1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Letiště Praha, a.s.

letiste praha 16Letiště Václava Havla Praha posiluje bezpečnost a úspěšně se rozvíjí

V posledních deseti letech prošlo Letiště Václava Havla Praha, které provozuje akciová společnost Letiště Praha, jenž je součástí Českého aeroholdingu, významným posunem.

Začalo to výstavbou moderního terminálu, který byl dokončen v roce 2006, o šest let později dostalo pražské letiště jméno prvního českého prezidenta a v letech 2012 až 2013 rekonstruovalo po téměř 50 letech hlavní dráhu. Dnes zahrnulo pražské letiště do svého letového řádu přes 60 dopravců a počet odbavených cestujících každoročně stoupá. O proměnách Letiště Václava Havla Praha, ekologických aspektech letecké dopravy i způsobu, jakým pražské letiště pomáhá okolitým městským částem i obcím, jsme hovořili s Ing. Jiřím Krausem, předsedou představenstva akciové společnosti Letiště Praha.

Akciová společnost Letiště Praha spravuje největší české letiště – Letiště Václava Havla Praha. Kolik ročně odbavíte na pražském letišti cestujících? Jak se jejich počty vyvíjely v průběhu let?

Letiště Václava Havla Praha odbavilo loni 12 030 928 cestujících. Jde tak o 7,9-% nárůst ve srovnání s rokem 2014, kdy jsme odbavili 11 149 926 pasažérů. Nadále tedy pokračuje trend z posledních let a roste počet lokálních cestujících, pro které byla Praha počáteční nebo cílovou destinací. Ve srovnání s předchozím rokem jejich počet vzrostl o 7,1 % a překročil tak historický rekord z roku 2014.

Jaká je situace v oblasti odbavení nákladu?

Odbavení carga, tedy nákladu, se v posledních letech pohybuje v konstantních číslech. Za rok 2015 jsme například odbavili 50 tun nákladu. Letos očekáváme nárůst v souvislosti s navýšením přepravních kapacit společnosti UPS a nového dopravce Qatar Airways Cargo. V současné době působí na Letišti Václava Havla Praha 6 cargo dopravců.

Kolik leteckých společností létá na pražské letiště v letošní letní sezoně? A kolik vzletů a přistání letadla na pražském letišti provedou ročně?

V rámci pravidelné dopravy létá v letní sezóně na pražské letiště 62 dopravců, jejichž letadla směřují do 143 míst po celém světě. Z toho je sedm nových dopravců, kteří Prahu spojují s 16 novými destinacemi. Co se týká pohybů, tak počet vzletů a přistání činil v roce 2015 celkem 128 018.

Jak se loni vedlo firmě z hlediska hospodaření?

Auditované hospodářské výsledky za rok 2015 v tuto chvíli ještě nemáme k dispozici. Pokud se však podíváme na rok 2014, hospodářský výsledek před zdaněním společnosti Letiště Praha se oproti předcházejícímu roku zvýšil o více než 260 miliónů korun, tedy z 1,174 miliardy korun na 1,435 miliardy korun.

Kam v současné době směřují největší investice firmy?

Každoročně investujeme do klíčových oblastí důležitých pro provoz letiště. V současnosti se jedná především o oblast bezpečnosti či zlepšování komfortu pro cestující. Další finanční prostředky budou směřovat do ekologických projektů a samozřejmě do zvyšování celkové konkurenceschopnosti letiště. Pokud bych měl být konkrétnější, tak v oblasti bezpečnosti hodláme investovat do modernějších technologií, které zvýší efektivitu bezpečnostních procesů. Z hlediska komfortu cestujících průběžně modernizujeme vnitřní prostory letiště a aktuálně řešíme také komfortnější dopravu z a na letiště. Snažíme se vyjednat moderní klimatizované autobusy směřující ze stanice pražského metra na letiště, které budou více přizpůsobeny cestujícím se zavazadly.

Když se podívám na dlouhodobé projekty s cílem zvýšit konkurenceschopnost letiště na trhu, musím připomenout modernizaci stojánky č. 14, která byla dokončena v roce 2015, a navazující velkokapacitní odletovou čekárnu pro odbavení letadel s větší kapacitou. Díky tomu se rychlost odbavení většího letadla zvýší až o třetinu.

Od dubna 2015 se díky otevření nové trasy Metra A změnila doprava na letiště. Dostanou se teď cestující rychleji do centra města?

Ano, od 7. dubna 2015 došlo ke změnám v dopravě směrem na a z Letiště Václava Havla Praha, a to v souvislosti s otevřením čtyř nových stanic Metra A. Z letiště až do centra města se tak cestující nyní dostanou za 30 minut. Cesta mezi stanicí metra a letištěm se zkrátila z původních 21 na 15 minut. Mimo jiné i nadále jednáme s Dopravním podnikem hlavního města a Magistrátem hlavního města Prahy o modernizaci autobusové linky č. 119 směřující ze stanice metra Nádraží Veleslavín na letiště. Zkušebně už několik dní v únoru letošního roku jezdil na lince 119 velkokapacitní autobus pro 190 lidí. Jednalo se o téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L.

Jakým způsobem dbáte na ochranu životního prostředí?

Jsme si vědomi, že provoz letiště má vliv na životní prostředí a jako společensky odpovědná firma se snažíme o aktivní přístup k environmentálním tématům. Letiště Praha je členem iniciativy Airport Carbon Accreditation, jejímž cílem je podpořit provozovatele letišť o maximální snahu ve snižování emisí skleníkových plynů vznikajících z různých letištních činností. Celkově se Letišti Praha od vstupu do iniciativy podařilo uskutečnit opatření, díky nimž snížilo svoji uhlíkovou stopu o 7 %.

Letiště Praha dlouhodobě provádí monitoring hluku, vody či stavu ovzduší v okolí letiště pomocí monitoringu zemědělských plodin, ovoce a zeleniny a v posledních letech také biomonitoringu za pomoci včelstev. Důležitost ochrany životního prostředí se snažíme propagovat i na základních školách v nejbližším okolí letiště prostřednictvím vzdělávacího projektu Ekologické výchovy s panem Včelkou. Ten žáky zábavnou formou seznamuje s environmentálními otázkami a s možnostmi ochrany životního prostředí. Zapojené třídy během celého půlroku porovnávají své vědomosti a dovednosti prostřednictvím připravených soutěží.

Přispíváte na rozvoj obcí v okolí letiště? Jak konkrétně?

Na budování dobrých vztahů s okolím letiště klademe velký důraz. Zaměřujeme se především na obce a městské části hlavního města Prahy, které se nacházejí v blízkosti Letiště Václava Havla Praha a jejichž obyvatelé jsou bezprostředně ovlivněni leteckým provozem. Letiště Praha pro tento účel spustilo dva programy finanční podpory zaměřené na zlepšení životních podmínek a zpříjemnění života občanů v oblastech dotčených leteckým provozem. Program „Žijeme zde společně“ podporuje aktivity v oblasti zlepšování životního prostředí a program „Dobré sousedství“ je určen na podporu školství, kultury a dalších oblastí veřejného života. Ročně tak investujeme do okolních obcí a městských částí přibližně 33 milionů korun.

Před několika lety se hovořilo o výstavbě paralelní dráhy. V jaké fázi se projekt nachází dnes?

Uvědomujeme si, že v příštích několika letech bude zapotřebí zvýšit dráhovou kapacitu, abychom dokázali navázat na očekávaný růst civilní letecké dopravy. Z toho důvodu monitorujeme a modelujeme vývoj počtu cestujících v následujících letech, abychom měli k dispozici přesná čísla, kdy budeme s kapacitou na maximu a mohli tak přesně výstavbu dráhy naplánovat. V současné době proto probíhá příprava podkladů k zahájení územního řízení. Záměr postavit na pražském letišti paralelní dráhu však není žádnou novinkou, tento plán vyvstal už během výstavby současné hlavní dráhy 06/24 v 70. letech minulého století.

V letech 2012 a 2013 probíhala generální oprava této hlavní dráhy. Jak se s tím letiště vypořádalo?

Hlavní dráha 06/24 sloužila letadlům už téměř půl století a bylo proto nutné ji rekonstruovat. První etapa probíhala v roce 2012 po dobu tří měsíců, kdy jsme rekonstruovali 900 metrů dráhy. S ohledem na technická doporučení k dalšímu průběhu opravy a požadavky městských částí a okolních obcí zatížených provozem na vedlejší dráze, jsme se rozhodli se k rekonstrukci již v roce 2014 nevracet. Naopak jsme sloučily dvě zbývající etapy, kdy se rekonstruovalo celkem 2815 metrů dráhy v roce 2013.

Díky realizaci tohoto projektu tak pravidelné jarní a podzimní údržby trvají pouze v řádu několika dnů. To samozřejmě s sebou přináší i finanční úsporu. Po rekonstrukci dráhy jsme mohli přistoupit i k provozním úsporám, které v posledních letech před rekonstrukcí přesahovaly 30 milionů korun. Celkově tedy můžeme tuto investici zhodnotit jako velmi přínosnou, a to jak po technické, tak i finanční stránce.

V posledních měsících se výrazně změnila nabídka služeb na pražském letišti. Jak konkrétně?

Chceme být moderním evropským letištěm, které cestujícím usnadní cestování a nabídne zázemí kvalitních služeb. Proto jsme v rámci kampaně s podtitulem „Měníme letiště pro vás”, která si klade za cíl dlouhodobé zlepšování služeb zaměřených především na české cestující, provedli celou řadu změn. Po pozitivních změnách v nabídce a cenách parkování a garantované možnosti zakoupit balenou vodu do jednoho eura i za pasovou a bezpečnostní kontrolou jsme se rozhodli provést i další změny v oblasti gastronomických služeb. V našich restauracích od ledna letošního roku nově nabízíme snídaňový bufet za 150 korun nebo tříchodové menu za bezkonkurenční cenu 125 korun. Se zlepšováním poměru kvality a ceny gastronomických služeb jsme začali v létě loňského roku, kdy ve vybraných restauracích došlo ke snížení cen až o 40 % a k postupnému zvyšování kvality nabízených produktů. Tyto změny již přinesly první výsledky – jen od července 2015 se navýšila návštěvnost letištěm provozovaných restaurací až o 100 %. Zatím poslední novinkou naší gastronomie je mobilní stánek s občerstvením Aerosnack, který cestujícím nabízí denně čerstvé bagety a sendviče. Jejich cena činí 69 korun při zakoupení samostatně a 89 korun při nákupu s nápojem. Cestující se s pojízdným stánkem mohou od začátku března setkat za bezpečnostní kontrolou v Terminálu 1 a v Terminálu 2. V budoucnu by měly přibýt i další dětské koutky a zázemí pro cestující. Rádi bychom s pasažéry komunikovali ještě před tím, než přijedou na letiště a jednotlivé služby více propojili, například parkování s restauracemi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...