1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

LINET, spol. s r.o.

Linet 15Vyrábíme 300 lůžek denně, trendem je hlavně digitalizace

Výrobci zdravotnických lůžek, společnosti LINET, spol. s r.o., se podařilo uspět na náročných trzích v západní Evropě i v USA. Fiskální rok uzavírá s 10-% růstem a dvouciferným ziskem. Zvyšuje prodeje na Středním východě i v Asii a letos chce otevřít přímé zastoupení v Kanadě, Austrálii i v Číně.

Za úspěchem je velký kus práce i odvahy nebát se dělat věci jinak a zohledňovat trendy, nyní především digitalizaci. „I když je digitalizace důležitá, nejde jen o ni. Lůžko musí být pohodlné – pro pacienta i pro sestru, která s nemocným pracuje. Řešíme proto také otázku komfortu, například jak zmírnit bolesti nebo zlepšit prevenci proleženin,“ říká v rozhovoru Tomáš Kolář, generální ředitel společnosti LINET, spol. s r.o.

Jak hodnotíte loňský rok? Dařilo se vám?

My teprve obchodní rok končíme, máme ho od začátku dubna do konce března, ale už víme, že bude hodně úspěšný. Obrat se nám podaří oproti předešlému období zvednout o 10 %, ziskovost poroste ve dvouciferných číslech. Dařilo se nám jak na tradičních trzích, tedy v západní Evropě a v USA, tak i na nových trzích, především na Středním východě a v Asii.

Konkrétní čísla ještě zmínit nemůžete?

Finální výpočty teprve chystáme, ale obrat se bude pohybovat v rozmezí 275 až 280 milionů euro. V loňském roce jsme generovali obrat 252 milionů euro.

S jakými vizemi do nového období vstupujete?

Pochopitelně sledujeme, co se kolem nás děje a jak se mění prostředí. Na změny, které mohou nastat, se musíme umět včas připravit. A pak jsou tady obchodní vize. Plánujeme například otevřít přímou účast na trhu v Austrálii, v Kanadě a v Číně, kde zatím máme prostředníky. V rovině byznysu chceme jít cestou akvizic. Nedávno jsme koupili menší společnost v Belgii na rentování matrací, další akvizice budou následovat.

Zdravotnická lůžka, matrace i další zdravotnický nábytek vyrábíte od roku 1990. Jak se za téměř 30 let proměnil váš obor?

Dramaticky. Když se vrátíme do roku 1990, tak tehdy jsme nejvíce vyráběli polohovatelná mechanická lůžka. Minulé dekádě dominovala elektrická lůžka. Dnes do oboru promlouvá digitalizace. Lůžko funguje jako komunikační bod, přes počítač je připojené na síť, pacient může snadno komunikovat s personálem, lůžko zároveň o pacientovi sbírá užitečná data. Proměňují se i výrobní postupy nebo materiály. Třeba na začátku 90. let se trubky běžně řezaly, dnes se vše laseruje. Lasery jsou neuvěřitelně rychlé a efektivní. Ve výrobě používáme roboty. Také materiály matrací se výrazně proměnily.

Zmínil jste digitalizaci. Je tedy hlavním trendem ve výrobě lůžek?

Digitalizace je důležitá, ale nejde jen o ni. Lůžko je primárně nástroj. Představuje prostor, v němž pacient tráví většinu svého času v nemocnici. Musí být pohodlné – pro pacienta i pro sestru, která s nemocným pracuje. Je to nástroj, který pomáhá ošetřovat pacienta. Řešíme proto i otázku komfortu, například jak zmírnit bolesti nebo zlepšit prevenci proleženin.

Když ještě zůstaneme u moderních technologií, zmínil jste, že lůžka také sbírají data o pacientech. Jak to vypadá v praxi?

Lůžko je běžně napojené na centrální nemocniční informační systém nebo na cloudové řešení. V tomto prostoru se sbírají data, s nimiž lze následně pracovat. Lůžka jsou dnes tak chytrá, že dokážou poznat, když z nich pacient vystoupil, aniž by měl, nebo se například v noci nevrátil, i když by měl. Dokážou rozpoznat, zda má pacient zástavu srdce. Umí měřit teplotu nebo vlhkost matrací, což je důležité pro kontrolu proleženin. Reflektují kvalitu péče a pomáhají ji ošetřovatelům zlepšovat.

Důležitou součástí vašich služeb je i poradenství, poskytujete například službu 360° Péče. V jakých dalších oblastech svým zákazníkům pomáháte?

