1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kostelecké uzeniny, a.s.

Kostelecke uzeniny 18Do tradiční uzenářské výroby zapojují i moderní technologie

Už sto let je tváří Kosteleckých uzenin noblesní gentleman v obleku, který se zakusuje do párku. Nezaměnitelné logo bude největšího výrobce uzenin v České republice doprovázet i nadále, stejně jako poctivé řeznické řemeslo. Co se ale proměňuje, jsou výrobní technologie. I do výroby uzenin promlouvají trendy automatizace nebo robotizace, alespoň v některých oblastech.

„Loni jsme proinvestovali 150 milionů korun, v dalších letech budeme v investicích pokračovat ve všech našich výrobních závodech. Chceme navýšit produkci čerstvého masa a zefektivnit výrobu uzenin,“ říká v rozhovoru Ing. Michal Jedlička, generální ředitel společnosti Kostelecké uzeniny, a.s.

Společnost Kostelecké uzeniny letos slaví 100 let od založení. V jaké kondici vás jubilejní rok zastihl, zejména po stránce hospodaření?

V Kosteleckých uzeninách jsem 6 let a za tu dobu se nám společně s managementem podařilo firmu stabilizovat. Když se podíváme zpětně, tak v letech 2011 nebo 2012 byl podnik ve ztrátě. Poslední tři roky je znovu v černých číslech. HV roku 2017 bude podobný jako v roce předcházejícím. Jen s tím rozdílem, že kvůli situaci na pracovním trhu v České republice jsme museli zásadně zvýšit osobní náklady na pracovníky. Obecně jsou ale Kostelecké uzeniny v nejlepší kondici ve své novodobé historii. V tomto ohledu jsme spokojeni.

Během 100 let se mnoho věcí změní, co podle vás zůstalo na společnosti Kostelecké uzeniny stejné? Které hodnoty odolaly v proměnách časů?

Dlouhodobě se snažíme stavět na tradici, která se opírá o kvalitní zaměstnance. V našich čtyřech výrobních závodech pracují rodiny po celé generace, zaměstnáváme otce i syny. Snažíme se z této tradice těžit a čerpat. Dovolím si tvrdit, že jsme nejtradičnějším výrobcem masa a uzenin v České republice. Samozřejmě, i my vnímáme, že svět je dnes jiný, promlouvají do něho moderní technologie, takže v některých oblastech se snažíme lidskou práci nahradit stroji. Ale chceme, abychom si udrželi naši klíčovou hodnotu – prolínání generací a poctivé řeznické řemeslo.

Jakou image má podle vás dnes řeznické řemeslo, které je základem vaší výroby? A daří se vám nacházet dostatek kvalifikovaných lidí?

Obecně je image učebních oborů, nejen řeznictví, nízká. Obliba řemesla poklesla. Snažíme se jako firma postarat sami o sebe, spolupracujeme například s učilišti v našem okolí. Loni se nám po dlouhé době podařilo na jednom učilišti naplnit a otevřít obor řezník-uzenář. Jdeme cestou, kdy si chceme vychovávat lidi sami. Je to ale běh na dlouhou trať. I přesto, že chceme zaměstnávat české pracovníky, neubráníme se tomu, abychom některé pozice obsazovali lidmi ze zahraničí. S tím souvisí například i investice do budování ubytovacích zařízení v Kostelci, kde jsme zrovna kolaudovali novou ubytovnu. Chceme být atraktivní pro české zaměstnance, ale musíme zaměstnávat a ubytovávat i lidi z východní Evropy a z Asie.

Které výrobky jsou u zákazníků oblíbené nebo které vnímáte jako symbol Kosteleckých uzenin?

Hodně se profilujeme v oblasti trvanlivých salámů s ušlechtilou plísní na povrchu. Tyto výrobky se sice u nás nevyrábí sto let, ale mají už zhruba dvacetiletou tradici. Vracíme se také s produktem klasických frankfurtských párků v plechovce, které jsou součástí limitované edice ke stoletému výročí podniku. V posledních třech nebo čtyřech letech se také významně daří prodeji čerstvého výsekového a baleného masa. I v tomto segmentu se chceme nadále prosazovat.

Uvedete letos na trh i další nové produkty?

Nemůžu být konkrétní, ale prozradím, že chystáme novinky v segmentu čerstvých předpřipravených výrobků z masa, jako jsou rolády, špízy a podobně. Půjde o produkty, které lidem doma usnadní práci. Jako příklad uvedu vepřové koleno, které si zákazník koupí vykostěné a okořeněné, jediné, co s ním musí udělat, je upéct ho. Vedle toho budeme pracovat na rozvoji segmentu snacku, kde chceme přicházet s novinkami určenými ke konzumaci například v autě, na výletě nebo na sportovní události. Typově půjde o masové tyčinky. Každopádně, novinek v roce 2018 bude více a spotřebitelé se mají na co těšit.

Značka Kosteleckých uzenin je vytvářena přes sto let. Které události z posledního období považujete za klíčové pro další úspěšný rozvoj značky?

Klíčové jsou asi dvě věci. Podařilo se nám stabilizovat management, který se za poslední tři roky nezměnil, což je pro fungování tak velké firmy, jako jsme my, zásadní. Současně po dlouhé době Kostelecké uzeniny investují do technologií ve všech závodech. Mezi lety 2011 a 2015 totiž byly investice minimální.

Jaké je nyní vaše postavení na trhu? V kterých segmentech cítíte největší sílu a kde byste naopak chtěli posílit či rozvíjet potenciál?

V České republice, potažmo na Slovensku, jsme největším producentem vepřového masa. Máme největší porážku výhradně českého vepřového. Co se týká hovězího masa, jsme jeho druhým největším producentem. V oblasti masných výrobků a uzenin jsme největším výrobcem párků, špekáčků nebo klobás a dalších drobných masných výrobků. V této oblasti chceme i nadále růst, vidíme zde příležitosti. Chceme se zaměřit na produkci krájených a balených uzenin, to je podmínka pro náš další růst v tomto segmentu, proto investujeme do nových technologií.

Jak se vám daří pronikat na zahraniční trhy a jakou roli pro vás hraje export?

Snažíme se o jakýkoli smysluplný export. Je to asi ta nejtěžší obchodní disciplína, to je třeba říct. Pro nás je export rozhodně příležitost, protože firma velikosti Kosteleckých uzenin musí umět prodávat i v zahraničí. Daří se nám vyvážet maso, máme obchodní partnery v Maďarsku, Rakousku, Holandsku a v severní Evropě. V oblasti uzenin a masných výrobků zatím nejsme zase tolik úspěšní, což pro nás znamená výzvu. Pro export na zahraniční trhy jsou důležité takové parametry, jako je trvanlivost nebo velikost balení. Proto také investujeme do nových technologií výroby.

Zmíníte konkrétní investice, které jste realizovali nebo které chystáte?

Loni jsme proinvestovali 150 milionů korun. S výhledem do dalších tří let bude objem investic ještě velmi výrazně růst. Nechci být příliš konkrétní, ale masivně investujeme ve všech našich výrobních závodech. Zaměřujeme se na navyšování produkce čerstvého masa a v produkci masných výrobků investice směřují zejména do moderních technologických linek.

Jste tradičním podnikem masného průmyslu. V jaké míře se ve vašich podmínkách uplatňují automatizační a digitální technologie, které jsou trendem prakticky ve všech odvětvích?

Tyto technologie nás inspirují a v určité míře je do procesu výroby zavádíme. Je to pro nás nové, takže se inspirujeme i u jiných výrobců potravin a také u firem ve skupině Agrofert. První úspěchy aplikací robotizace a automatizace máme za sebou, například v balírnách nebo v expedicích, kde se nám podařilo nahradit jednotvárnou činnost stroji.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...