1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Lohmann & Rauscher, s.r.o.

Lohman rauscher 15Extra úspěšný dodavatel rouškování pro operační sály

Nadnárodní koncern Lohmann & Rauscher, který je více než 160 let mezinárodním dodavatelem vysoce kvalitních zdravotnických a hygienických výrobků, má čtyři české závody. Hlavním a nejúspěšnějším je závod ve Slavkově u Brna, jehož klíčovým produktem je rouškování pro operační sály stovek tuzemských i zahraničních nemocnic. Celkově koncern v Česku zaměstnává bezmála 1200 lidí a za rok 2018 dosáhl obratu přes 2 miliardy korun.

Klasické obvazové materiály, ale i moderní systémy terapie a péče, to vše tvoří sortiment společnosti Lohmann & Rauscher, jejíž strategií je vývoj individuálních řešení přesně podle potřeb zdravotníků i pacientů. Koncern, jehož centrály jsou v německém Rengsdorfu a v rakouské Vídni, po celém světě zaměstnává více než 5-tisíc lidí. Má zastoupení na všech hlavních trzích a strukturu složenou ze 49 podniků a 15 výrobních závodů. O tom, jak se daří těm českým, jsme si povídali s prokuristou Robertem Ondrou.

 

Obrat koncernu Lohmann & Rauscher za rok 2018 přesáhl 650 milionů euro. Jaký podíl na tom měly české výrobní závody?

 

Naše závody se na tomto výsledku podílely obratem přesahujícím 2 miliardy korun, což je asi 80 milionů euro. Jinak hlavní závod ve Slavkově u Brna, který vyrábí především rouškování pro operační sály, zajišťuje výrobu pro celý koncern. Můžeme říct, že až 80 % z celkového objemu výroby rouškování pochází od nás ze Slavkova. V dalších závodech v Nové a ve Staré Pace se zabýváme produkcí obvazového materiálu a gázy. V Třebíči se pak vyrábějí kompresní punčochy.

 

Loňský rok jste tedy hodnotili jako úspěšný?

 

Rok 2018 pro nás byl z hlediska výroby velmi úspěšný a zvláště výrobní část ve Slavkově je až extra úspěšná. Meziročně roste v desítkách procent, což je dáno tím, že rouškování je minimálně v Evropě jasným trendem. Na operačních sálech se používá výhradně jednorázové rouškování a nároky zákazníků stále rostou. Jediné, co nás limituje, je již plná výrobní kapacita v našem areálu. Nemáme se kam dál rozšiřovat, a proto přesouváme část výroby do Číny. Dalším limitujícím faktorem je lidský potenciál a boj o nové zaměstnance. Jsme přesvědčeni o tom, že kdybychom naše kapacity mohli navýšit, byly by výsledky ještě lepší.

 

Co jsou pro vás další parametry úspěšnosti?

 

Těší nás, že všechny naše produkty jsou tradičně na kvalitativně vysoké úrovni. Samozřejmě se to odráží na ceně, která je bohužel v podmínkách českého zdravotnictví rozhodující faktor a často má přednost před kvalitou. Úspěšnosti výroby dosahujeme tak trochu navzdory cenovým poměrům českého trhu. Zcela odlišná situace je totiž v Německu a Rakousku, což jsou pro nás obratově nejvýznamnější trhy, kde se kvalita zdravotnického materiálu ve výběrových řízeních více zohledňuje. Naše výrobky jsou zkrátka kvalita za cenu odpovídající tomu, že se v koncernu hodně věnujeme vlastnímu vývoji a do výroby neustále vnášíme nové trendy.

 

Které výrobky kromě rouškování tvoří důležitou část vašeho sortimentu?

 

Kromě rouškování, které je stěžejním produktem celého koncernu a které dodáváme v sadách s označením Kitpack, je další významnou oblastí moderní hojení ran. I tady je náš vývoj na špičkové úrovni. Jsme jedním z lídrů v léčbě ran jako takové i v její komplexnosti. Myslíme i na prevenci, která dokáže částečně minimalizovat nežádoucí projevy, jako jsou proleženiny. Oblast hojení ran nejlépe reprezentují naše výrobkové řady Suprasorb či Debrisoft.