Vše se stále točí hlavně kolem lůžek, ale ty jsou zasazené do prostřední nemocničního pokoje, potažmo celé nemocnice, protože pacient z principu věci po nemocnici cestuje. Každá budova, každé procesy jsou unikátní. My denně vyrobíme 300 lůžek. To znamená, že jsme schopni každý jeden den vybavit jednu středně velkou nemocnici, a to nejen lůžky, ale i dalším zařízením. Z toho plynou naše kompetence, jež jsme schopni sdílet. Nemocnicím můžeme pomoci lépe designovat a vybírat vybavení.

Dodáváte do celého světa. Své produkty často prezentujete na veletrzích. Jsou rozdíly v požadavcích českých, resp. evropských zákazníků a zbytku světa?

Každý region je specifický, protože má jinou tradici. Čeští zákazníci, a myslím, že i díky společnosti LINET, přijali západoevropské standardy. Když dnes jdete do nově vybavené nemocnice, je na stejné úrovni jako v západní Evropě. V tomto ohledu si nemůžeme stěžovat. Jako příklad rozdílů uvedu Evropu a USA. Ve Spojených státech nemocnice utratí za běžné lůžko 10-tisíc dolarů, v Evropě kolem 2-tisíc euro. Intenzivní lůžko nakupují nemocnice v USA za 20 až 30-tisíc dolarů, oproti 5 až 10-tisícům euro v Evropě. Rozdíl ale není jen v ceně, je i v komplexitě. Nároky se liší v tom, jak má lůžko vypadat. Jiná je pak situace v rozvojových zemích, kde se nemocnice často vybavují mechanickými lůžky, protože každý den na hodinu nebo dvě vypadává elektřina a nemocnice je schopna ze záložních zdrojů zajistit jen chod přístrojů udržujících pacienty při životě.

Investovali jste v poslední době do vybavení podniku nebo do nových technologií?

Investovali, a hodně. V roce 2017 jsme otevřeli novou fabriku LINET 5, postavili jsme ji za 15 milionů euro a kompletně vybavili moderními technologiemi. Nový závod ve Slaném má výrobní kapacitu 40-tisíc lůžek. Celý rok 2018 pak dobíhaly investice, například do svařovacích robotů nebo do automatických laserů na profily či na laserování plechů. Pořídili jsme také nové informační technologie, řádově za miliony euro. A investovali jsme i do akvizic, o jedné z nedávných jsem se už zmínil, další chystáme.

Pro každou firmu jsou klíčoví zaměstnanci. Máte na své pracovníky specifické požadavky? A jaké benefity u vás najdou?

I pro nás jsou zaměstnanci důležití, bez nich nemůže fungovat žádná firma. My po celém světě zaměstnáváme 1700 lidí, 900 z nich ve výrobních profesích. Zbytek pracuje například v marketingu, obchodu, HR, financích nebo v IT. Každá skupina je motivována trochu jinak. Obecně jsme ale loni na benefitech zapracovali. Máme 5 týdnů dovolené a jeden týden „sick days“. Každý pracovník je pak odměňován prostřednictvím benefitního programu, kde si může vybrat produkty spojené s trávením volného času a rekreačních aktivit. Máme také firemní školku, což oceňují hlavně mladé rodiny. Ráno přijedou do práce a dítě svěří do školky, po směně si ho vyzvednou. Ze skladby dětí vidíme, že se rodiče dříve vracejí do pracovního procesu, pokud si to tak zvolí.

Co byste rád dodal závěrem?

Budou to dvě věci. Jednak se hojně debatuje o brexitu, a to i v České republice. Rád bych podotkl, že úspěch společnosti LINET souvisí i se vstupem ČR do Evropské unie. Hned v roce 2004 jsme například otevřeli dceřinou společnost ve Francii. A jsme přesvědčeni o tom, že když je něco označené „made in Czech Republic“, lépe se to prodává i proto, že jsme součástí společenství vyspělých zemí. Přijde mi zcestné jakkoli nad vystoupením z EU jen uvažovat, protože by nás to vymístilo na okraj, mezi země, kam nepatříme. A pak je to otázka eura. Upřímně, nechápu, proč ho ještě nemáme. Například Slovensko jeho přijetí zvládlo velmi dobře a pomohlo mu. Cesta k euru je tak jako tak nalinkovaná, není otázkou, zda euro mít, ale kdy. Zjednodušilo by nám život, zprůchodnilo hranice a pomohlo při obchodu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...