KŠ PREFA, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Naše expertní znalosti jsou na trhu nedostatkovým zbožím
Společnost KŠ PREFA je předním výrobcem betonových prefabrikovaných konstrukcí se zaměřením na komplexní řešení staveb. Nabízí širokou škálu produktů a služeb, včetně projektu a realizace. Vedení společnosti sídlí spolu s útvarem realizace staveb v Praze, další zázemí a provozy, konkrétně dvě výrobny prefabrikátů, se nacházejí v Česku ve Štětí a na Moravě v Tovačově. Samotné stavby ovšem firma, která v letošním roce oslaví 10 let od svého vzniku, montuje prakticky po celém Česku i Slovensku.
„Společnost KŠ PREFA vznikla v roce 2015 koupí dvou závodů Prefa od firmy Skanska. Navázala tak na dlouholetou tradici spolehlivého dodavatele kvalitních železobetonových prefabrikátů jak pro pozemní, tak pro dopravní stavby,“ říká na úvod rozhovoru Jan Marek, technický ředitel společnosti, jejímiž prioritami jsou kvalita, seriózní jednání a spokojenost zákazníka.
Díky šíři svých aktivit je KŠ PREFA na stavebním trhu víc než „jen“ dodavatelem prefabrikovaných prvků, ale i tím, kdo ovlivňuje vývoj celého oboru. Profiluje se jako specialista na výrobu technologicky náročných a inovativních prvků, progresivních materiálů a stavebních systémů. Navazuje tak na již dříve započatou úspěšnou spolupráci s vysokými školami a vědeckými pracovišti v Praze i v Brně, se kterými pracuje na několika výzkumných projektech. Jedná se o aplikovaný výzkum a experimentální vývoj v oblasti moderních materiálů a pokročilých výrobních technologií. Dlouhodobým projektem byl výzkum a vývoj inovovaného železničního pražce a jeho zavedení do sériové automatizované výroby. Nyní je to zejména pokračování dalšího vývoje v oblasti vysokohodnotného betonu UHPC (Ultra High Performance Concrete).
V úvodu jsme zmínili, že vaše společnost má celkem dva výrobní závody. Na co konkrétně se zaměřují a jakými výrobními kapacitami díky nim disponujete?
Naše výrobní závody ve Štětí a v Tovačově z hlediska dopravní vzdálenosti smysluplně a ekonomicky pokrývají potřeby celého Česka a západu Slovenska. Vyrábíme v nich a pravidelně dodáváme na trh tzv. velkou prefu, což jsou mostní nosníky délek až 45 metrů a hmotnosti až 90 tun, potom také veškeré tyčové dílce, tedy předepnuté i železobetonové vazníky, vaznice, průvlaky, nosníky, sloupy a podobně. Dále to jsou stěnové dílce pro pozemní stavby i opěrné stěny, sendvičové, zateplené, s matricemi či pohledovými povrchy. Prefabrikáty pro inženýrské sítě i dopravní cesty – železobetonová svodidla (tvaru New Jersey), ale i prvky odvodnění železnic, železniční pražce a protihlukové stěny ve variantách železobetonových i transparentních.
Jak se firmě KŠ PREFA v posledních letech daří nejen z ekonomického hlediska, ale také v celkovém rozvoji? Investovali jste například do nových technologií?
V posledních letech vyvrcholil dlouholetý vývoj inovovaného železničního pražce značně velkou investicí do nové výrobní linky ve Štětí. Od roku 2022 je linka v plném provozu a dodáváme pražce všem velkým generálním dodavatelům staveb na síti železniční infrastruktury. V roce 2024 byl také dokončen již třetí výzkumný projekt v řadě zaměřený na UHPC – ultra vysoko hodnotný beton. V segmentu prefabrikátů z UHPC jsme lídrem v Česku a soustředíme se na další stavby a projekty, kde bude tohoto moderního kompozitu využito.
Které faktory podle vás v současné době nejvíce ovlivňují úspěšnost firem na stavebním trhu? Co je vaší konkurenční výhodou?
