1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

MASO UZENINY POLIČKA, a.s.

Maso Policka 18K masu přistupujeme s úctou, pomáhají nám technologie a inovace

I tak tradiční obor, jako je zpracování masa, má co do činění s moderními technologiemi. Své o tom vědí ve společnosti MASO UZENINY POLIČKA, a.s., kde aktuálně pracují na modernizaci hovězí porážky. Současně investují do nákupu nových technologií, například baliček, porcovaček nebo tvarovaček, aby zákazníkům, mezi něž patří například McDonald’s nebo řetězce supermarketů a hypermarketů, mohli dodávat výrobky v požadované kvalitě.

Ke zvířatům i masu se v poličském podniku chovají s úctou. Velkým pomocníkem jsou v tomto případě i moderní stroje, které obsluhují zkušení pracovníci.

Hovězí maso je gro

Nosným programem společnosti MASO UZENINY POLIČKA, a.s., je zpracování hovězího masa. „Jsme jediným podnikem v České republice, který v průběhu roku 2017 navýšil porážky hovězího masa. U nás prochází porážkou téměř 3-tisíc hovězích kusů měsíčně, které následně zpracováváme ve výrobě,“ říká generální ředitel Jiří Jedlička. Zajišťují kompletní výrobní program od porážky jatečních zvířat až po výrobu uzeniny. V oblasti produkce hovězího masa nabízejí kompletní program zpracování. Hovězí a vepřové maso dodávají v různých úpravách a produkují také masné polotovary. Mezi hlavními produkty jsou polotovary z hovězího masa, vyrábí se tady i mleté maso, které tvarují například na hamburgery. Dalším významným produktem jsou zadní hovězí čtvrtě, které putují především na vývoz, například do Holandska, Rakouska, Dánska nebo Polska.

Hovězí maso se na obratu společnosti podílí dvěma třetinami, zbytek tvoří masná výroba. Významným artiklem v oblasti hovězího masa jsou steaky z vyzrálého hovězího masa, o něž je mezi odběrateli stále větší zájem. V Poličce si hovězí maso pro zrání vybírají z masných plemen od českých farmářů. Zpracovávají ho dvěma způsoby – suchým a mokrým zráním. Sortiment masa doplňuje zmiňovaná masná výroba. „Objemově vyrobíme kolem 400 až 500 tun uzenin měsíčně,“ podotýká Jiří Jedlička. Vepřové maso firma dokupuje, protože bez této suroviny by výroba uzenin nemohla fungovat. Aby společnost vyšla vstříc zákazníkům, doplnila sortiment vepřového masa také o výseky. Do výroby masa a masných výrobků v Poličce zapojuje své síly 600 lidí. „Máme 450 vlastních pracovníků, dalších 100 lidí zaměstnáváme přes agentury, nejčastěji jde o pracovníky z Ukrajiny, Maďarska nebo Slovenska. Najali jsme si také dvě firmy, dohromady s dalšími 100 lidmi, kteří u nás provádějí vysoce profesionální práce, například bourání masa,“ dodává generální ředitel.

Technologická a hygienická kázeň

Masná výroba se ve 21. století modernizuje. Stále větší slovo při práci dostávají stroje a technologie. Aby tak velké podniky, jako je společnost MASO UZENINY POLIČKA, a.s., na trhu uspěly a uspokojily své náročné zákazníky, musí věnovat velkou pozornost hygieně, technologickému zpracování a postupům. „Musíme vyhovět požadavkům našich zákazníků, abychom obstáli. Naše výroba je náročná, máme režijní náklady kolem desítek milionů korun měsíčně, takže nemůžeme fungovat pouze na odběrech malých zákazníků. Menší odběratelé nám vytváří asi třetinu, z celkového měsíčního obratu 180 až 200 milionů korun. Proto byznys stavíme také na spolupráci s velkými řetězci, ať už to jsou supermarkety nebo McDonald’s,“ dodává Jiří Jedlička.

