1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kostelecké uzeniny, a.s.

Kostelecke uzeniny 18Investice se nám vyplácejí, ale hledáme i úspory

Novými tématy, jako je transparentnost výroby, ekologie a udržitelnost v celém procesu zpracování masa, se stále intenzivněji zabývá společnost Kostelecké uzeniny. Tuzemský lídr v produkci masa a masných výrobků má za sebou podle generálního ředitele Michala Jedličky úspěšný rok, během kterého se firmě podařilo držet prodeje na plánované úrovni.

Letos bude hlavní ambicí poradit si se zvýšenými náklady, které jsou ovlivněny nejen pokračujícím růstem cen energií, ale i dalších vstupů. „Největší výzvou pro nás bude absorbovat zvýšené náklady a promítnout je do cen výrobků tak, abychom si odkázali udržet ziskovost a marže. To je pro nás zásadní, jestliže se chceme i do budoucna rozvíjet,“ říká generální ředitel firmy, jejíž tržby v předchozím roce atakovaly hranici 6 miliard korun.

Přestože teď společnost Kostelecké uzeniny žije především letošními starostmi a událostmi, vrací se ještě na chvíli i k širšímu hodnocení minulého roku. „Zejména s ohledem na vývoj pandemie jsme nevěděli, co přesně můžeme od roku 2021 čekat, ale s odstupem času jej můžeme hodnotit pozitivně. Podařilo se nám udržet prodeje výrobků na úrovni roku 2020 a navíc jsme se dokázali vyrovnat i s dílčími problémy, jako byla několikatýdenní uzávěra jednoho z našich provozů kvůli situaci s COVID-19. Po provozní stránce jsme tedy mohli být spokojeni a co se týká čísel, plán jsme splnili, i když jsme měli mírný pokles v tržbách, což byl způsobeno poklesem cen vepřového masa,“ vysvětluje Michal Jedlička.

Inovace výrobků i procesů

Oproti předchozímu období, které bylo ve znamení masivních investic do výrobních závodů v Kostelci a v Plané nad Lužnicí, se firma v roce 2021 soustředila spíše na zavedení některých nových technologií do plného provozu. Věnovala se také přípravě dalších investičních projektů, které by se měly realizovat a zúročit v dalších letech. „Aktuálně těžíme z investic, které jsme realizovali za poslední tři až čtyři roky. Investovali jsme více než 200 milionů korun do technologie na krájení a balení uzenin v Kostelci, kde nyní vyrábíme na jednu až jednu a půl směny a kapacity chceme postupně zvyšovat. Určitě to byly správně vynaložené finance stejně jako v případě Plané nad Lužnicí, kde jsme investovali obdobnou částku do technologií na bourání a balení vepřového masa. Vzhledem k tomu, jaké jsou dnes na trhu trendy, jde o investice, které se nám jednoznačně vyplácejí,“ pokračuje generální ředitel. Společnost Kostelecké uzeniny se právě s ohledem na současné trendy věnuje zejména budoucímu investičnímu rozvoji závodu v Plané nad Lužnicí. Spolupracuje na tvorbě studie se zkušenými zahraničními projektanty, na jejichž práci budou navazovat další strategické kroky od přípravy projektu až po samotnou realizaci. „Kvalitní přípravná fáze je pro nás velmi důležitá. V posledních letech vidíme, že trh se i vlivem pandemie neustále mění. Důkladně proto zvažujeme, jakým spotřebitelským trendům přizpůsobíme naše nové výrobní kapacity,“ upřesňuje Michal Jedlička s tím, že jednou z možných alternativ je rozšíření výroby čerstvých polotovarů, jako jsou masové kuličky, karbanátky nebo plněné rolády.