Naše společnost se velmi orientuje na požadavky zákazníka, ať už se jedná o unikátní architektonická řešení na klíč, případně o zvláštní technické požadavky například na mostní nosníky určené pro rozšiřování starších dálničních mostů. Expertní znalost betonů a prefa výroby je často nedostatkovým zbožím na trhu a umožňuje naší firmě se prosadit, a to i ve vysoce konkurenčním prostředí.
S jakými plány jste původně vstupovali do roku 2024 a jaký vývoj jste následně zaznamenali na českém stavebním trhu?
Rok 2024 znamenal velký přesun od pozemních staveb ke stavbám dopravním. Flexibilita našich techniků, projektantů i výrobních závodů je velká, takže jsme byli schopni se této změně úspěšně přizpůsobit. Je třeba poznamenat, že technická i formální náročnost staveb dopravní infrastruktury je významně vyšší, což je spojeno s vyššími náklady. S tím je třeba počítat jak na straně investora, tak i u nás, u výrobce či dodavatele.
Které významné stavby se vám povedlo v poslední době realizovat, ať už v segmentu pozemních, dopravních nebo dalších typů staveb?
Již v roce 2023 byla nejprve dána do provozu nová lávka přes řeku Labe v Hradci Králové, významné architektonické dílo, na kterém byly využity UHPC panely z naší dílny ve Štětí pro realizaci mostovky. V létě téhož roku pak byla po několikaletém úsilí otevřena pro veřejnost Štvanická lávka v Praze, která spojuje Karlín a Holešovice. Je to vůbec největší stavba z betonu UHPC v Česku, kde kompletní nosnou konstrukci z bílého materiálu opět dodala naše společnost. Štvanická lávka byla oceněna tituly Stavba roku 2023 a získala Národní cenu za architekturu 2024. Ve stejné soutěži Grand Prix architektů byla navíc nejlepší stavbou oceněna Přístavba základní a mateřské školy ve Studenci na Semilsku, kam jsme pro změnu dodali prefabrikované červené dílce fasády.
Dlouhodobě pracujete také na inovacích a vývoji prefabrikovaných stavebních dílců. Jaké jsou možnosti dalšího zlepšování jejich technických parametrů?
Naše společnost investuje hodně do výzkumu a vývoje. Na poli prefabrikace z UHPC jsme lídrem v Česku. Velkou výzvou pro nás bude potřebné redukování produkce CO2, které se brzy promítne do všech aspektů a detailů stavebnictví.
Které stavby jsou pro společnost KŠ PREFA největší výzvou z technického hlediska a s jakými typy zákazníků nejčastěji spolupracujete?
Největší výzvou jsou podle mého názoru rekonstrukce či rozšiřování mostů, zejména dálničních, kde je třeba parametry nové konstrukce přizpůsobovat staré provozované konstrukci. Nejčastěji spolupracujeme s velkými dodavateli staveb dopravní infrastruktury a s velkými developery.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Firma innogy koupila síť 32 stanic na CNG od skup…
Category: Energetika

Praha - Energetická společnost innogy koupila síť plnicích stanic pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) od s…
STV Group chce investovat do výroby dělostřelecké…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl

Polička - Výrobce velkorážové munice společnost STV Group chce vybudovat kompletní řetězec výroby dělostřelecké…
Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu…
Category: Energetika

Horní Počaply - Metrostav DIZ spustil přípravu projektu na stavbu paroplynové teplárny u Mělníku, samotné práce…
PRE spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinve…
Category: Energetika

Praha - Pražská energetika ode dneška spojila své dceřiné firmy SolidSun a Solarinvest. Nově budou fungovat jak…
Nissan žádá dodavatele o odklad plateb, čelí finan…
Category: Automobilový průmysl

Tokio - Automobilka Nissan Motor požádala některé své dodavatele v Británii a v zemích Evropské unie, aby jí um…
Připojte se: