1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Meopta - optika, s.r.o.

meopta 16Lepší pohled na svět

Příběh společnosti Meopta - optika, s.r.o., je zajímavý už od jejího založení v roce 1933. Tehdy nesla jméno Optikotechna a vyráběla zvětšovací přístroje a objektivy, stejně jako pozorovací a zaměřovací optické přístroje. Od roku 1946 podnik vystupuje jako Meopta a za dobu své existence si na konto připsal řadu úspěchů.

Například v roce 1958 exceloval na výstavě Expo v Bruselu se svými fotoaparáty Mikroma a Flexareta a s kinoprojektorem Meopton, jenž získal zlatou medaili Grand Prix. Unikátní je ale především novodobá historie firmy po roce 1989, kdy doslova bojovala o záchranu a přežití, aby následně prožívala období stabilizace i mohutný rozvoj. „Vizionářský přístup majitele Paula Rausnitze ve spojení s know-how a kvalifikovanými zaměstnanci dává naší firmě obrovský potenciál růstu i do budoucna,“ říká Ing. Vítězslav Moťka, generální ředitel Meopta - optika, s.r.o., který nás v rozhovoru provede celým závodem v Přerově.

Prožili jste ve firmě období, které zrovna nebylo snadné. Jak se vám daří dnes?

Značka Meopta je v současné době synonymem pro špičkovou kvalitu. Více jak 85 % produkce vyvážíme prakticky do celého světa a naše pozice na trzích posiluje. Zažíváme období růstu a vidíme další potenciál rozvoje v budoucnu. Je ale pravdou, že po roce 1989 jsme prožili těžkosti. Meopta tehdy přišla o 75 % svého obratu z vojenské výroby pro armády Varšavské smlouvy a začala se topit ve finančních i existencionálních potížích. Nastalo náročné období hledání nového směru. V této době pomohl Meoptě nynější většinový vlastník, Čechoameričan Paul Rausnitz, tehdy již úspěšný podnikatel v USA, který v roce 2000 splatil základní dluhy Meopty ve výši 100 milionů korun a firmu tak zachránil před konkurzem. Investice se vyplatila. Meopta dnes zaměstnává téměř dva a půl tisíce lidí a roční obrat firmy přesahuje 2,1 miliardy korun. Společnost Meopta, která po revoluci připomínala potápějící se loď, tak dnes patří ke špičce ve svém oboru.

Zaměřujete se na vývoj a výrobu optiky pro sportovní, průmyslové i vojenské aplikace. Představíte výrobní program vašeho podniku?

Pilíře úspěchu dnes tvoří tři oblasti. Tou první je „rodinné stříbro“, sportovní optika Meopta zahrnující binokuláry, pozorovací dalekohledy a puškohledy pro myslivce. Obrat zde neustále vzrůstá, v loňském roce činil už 440 milionů korun, přičemž meziroční nárůst dosáhl úctyhodných 20 %. Nejoblíbenějšími produkty jsou puškohledy pro myslivce, a to jak u nás, tak i v Evropě nebo v USA. A také unikátní pozorovací dalekohled Spektiv MeoStar S2, který se zařadil k absolutní světové špičce a používá jej i česká biatlonová reprezentace. Další oblastí je vojenská výroba, která je pro Meoptu tradiční. Dnes se firmě daří dodávat do Armády České republiky přístroje pro denní a noční vidění a vojenská výroba představuje zhruba 10 % celkového obratu. 70 % tržeb Meopty tvoří průmyslové aplikace.

Do nich patří například profesionální digitální projekce. Jaké další průmyslové aplikace vyrábíte?

Meopta se účastnila první velké digitalizace kin v letech 2010 a 2011. Optická srdce kinoprojektorů a projektorů pro multimediální představení byla vyrobena právě u nás. Stejně tak zařízení na kontrolu a výrobu mikročipů jsou sestaveny z modulů vyvinutých i vyrobených v naší firmě. Poslední významnější balíček jsou naše výrobky do medicínské zdravotní techniky, třeba RTG objektivy pro mamografy.

Z jakých oblastí se především rekrutují vaši klienti?

Díky tomu, že se věnujeme individuálně třem různým oblastem působení, naši klienti jsou různorodí. Za nejvýznamnější oblasti ze světa strategických systémů považujeme digitální projekci, polovodičový průmysl, medicínská zařízení, zařízení pro průmyslové měření, mikroskopy, chemickou a substrátovou inspekci, systémy do kosmických přístrojů a biometrické skenování. Oblast sportovní optiky je zaměřená na konečného uživatele, a to hlavně z řad myslivců, lovců, sportovních střelců a pozorovatelů krajiny nebo zvěře. Vojenské produkty jsou určené pro ozbrojené složky, tedy armádu, vojsko a policii, ale také pro bezpečnostní a další útvary využívající ozbrojené a taktické přístroje.

Jaké zajímavé projekty jste v poslední době realizovali?