„Mezi našimi produkty jde o segment, který je na vzestupu vlivem vícero faktorů. Jedním z nich byla určitě i pandemie, která pozměnila naše stravovací zvyklosti. Lidé se začali mnohem více stravovat doma, kde si chtějí udělat rychlý, a přitom kvalitní oběd nebo večeři. Právě to je pro nás šance přinést na trh nové výrobky, které domácí přípravu hodnotného jídla ještě více usnadní,“ doplňuje generální ředitel společnosti Kostelecké uzeniny, která tak i letos uvede na trh další produktové novinky ze segmentu čerstvých polotovarů. Kromě představení nových produktů se firma bude soustředit i na ekologické a udržitelné inovace, které se týkají zpracování masa, balení, logistiky či snižování uhlíkové stopy. „Jako největší český výrobce masa a masných výrobků chceme touto cestou určitě jít. Vnímáme, že to souvisí také s budováním důvěry v naše výrobky. Jelikož zpracováváme maso z vlastních chovů, snažíme se zákazníkům vysvětlovat, jak se ke zvířatům chováme, kolik jim dáváme prostoru nebo čím je krmíme. Velkým tématem jsou i obalové materiály, u kterých se stále zvyšuje snaha nahrazovat klasické plasty recyklovanými plasty nebo papírem,“ sděluje Michal Jedlička, podle kterého jsou důležité i osvětové a vzdělávací aktivity, díky kterým si mohou spotřebitelé udělat konkrétní představu například o tom, proč je vhodné podporovat lokální výrobce.

V podpoře lokálních produktů hraje podstatnou roli také spolupráce s klíčovými obchodními partnery, kterým společnost Kostelecké uzeniny vyjde vždy ráda vstříc. Příkladem může být partnerství s obchodním řetězcem Billa, ve kterém zákazníci najdou maso a masné výrobky pod značkou Vocílka. Edukativní a inovativní přístup obou partnerů spočívá v tom, že zákazníci mají po načtení QR kódu možnost zobrazit si veškeré informace o původu baleného masa, které pochází převážně z tuzemských chovů. U vepřového masa platí, že je výhradně z domácí produkce. Pochází z desítek farem rozmístěných strategicky v blízkém okolí výrobních závodů. Hovězí maso dodává o něco širší spektrum malých i větších farem, které jsou opět především lokálního, tedy českého, původu.

Růst cen a hledání úspor

Jen stěží bychom v současné době hledali někoho, kdo by nebyl zasažen nadále sílící inflací, která se blíží k 10-% hranici, a rostoucími cenami energií i dalších komodit. Výjimkou nejsou ani průmyslové podniky včetně Kosteleckých uzenin. „Samozřejmě, že nás zvyšování cen energií, jako je elektřina, plyn a částečně i pára, postihlo stejně jako všechny výrobce. Od listopadu loňského roku jdou skokově nahoru nejen ceny těchto komodit, ale i dalších vstupů, jako jsou obalové materiály, které také zdražily o desítky procent. Podobný vývoj vidíme například i v logistice, takže je jasné, že musíme adekvátně reagovat. Zásadní navýšení klíčové položky, kterou je vepřové maso, nás všechny letos teprve čeká. Troufnu si tvrdit, že to bude skutečný cenový šok, protože farmáři při současných cenách prodělávají téměř 10 Kč na každém vyprodukovaném kilogramu vepřového masa, a to je již neudržitelné. Koneckonců řada farem v celé Evropě ukončuje svoji činnost, a to samozřejmě platí i pro naši republiku,“ upozorňuje generální ředitel.

Věří, že spotřebitelé budou cenovou politiku akceptovat i s ohledem na již zmiňovanou podporu lokálních výrobců. Přesvědčen je také o tom, že se firmě do budoucna vyplatí další připravované investice, které jsou zaměřeny na energetické úspory. „Troufnu si říct, že na skokové zdražování energií, jaké přišlo v závěru roku 2021, nemohl být zcela připravený nikdo. Jedním z logických efektů je nastartování seriózních úvah o tom, jak můžeme na energiích ušetřit nebo kde najít jiné zdroje. Určitě nejsme první firmou, která se chystá na instalace solárních elektráren na střechy výrobních hal. Zabýváme se také rekuperací energií nebo využitím odpadních vod. Náš investiční budget se tak nyní přesouvá více směrem k úsporám energií a k budování vlastních zdrojů,“ dodává Michal Jedlička, podle kterého se návratnost investic, jako jsou střešní fotovoltaické elektrárny, nyní výrazně zkracuje. Pokud vše půjde podle plánu, budou první pilotní projekt realizovat příští rok v Kostelci, kde solárními panely pokryjí většinu střech výrobních objektů.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...