1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Isotra, a.s.

isotra 20Bydlení přetváří v oázu klidu a bezpečí

Firma Isotra byla založená v Bolaticích v roce 1992 dvěma společníky – Ing. Erichem Stavařem a Ing. Bohumírem Blachutem jako společnost s ručením omezeným. Její počáteční aktivity byly zaměřeny na velkoobchod těsnění do oken včetně realizace montáže. Takto vznikl název Isotra (ISO – od slova izolace a TRA – jako trade (obchod)). Velký zájem zákazníků o žaluzie přivedl zakladatele v roce 1993 k rozšíření podnikatelských aktivit nejprve o montáž žaluzií a následně i o jejich výrobu.

Avšak komponenty, které kupovali pro své výrobky nebyly v kvalitě, kterou si představovali, proto se rozhodli vyrábět vlastní komponenty k výrobkům stínicí techniky. Vzniklo pak vývojové oddělení, nástrojárna a lisovna plastů, a to nastolilo nový trend ve vývoji Isotry. „Dnes již vyvíjíme a vyrábíme kromě hotových výrobků a komponentů i celé produktové řady a technologické celky s CNC řízením pro výrobu venkovních žaluzií,“ říká na úvod rozhovoru pro časopis Průmysl Dnes jeden z majitelů firmy Erich Stavař.

Co tvoří produktové portfolio společnosti Isotra a kde všude najdou vaše výrobky uplatnění?

Náš výrobní program tvoří exteriérové žaluzie, screenové rolety, markýzy, interiérové žaluzie, žaluzie s řetízkovým ovládáním, vertikální žaluzie, textilní rolety, předokenní rolety, bioklimatické pergoly, sítě proti hmyzu, komponenty, střižné nástroje i technologicky náročné válcovací tratě pro výrobu profilů a lamel žaluzií. Výrobky společnosti Isotra najdou uplatnění v rodinných domech, bytech, průmyslových objektech, administrativních budovách. Prostě všude tam, kde je nutná či vhodná regulace slunečního světla.

Nahlédněme v krátkosti i do minulosti vaší společnosti. Jaké okamžiky z její historie byste označil za nejvýznamnější? Kdy se společnost etablovala v České republice a kam exportuje?

Za 27 let naší existence jsme si vybudovali stabilní postavení na tuzemském trhu a svou pozici stále posilujeme. Přispívá k tomu i budování sítě našich Isotra partnerů, což jsou specializované obchodní a montážní firmy, posilování vazeb s velkými renomovanými stavebními společnostmi či výrobci oken. Své aktivity zaměřujeme také na architekty, projektanty či designová studia. V současné době máme v České republice zhruba 800 zákazníků v sektoru B2B.

Expandujeme také na zahraniční trhy. V roce 2019 jsme exportovali zboží do 46 zemí světa. Největší objem zahraničního obchodu míří již tradičně do Rakouska, Francie, Švýcarska, Německa a na Slovensko. Odběratele však máme také v Japonsku, Jižní Koreji, Austrálii, Izraeli, ve Spojených arabských emirátech či v Libanonu nebo Ghaně. Podíl exportních tržeb roku 2019 na celkových tržbách Isotry byl 47 %, což spolu s 13-% růstem exportu naznačuje pozitivní trend směřování naší obchodní politiky. Za nejvýznamnější okamžiky považujeme pořízení výrobního areálu o rozloze 55-tisíc m2 v Opavě a v poslední době investice do nové budovy a technologie práškové lakovny.

S jakými hospodářskými výsledky jste uzavřeli minulý rok a jaký bude podle vašich předpokladů rok 2020? Podepíše se na letošních finančních ukazatelích i „koronakrize“?

V minulém roce jsme poprvé v historii firmy překročili v tržbách 1 mld. Kč při přiměřeném zisku. Rok 2020 se pro nás začal zpočátku vyvíjet velice slibně. V prvních dvou měsících jsme překročili plán na rok 2020. Pak nás však přibrzdila koronavirová krize, stejně jako téměř celou ekonomiku. Nicméně musím říct, že jsme nepřestali vyrábět a dodávat výrobky našim zákazníkům, přestože se musíme potýkat se zpožděnými dodávkami materiálu od našich zahraničních dodavatelů. I přes přibližně 20-% pokles v odvětví stínicí techniky se nám stále daří udržet tržby nad úrovní srovnatelného období loňského roku.

Výrobky společnosti Isotra mají za úkol přetvářet bydlení v oázu klidu a bezpečí. Jakým způsobem se vám daří tyto atributy naplňovat?

Stínicí technika již v dnešní době není pouze funkčním doplňkem interiéru či exteriéru, stala se i designovou součástí téměř všech staveb – od rodinných a bytových domů až po výrobní haly či administrativní centra. Její úlohou není pouhá regulace světla, ale vnáší do interiéru pocit soukromí, bezpeční a komfortu. Exteriérová stínicí technika má navíc výrazný termoregulační efekt a má velký vliv na tepelnou bilanci budov. Venkovní žaluzie TITAN a venkovní hliníkové rolety jsou také významným bezpečnostním prvkem budov.

Jaké jsou současné trendy ve stínicí technice? Co klienti aktuálně požadují a jak se jim v tomto směru snažíte vyjít vstříc?

V současné době jednoznačně dominuje exteriérová stínicí technika, tzn. venkovní žaluzie, a screenové a hliníkové rolety. Jedná se o nejefektivnější systémy stínění zejména z pohledu světelného komfortu a tepelné bilance budov, což je do budoucna klíčové, vzhledem k blížící se platnosti nových norem o energetické náročnosti budov. Velice atraktivní jsou bioklimatické pergoly s naklápěcími střešními lamelami, které tvoří přirozené propojení interiéru a exteriéru domu a umožňují svým majitelům trávit mnohem více času venku. Co se týče interiérového stínění, převládá zde důraz na designové ladění stínicích prvků, a to jak žaluzií, rolet, plisse i japonských stěn s koncepcí celého interiéru.

Připravujete i novinky v rámci stínicí techniky? Využívají se při tomto druhu produktů i nějaké „smart“ technologie?

Z novinek, které naplno realizujeme v letošním roce, je to zejména bioklimatická pergola ARTOSI s inovativním a čistým designem z vývojového oddělení společnosti Isotra. Možností sekčního naklápění lamel a způsobu ovládání splňuje nejpřísnější nároky na uživatelský komfort. Do pergoly lze integrovat další prvky stínicí techniky, například screenové rolety nebo exteriérové žaluzie. LED osvětlení je samozřejmostí. V současnosti naše vývojové oddělení pracuje na doplnění výrobního programu ARTOSI o zahradní nábytek v designu pergoly ARTOSI.

Do čeho jste v posledním období investovali a kam se investovat chystáte? Co bude pro vás prioritou v nejbližším období?

Naší nejvýznamnější investicí v poslední době byla výstavba haly a zprovoznění nové práškové lakovny, která významně přispěla ke zvýšení výrobní kapacity. Nyní intenzivně pracujeme na získání certifikátu Qualicoat, což je mezinárodně uznávaná „značka kvality organizace“, jejímž cílem je udržení a zlepšení kvality povrchové úpravy hliníku.

Kolik máte aktuálně zaměstnanců a jaké benefity jim nabízíte? Jaké profese vám nejčastěji chybějí? Ovlivnila pandemie počet vašich pracovníků?

V současnosti máme zhruba 500 zaměstnanců. Poskytujeme jim řadu benefitů, např. týden dovolené navíc, dva dny zdravotního volna (tzv. sick day), spoluúčast na penzijní připojištění, závodní stravování a další. Pokud bychom mluvili o nedostatku zaměstnanců, dlouhodobě postrádáme zaměstnance ve veškerých dělnických profesích. Pandemie jistě bude mít vliv na zaměstnanost ve společnosti Isotra, a to v návaznosti na vývoj na trhu stínicí techniky v České republice a v celé Evropě.

Kde vidíte společnost za pět let? Kterým směrem se chcete ubírat?

Naší vizí je udržet a rozvíjet pozici technologického lídra v oblasti výroby stínicí techniky a výrobních technologií pro produkty stínicí techniky. Toto lze zajistit pouze využitím poznatků Průmyslu 4.0 a realizací robotizace a automatizace výrobního procesu.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...