1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ISS Facility Services, s.r.o.

ISS facility servicesBudoucnost facility managementu je v integrovaných řešeních

Společnost ISS Facility Services, s.r.o., působí v České republice a na Slovensku od roku 1994. Poskytuje úklidové, bezpečnostní a podpůrné služby a technickou správu budov včetně zajištění energetického managementu a facility management.

S jejím generálním ředitelem Ing. Janem Boháčkem jsme hovořili nejen o největších úspěších firmy během jejího dvacetiletého působení na českém a slovenském trhu, ale také o poptávce po integrovaných službách i možnostech dalšího vývoje facility managementu v následujících letech.

Společnost ISS Facility Services působí v České republice a na Slovensku již 20 let. Co bylo v jejím vývoji nejdůležitější a čeho se vám podařilo dosáhnout?

ISS byla dlouho známá v České republice a na Slovensku jen jako úklidová společnost. To se zásadně změnilo se vstupem Goldman Sachs a Private Equity do majetkové struktury společnosti. Spolu s tím se změnila i strategie firmy, která sledovala trend a poptávku trhu po jednom poskytovateli, jenž by byl schopen sám zajistit více facility služeb najednou. A tak se v období let 2000 až 2007 prostřednictvím sedmi společností rozšířily úklidové služby o služby technické správy budov, podpůrné a bezpečnostní služby. Ve vývoji obou společností bylo však zásadní spojení české a slovenské pobočky ISS v roce 2010. Tímto krokem se firma ještě více přiblížila svým zákazníkům. Jeden management pro dvě země se společnou historií, s prakticky stejným jazykem a velmi podobným makroekonomickým prostředím, daleko efektivněji využívá nástroje podnikání a hlavně lidské zdroje, například tím, že odborníky a nejzkušenější lídry facility managementu máme na projektech v obou zemích, nebo efektivněji využíváme back office při podpoře klíčových zákazníků. Máme mnoho česko-slovenských zákazníků, kteří mají stejný model podnikání, a proto je jim ten náš blízký.

V jakých oblastech tedy v současné době poskytujete vaše služby?

Poskytujeme úklidové služby, bezpečnostní služby, podpůrné služby, technickou správu budov včetně zajištění energetického managementu a facility managementu. Tyto služby dodáváme buď jednotlivě, nebo jako integrovaná řešení. Integrovaná řešení představují balíček, který kombinuje všechny typy služeb do jediného řešení, kdy se jednotlivé služby podporují navzájem, a tímto způsobem je zajištěna efektivita, optimální poskytování služeb dle přání zákazníka a hlavně jeden kontakt pro zákazníka. Například recepční služby lze snadno kombinovat s bezpečnostními službami, kdy zaměstnanec plynule přejde z role recepčního do role strážného. Z pohledu zákazníka tak díky integrování služeb přinášíme zvýšenou efektivitu nákladů vynaložených organizací a zároveň dodržujeme smlouvu na garantované úrovni služeb podle požadavků zákazníka. Díky dlouholetým provozním zkušenostem a schopnosti zajistit klíčové oblasti facility služeb, jsme se stali jedinečnou a výjimečnou společností, globálním a lokálním lídrem ve svém oboru.

Zmínil jste, že nabízíte integrovaná řešení. Jaká je po těchto komplexních službách poptávka?

Zejména v posledních dvou letech v České republice a na Slovensku velmi intenzivně vnímáme rostoucí poptávku po komplexních službách facility managementu. A byla to právě naše společnost, která se již před deseti lety stala globálním průkopníkem v této oblasti. Integrovaným modelem dodání služeb facility managementu získá zákazník jednoho partnera, který mu na 100 % zajistí veškeré služby, maximálně podpoří chod jeho organizace, a dovolí mu tak soustředit se pouze na předmět jeho podnikání. Nutnou podmínkou pro úspěšné zajištění integrovaných služeb je maximální podíl vlastních zdrojů organizace facility managementu na jednotlivých službách a minimalizace účasti dalších subdodavatelů. Jedině tak zákazník dokáže z integrace vytěžit maximum.

Kontrakt nesmí zamrznout jeho podpisem, dodavatel musí být aktivní a neustále službu posouvat na vyšší úroveň tak, aby byl viditelný pozitivní vývoj. Důležitým článkem je proces přípravy na změnu a transformace. Ten musí být pečlivě naplánován a musí být popsány veškeré procesy. V určitých případech se klient může ocitnout před skutečností, že pokud vše předá jednomu partnerovi, někteří jeho vlastní zaměstnanci se v tu chvíli mohou zdát nadbytečnými. I na toto je při integraci myšleno, klientovi lidé jsou velice cenní, mají zkušenosti a lokální znalosti, proto je oboustranně výhodné jejich převzetí na stranu dodavatele, kde se jim otevírají další příležitosti v jejich osobním rozvoji.

Samozřejmě, že je určitým rizikem předat všechny podpůrné procesy pouze jedné firmě. Určitě je jednodušší vyměnit například jen úklidovou společnost, když selže, než měnit všechny služby naráz. Proto bych rád apeloval na klientelu, aby si pečlivě vybírala své partnery, rozhodovala se pro kvalitní, silné a stabilní společnosti, s dobrou historií a pozitivními referencemi. Jedině tak získají partnera, na kterého se mohou plně spolehnout.

Kdo jsou vaši nejdůležitější zákazníci? Z jakých zákaznických segmentů se nejčastěji rekrutují?

