1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Iveco Czech Republic, a.s.

iveco 19Výroba autobusů bude rekordně růst i letos

Výborné výsledky se v posledních letech staly pevnou součástí prezentace společnosti Iveco Czech Republic, která je díky výrobnímu závodu ve Vysokém Mýtě největším producentem autobusů v Česku. Za minulý rok jich vyrobila 4286, což byl rekord, který bude letos opět překonán. Ředitel výrobního závodu Karel Zamastil počítá s tím, že firma vyrobí o 276 autobusů více než v roce 2018.

Autobusy značky Iveco se z Vysokého Mýta, kde výroba navazuje na legendární Karosu, vyvážejí do více než 30 zemí světa. Například nejúspěšnější model Crossway je oblíbený po celé Evropě. Společnost Iveco Czech Republic, která je součástí skupiny CNH Industrial, patří mezi nejvýznamnější české exportéry a s počtem 3400 zaměstnanců je i klíčovým zaměstnavatelem v Pardubickém kraji, kde vytváří další stovky pracovních míst u svých dodavatelů.

Pane řediteli, zažívá Iveco Czech Republic nejlepší období v historii?

Naše společnost skutečně zažívá výborné období. Rok 2018 pro nás byl rekordní, a když se podíváme zhruba 10 let zpátky, vidíme, že počty vyrobených autobusů každoročně rostou. Za rok 2017 to bylo 4104 autobusů, loni 4286 a letos chceme vyrobit 4562 autobusů. Pro srovnání, v roce 2009 jich bylo 2526, takže jsme dosáhli prakticky 80-% nárůstu výroby. Těší nás také to, že si držíme konkurenceschopnost na trhu, a to zejména v kvalitě a užitkovosti našich výrobků. Zároveň se snažíme přizpůsobovat se poptávce, díky které jsou naše výrobní čísla čím dál tím vyšší, což je pro nás samozřejmě dobře. Už jen proto, že zachováváme tradici ve Vysokém Mýtě, kde je loajalita ze strany zaměstnanců i vedení firmy. To všechno je velmi příjemné.

Jsou rekordní výsledky tím, co vám osobně dělá největší radost?

Největší radost mi udělalo to, že jsem jako výrobní ředitel, který dostane zadání a pak plánuje, jak realizovat objednávky od našich obchodníků, mohl zdolávat výzvu v podobě vyšší poptávky. Náš výrobní závod se zkrátka musí rozvíjet tak, abychom dokázali vyrábět víc a víc. Proto mám radost, že jsem výrobu změnil natolik, abychom dosáhli zvýšení kapacity a přiblížili se poptávce. Obrovskou satisfakcí bylo i udržení kvality, produktivity a konkurenceschopnosti na trhu za složitých podmínek, kdy nyní čelíme velmi nízké nezaměstnanosti kolem 2 %. Na trhu práce si nemůžeme vybírat, ale musíme přijmout, zaškolit a udržet lidi, kteří jsou právě k dispozici a s nimi zvyšovat výrobu a vyrábět produktivněji. Jsem opravdu rád, že se mi během dvou let, co jsem na pozici výrobního ředitele, podařilo tak náročnou kombinaci úkolů zvládnout.

Jak se vlastně člověku ve společnosti Iveco Czech Republic pracuje?

Musím říct, že atmosféra u nás vždycky byla dobrá. Jsme v malém městě, kde spousta lidí žije a pracuje skoro celý život a navzájem se zná. Hlavně díky tomu máme loajalitu a přátelskou atmosféru. Jako člověk, který ve firmě pracuje přes 20 let, si myslím, že kdybychom sídlili v průmyslové zóně u velkého evropského města, nedokázali bychom tolik. Naopak, ve Vysokém Mýtě je firma součástí života lidí po několik generací. Skoro v každé rodině je někdo, kdo pracoval už v bývalé Karose. Tradice tak pořád přetrvává a právě rodinná atmosféra je tím, čeho si často všímají i kolegové, kteří náš závod navštíví. V porovnání s ostatními podobně velkými firmami cítím, že lidé mají opravdu sami zájem, abychom v regionu fungovali i pro další generace.

V čem ještě spočívá úspěšnost autobusů značky Iveco?

Úspěšnost našich autobusů spočívá v tom, že mají design a vlastnosti, které odpovídají vkusu a požadavkům doby. Design interiérů i exteriérů je zvolený tak, aby výrobek zaujal a zákazníkům i cestujícím se už na první pohled líbil. Z hlediska užitkovosti jsou to dobré jízdní vlastnosti a provozní náklady, které ocení řidiči a provozovatelé. Důležité je, že u našich autobusů pro městský, meziměstský i příměstský provoz jsme schopni vyjít vstříc všem požadavkům. Autobusy vyrábíme pro Francii, Německo, severní Afriku, Pobřeží Slonoviny, ale i do Norska či Finska, kde chtějí třeba vyhřívané podlahy. Tomu všemu se umíme přizpůsobit tak, aby řidiči i cestující jezdili našimi autobusy rádi.

Po čem konkrétně zákazníci touží?

Jedním z fenoménů posledních dvou let je poptávka po komfortněji či luxusněji vybavených autobusech. Dopravci a provozovatelé se snaží vyjít cestujícím vstříc z hlediska komfortu tak, aby co nejvíce lidí upřednostnilo cestování autobusem před individuální dopravou autem. Vozidla proto vybavujeme nejrůznějšími informačními panely, designovými tlačítky pro otevírání dveří, wi-fi sítěmi či USB přípojkami na dobíjení mobilů. Stejně tak evidujeme rostoucí zájem o moderní vybavení řidičů, kteří mohou mít například počítadla cestujících nebo snímání kamerami do všech směrů.

Řekněte nám, prosím, něco více o výrobním závodě ve Vysokém Mýtě?

Naše autobusy jsou obrovské a komplexní výrobky s opakovatelností 3,5. To znamená, že jsme prakticky zakázková výroba, kdy každý autobus je originál, protože každý zákazník chce něco trochu jiného. Na rozdíl od jiných výrobců z automobilového průmyslu u nás převládá ruční výroba a malá sériovost. Kromě toho jsme specifičtí tím, že si ponecháváme i dílčí technologie, jako je vlastní výroba elektrických svazků, sedadel cestujících nebo prvomateriálů. Sami si nakupujeme od hutí plechy a profily, které u nás dělíme, řežeme, ohýbáme a svařujeme. Ostatní firmy na to většinou mají subdodavatele.

Vy jste o jejich využití neuvažovali?

Samozřejmě, že se tím zabýváme a zkoumáme, jaké jsou možnosti. Dosud je ale naše konkurenceschopnost taková, že si všechno „necháváme doma“. Naše výrobní cena je na trhu stále nižší nebo srovnatelná. Hlavní však je, že potřebujeme vyrábět na zakázku. Vyrábíme denně 20 autobusů, pro které si ovšem nepřipravíme 20 kusů profilů, ale třeba jen tři nebo čtyři. Stejně tak chce každý zákazník jiný druh sedadel, jiný potah a podobně. Dodavatel by to těžko zvládal. Navíc některé výrobky děláme poprvé a některé naši konstruktéři vyvíjejí třeba jen pro jednoho zákazníka.

Jak technologicky vyspělá je vaše výroba?

V našem výrobním závodě disponujeme velkým komplexem technologií od zpracování hutního materiálu přes svařování různých součástí až po lakování a povrchovou úpravu hotového skeletu autobusu. Strojové technologie, do kterých jsme jen loni investovali kolem 4 milionů euro, v našem případě tvoří například 14 moderních robotů na svařování, další roboty využíváme v lakovně a také pro řezání látek a stříhání svazků. Vše ostatní jsou ovšem ruční práce. Musím upřesnit, že svařování je z 80 % ruční stejně jako montážní operace a výroba sedadel i elektrických svazků.

Které úkoly jsou pro Iveco Czech Republic prioritou v letošním roce?

Letos se soustředíme na další zvýšení kapacity, vyrobíme o 276 autobusů více než loni. Mým cílem je stabilizovat výrobní proces s tím, že od června začneme vyrábět 20 autobusů denně namísto dosavadních 19. Všechna pracoviště jsme již připravili tak, abychom úroveň udrželi ve všech ohledech. Při mírně zvýšené fluktuaci se totiž potřebujeme soustředit nejen na kvalitu výroby, ale i na bezpečnost a trénink správných návyků u nových zaměstnanců.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...