1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Mendelova univerzita v Brně

mendelova univ 17Chceme utvářet širší společenský vývoj v ČR i v zahraničí

Ačkoli do poslucháren Mendelovy univerzity usedají studenti už téměř sto let, je dnes brněnská vysoká škola moderní vzdělávací institucí, která dokáže svým studentům nabídnout širokou paletu zajímavých oborů.

S profesorem RNDr. Ladislavem Havlem, CSc., rektorem Mendelovy univerzity, jsme hovořili nejen o dnešních možnostech a způsobu studia na univerzitě, ale zmínili jsme se i o dalších směrech rozvoje tohoto nejstaršího českého vysokého zemědělského a lesnického učení v budoucnu.

Mendelova univerzita má v současné době pět fakult. O které obory studia je největší zájem?

Při pohledu na zájem o studium je právě zapotřebí vzít v úvahu existenci pěti fakult a jednoho vysokoškolského ústavu. Přehled tak bude komplexnější. Na Agronomické fakultě je dlouhodobě největší zájem o studijní obory Zootechnika a Technologie potravin, kterým sekunduje obor Agrobyznys a poměrně velký zájem je i obor Provoz techniky. V poslední době se stává populárním také nový obor Molekulární biologie a biotechnologie. Na Lesnické a dřevařské fakultě je největší zájem o obor Lesnictví, dále pak o obory Design nábytku a Stavby na bázi dřeva. Na Provozně ekonomické fakultě, která je co do počtu studentů největší na univerzitě, evidujeme největší zájem o manažerské obory studia, ať již akademicky zaměřený Manažersko-ekonomický obor či více profesně orientované obory Management cestovního ruchu, Management obchodní činnosti a Sociálně ekonomický. Značnému a neklesajícímu zájmu se těší také obor Finance. Na Zahradnické fakultě, která má svoje sídlo v Lednici na Moravě, je v posledních letech největší zájem o obor Vinohradnictví a vinařství, který v loňském roce předstihl i dosud velmi žádaný obor Zahradní a krajinářská architektura. A nakonec na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií je vyrovnaný zájem jak o obor Regionální rozvoj, tak i o Mezinárodní teritoriální studia. Na vysokoškolském ústavu, kterým je Institut celoživotního vzdělávání, je tradičně největší zájem o pedagogické vzdělávání v bakalářském studijním programu obor Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.

Kolik studentů v akademickém roce 2016/2017 školu navštěvuje? Mění se počet studentů během let?

V akademickém roce 2016/2017 navštěvuje školu téměř 10-tisíc studentů. V posledních letech vzhledem k přidělovanému směrnému číslu, které souvisí s klesající demografickou křivkou, počet studentů klesá. Opačný trend lze očekávat až za několik let.

Jaké nejdůležitější události v životě univerzity byste připomněl z uplynulého akademického roku?

Mezi nejdůležitější události bezesporu patří 30. výročí vzniku samostatné Zahradnické fakulty a 10. výročí vzniku Vysokoškolského ústavu Institutu celoživotního vzdělávání. Dalšími významnými událostmi byly úspěchy a ocenění pracovníků univerzity nebo významné návštěvy na MENDELU – návštěva předsedy vlády Bohuslava Sobotky na odborné debatě ohledně dopadů sucha v ČR, návštěva předsedy Senátu ČR Milana Štěcha, ocenění spolupráce MENDELU s Krajským ředitelstvím policie Jihomoravského kraje. Významných ocenění dosáhli i pracovníci nebo studenti univerzity. Docent Petr Blížkovký získal cenu Gusi Peace Prize 2015 za mezinárodní diplomacii a akademickou práci v oblasti řízení, profesoru Miroslavu Trnkovi byla udělena Cena Josefa Hlávky za rok 2015 za knižní práci „Sucho v českých zemích: minulost, současnost, budoucnost“ a úspěšně školu reprezentovali studenti Lesnické a dřevařské fakulty na soutěžní výstavě MOBITEX. Nesmím zapomenout zmínit ani sportovní úspěchy volejbalistů MENDELU, kteří získali 2. místo na Akademických hrách ČR a vítězství na PCU Games Antwerp 2016. Významně se posílila i infrastruktura univerzity, ať už jsou to prostory pro výuku i výzkum, vybavení účelových zařízení, i zvýšení komfortu pobytu studentů na kolejích. V neposlední řadě byla také po 50 letech kompletně zrekonstruována aula univerzity, která je jednou z nejhezčích v Brně.

Co může zájemcům o studium nabídnout Mendelova univerzita ve srovnání s ostatními vysokými školami v České republice?

Například lze hovořit o komplexnosti v získaných znalostech a dovednostech. Prakticky na všech oborech jsou záměrně ve studijním plánu formou povinných a povinně volitelných předmětů zařazeny odbornosti, které nejsou přímo vázány na úzký odborný profil dle pokrývané oblasti vzdělávání. Tento záměrně vytvářený přesah do dalších oborů umožňuje absolventům úspěšněji komunikovat s odborníky z jiného oboru, resp. rozšiřuje portfolio jejich potenciálních profesí.

