1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

KOVOLIS HEDVIKOV, a.s.

Kovolis Hedvikov 16Slaví 200 let od prvního odlitku

Už dvě století se v Hedvičině údolí u Třemošnice vyrábějí odlitky, z toho 75 let tlakovým litím, které jsou určené převážně pro automobilový průmysl. Ten se po útlumu, kterým s ohledem na ekonomickou recesi prošel, vyšvihl do závratných výšin.

„Z našeho pohledu je současná situace až téměř napjatá, protože požadavky zákazníků v automotivu překračují všechna plánovaná čísla. Nabíhají nové projekty a my jsme na horní hranici možností. Zatímco v roce 2008 jsme vyrobili 3,5-tisíce tun odlitků, loni to bylo téměř 12-tisíc tun,“ říká Ing. Miloslav Pavlas, generální ředitel společnosti KOVOLIS HEDVIKOV, a.s.

Kromě toho, že letos uběhlo 200 let od zahájení výroby v Hedvičině údolí, připomněli jste si i 20 let od založení akciové společnosti.

Ano, letos jsme slavili významná výročí, která se netýkají jen naší společnosti, ale celého regionu, protože v Hedvičině údolí bylo zahájeno vůbec první tlakové lití v Československu. Uplynulý rok předčil z hlediska výkonu všechny předchozí, také díky tomu jsme dosáhli nejlepšího výsledku v historii celé firmy. Loňská výroba se přiblížila 11,5-tisícům tun odlitků. Finanční výsledek zatím nemáme přesně spočítaný, ale dostaneme se nad hranici 2 miliard korun. Ve srovnání s minulými roky jde skutečně o úspěch. Nicméně to už neplatí o hospodářském výsledku. Náklady nám totiž narostly, a to s ohledem na nedostatek kvalifikovaných pracovníků a poměrně velkou fluktuaci zejména u nových zaměstnanců.

Automobilovému průmyslu se daří. Je to důvod, proč plánujete výstavbu nové výrobní haly? Kdy stavbu zahájíte a jaké možnosti vám nové prostory přinesou?

Projekt je zatím stále ve fázi projekční přípravy. Stavbu plánujeme, protože jsme pod velkým tlakem a potřeby našich zákazníků stále narůstají. Nová hala přinese navýšení kapacity, kterou s ohledem na nové projekty potřebujeme. Do nových prostor přesuneme částečně obrábění, logistiku, skladování i expedici. Nyní musíme projít nezbytnou administrativou a schvalovacími procesy, což je časově náročné. V optimistickém případě dokážeme v druhé polovině příštího roku připravit stavební povolení, nejbližší možná realizace tak bude v průběhu roku 2018.

Rozšíříte s novými prostory i počet pracovníků? A jak se vám hledají noví zaměstnanci?

V současné době u nás pracuje asi 1100 kmenových pracovníků. Do budoucna předpokládáme jen menší nárůst jejich počtu, maximálně o 200 zaměstnanců. Máme poměrně velké problémy sehnat kvalifikované zaměstnance, takže se pokoušíme hledat lidi v širším okolí našeho regionu nebo na jednodušší práce najímáme agenturní pracovníky. Abychom byli atraktivní i pro lidi ze vzdálenějších míst, zavedli jsme příspěvek na dopravu a vybudovali jsme vlastní ubytovací kapacity s 65 lůžky.

Velmi úzce také spolupracujete se Střední odbornou školou a Středním odborným učilištěm v Třemošnici. Jak?

Asi před třemi lety se nám podařilo zvrátit rozhodnutí krajského úřadu o zrušení této školy a společným úsilím jsme zvýšili zájem o studium, a to nejen dětí z okolí nebo od našich zaměstnanců, ale z celého regionu. Dnes má škola téměř naplněnou kapacitu a z původních 160 studentů se nám jejich počet podařilo navýšit na 220. Velké úsilí věnujeme zkvalitňování výuky. Naše společnost se aktivně podílí na investicích, které do školy směřují. Uvedu jeden příklad za všechny. Protože se v našem podniku uplatní především profese, jako je nástrojář, zámečník nebo mechanik seřizovač, podpořili jsme výuku těchto oborů nákupem dvou nástrojařských frézek. Pro další ročník je novinkou studijní obor Operátor robotických zařízení a nyní hledáme cesty, jak mladou generaci ke studiu tohoto oboru nalákat. Zajistili jsme proto virtuální počítačové studio, kde studenti budou moci s robotem pracovat a učit se ho ovládat.

