1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Konecranes and Demag s.r.o.

Konecranes 19Specialisté na moderní jeřáby pro celý svět

Na výrobu jeřábů světového kalibru se od roku 1995 zaměřuje výrobní závod společnosti Konecranes and Demag ve Slaném, kde se ročně vyprodukuje a následně k zákazníkům expeduje více než 1300 různých zdvihacích zařízení, zejména pak mostových jeřábů. Firma, ve které pracuje 250 zaměstnanců, je ve svém oboru největším hráčem na tuzemském trhu a do budoucna chce svůj 30-% podíl ještě navýšit.

Ve středočeském městě Slaný má výroba jeřábů tradici od 70. let minulého století díky bývalému Zemědělskému stavebnímu sdružení, jehož pokračovatelem se v 90. letech stala firma Agrostav. Pro rozvoj podniku byl zásadní majetkový vstup německé skupiny Transtechnik Demag, jejíž součástí se stal v roce 1995. Česká výrobní společnost se tak dostala do „rodiny“, která je mimořádně úspěšným průkopníkem v jeřábové technice.

Historie značky Demag se píše již od roku 1819, což znamená, že následovníci zakladatele Friedricha Harkorta mohou letos hrdě oslavit 200. výročí! Během dvou století se přirozeně událo mnoho změn nejen v oblasti výroby a technologií, ale také v oblasti vlastnických vztahů. K zatím poslední významné změně došlo v roce 2017, kdy se Demag začlenil do finské nadnárodní skupiny Konecranes, která na trzích působí od 30. let. „Díky spojení obou značek představujeme světovou špičku ve výrobě průmyslových a přístavních jeřábů i vysokozdvižných vozíků. Jeřáby ve Slaném vyrábíme prakticky pro celý svět a jsou využívány v závodech renomovaných společností, jako je Siemens nebo Linde,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka společnosti Konecranes and Demag. Mimochodem, Demag, který vyvinul první elektricky poháněný jeřáb už v roce 1887, se řadí mezi vůbec nejstarší evropské značky, jako jsou Peugeot, DuPont či česká Becherovka.

Značky s tradicí i potenciálem

Světový koncern Konecranes je jedničkou v oboru zdvihací techniky s ročním obratem přesahujícím 3 miliardy euro. Obě značky (Konecranes a Demag) fungují do značné míry samostatně, podobně jako je tomu třeba u automobilových koncernů, ale zároveň se doplňují a dovedou společně pokrýt širokou škálu potřeb firemních zákazníků z výrobního a zpracovatelského průmyslu, přístavů, loděnic či terminálů. Proto nepřekvapuje, že i na českém trhu je největším hráčem. „Obstaráváme zhruba 30 % trhu, ale ambice máme ještě vyšší. Je pravdou, že se nám dlouhodobě daří a že značka Demag je zavedená. Naopak značka Konecranes, která je v Česku mladší, i když je celosvětově známější, má před sebou velký potenciál. Přináší totiž řadu dalších technicky vyspělých řešení,“ pokračuje marketingová manažerka společnosti, jejíž obrat v roce 2018 dosáhl téměř půl miliardy korun.

Důležitým exportním trhem je pro výrobce ze Slaného tradičně Německo, kde se průmyslové jeřáby uplatňují hlavně v odvětví automotive. Je to ale také například Francie, Severní a Jižní Amerika i další světové regiony. Kvalita výroby je pravidelně podporována investiční činností. Bezmála 300 milionů korun společnost Konecranes and Demag investovala v letech 2003 a 2004, kdy byla dokončena nová výrobní hala a došlo i k modernizaci strojního vybavení. V roce 2015 to pak bylo více než 140 milionů korun do výroby standardních jeřábů.„Z posledních investic mohu zmínit nový tryskač dodaný na míru přesně podle naší potřeby tryskat nosníky jeřábů do délky až 35 metrů. Jinak do menších strojů a zařízení investujeme průběžně. Nejvíce ovšem do lidí, kterých je na trhu práce v našem regionu dost málo. Chybějí nám hlavně svářeči a zámečníci,“ podotýká Jitka Kocálová, podle níž je výroba jeřábů specifická právě v nárocích na ruční a řemeslné zpracování jednotlivých konstrukcí a celků.

