1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Maxion Wheels Czech s.r.o.

Investice do budoucnosti – Elektromobily jsou novým trendem

Když se ve 30. letech 20. století rozvíjel automobilový průmysl, začala se právě v Ostravě vyrábět kola, která jsou nezbytnou součástí každého vozidla. Od té doby se technologie i nároky na automobily výrazně změnily, ale továrna v moravskoslezském městě zůstala. Společnost Maxion Wheels Czech s.r.o. se sídlem v Ostravě v současné době dodává kola výrobcům osobních automobilů v Evropě a výrobcům vysokozdvižných vozíků po celém světě.

Společnost se musí vypořádat s rostoucími náklady na suroviny, jakož i s proměnami trhů a trendů, mimo jiné včetně rozvíjejícího se segmentu elektromobilů. Jedním z důvodů jejího úspěchu jsou obrovské investice do nových technologií. „V Ostravě máme dva závody, oba vyrábějí kola pro osobní automobily. Jeden působí již od roku 1950, druhý od roku 1999. Starší z nich vyrábí ocelová kola, zatímco novější se specializuje na litá hliníková kola,“ říká Rostislav Jurda, ředitel závodu na výrobu ocelových kol, a zahajuje prohlídku závodu. Ocelová kola jsou levnější než hliníková, a proto se používají hlavně u osobních automobilů kompaktní třídy a lehkých užitkových vozidel. Významnou část prodeje ocelových kol tvoří také kola pro vysokozdvižné vozíky. „Svět skladů a logistiky Amazonu se neustále rozrůstá, a s ním se rozrůstá i segment manipulační techniky. Díky tomu vyrábíme téměř dvojnásobný počet kol oproti loňskému roku,“ dodává Rostislav Jurda.

Jiný závod, jiná výroba

V závodu na hliníková kola je situace jiná. Hliníková kola, stejně jako ocelová kola pro osobní automobily jsou závislá na množství nově prodaných vozidel, které v poslední době klesá v důsledku covidu-19. „Proti tomu máme specifický kanál na trhu s náhradními díly, který nebyl obdobím covidu-19 negativně ovlivněn, a dokonce mírně rostl. To znamená, že můžeme dodávat kola zákazníkům, kteří kupují ojeté vozy například s letními nebo zimními pneumatikami, nebo těm, kteří chtějí svému vozu dát pěkná hliníková kola,“ vysvětluje Jiří Zaoral, ředitel závodu na hliníková kola. Pevná pozice nám dává jistotu do budoucna a minimalizuje dopady změn na trhu.“

Oba závody pracují pod stejnou nadnárodní společností a vyrábějí výrobky se stejným účelem, ale se zcela odlišnou technologií. „Spojuje nás však značka, tým vynikajících a kvalifikovaných lidí a snaha vyrábět vysoce kvalitní produkty. V čem se lišíme, jsou naše specializace a zejména technologie. Nemáme žádné společné technologie, kromě těch, které na konci procesu měří hotová kola,“ dodává Jiří Zaoral. Rozdíly vyplývají také z historie. Výroba ocelových kol funguje ve stávajících prostorách od 50. let 20. století, zatímco výroba hliníkových kol byla zahájena na přelomu tisíciletí. Starší závod navazuje na tradici, kterou založila Nová Huť Ostrava, která v minulosti vyráběla ocelová kola pro nákladní automobily a traktory a dodávala je například Tatře Kopřivnice nebo Zetoru Brno. Samozřejmě je také vyváželi, především do zemí bývalé Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP), která sdružovala většinu zemí bývalého východního bloku.

Tyto časy jsou však dávno pryč a společnost nyní může volně obchodovat se zákazníky po celém světě. V roce 2012 se také stala součástí silného rodinného koncernu Iochpe-Maxion, který vyrábí kola již více než 100 let a je v tomto oboru světovou jedničkou. Koncern dodává své výrobky předním značkám, jako jsou BMW, Daimler, Ford, Suzuki nebo Volkswagen Group. „S novým majitelem nedošlo v roce 2012 k žádným změnám v naší specializaci ani výrobním programu. Před nástupem nového vlastníka, společnosti Iochpe-Maxion, která je veřejnou společností v Brazílii, byly našimi vlastníky banky a další investiční skupiny, jejichž hlavní zájem byl obchodní. Za posledních deset let jsem ocenil osobnější přístup k práci a zapojení našich vlastníků; máme skvělé vztahy jak s našimi zaměstnanci, tak se zákazníky. Proto se nyní více zaměřujeme na inovace a zejména na udržitelnost a tyto megatrendy bereme velmi vážně,“ uvádí Rostislav Jurda.

Rostoucí ceny a obezřetní zákazníci

Všechny výrobní závody se v současné době potýkají s komplikacemi v dodavatelském řetězci a rostoucími náklady, ať už při nákupu materiálů nebo energií. „Letošní rok bude složitější. V loňském roce jsme učinili několik dobrých strategických rozhodnutí týkajících se nákupu surovin a služeb. Současná situace související s událostmi na Ukrajině však ovlivňuje vše a způsobuje řadu komplikací,“ říká Rostislav Jurda.