 

V roce 2018 uplynulo 20 let od spojení firem Lohmann a Rauscher. Co tato éra přinesla českým závodům?

 

Jelikož jsem ve firmě osmým rokem, nemůžu z vlastní zkušenosti zhodnotit celých 20 let. Nicméně mohu říct, že typické jsou pro celou éru investice hlavně do závodu ve Slavkově, který prošel výraznou přeměnou a modernizací. Dnes už máme prakticky vyčerpanou plochu, kterou můžeme využívat. Kromě výroby ale došlo také k rozvoji v dalších částech závodu. Postavila se například sterilizace a k dispozici jsou velké sklady. Budoucí investice proto směřujeme zejména do závodů v Nové a Staré Pace, kde je pro modernizace stávající výroby vyčleněno 300 až 400-tisíc euro, zhruba 7 až 10 milionů korun.

 

Jaké postavení dnes mají české závody v rámci koncernu?

 

Už jen z počtu zhruba 1200 zaměstnanců vyplývá, že podíl a postavení našich závodů je poměrně zásadní. Pomáhá tomu fakt, že jeden z hlavních segmentů, tedy rouškování, vyrábíme právě ve Slavkově, kde pracuje přibližně 750 lidí. Další podobně významné závody jsou v Německu a ve Francii. Čínský závod, se kterým kooperujeme, funguje jako doplňující kapacita v rouškování.

 

Změnila se za 20 let strategie, kterou firma uplatňuje?

 

Strategie se vždy mění a vyvíjí postupně. Výrazná změna nastala před zhruba 7 nebo 8 lety, kdy se v nemocnicích začaly nahrazovat klasické bavlněné materiály jednorázovým rouškováním. Právě proto se dnes silně orientujeme na individuální požadavky klientů, operatérů v nemocnicích, pro které je tady naše individuální výroba. Našimi přímými zákazníky jsou jednotlivé nemocnice, které si samy specifikují složení sad pro konkrétní druhy operací. Platí to pro trh v Česku i napříč Evropou. Podobné je to i ve Spojených státech, i když tam naše pozice zatím není tak silná.

 

Individuální výroba znamená vysoké nároky na zaměstnance. Je to tak?

 

Naše výroba je typická tím, že se z velké části jedná o ruční práci. Až 80 % našich zaměstnanců jsou ženy, které u dlouhých pracovních stolů kompletují sady pro jednotlivé nemocnice. Musíme si uvědomit, že každá nemocnice a každý její operatér má svůj obvyklý postup. I když budeme dodávat rouškování pro stejný typ operace, každá nemocnice bude chtít sadu s odlišným složením. Lišit se bude například počet tamponů a podobně. Tím chci říct, že požadavky jsou opravdu individuální a že výroba nemůže být strojová. Ruční skládání operačních sad má u nás nezastupitelnou roli.

 

Jaké cíle pro vás budou prioritní v letošním roce?

 

Prioritou je pro nás personální zajištění výrobní kapacity. Každý rok vidíme, že produkce roste, ale pokud chybějí lidé, můžeme narazit na strop, i když máme špičkové technologie. V náboru nových zaměstnanců spolupracujeme s agenturami, které nám dodávají zahraniční dělníky. Před časem jsme navíc zahájili projekt, který představuje koncern v zemích, jako je Srbsko nebo Černá hora. Projekt běží půl roku a my jsme rádi, že už ve Slavkově máme první zaměstnance, kteří z těchto zemí přišli. Celkově plánujeme navýšení prodejů oproti minulému roku o 5 % a dosavadní výsledky letošního roku ukazují, že jsme na dobré cestě a že značka Lohmann & Rauscher má nejen na českém
trhu stabilní pozici.

 

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...