Dalším specifikem jsou zakázky dodávané just-in-time, což znamená, že výroba musí být velmi přesně plánovaná. „Z hlediska logistiky hotových výrobků je podstatné také to, že až 90 % celků vyžaduje nadměrnou přepravu. Jsou to i takové rozsáhlé jeřábové konstrukce, které mohou mít až 45 metrů na délku a 10 metrů na šířku,“ doplňuje marketingová manažerka společnosti Konecranes and Demag, která zákazníkům nabízí kompletní výrobní program jeřábů, pohonů a manipulačních technologií pro každou oblast použití od malých řemeslných provozů až po velké průmyslové podniky.

Důkladné analýzy trhu

Už od průkopnických časů firmy Mechanische Werkstätten Harkort & Co., která vznikla před 200 lety v německém městě Wetter nad Rýnem, je prioritou nejvyšší hospodárnost, optimální disponibilita a maximální výkon i provozní bezpečnost nejen samotných jeřábů, ale i jejich pohonů a dalších manipulačních technologií. Zmínit konkrétní špičková řešení je podle Jitky Kocálové poměrně obtížné, protože portfolio je velmi široké a kritéria výběru mohou být různá, v závislosti na požadavcích zákazníků. „Demag vyvinul například mostové jeřáby s novátorskou konstrukcí, s mostnicí ve tvaru velkého písmene V, která má inovativní design se svařovanými spoji. Jeřáb díky tomu vypadá vzdušně, ale přitom neztrácí na nosnosti. Naopak může mít větší nosnost, i když jeho celková hmotnost je nižší. Snižují se tím konstrukční nároky, redukuje se kmitání a jeřáb má dvojnásobnou životnost v rozsahu až 500-tisíc zatěžovacích cyklů,“ popisuje marketingová manažerka produkt s názvem EVKE V-Type, který lze použít ve všech typech průmyslových hal, kde může nahradit starší jeřáby a zajistit vyšší nosnost při zachování stávající dráhy.

„Protipólem“ tohoto výrobku je tzv. jeřábová stavebnice KBK, která patří mezi menší typy jeřábů. „Roste po nich poptávka, protože vynikají pracovní flexibilitou i cenou. Jedná se o modulární systém, který splní nejrůznější požadavky. Umožňuje rychlou a snadnou instalaci, demontáž či přestavbu v daném typu provozu,“ upřesňuje Jitka Kocálová s tím, že právě tato relativně jednoduchá a přitom efektivní řešení jsou zákazníky hojně vyhledávaná.

O potřebách zákazníků mají ve společnosti Konecranes and Demag detailní přehled díky důkladným analýzám B2B sektoru. Jejich unikátní projekt s názvem Crane Monitor se již čtvrtým rokem zabývá stavem jeřábové techniky v celém Česku a prostřednictvím webu přináší cenné informace z trhu samotné firmě i široké veřejnosti. Výsledky analýz jsou veřejně přístupné a firma se každoročně snaží prezentovat nové téma. „Na základě analýz například víme, že zásadní problém je s odstávkami jeřábů ve firmách, pro které nefunkční jeřáby představují zvýšené náklady. Proto klademe důraz na chytré funkce, jako je vzdálený monitoring a snažíme se zákazníkům ukázat, že klíčová je vysoká míra spolehlivosti, prediktivní údržba, bezpečnost a také rychlý a pravidelný servis, pokud možno na celý jeřábový park,“ zdůrazňuje marketingová manažerka.

Výzkumný projekt, který sleduje situaci na trhu průmyslových jeřábů a zdvihacích zařízení v Česku a který pomáhá mimo jiné zefektivnit výběr i servis jeřábové techniky ve firmách, se věnuje také tématům jeřábových drah, použití elektroniky či roli nákupní ceny při pořizování nových jeřábů. Avšak nejen v tomto projektu chce společnost Konecranes and Demag do budoucna pokračovat. „Chceme dál růst v souladu se strategií mateřské skupiny. Víme, že se chystají další akvizice, které doplní celkový sortiment s cílem stát se lídrem v komplexních materiálových tocích ve výrobních společnostech. Pak budeme schopni pokrýt potřeby firem opravdu ve všech směrech,“ dodává Jitka Kocálová. Ve Slaném si letošních 200 let od založení mateřské firmy připomínají také Dnem otevřených dveří. 14. září mezi návštěvníky rádi uvítají i uchazeče o místo svářeče nebo elektrikáře, které motivuje kreativní práce s inovativními a světově proslulými výrobky.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...