Vedle toho ale investujete i ve vlastní firmě. Výstavbu nové haly jsme už zmiňovali. Jaké další investice chystáte?

Budou to především další robotická pracoviště. V současné době máme 30 robotických pracovišť, jen pro představu, pořízení jednoho z nich stojí zhruba 1,2 až 1,5 milionů euro. V dohledné době chceme realizovat nákup dalších dvou robotických pracovišť. Budeme také navyšovat kapacitu obrábění, jdeme směrem CNC strojů a strojů s velkou výkonností. Specifickou záležitostí, která nám pomůže snížit potřebu pracovníků ve výrobě, jsou roboty pro tzv. apretáž, tedy pracoviště, která umožňují pilování a začišťování odlitku pomocí robota.

Vyrábíte pro automobilový průmysl. Jak se na vašem podnikání odrazila krize v automobilovém průmyslu v letech 2008 a 2009? Je dnes trh stabilizovaný?

Z našeho pohledu je současná situace až téměř napjatá, protože požadavky zákazníků v automotivu překračují všechna plánovaná čísla. Současné potřeby jsou vyšší, než se očekávalo. Nabíhají nové projekty a my jsme na horní hranici možností. Pokud vím, situace je podobná i u dalších firem, s nimiž spolupracujeme. Automotive je vysoce výkonný a ve srovnání s rokem 2008 je úplně někde jinde. Když to vezmu z našeho pohledu, produkce v roce 2008 se pohybovala kolem 3,5-tisíc tun odlitků, loni to bylo téměř 12-tisíc tun. Rostoucí trend vnímáme ve všech oblastech – jak v segmentu pro nákladní, tak pro osobní automobily.

Vyrábíte komponenty pro evropské automobilky. Vyvážíte výrobky i mimo Evropu?

Náš export závisí především na zákaznících, kterým dodáváme. Našimi klienti jsou významné automobilky, globální hráči působící po celém světě. Je pravdou, že asi 90 % vývozu jde do Evropy. Zbytek tvoří země Latinské Ameriky, jako je třeba Argentina nebo Brazílie. Exportujeme také do Indie, Číny nebo Japonska.

Co nejvíce komplikuje vaše podnikání? Firmu jste privatizovali v 90. letech minulého století. Jak se za tu dobu proměnilo podnikatelské klima?

V současné době představuje největší komplikaci nedostatek lidí. Pracovní trh je vyčerpaný,
což významně proměňuje současné podnikání. S tím souvisí i legislativa, která nám například neumožňuje, abychom zajistili více pracovníků z Ukrajiny, se kterými máme historicky dobré zkušenosti. Není totiž možné, aby získali dlouhodobá pracovní víza. Druhou věcí je trend v oblasti dotačních titulů. Pravidla se zde zkomplikovala a už není v silách běžných podniků samostatně připravit projekty, takže musí najmout zprostředkující firmy, za což vydávají finanční prostředky. Zároveň pokleslo i procento podpory, které lze z dotací získat.

Jaké nové projekty nebo produkty ve firmě chystáte?

Naší doménou jsou tlakové odlitky s vysokou složitostí. Vyrábíme třeba odlitky pro kompresory klimatizací, které jsou poměrně náročné a jen tak některá firma je neumí vyrobit. V tomto oboru se chceme udržet na špici. Připravujeme i další projekty, například nezávislé topení pro elektromobily. Na vývoji novinek spolupracujeme s našimi zákazníky, což přináší pozitivní efekt pro obě strany. Zmínit můžu například společný vývoj s firmou PSA Peugeot Citroën, s níž pracujeme na tzv. metodě rheocasting, která otevírá nové možnosti tlakově litých odlitků a v Evropě je zatím ojedinělá.

Jaké jsou vaše cíle do budoucna?

Samozřejmě chceme i nadále pokrýt potřeby našich zákazníků, které rok od roku rostou, a to v oblasti kvality, stability nebo přesnosti dodávek. Od zákazníků také přichází každoroční tlak na snížení cen. Zaměříme se proto na ještě lepší zorganizování výroby, budeme hledat další vnitřní rezervy a možnosti štíhlé výroby. Vše závisí na týmu našich pracovníků a s tím se pojí otázka jejich dalšího vzdělávání, růstu a soužití s firmou. I tuto oblast chceme vylepšit. V neposlední řadě se zaměříme na další automatizaci a robotizaci. To je směr, který jsme už nastartovali a chceme v něm pokračovat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...