V chování spotřebitelů je patrná nervozita, která se projevuje v menším počtu prodaných nových automobilů, jak již zmínil Jiří Zaoral. „Lidé jsou nyní obezřetnější a někteří si raději koupí ojetý vůz, který může náš zákazník na trhu s náhradními díly podpořit. Pozorujeme také další trendy a reagujeme na ně. Nejvýraznější je tlak na snižování uhlíkové stopy. Celý automobilový průmysl je pod obrovským tlakem. Dlouhodobě je to pro nás ale jistota – když uzavíráme novou smlouvu, máme velmi přísné požadavky na emise a uhlíkovou stopu,“ dodává Jiří Zaoral.

Hmotnost kola je viditelně méně důležitá

Investice do technologií jsou v tomto ohledu samozřejmě zásadní. „Bez nich se neobejdeme. Pokud nesledujete trendy nebo nejste o krok napřed, na trhu dlouho nevydržíte. Postupně rozšiřujeme automatizované technologie v závodech,“ říká Rostislav Jurda. V závodě na výrobu hliníkových kol máme jasně definovaný plán kapitálových výdajů a „plán automatizace a digitalizace“. Proto předem víme, jaké projekty se budou v následujících letech realizovat. Účelem je eliminovat některé druhy těžké práce, například manipulaci s koly. To nejen zvyšuje efektivitu výroby a úspory, ale také snižuje ergonomickou zátěž našich zaměstnanců. Jak oba manažeři důsledně dodávají, bezpečnost a ochrana zdraví při práci není v jejich závodech jen prázdnou frází, ale zásadou, kterou denně naplňují. Snaží se s předstihem reagovat na změny, které v tomto ohledu přinášejí trendy, jako jsou například těžší a větší kola.

Zatímco ještě před pěti nebo šesti lety se požadavek na snížení hmotnosti kol ozýval ze všech stran, nyní tento trend mírně slábne, protože do popředí zájmu se dostává elektrifikace. „Měli bychom zdůraznit, že požadavky na kola osobních automobilů a vysokozdvižných vozíků se diametrálně liší. Hmotnost kol vysokozdvižných vozíků nikdy nebyla problémem, důležitá byla pouze jejich odolnost a robustnost. V segmentu osobních automobilů přinášejí elektromobily změnu, protože nyní se nehledí na hmotnost kol, ale na větší výdrž baterií. Elektromobily potřebují co největší dojezd na jedno nabití,“ říká Rostislav Jurda.

„A podobné je to i v našem případě,“ konstatuje Jiří Zaoral a dodává: „Naší velkou výhodou je použití jedinečné technologie, která nám umožňuje snížit hmotnost hliníkové konstrukce kola. V ostatních ohledech si však všímáme stejných věcí jako naši kolegové v závodě na ocelová kola. V současné době jde především o aerodynamiku, design a hmotnost. Tyto parametry spolu s použitým materiálem vytvářejí celkovou ekologickou zátěž našeho výrobku. V tomto ohledu jsou kola stále složitější. Hliník je energeticky náročná surovina, stejně jako následný proces výroby kol. Postupně se nám však daří nacházet způsoby a řešení, jako je využívání obnovitelné energie nebo materiálů s nízkou uhlíkovou stopou. Velkým a velmi aktuálním novým plánem je vybudování vlastní solární elektrárny s plochou 10 000 m2, kde budeme vyrábět čistou energii, která pokryje alespoň část spotřeby energie potřebné pro náš závod na výrobu hliníkových kol.“

Inovace jsou podporovány také daty, která naše společnost shromažďuje díky digitalizaci. Každé vyrobené kolo je sledovatelné, a stovky parametrů výrobního procesu jsou proto monitorovány od začátku do konce. To znamená, že společnost shromažďuje tisíce dat za sekundu. Vyhodnocujeme je a hledáme různé synergie, abychom zlepšili a zefektivnili výrobu. Pro účely těchto analýz používáme standardní nástroje i umělou inteligenci, která navrhuje výrobní proces. V tomto ohledu je ostravský závod lídrem a průkopníkem v oboru pro celý koncern.

Osobnosti ve slévárenství

Stroje jsou jedna věc, ale bez lidí by to byly jen prázdné skořápky. Společnost Maxion Wheels zaměstnává více než 10 000 lidí ve 23 výrobních závodech po celém světě. V obou českých závodech jich pracuje asi sedm set. O uchazeče o práci na technických a výrobních pozicích není nouze, problémem je však kvalifikace. Společnost proto rozšiřuje svůj vlastní program rozvoje, aby mohla vzdělávat a rozvíjet své vlastní odborníky. „Já vnímám lidi jako naši velkou výhodu. Slévárenství je specifické a zaměstnává osobnosti. Jsem velmi rád, že naši kolegové jsou otevření a naprosto zvyklí na změny – mají to v DNA. Dokážou utáhnout celý vlak problémů a výzev,“ konstatuje Jiří Zaoral, zatímco jeho kolega Rostislav Jurda přikyvuje. „Můžete nakoupit stroje za miliardy eur, ale bez kvalifikovaných lidí, kteří s nimi dokáží pracovat, budou bezcenné. Velmi si vážíme našich zaměstnanců a věřím, že to odrážíme i v jejich odměňování,“ uzavírá.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...