tom stojí náš „win-win“ charakter. Se zákazníky a dodavateli si věříme a nebojíme se investovat do sebe navzájem. Neustále pracujeme na vzájemně výhodném propojení všech procesů od návrhu obalu přes jeho výrobu a logistiku až po případnou likvidaci nebo recyklaci. Celkově je to hodně náročné, protože projekty našich zákazníků se docela často přesouvají. Při budování dlouhodobých vztahů nám pomáhají především přímé vztahy s velkými zadavateli zakázek, což jsou přední technologické firmy.

Můžete uvést příklad takové spolupráce či zakázky?

Dlouhodobě dodáváme obaly například pro výrobky firmy Apple, což je vždy vysoce zajímavá a extrémně náročná zakázka. Jejich požadavky na obaly se rovnají uměleckému ztvárnění, kdežto ostatní výrobci je berou čistě pragmaticky jako potištěné kartonové krabice, které mají hlavně transportní funkci. Apple klade důraz na dojem, aby člověk už podle obalu poznal, že si koupil unikátní výrobek. Proto jsou to velmi zajímavé zakázky na úrovni špičkových high-end řešení, která naše techniky i návrháře moc baví. Stejně tak je to výzva pro naše dodavatele materiálů i výrobních zařízení, protože nároky na přesnost a optickou kvalitu jsou opravdu extrémní.

Jakým výzvám jste se prioritně věnovali během letošního roku?

Letos jsme potřebovali zejména nahradit ztrátu projektu jednoho zákazníka, který se přesunul do Číny. Jelikož představoval zhruba 20 % naší výroby, jednalo se o nepříjemný propad, který jsme však dokázali nahradit novými zakázkami. Portfolio jsme rozšířili o další dva zákazníky v zahraničí, takže si myslím, že budeme minimálně na číslech, která jsme měli v roce 2018. I díky tomu, že jsme dokázali rychle reagovat na výpadek, který nastal prakticky ze dne na den, což se děje spíše výjimečně, můžeme letošní rok považovat za úspěšný.

Snažíte se kromě výrobků rozvíjet i služby, které zákazníkům nabízíte?

Jednoznačně ano, protože vnímáme stále větší poptávku nejen po jednoduché dodávce, ale právě po službách. Skladování a dodávky na čas se už staly samozřejmostí. V posledních letech přibývají služby týkající se přímé návaznosti na výrobní a informační systémy zákazníka, se kterým si vše aktualizujeme několikrát denně. Jsme schopni zkompletovat jakýkoli typ obalu s dodávkou přímo na linku zákazníka, který se může soustředit pouze na svůj produkt a obaly kompletně předá nám.

Věnujete se také inovacím samotných obalů?

Všeobecně se nyní inovuje směrem k recyklovatelným nebo kompostovatelným plastům, což se promítá i u našich technických výrobků. Přesto zatím nejsou k dispozici materiály, které by dokázaly zcela nahradit vlastnosti plastů. Ekologie totiž nemá být jen o tom, zda obal je či není z plastu, ale je třeba posuzovat také, jak je velký, což má vliv na přepravu a tedy i na životní prostředí. Přestože se plasty v našem oboru drží, jsou už první příklady technologií, které je dokážou částečně redukovat a případně i nahradit. Inovační cyklus může trvat další dva až tři roky, takže už se tím společně s našimi dodavateli materiálů intenzivně zabýváme.

Vyhledáváte i nové obchodní příležitosti?

Pro naši firmu vidíme nové příležitosti hlavně v automobilovém průmyslu, který byl pro nás dosud jenom okrajový. Teď se o něj zajímáme mnohem aktivněji. Tradičně jsme se soustředili na OEM výrobce elektroniky, kde je vývoj stabilní. Se zákazníky jednáme spíše o tom, že chtějí, abychom začali dodávat i do odlehlejších regionů, které přesahují východní Evropu. Konkrétně jednáme o dodávkách obalů na Ukrajinu, do Ruska nebo Turecka, kde naši zákazníci stavějí nové výrobní závody, respektive se stěhují za levnější pracovní silou. V případech, kde se nám to zdá rozumné, s nimi na přesunech spolupracujeme.

Co bude pro firmu IRE-TEX Praha hlavním cílem v dalších letech?

Myslím si, že všechno včetně vývoje na trhu práce dokážeme překonávat. Abychom se zase posunuli dál, uvažujeme o akvizicích některých firem z našeho oboru, do kterých bychom chtěli investovat řádově 100 milionů korun. Co se týče výsledků, zvykli jsme si na to, že organicky rosteme o 5 až 10 % ročně, takže na této úrovni chceme zůstat. Cítíme se tam komfortně.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...