MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Digitalizujeme jak logistiku a výrobu samotnou, tak i údržbu nebo kontrolu kvality
MANN + HUMMEL Service s.r.o. je jedním ze světových lídrů v oblasti filtrací. Své produkty dodává především do automobilového průmyslu, kde je dnes tématem číslo jedna přechod na elektromobilitu. Jaké výzvy to pro výrobce filtrů znamená a jak se nově vzniklé situaci přizpůsobí? Nejen o tom jsme si povídali s Rostislavem Khýrem, Group Vice Prezidentem pro divizi Transportation.
Vaše společnost je jedním ze světových lídrů v oblasti filtrací. Kde všude mohou vaše výrobky najít uplatnění?
Pokud jde o divizi Transportation, naše filtry najdete ve všech osobních autech. Bavíme se především o filtraci kapalin, to znamená benzínu a oleje, filtraci vzduchu ve spalovacích motorech nebo samozřejmě o filtraci vzduchu v kabinách. Kromě toho jsme přítomni i v takzvaném heavy duty on road průmyslu, což jsou nákladní vozy či autobusy, kam dodáváme víceméně stejné prvky jako do osobních aut. Dále je to sektor heavy duty off road, což jsou například stavební stroje, kompresory a podobně.
Nedávno jste oznámili investici do finské společnosti M-Filter Group, čímž rozšíříte svou přítomnost v severní a východní Evropě. Co si od této spolupráce slibujete?
Naše společnost má dvě divize, kromě Transportation je to ještě Life Sciences & Environment. M-Filter Group jsme koupili právě proto, abychom tuto druhou divizi posílili. Zabýváme se tam filtrováním vzduchu a vody. Vyrábíme třeba filtry do kuchyňských digestoří, klimatizačních jednotek, vzduchotechnik na budovách, dále vodní filtraci a mnoho dalšího.
Když se vrátíme do automotive průmyslu, jak se v čase mění potřeby a očekávání vašich zákazníků? Na co dnes musíte reagovat?
Zásadní věc, které čelí všechny firmy přítomné v automobilovém průmyslu, je změna technologií. Ze spalovacích motorů se přechází na elektromobilitu. Třeba v Číně se elektromobily rozšiřují extrémně rychle. Mnohem rychleji, než jsme čekali. Je to způsobeno tím, že čínská vláda tuto filozofii podporuje a vytvořila podmínky pro výrobu konkurenceschopných produktů. Pro nás to přirozeně znamená, že musíme mít výrobky jak pro spalovací motory, tak i pro elektromobily. Třeba kabinové filtry potřebujeme ve všech typech aut, ale jsou tam i další prvky. Největší rozdíl je však v aftermarketu. Když si koupíte auto se spalovacím motorem, musíte pravidelně jezdit do servisu, vyměňovat olej a filtry. Aftermarket je tam dominantní. V elektromobilitě je aftermarket téměř nulový, takže to je to, co nás jistě doběhne. Je tam obrovská setrvačnost, takže první pokles aftermarketu čekáme kolem roku 2035.
Jaké kroky děláte pro to, abyste dokázali rychle reagovat na měnící se potřeby trhu a udávali tempo na poli technologických inovací?
Největším krokem byl přesun odpovědnosti za vývoj v oblasti automotive segmentu z Evropy do Asie. Dnes už náš headquarter pro vývoj není v Německu, ale v Číně. Chceme být blízko čínským výrobcům, kteří nastavují trend a rychlost rozvoje je tam oproti Evropě obrovská. Kdybychom dynamiku vývoje sledovali z Evropy, stále bychom byli pozadu.
S jakými dalšími výzvami se aktuálně potýkáte a jak se vám daří na ně reagovat?
Určitě řešíme energie. To je v Evropě velký problém, protože energetická politika tu není příliš dobře zvládnutá. Cena energií nám vytváří velkou konkurenční nevýhodu. Nejsme sice huťaři a energie pro nás nejsou největší nákladovou položkou, ale určitě to pociťujeme. Další věc, která se teď v automotivu obecně hodně řeší, souvisí s financováním. Evropské banky se nyní z této oblasti stahují a snaží se minimalizovat své investice v automotive odvětví. Souvisí to s restrukturalizací, která je samozřejmě velmi bolestivá a finančně náročná, takže firmy by podporu ze strany bank potřebovaly. Tím teď trpí celý automotive. Nemyslím tím přímo naši společnost, pro nás to zase tak kritické není, ale obecně tam vidím velký zásah.
Jak velkým tématem je pro vás digitální transformace?
