1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kostelecké uzeniny, a.s.

Kostelecke uzeniny 18Léty prověřená kvalita

Společnost Kostelecké uzeniny už před dvěma lety oslavila 100. výročí svého založení, na českém trhu působí od roku 1917. O vývoji firmy v posledním období i vizích a plánech do budoucna jsme si povídali s jejím generálním ředitelem Ing. Michalem Jedličkou.

Společnost Kostelecké uzeniny už má za sebou oslavu významného kulatého jubilea a její více než stoletá historie je velmi pestrá a bohatá. Jak vy osobně hodnotíte její vývoj od založení akciové společnosti v roce 1992?

Za nejvýznamnější mezník v novodobé historii společnosti bych považoval okamžik, kdy se stala součástí holdingu Agrofert. V roce 2010 následovala fúze se společností Maso Planá, a.s., načež se začala rozvíjet specializace jednotlivých podniků. Zůstaly čtyři výrobní závody, které se začaly profilovat a investovat do své specializace. V Plané nad Lužnicí je produkováno vepřové maso, v jednom z kosteleckých závodů se zpracovává hovězí maso a ve druhém jsou vyráběny masné výrobky. Závod v Mostě se zaměřuje na drobnější produkty náročné na lidskou práci. Specializace podniků posunula firmu dopředu a nasměrovala ji pozitivním směrem. Ze začlenění do holdingu těží Kostelecké uzeniny mnohé výhody, protože Agrofert má k dispozici vlastní farmy na výkrm prasat, což představuje velkou konkurenční výhodu.

Z vašich slov usuzuji, že se v současné době firmě daří. Dosáhli jste již nějakých stanovených obchodních cílů? Jak se vyvíjí roční obrat firmy v posledním období?

Náš roční obrat se v posledních letech pohybuje mezi 5,4 a 5,6 mld. Kč. Důležité však je, že meziročně stoupá objem vyprodukovaného a prodaného masa, protože v našem sektoru je obrat ovlivněný kolísající cenou vepřového masa. Dlouhodobě jsme největším producentem masa a masných výrobků v České republice.

Předpokládám, že maso z vaší produkce nezůstává jen v tuzemsku, ale míří i na zahraniční trhy?

Export tvoří asi 10 % z naší celkové produkce, přičemž v zahraničí se nám daří prodávat spíše maso než masné výrobky. Největší podíl přitom míří na Slovensko, ale zákazníky máme i v Maďarsku či severní Evropě. Vývoz masa je však náročnou disciplínou a během na dlouhou trať, protože vše je podmíněno zdlouhavými schvalovacími procesy. Zejména v asijských zemích trvá asi 5 let, než se od uzavření projektu dostaneme k reálnému byznysu. Aktuálně kupříkladu řešíme schvalování a vývoz produktů do Číny.

Export masa je brzděn administrativními bariérami. Celkově však rostete a nepochybně se vám daří. Co podle vás stojí za úspěchy firmy?

Jsem přesvědčen, že hlavním pilířem našeho úspěchu je kvalitní a stabilní management. Druhým výrazným momentem je fakt, že vedení holdingu nastartovalo v Kosteleckých uzeninách masivní investice, které podporují sílu celé vertikály červeného masa.

Do jakých projektů mířily či míří vaše investice?

Ročně investujeme částky v řádu stovek milionů korun. V Kostelci právě dokončujeme investiční projekt, díky kterému výrazně navyšujeme kapacity v produkci krájených masných výrobků. Aktuálně najíždíme do zkušebního provozu a plnou produkci plánujeme na přelom tohoto roku. Současně zahajujeme druhý velký projekt v závodě v Plané nad Lužnicí, kde budeme výrazně navyšovat kapacity u čerstvého baleného masa a v kategorii tzv. „fresh convenience“ (masové kuličky, burgery, rolády, špízy apod). Osobně u kategorie čerstvých masných produktů vidím velmi velký potenciál k růstu a v budoucnu se jí budeme intenzivně věnovat. Tento trend nám v minulých dvou letech potvrdil náš jedinečný hovězí burger „Dvouručák“, který si získal řadu zákazníků.

Aktuálním trendem je v současnosti také robotizace a automatizace výrobních procesů. Reflektujete tento fakt v rámci svých investičních projektů?

Zcela určitě. S kolegy se velmi často inspirujeme při osobních návštěvách v zahraničí a v kategorii automatizace máme např. ve srovnání se severní Evropou ještě co dohánět. Podmínkou k efektivní automatizaci a robotizaci výroby masa a masných výrobků však není pouze dostatek investičních prostředků, ale zejména intenzivní komunikace s našimi odběrateli, která je prostředkem k optimalizaci portfolia. Dle mého názoru musí ještě trh masa a masných výrobků v ČR projít určitou redukcí sortimentu jak ve smyslu počtu položek, tak variability jejich balení atd.

