1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

LIKO-S, a.s.

liko 20Expandujeme na německy mluvící trhy i do Indie

Specialitou české společnosti LIKO-S, a.s., jsou interiérové systémy pro komerční budovy – například příčky do kanceláří. Kvůli potížím v dodavatelském řetězci firma posiluje výrobu a současně expanduje na zahraniční trhy, například do Indie. Své síly soustředí také na inovace.

 

Smysl vidí například v zelených stěnách a v modulárním dělení kanceláří. „Na říjnovém veletrhu v Kolíně nad Rýnem budeme představovat nový výrobek, který bude ve střední Evropě designový majstrštyk,“ říká v rozhovoru ředitel firmy a předseda představenstva Jan Musil.

Letošní rok přinesl celou řadu výzev. Jaký je pro vaši společnost? Daří se vám plnit vytýčené cíle?

Na letošek jsme si dali vysoké plány, ale náročné období, které začalo už loni, přetrvává. Minulý rok byl pro nás kritický. Dodavatelské řetězce byly extrémně narušené, zažívaly turbulence. Trvalo to, ale podařilo se nám adaptovat, naučit se lépe pracovat s cenami, reagovat na nákladové změny. Letos jsme se soustředili na interní procesy, abychom lépe zvládali reakce na okolní prostředí. Daří se nám významně růst v obratu, oproti loňskému roku touto dobou je o 40-% vyšší. Co ale nedokážeme ovlivnit je, že se posouvají některé projekty, které realizujeme. Je to tvrdé, ale bojujeme. Situace se pomalu zlepšuje a máme ji už pod kontrolou. Pomáhá nám, že máme skvělé lidi a silný tým.

Podniky se teď musí vypořádat se zdražováním vstupů, materiálů a energií. Jaká opatření jste v tomto směru přijali?

Ve stavebnictví, kde působíme, to bylo trochu jiné než ve výrobě, potíže tam začaly už loni. Letos se nám podařilo situaci stabilizovat, naučili jsme se s tím žít. Manažersky jsme posílili oddělení nákupu a výroby. Začali jsme si některé věci vyrábět sami, interně. Klíčová je samozřejmě cenotvorba, která se u nás skládá z tisíců různých položek, jež se mění na denní bázi. Jsme zakázková výroba a musíme umět správně vyhodnocovat situaci. Do určité míry musíme zdražení přenášet na zákazníky, to je dnes nevyhnutelné. Na druhou stranu hledáme úsporná opatření, která nám pomohou navýšit obchodní výsledky – tam vidíme potenciál.

Specializujete se na dělící příčky a zelené fasády. Jak se v poslední době vyvíjí zájem o vaše produkty?

Naší hlavní oblastí jsou interiérové systémy pro komerční budovy, nejen příčky. Pozorujeme, že se nyní kanceláře spíš přestavují, než staví nové. Přestavby zohledňují trendy, které přinesly poslední dva roky. V době home officů si lidé uvědomili, že se jim lépe pracuje v klidu a tichu, kdy je větší prostor na soustředěnou práci. A to je něco, co zákazníkům umíme nabídnout. Dokážeme dodat vhodné příčky nebo vyřešit celou akustiku. Současně se dnes prosazuje hybridní model fungování v kanceláři, kdy například zasedačky musí být uzpůsobené pro lidi, kteří jsou fyzicky přítomní, ale i pro ty, kteří se připojují online. Opět záleží na akustice, velikosti i vybavení.

Takže dost inovujete. Na jakých novinkách pracujete?

Vyvinuli jsme nový zásadní produkt, který budeme představovat na konci října na veletrhu Orgatec v Kolíně nad Rýnem. Největší veletrh pro komerční interiéry se koná po třech letech a všichni se na něj těšíme. Nemůžu zatím mluvit o podrobnostech, ale náš nový výrobek bude naprostá designová špička v modulárním dělení kanceláří a zároveň má v sobě integrované unikátní technologie. Věříme, že nám pomůže s naší expanzí do zahraničí. Zaměřujeme se nyní na posílení naší pozice v exportních destinacích. V tomto ohledu nám roste Maďarsko, německy mluvící země, asijské státy a Amerika.

O trendech v kancelářských prostorách jste se už zmínil. Jak je to ale s materiály? Které z nich mají budoucnost?

Většina našich interiérových produktů se skládá ze dvou základních komponentů – ze skla a z hliníku. Od pevných příček se spíše ustupuje a do popředí se dostává právě sklo, to je trend posledních deseti let. Sklo i hliník teď nicméně zdražují, takže hledáme různé kompromisy, například část příčky vyrobíme z pevných neprůhledných materiálů a část doplníme sklem. Největším trendem v interiéru i exteriéru budov je zeleň, která pomáhá vytvářet lepší prostředí. Zelené interiérové stěny dodáváme do různých projektů, ať už to jsou rezidence, průmyslové budovy, kanceláře, restaurace. Ozeleňují se i exteriéry budov, což má pozitivní vliv na životní prostředí.

V poslední době jste realizovali řadu zajímavých zakázek. Na kterou nejvíc vzpomínáte?

Na přelomu roku jsme dokončili interiéry v Bořislavce v Praze, je to jedna z největších investic do kancelářské budovy ve střední Evropě v poslední době. Developer ji postavil s vysokou přidanou hodnotou, vybral si dobré materiály. Kanceláře v ní patří k nejlepším a nejdražším v regionu. Tento přístup se nakonec developerovi vyplatil, protože budovu prodal s lepším výnosem. V současnosti pracujeme na zakázce pro IBM v Indii, kde vyrůstají tři patnáctipatrové budovy, které poskytnou moderní zázemí několika tisícům lidí.

Pojďme se teď vrátit k vaší firmě. Jaké investice jste letos zvládli a jaké plánujete?

V posledním období jsme investovali do výroby. Jako většina firem jsme poznali, že závislost na dodavatelských řetězcích nefunguje. Nakoupili jsme nové výrobní technologie, implementujeme software, který umožní zefektivnit výrobu a mít zakázky více pod kontrolou. Je to právě výroba, která je naší klíčovou konkurenční výhodou. Další investice pak souvisí s mezinárodní expanzí, s marketingem. Chystáme se na veletrh, o kterém jsem už mluvil, a také jsme otevřeli novou pobočku v Rakousku. Léta jsme dělali export pro německy mluvící země z České republiky, nyní na tyto trhy přímo vstupujeme.

Hned v úvodu jste říkal, že je pro vás důležitý tým, na který se můžete spolehnout i v méně pozitivních časech. Kolik lidí zaměstnáváte? Na jaké pozice teď hledáte zaměstnance a jaké výhody u vás najdou?

Pro celý holding včetně zahraničních poboček pracuje kolem 280 lidí. Velkou část našich spolupracovníků tvoří řemeslníci ve výrobě nebo montéři na stavbách. V těchto profesích máme minimální fluktuaci. Nejčastěji pak obsazujeme technické pozice, hledáme inženýry a konstruktéry, přípraváře zakázek a výroby. Krom toho teď posilujeme obchod, protože je náročnější získávat nové zakázky. Před třemi čtyřmi roky chodívaly samy, teď musíme zákazníky nacházet a oslovovat. Dobří obchodníci jsou v krizových dobách klíčoví. Naším největším benefitem je pracovní prostředí a firemní kultura. Chceme být nejlepší v tom, co děláme, ale zároveň k tomu přistupujeme lidsky. Máme kolektiv pracovníků, které baví tvořit něco výjimečného, nechodí si práci jen odsedět. S tím souvisí i odměňování – plat je částečně fixní a částečně záleží na úspěchu a výkonu. Variabilní složka mzdy přitom není zastropovaná. A pak máme klasické výhody, třeba týden dovolené navíc.

Kam chcete firmu v následujícím období posunout?

Většina našich plánů směřuje k zahraničnímu růstu, souvisí to se záměrem stabilizovat naši společnost, abychom nebyli tolik závislí na českém a slovenském trhu, ale měli více zdrojů. Zahraniční expanze není jednoduchá, trvá déle než růst na domácím trhu. Chceme být silnou mezinárodní firmou v Evropě a zároveň se soustředíme na indický trh, kde ekonomika funguje docela jinak, lépe než v Evropě, nálada a očekávání jsou tam pozitivní. Jsme rádi, že se toho můžeme účastnit a vytvářet si tam dobrou pozici. 

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...