Ve studijních povinnostech řady předmětů jsou zařazovány exkurze a návštěvy v praktických provozech, v klasických zemědělských a les-nických oborech část výuky probíhá přímo na Školním zemědělském podniku Žabčice, resp. Školním lesním podniku Masarykův les Křtiny.

Z pohledu laboratoří jsou dnes velmi dobře technicky vybaveny všechny univerzity. MENDELU však má jedno zařízení, které není nikde jinde. Je to systém dynamometrů pro zkoušení vozidel. Ten patří k unikátním kombinacím takových zařízení ve světovém měřítku.

Umístěním CEITEC do struktury AF také došlo ke zvýšení úrovně vybavení řady pracovišť AF, kde probíhá špičkový základní výzkum.

Zcela unikátní je také umístění Zahradnické fakulty v areálu Lednicko-valtického areálu, který je na seznamu památek UNESCO. Významné je i to, že všechny ostatní fakulty jsou umístěny v jednom kampusu na dohled od centra Brna. Na druhé straně má MENDELU i výzkumnou základnu na západní polokouli, v Nikaragui.

Jak se daří univerzitě na mezinárodním poli? Spolupracujete s dalšími školami v zahraničí?

MENDELU má velmi bohatou mezinárodní spolupráci podpořenou řadou bilaterálních i multilaterálních smluv, kterých je přes 270. Uskutečňují se výjezdy krátkodobé i dlouhodobé, výjezdy studentů i pracovníků univerzity do mnoha zemí v rámci Evropské unie i mimo ni. Za všechny jmenujme například Spojené státy americké, Rusko, Kyrgyzstán, Brazílii, Japonsko, Peru, Chile, JAR, Ghanu či Thajsko. Daří se spolupracovat i v rámci tzv. „joint degree“, kdy studenti absolvují část studia na naší univerzitě, část na Polnohospodářské univerzitě v Nitře a část studia na Zemědělské univerzitě v Krakově.

S jakým rozpočtem univerzita hospodaří? Daří se vám získávat dostatek finančních prostředků a co je hlavním zdrojem příjmů?

Univerzita hospodaří s částkou 1 710 340 korun, z toho částka 1 009 850 korun jsou dotace. Nedaří se získávat dostatek finančních prostředků, což má dopad na nízké mzdové ohodnocení zaměstnanců. Hlavním zdrojem příjmů je příspěvek na vzdělávací činnost a institucionální dotace z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, což činí asi 603 142 korun.

Jaké jsou další možnosti rozvoje univerzity v budoucnu?

Univerzita musí dále pracovat na tom, aby vybavila každého absolventa komplexním souhrnem znalostí, dovedností a kompetencí, včetně schopnosti kritického myšlení, reflektující potřeby společnosti 21. století. Musí nejen reagovat na současné potřeby praxe, ale předvídat vývoj společnosti a s předstihem na něj reagovat tvorbou nových studijních oborů. Ambicí MENDELU je být otevřenou institucí ve vztahu k vnějšímu prostředí a utvářet širší společenský vývoj doma i v zahraničí

Další možnosti rozvoje univerzity je její internacionalizace. V současné době studují na univerzitě studenti ze zemí Evropy, Afriky, Asie i Ameriky a rádi bychom jejich počet maximálně zvyšovali. Cílem je v co nejkratší době navýšit počet mezinárodních studentů na naší univerzitě alespoň na 20 % současné studentské populace. Důležitá je i internacionalizace zevnitř, tedy dlouhodobá přítomnost zahraničních pedagogů a odborníků. Chceme též zřídit Institut čínské kultury, který ještě na brněnských vysokých školách chybí. Totéž platí i o zvyšování podílu mezinárodní spolupráce v oblasti výzkumu. Další potenciál spatřuji v možnostech aplikovaného výzkumu a v neposlední řadě je nutné akcentovat unikátní přístrojové vybavení, které v kombinaci s možností provádění provozních experimentů umožňuje ověřovat nové a pokročilé postupy a technologie a přenášet je do praxe.

Ambicí univerzity ve výzkumné oblasti je nejen sledovat současné trendy špičkového výzkumu, ale tyto trendy i určovat. Že tato možnost existuje, ukazuje příklad kolektivu bioklimatologie, který ve spolupráci s Ústavem globální změny AV ČR určuje trendy výzkumu v oblasti sucha. A určuje nejen směr výzkumu, ale směruje i praktická opatření v této oblasti v blízké i vzdálenější budoucnosti. Univerzita se musí stále snažit o to, aby byla hodna jména, které nese, jména Gregora Johanna Mendela, kterého zná celý svět.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...