Dalším motorem, který nás v rámci automatizace nutí přemýšlet nově, je zásadní nedostatek pracovní síly, s nímž se potýká celá naše republika. Byli jsme nuceni začít nabírat nové lidi ze zahraničí a aktuálně se nám s vypětím všech sil daří doplňovat stavy zaměstnanců. Myslíme však na budoucnost a aktivně spolupracujeme se dvěma učilišti na odborné přípravě žáků v oboru řezník - uzenář. S problémem nedostatku pracovní síly bojujeme na všech frontách včetně navyšování mezd. Za poslední dva roky se průměrná mzda v naší firmě navýšila o více než 20 % a mzda 50 až 55-tisíc Kč za měsíc v kategorii řezník - bourač není výjimkou.

Navzdory nepříznivému vývoji na pracovním trhu a komplikací s ním spojenými se firmě daří. Vaše výrobky získaly v poslední době několik ocenění.

Přiznám se, že nejsem příznivcem oficiálních ocenění. Jsem rád, když naše výrobky uspějí v nezávislých testech v různých časopisech a novinách. Z tohoto hlediska se nám v minulém roce docela dařilo. V testech uspěl náš hovězí burger a dobře dopadly také špekáčky nebo vídeňské párky. Neoficiálním oceněním je také fakt, že se naše výrobky dobře prodávají. Milým potěšením jsou také dopisy a poděkování od našich věrných zákazníků, které občas doputují na můj stůl.

Právě jste zmínil několik dobře ohodnocených masných výrobků. Jaký podíl v rámci vaší výroby tvoří produkce čerstvého masa a jaký podíl masné výrobky?

Konzumace masných výrobků dle mého názoru spíše stagnuje, zatímco výrazně roste prodej čerstvého masa. U něj byl pro nás loňský rok rekordní a letošní rok se rýsuje ještě lepší. Tyto trendy podle mě zrcadlí určitou změnu životního stylu, který je nyní zaměřen na konzumaci zdravějších a čerstvých produktů. Navzdory tomu jako firma v produkci masných výrobků meziročně rosteme a v tomto trendu chceme pokračovat i v příštím roce. Růst chceme táhnout zejména inovacemi, které budou reagovat na nové trendy v konzumaci potravin.

Nemá nový, zdravý, životní styl Čechů také své pozitivní dopady na produkci masa? Nejsou ochotni připlatit si za kvalitu?

Ano, všímáme si, že zákazníci začínají konečně řešit původ potravin. U masa je zajímá, čím bylo zvíře krmeno, kde bylo maso zpracováno a jak dlouho trvala jeho přeprava do obchodu. Začínají dávat přednost českým produktům před zbožím někdy trochu nejasného původu a masem po dlouhém transportu. Doufám, že čeští zákazníci začnou podporovat místní kvalitu a lokální výrobce, což dá šanci nám a dalším českým producentům. Mám dojem, že tento trend se u nás začíná prosazovat a podporují jej i velké potravinářské řetězce. Asi již mohu prozradit, že připravujeme jedinečný projekt, který přinese zákazníkům komplexní informaci o vepřovém mase, které Kostelecké uzeniny dodávají na trh. Konkrétně chceme poskytnout informaci o krmení, způsobu ustájení, farmě, době transportu, uhlíkové stopě atd.

Říkáte, že prodej uzenářských výrobků stagnuje, ale zákazník je ochoten připlatit si za kvalitu. Máte v sortimentu uzenin takové, jež by odpovídaly aktuálnímu trendu konzumace kvalitních či zdravých potravin?

V kategorii masných výrobků jsou naší vlajkovou lodí výrobky s ušlechtilou plísní typu Křemešník, Kostelecký uherák a Poctivá řada uzenin s obsahem masa nad 90 %. Češi začínají sázet na kvalitu a v posledních letech došlo k značnému ozdravení celé kategorie uzenin. Zvýšil se podíl masa a zároveň se snížil obsah aditiv a soli. Dalším velkým tématem nejen v potravinářském průmyslu je objem plastů, které produkujeme. V Kostelci jsme změnili balení kompletního grilovacího sortimentu z tvrdé spodní fólie na měkkou a úspora je téměř 30 ton fólie za rok.

V rámci kategorie uzenářských výrobků se tedy spíše snažíte zvyšovat kvalitu stávajících, tradičních výrobků než přinášet na trh množství nových produktů?

Novinky samozřejmě také přinášíme a jednou z nejúspěšnějších je řada SNAQ, jejíž tváří je olympijský vítěz Lukáš Krpálek. Tuto řadu minisalámků a salámových tyčinek jsme začali produkovat před dvěma lety a v současné době jsme téměř vyprodaní.

Celkově však z našeho rozhovoru usuzuji, že strategie firmy směřuje spíše ke zvyšování kvality tradičních výrobků než k bezhlavému rozšiřování produktového portfolia…

Na tradici si určitě zakládáme a jsme hrdí na naše zaměstnance a na stoletou historii firmy. Stále se držíme našeho loga, z něhož zákazníky oslovuje gentleman pojídající párečky a patřící někam do začátku 20. století.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...