Velcí zákazníci požadují naprosto precizní zpracování výrobků. Krédem společnosti MASO UZENINY POLIČKA, a.s., je proto maximální technologická a hygienická kázeň. Každoročně společnost prochází několika audity, které ve výrobě realizují přímo její zákazníci. Ti sledují doslova každou porci, použití nože nebo postupy opracování. Vše musí sedět a být perfektní. „Hygienické a technologické nároky nedokážou splnit všichni, potom ale na trhu nemají šanci,“ podotýká generální ředitel a dodává: „Nemůžete si dovolit mít špinavou ruku nebo nůž. Souběh celého procesu zpracování dává punc finálnímu výrobku, maso získává údržnost třeba až tři měsíce. Takto vyjadřujeme úctu k tomu, co děláme.“ Úroveň zpracování masa v Poličce podtrhují certifikáty, které podnik získal, některé z nich nejen na české, ale i na mezinárodní úrovni. Příkladem je mezinárodně platný certifikát IFS Food, ocenění Klasa, Český výrobek nebo Nejlepší potravinářský výrobek roku 2017 či ocenění Česká chuťovka. Společnost má také certifikát EKO-KOM, a.s., udělený pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR.

Podíl balených výrobků tvoří 80 % produkce. Maso v Poličce balí do ochranné atmosféry pomocí moderních metod, jako jsou například Skin nebo Darfresh. Špičkové technologie a stroje pomáhají maso ošetřit, naplátkovat ho na konkrétní gramáž a dát mu takovou podobu, jakou spotřebitelé požadují. „Maso dokážeme ošetřit například při -60°C, potom ho naplátkujeme na požadovanou gramáž. Máme například linku na mletí masa, která vytřídí každý vzorek masa, jenž nesedí nebo neodpovídá kvalitě. Abychom takové stroje mohli při výrobě používat, potřebujeme kvalifikované lidi, kteří mají odpovídající vzdělání a dokážou pracovat s počítači,“ uvádí Jiří Jedlička.

Výroba ve zpracovatelském průmyslu je neustále ve vývoji a reflektuje spotřebitelské trendy. Jedním z nich je i narůstající zájem o polotovary, s nimiž lidé nemají příliš práce, tedy nemusí maso porcovat nebo odblaňovat. „Zájem je také o vyzrálé maso, o steaky. Měsíčně se u nás protočí kolem 5 tun vyzrálého masa. To dokážeme udržet i tři měsíce. Výsledkem je vyzrálé, křehké a šťavnaté maso, ve kterém se lidé začínají nacházet. Na trh jsme nově uvedli také telecí řízky. V hovězím mase obecně vidíme velký potenciál, a proto neváháme nakupovat nové technologie, jako jsou baličky, porcovačky nebo tvarovačky. Inovace pro nás znamená, že stačíme trhu, a k tomu potřebujeme jak technologie, tak kvalifikované pracovníky,“ říká generální ředitel.

Modernizace pro budoucnost

Společnost MASO UZENINY POLIČKA, a.s., je největším dodavatelem hovězího masa v České republice. Výrobky dodává více než 2-tisícům maloobchodních prodejen, do řeznictví, restaurací i řetězců. Poměrně velký objem produktů je určený také na vývoz. Export směřuje hlavně do Polska, a to především z toho důvodu, že velké řetězce, jako je Ahold nebo McDonald’s, tady mají svoje zpracovatelské zázemí. Hovězí produkty z Poličky nachází své zákazníky také v Dánsku, Holandsku, Rakousku, Maďarsku nebo na Slovensku. Obrat společnosti aktuálně narůstá o několik milionů korun měsíčně. „V roce 2016 jsme dosáhli obratu 2 miliard korun, v roce 2017 šlo o další navýšení. Jedna věc je obrat, druhá věc je smysluplný zisk. Rentabilita zpracovatelského průmyslu se točí kolem 2 až 3 %, v jiných oborech to je 10 až 15 %. Musíme se opravdu snažit, abychom se profinancovali a zbylo nám na investice, rozvoj a nové technologie,“ uvádí Jiří Jedlička.

Protože provoz v bývalém masokombinátu v Poličce je 30 let starý, rozhodla se společnost pro zásadní investice. Aktuálně probíhá rekonstrukce hovězí porážky, souběžně se rekonstruují sklady, vzniká nová střevárna a podnik dostane i rekuperaci. „Při našich objemech už jsme potřebovali nový nádech, který tato investice za 100 milionů korun přinese. Počítáme s postupnou návratností investice, například díky rekuperaci, která nám začne vracet peníze při ohřevu vody. V březnu se v podniku bude předávat nová hovězí linka, což pro nás znamená důležitý milník a krok dopředu,“ říká generální ředitel. V nové etapě společnosti MASO UZENINY POLIČKA, a.s., se o slovo přihlásí i další nové technologie, například už zmiňované přístroje na porcování, míchání, balení nebo dávkování mletých mas. „Hodně si slibujeme od nových technologií na balení metodou Skin a Darfresh,“ uzavírá Jiří Jedlička.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...