Cílenými zákazníky jsou pro ISS společnosti, které ctí stejné hodnoty v podnikání jako ISS. I proto se primárně zaměřujeme na oblast zákazníků v komerční sféře, zákazníků s majetkovou účastí zahraničního kapitálu, a ne na státní správu, která do budoucna skýtá pro facility management obrovský potenciál. Nicméně tato oblast je v České republice a na Slovensku pro nás i další mezinárodní poskytovatele facility managementu dnes nedostupná, ať již svou neprofesionalitou, netransparentností a v mnohých případech i z důvodu korupce či nekompetentního Zákona o veřejných zakázkách, který neumožňuje v rámci hodnocení dobře kvantifikovat přidanou hodnotu profesionálního facility managementu společnosti v oblasti dlouhodobé udržitelnosti zdrojů, využití efektivních technologií nebo v oblasti legálního zaměstnávání. Z tohoto důvodu jsou naši největší zákazníci právě ze segmentů našeho primárního zaměření, tedy z oblasti energetiky a zdrojů, business služeb a IT nebo z průmyslové, výrobní či potravinářské sféry.

ISS byla nedávno vybrána jako nejlepší poskytovatel outsourcingu na světě. V čem vidíte své přednosti oproti konkurenci?

Jsme velmi hrdí a vysoce poctěni, že Mezinárodní asociace profesionálů outsourcingu (IAOP) vyhlásila ISS nejlepší outsourcingovou společností na světě. Toto ocenění bereme jako projev důvěry v ISS, v naše globální působení, v lokální excelenci a péči, v hodnoty podnikání, které dodržujeme a ctíme. A právě naše přednosti byly předpokladem dosažení tohoto ocenění. Prvním předpokladem je, že pro nás je vždy a ve všem na prvním místě zákazník. Dále pak to, že ISS svým podnikatelským přístupem předběhla dobu a jedině tak se mohla stát globálním a lokálním lídrem v oblasti integrovaných facility služeb poskytovaných vlastními zaměstnanci. To vyžaduje excelenci jednotlivých služeb, procesů a excelenci v řízení lidí. ISS je inovátorem v používání nových technologií a v přístupu k udržitelnosti zdrojů. Předpokladem úspěchu a předností ISS je každodenní naplňování slibu daného zákazníkovi nabídkou zajištění vysoce kvalitní a flexibilní služby dodávané vlastními zaměstnanci, služby, která minimalizuje rizika zákazníka a je přidanou hodnotou k jeho businessu.
Dodáváme „Službu se silou lidského přístupu“, která umožňuje zákazníkům se zaměřit na 100 % na jejich hlavní cíl podnikání. K ocenění vedla rovněž naše nová vize „Být nejlepší poskytovatel služeb na světě“. Naše vize nám dala jasný, velmi ctižádostivý cíl, za kterým jde více než 530-tisíc jednotlivců, jež působí u více než 250-tisíc zákazníků po celém světě, z toho 7500 jednotlivců v České republice a na Slovensku, kteří podporují business u více než 1500 lokálních zákazníků. K naplnění toho být nejlepší ve svém oboru pak vede to, když se naši zákazníci, stejně tak jako naši zaměstnanci stávají loajálními ambasadory a aktivními promotéry značky ISS a služeb, které poskytujeme.

Jakým směrem se bude vyvíjet trh facility managementu v následujících letech?

Dnes je jednoznačné, že náš obor spěje k integrovaným facility řešením (IFS). To však nevylučuje, že bude stále mnoho klientů, kteří budou využívat pro svůj podnik pro každou službu rozdílného poskytovatele. Zatímco střední a východní Evropa výhody IFS objevuje, mezinárodní zákazníci v USA, v západní Evropě nebo v Austrálii se touto cestou vydali již před více než pěti lety. Je to nezastavitelný proces a dříve nebo později přijde IFS ve větší míře i do České republiky a na Slovensko. Zajímavěj¬ší, než pasivně čekat, je pro nás vytvářet podmínky pro jeho implementaci. Naše společnost se nejvíce pohybuje v bankovním, průmyslovém a výrobním sektoru, kde lze výhody IFS lépe uplatnit. Samostatnou kapitolou jsou sektory a zákazníci, kteří dosud vnímají facility management jako prodej rychloobrátkového zboží, a opakují tak výběrová řízení prakticky každý rok. Díky častému střídání dodavatelů není dost času na důkladné obezná¬mení se spravovaným objektem a na podstatnější změny procesů. Ve vyspělých zemích západní Evropy a v USA přinesla praxe dva zásadní po¬znatky: krátkodobý kontrakt nemá pro samotný „core business“ žádnou přidanou hodnotu, ba naopak; a za druhé, že skutečnou výhodou je spolupráce se silnou společností – se zkušenos¬tí s integrací podpůrných činností, které v převa¬žující míře poskytuje vlastními silami. Efektivní adaptace IFS trvá podle našich zkušeností okolo tří let, proto je v našem oboru ve světě naprosto běžná délka kontraktů pět let a více.

Společnost ISS na základě interview se stovkami odborníků na facility management z celého světa v loňském roce představila v České republice studii „Scénáře budoucího vývoje globálního facility managementu“. Kniha byla zpracována pod vedením Institutu pro budoucí vzdělávání v Kodani a zcela jasně definuje mega-trendy, jež budou ovlivňovat vývoj facility managementu, a naznačuje možné scénáře budoucího vývoje. Výsledkem studie jsou dvě hlavní osy, na kterých bude stát budoucí vývoj našeho oboru. Jsou to Sustainability, neboli udržitelnost nejenom v životním prostředí, ale i v oblasti sociální, ekonomické a v oblasti zdraví, a Technologie – nahrazování určitých lidských činností roboty, využívání nových materiálů, nástroje dokumentování a vyhodnocování informací a znalostí, rozvoj infrastruktury, internetu a podobně.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...