Digitalizace je velké téma, máme jasnou strategii, co a jak digitalizovat. Posledních pět let jsme do této oblasti hodně investovali a určitě budeme pokračovat. Digitalizujeme jak logistiku a výrobu samotnou, tak i údržbu, kontrolu kvality a podobně. Máme pět výrobních závodů po celém světě, které se zaměřují na designování digitálních řešení v různých oblastech. Říkáme jim lighthousy. Jeden lighthouse je na výrobní logistiku, druhý na výrobní plánování, třetí na kvalitu a tak dále. Je to téma, které intenzivně řešíme. V minulosti se do toho spousta firem pustila s velkou vervou, ale už tolik nehleděla na ekonomickou stránku věci. Dnes už víc řešíme, aby každá digitalizace měla svou ekonomickou návratnost. Nesmíme digitalizovat jen proto, abychom digitalizovali, ale musí to přinášet skutečné benefity.
A co automatizace výroby?
Automatizaci samozřejmě také řešíme, máme asi čtyřicet závodů po celém světě s různou úrovní automatizace. Řešíme to i s ohledem na požadavky a specifika konkrétního trhu. V zemích, kde je levnější pracovní síla, tedy například v Thajsku, Brazílii nebo Argentině, je míra automatizace nižší než třeba v Německu. V poslední době to máme hodně spojené právě s digitalizací, takže na spoustě místech implementujeme autonomní coboty. To je velký fenomén, jsou stále více autonomní a uživatelsky přátelští pro naše zaměstnance. Cobot už dnes dokáže mnoho situací sám vyhodnotit a rozhodnout se.
Jakými dalšími způsoby optimalizujete a zefektivňujete svou výrobu?
Troufnu si říct, že procesy a technologie máme velmi dobře zvládnuté. Do budoucna se ale určitě víc zaměříme na heavy duty byznys, protože tam zůstanou spalovací motory déle. Hlavní rozdíl mezi klasickým automotive a heavy duty průmyslem spočívá ve způsobu výroby. V heavy duty jsou menší objemy, je tam větší komplexita a k tomu ještě větší volatilita objemu. Je to jiný segment výroby, nejsou to milionové série, ale desetitisícové série. To znamená jiný výrobní proces a míru automatizace, takže i to řešíme. Proto nechceme dělat velké linky, které umí vyrobit produkt od A do Z, ale snažíme se to rozsekat na dílčí procesy. Aby byly flexibilnější a variabilnější.
Jakou roli u vás při vývoji nových produktů a technologií hraje důraz na životní prostředí?
Některé věci vyrábíme z recyklátů. Sbíráme použité filtry a recyklujeme je dál do výroby. O „zelené filtry“ mají velký zájem zejména zákazníci v Evropě, například Daimler nebo BMW. Takže určitě na tom pracujeme. Samozřejmě to není jen otázka technologie, kterou máme zvládnutou, ale také logistiky a byznysu. Musíme řešit, jak filtry sbírat a svážet tak, aby se to byznysově vyplatilo. Teď děláme pilotní projekty s některými zákazníky a uvidíme, jak se to bude rozvíjet.
Jaké jsou vaše další plány a cíle do budoucna?
Určitě rozvoj a větší nezávislost divize Life Sciences & Environment, která je dnes hodně navázaná na divizi Transportation. Také jsme se do roku 2035 zavázali, že co se našich výrobních procesů týče, budeme uhlíkově neutrální. To je něco, na čem intenzivně pracujeme, a především v Evropě se nám to daří velmi dobře. Kde se nám to naopak příliš nedaří, jsou Spojené státy, protože tam je všeho dostatek a lidé tato témata tolik neřeší. To je výzva, ale věřím, že cestu najdeme.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
E.ON od začátku příští roku trvale sníží 800.000 k…
Category: Energetika
Praha - Energetická společnost E.ON v příštím roce trvale sníží ceny energií pro zhruba 800.000 zákazníků se sm…
Strnadův CSG přebírá výrobce hydraulických systémů…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Praha - Zbrojařský a strojírenský holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada přebírá výrobce…
Ostravským OKK Koksovnám klesly loni tržby skoro o…
Category: Energetika
Ostrava - Ostravské společnosti OKK Koksovny klesly loni tržby meziročně o 1,05 miliardy, tedy skoro o 16 proce…
Vsetínskému Kayaku Safety Systems Europe vzrostly…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Vsetín - Vsetínské společnosti Kayaku Safety Systems Europe vzrostly v hospodářském roce od dubna 2024 do letoš…
Ropným firmám Exxon a Chevron ve čtvrtletí klesl z…
Category: Energetika
Houston/Spring - Zisk dvou největších amerických producentů ropy ExxonMobil a Chevron ve třetím čtvrtletí klesl…

Připojte se: