1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

MASONITE CZ, s.r.o.

masonite 20Rosteme díky novým technologiím i akvizicím

Ambiciózní investiční plán ve výši 150 milionů Kč od roku 2018 postupně naplňuje jihlavská společnost MASONITE CZ, která je největším českým výrobcem interiérových dveří. Její roční produkce se loni přiblížila k hranici 600-tisíc kusů dveří, o které je zájem napříč evropským kontinentem.

O úspěšném rozvoji tradičního výrobce svědčí nejen investice do nových technologií, ale třeba také nedávná akvizice jednoho z regionálních producentů.„V horizontu nejbližších let chceme být lídrem nejen na českém a slovenském trhu, ale i v prostoru celé střední Evropy. Zásadní pro nás je, abychom zákazníkům nabízeli cenově dostupné výrobky ve vysokém standardu,“ říká Pavel Šatný, generální ředitel společnosti MASONITE CZ, která je od roku 2006 součástí americké skupiny MASONITE s roční globální produkcí 34 milionů kusů dveří.

Které faktory stály za tím, že se firma MASONITE CZ vypracovala do pozice lídra trhu?

Jedním z důvodů je naše tradice výroby dveří již od roku 1960, nejprve pod hlavičkou Jihomoravských a později Jihlavských dřevařských závodů. Díky tomu máme nejdelší tradici mezi všemi výrobci dveří v republice a můžeme navazovat na historii, kdy dřevařské závody z Jihlavska vyráběly dveře prakticky pro celé Československo. Důležité bylo, že se po roce 1989 podařilo historický základ udržet a dál rozvíjet. V roce 2006 (po akvizici společnosti Kronodoor, pozn. red.) jsme se stali součástí největší světové firmy, která se zabývá výrobou dveří. Spolupráce s americkou firmou MASONITE nám pomáhá z hlediska know-how, přebírání zkušeností z jiných trhů i větších možností, kterými disponujeme na rozdíl od našich českých a evropských konkurentů.

Jaké možnosti to jsou?

Využíváme například služeb Masonite Innovation Center v Chicagu, kde pracuje více než 50 zaměstnanců, kteří se zabývají pouze vývojem dveří. Jsou to skuteční odborníci, specialisté, kteří se jednotlivě věnují vývoji lepidel, lakování, požární odolnosti nebo akustice dveří. Rád bych ovšem dodal, že lídry na trhu jsme i díky našemu jihlavskému týmu, který je velmi kvalitní a zkušený. Například ve výrobě máme pracovníky, kteří ve firmě působí i více než 20 let.

Našel byste milníky a události, které byly klíčové pro novodobý rozvoj firmy?

Osobně vnímám jako významný milník restart naší společnosti v roce 2016, kdy končila etapa rozprodeje všech poboček skupiny MASONITE v Evropě. Vlastníci prodali pobočky v Izraeli, Turecku, Maďarsku, Polsku či ve Francii. Podobné plány byly i směrem k Česku, ale nakonec bylo rozhodnuto, že se staneme místem budoucí expanze na evropském trhu. Výjimkou je Velká Británie, kde má MASONITE dlouhodobě velmi silné zastoupení. Na evropském kontinentu zůstal pouze náš výrobní závod v Jihlavě. V rámci nové strategie u nás došlo ke kompletní výměně managementu a začalo se s investicemi do lidského potenciálu i do technologií.

Co dalšího nová éra společnosti přinesla?

V roce 2018 jsme začali budovat síť showroomů pod značkou MASONITE. Aktuálně jich máme 13 a v plánu je do roku 2022 otevřít 55 showroomů v Česku a na Slovensku. Koncepce vzorkových prodejen je nastavena tak, že jsou pod naší značkou, ale provozují je různí lokální partneři. Zaručujeme jim speciální servis a služby, jako je například zajištění montáží dveří. Myslím si, že dnes už máme poměrně silný marketing a PR, takže teď chceme dostat naše zákazníky právě do showroomů, kde si mohou na dveře sáhnout. To je velmi důležité hlavně pro ženy, které často o výběru dveří, zvláště v individuální výstavbě, rozhodují.

Došlo také ke změnám v sortimentu vyráběných dveří?

Ano, částečně u nás došlo i ke změnám v sortimentu, ve kterém se stále více prosazují vyšší produktové segmenty. Jsou to zejména dveře s povrchy na bázi laminátů CPL a HPL, které jsou vysoce odolné. Dá se říct, že tyto materiály z trhu prakticky vytlačily dýhu. A to hlavně proto, že mají daleko lepší technické i užitné vlastnosti.

Jaké trendy jsou dnes celkově určující ve výrobě dveří?

Náš sortiment interiérových dveří obsahuje více než 1500 druhů s různými povrchy a druhy zpracování. Mezi nejtypičtější patří laminátové CPL výrobky, které jsou převážně v bílém lakovaném provedení, případně v různých dřevodekorech, z nichž je největší zájem o dekory dubu. Žádané jsou však například i povrchy s 3D fóliemi. Důležitou skupinou produktů jsou tzv. speciální dveře, ve kterých jsme naprostou jedničkou na trhu. Protipožární, bezpečnostní a akustické dveře, a jejich kombinace, jsou součástí prakticky všech stavebních projektů. Vyrábíme je v různých třídách podle příslušných norem. Třeba v bytových domech musejí vstupní dveře do bytů splňovat kompletní požadavky na požár, bezpečnost i akustiku. Právě dveře pro bytovou výstavbu a individuální stavebníky jsou základem naší produkce, jsme ale schopni dodávat produkty, jako jsou nenasákavé dveře, i do dalších typů staveb.

Co nového firmě přinesl minulý rok 2019 a jakých výsledků jste dosáhli?

Opět velkým milníkem byla akvizice firmy TOPDOORS z Uherského Hradiště. Jedná se o regionálního výrobce, který pro nás bude vyrábět zárubně s cílovou kapacitou až 150-tisíc kusů ročně. K tomu bude třeba přestavět zázemí a investovat do nových technologií. Dosud jsme zárubně externě nakupovali, takže díky akvizici je naše výroba komplexní. Zatím vyrábíme kolem 5-tisíc zárubní měsíčně a do jednoho roku se chceme dostat na produkci 10-tisíc kusů měsíčně. Velmi si ceníme toho, že jsme získali zhruba 50 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří jsou zaškolení a mohou navázat na svou dosavadní práci. V regionu Jihlavy, kde jsme teoreticky mohli stavět vlastní výrobní halu „na zelené louce“, bychom naopak měli obrovský problém najít zkušené pracovníky. Celkově nyní zaměstnáváme 220 pracovníků. Po úspěšném prvním kroku k růstu na trhu střední Evropy hledáme příležitosti k dalším akvizicím. Co se týče výsledků, čekáme, že se náš obrat za rok 2019 bude pohybovat ve výši 600 milionů Kč. To je 10-% meziroční nárůst.

Jak silní jste v současnosti na evropských trzích?

Dveře dodáváme do 11 zemí, z toho zhruba 40 % tvoří český trh a dalších 15 % slovenský trh, který považujeme za domácí. V poslední době jsme posílili například v regionu bývalé Jugoslávie, hlavně v Chorvatsku. Po vstupu do EU zde roste výstavba a jsme schopni zákazníky zaujmout naší velmi dobrou kvalitou za rozumnou cenu. Za klíčové trhy dále považujeme především Holandsko, Německo a Rakousko. Potenciál je překvapivě také v Kosovu. Aktivnější chceme být nejen v bývalé Jugoslávii, ale také v Maďarsku.

S jakými investičními prioritami vstoupila společnost MASONITE CZ do roku 2020?

Letos budeme pokračovat v investičním plánu, který pro roky 2018 až 2023 počítá s částkou 150 milionů Kč. Jde nám o zvýšení kvality a efektivity jihlavského závodu. To jsme potvrdili už loňskou investicí ve výši 60 milionů Kč do nové automatizované technologie lakování nebo opracování hran. Pro kvalitu dveří a posun do vyšších produktových segmentů je to naprosto zásadní. Letos to bude dalších 30 milionů Kč do kovací linky a opět do lakování a opracování hran. V dubnu zahájíme novou výrobu dveří s vysokou kvalitou lakování, které jsou trendem. Poptávku po vysoce kvalitních lakovaných dveřích evidujeme nejen na českém, ale například i na německém trhu.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...