Většina projektů realizovaných v oblasti industriálních systémů podléhá smluvnímu tajemství. Ale pro zajímavost můžeme zmínit, že jsme byli naším významným zákazníkem, firmou Applied Materials, v roce 2013 oceněni cenou pro nejlepšího dodavatele z hlediska vysoké kvality zpracování požadavků, včasných dodacích termínů, silné podpory R&D a obchodní spolupráce. Ve sportovní optice jako ve stále se rozvíjejícím odvětví zaznamenáváme stále stabilnější růst tržeb. Z vojenských projektů, které se realizovaly minulý rok, bych rád zmínil úspěšný projekt Útočná puška pro Armádu České republiky ve spolupráci s Českou zbrojovkou Uherský Brod nebo dodání optických přístrojů pro indickou armádu.

Výzkum a vývoj jsou nedílnou součástí vaší firmy. Na jakých novinkách pracujete?

Z oblasti produktů, které si budou moct naši zákazníci vyzkoušet a zakoupit, je největší novinkou binokulár s laserovým dálkoměrem. Také přidáváme další puškohledy do řady MeoStar R2 a předsádku pro noční vidění Meonight. Daří se nám získávat nové zakázky ve vývoji průmyslových aplikací. V současné době vyvíjíme optomechanické sestavy do nové generace strojů kontrolujících výrobu čipů a spoustu dalších zajímavých zakázek pro užití v digitální projekci, medicíně apod.

Jaké jsou hlavní přednosti vašich produktů?

Všechny výrobky Meopty dosahují špičkové úrovně. V oblasti průmyslové optiky dodáváme zákazníkům komplexní řešení, která tvoříme na míru jejich požadavkům, od vývoje až po sériovou výrobu a kontrolu. To je naše silná stránka, které si zákazníci velmi cení. Ve sportovní optice jsme tak daleko, že se nezdráháme poskytnout na naše výrobky z řady MeoStar třicetiletou přenosnou záruku. Chceme totiž, aby zákazníci vnímali nákup jako investici do života, ne jako jednorázovou věc. Na kvalitě si zakládáme, rostoucí prodeje dokazují, že strategii jsme zvolili správnou.

Nedávno jste spustili projekt MeoBridge. Řeknete nám o něm více?

MeoBridge je po MeoHub USA už druhým z řady projektů podpory úspěšného podnikání ve spolupráci českých a amerických firem z dílny naší společnosti, která má své zastoupení na obou březích Atlantiku. MeoBridge přináší v první řadě zásadní úsporu firemních nákladů, a to v průměru 8 %, při nákupu surovin a produktů z USA. Úspory dokáže systém garantovat díky stabilnímu a aktivně využívanému propojení mezi kontinenty jak v oblasti nákupu, tak v oblasti logistiky. Konsolidovaná přeprava, optimalizace celního zařazení a profesionální američtí nákupčí dělají z MeoBridge zajímavou platformu pro zásadní úsporu při nákupu komponentů nebo produktů pro české firmy. Velkou výhodou je také na klíč řešená administrativa, která firmám umožní uvolnit pracovníky na jiné projekty, aniž by došlo k navýšení nákladů. Díky záštitě americké firmy se stane česká firma pro dodavatele důvěryhodnějším partnerem a dosáhne tak na lepší podmínky.

Prozradíte, jaké jsou hospodářské výsledky vaší společnosti? Do jakých oblastí nejčastěji investujete?

Rok 2015 byl pro Meoptu úspěšný. Tržby dosáhly výše 2,117 miliardy korun, což je meziroční nárůst více jak 8,5 %. Také hospodářský výsledek bude opět ziskový. Výše zisku bude známa až po auditu. Velký úspěch zaznamenáváme opět v oblasti sportovní optiky se značkou Meopta, která se zařadila do absolutní světové špičky. Podstatně se navýšily i dodávky modulů pro kontrolu mikročipů. Pokračují investice do nových technologií, jako jsou výroba asférických čoček, montáže v prostorách s molekulární čistotou nebo přesné mechanické obrábění v řízených klimatických podmínkách. Trend rozvoje hi-tech pokračuje i v roce 2016, plán prodejů je navýšen o dalších 10 %.

Jaké jsou vaše plány pro následující období? Co nového chystáte?

Na trh budou uvedeny nové dalekohledy s nočním viděním a binokuláry se zabudovaným měřením vzdálenosti. Hlavním faktorem úspěchu je technologická vyspělost firmy, vlastní vývojová základna a proinvestiční politika majitelů firmy. Stabilizačním faktorem jsou intervence ČNB, jsme si ovšem dobře vědomi jejich dočasnosti. Omezujícím faktorem se stal nedostatek kvalifikované pracovní síly, zakázek bychom mohli dostat i více. Z důvodu vysokého nárůstu poptávky ze stran českých uživatelů a firemní strategie dostat produkty sportovní optiky do co nejvíce českých obchodů, jsme začátkem roku 2016 zavedli přímou distribuci sportovní optiky v České republice a naše cíle jsou zde vysoké. Vojenskou výrobu čeká v roce 2016 mnoho obchodních příležitostí, plánujeme účastnit se několika mezinárodních i tuzemských tendrů, z nichž bych rád zmínil tendr na dodání optiky pro pušku pro přesnou střelbu Armádě České republiky.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...