1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Metaldyne Oslavany, spol. s r.o.

Metadlyne 16Letos porosteme, minimálně o 15 %

Nosným výrobkem lisovny v Oslavanech je drážkový náboj, který se pak stává součástí diferenciálu u nákladních aut. Podnik s dlouhou tradicí ve strojírenství, který je členem amerického koncernu AAM, je významným sériovým producentem součástek pro automotive.

Aby podal špičkový výkon, investuje do moderních technologií a sám si také vyrábí nástroje nutné k tváření oceli. Aktuálně se sice musí vypořádávat s výkyvy na trhu a nejistotou dodávek surovin, ale i tak roste – letos překoná původní předpoklad minimálně o 15 %. V koncernu každý rok vytvarují kolem 60-tisíc tun oceli, z toho vznikne kolem 18 milionů součástek ve více než 900 různých aplikacích. „V našem závodě pak zpracujeme asi 25-tisíc tun materiálu. Naše portfolio čítá kolem 450 typů výrobků pro 83 zákazníků,“ říká Čestmír Weishäupl, jednatel společnosti Metaldyne Oslavany, spol. s r.o.

Celá společnost i průmyslové podniky si konečně trochu vydechly po sérii opatření a lockdownů. Jaká je dnes situace a nálada ve vaší firmě? Jak probíhá váš návrat do relativního normálu?

V obou našich závodech stále dodržujeme nařízená opatření, to znamená, že například měříme teplotu, používáme dezinfekci nebo nosíme roušky tam, kde je to předepsáno. Už ale umožňujeme vstup do našich objektů i osobám mimo naše zaměstnance, třeba našim zákazníkům nebo dodavatelům – samozřejmě se všemi administrativními záležitostmi spojenými se vstupem do objektů. Musím říct, že po celou dobu nařízených opatření se naši spolupracovníci chovali velmi disciplinovaně a již několik měsíců nemáme jediný výskyt pozitivity na onemocnění COVID-19 ani v jednom z našich dvou výrobních závodů.

Jste lisovna. Pracujete s kovem, s ocelí. Právě suroviny nyní na trhu povážlivě chybí. Máte potíže s dodávkami materiálu?

Dodavatelé našeho vstupního materiálu zvýšili ve druhém pololetí letošního roku poměrně výrazně ceny svých výrobků, což pochopitelně ovlivňuje naše náklady. A ne vždy se dá takovýto nárůst ceny vstupu úplně kompenzovat změnou ceny našich výrobků, což by zátěž přeneslo na naše zákazníky. Zaznamenali jsme i situaci, kdy dodavatel nechtěl navyšovat množství pro rok 2021 a odmítal potvrdit množství materiálu pro nové projekty, na jejichž přípravě momentálně děláme. Interně proto pracujeme na optimalizacích spotřeby a zlepšovacích projektech, které nám umožňují problematiku nedostatku oceli a její zdražování eliminovat. Doposud ale nedošlo k nijak dramatické situaci, kdy by ocel nebyla dodána nebo se dodávky zpozdily.

Vyrábíte pro automotive. Jaká je dnes situace v tomto segmentu? Je ze strany vašich zákazníků zájem o produkty? 

Naši zákazníci nyní častěji provádějí změny ve svých objednávkách. Nastaly situace, kdy v jednom týdnu zákazník zrušil celé měsíční množství a v dalším týdnu požadoval téměř dvojnásobek objednaných komponentů. Nyní, v polovině letošního roku, vidíme pro celý rok 2021 nárůst objednávek oproti plánovanému množství, a to o 15 %.

Lisujete za tepla. To nejde bez špičkových technologií. Máte nyní energii (a finance) na investice do nových strojů? Nebo jste závod vybavili dříve a není to na pořadu dne?

Velké investice u nás proběhly v letech 2018 až 2020. V tomto období jsme investovali do čistírny odpadních vod, nové linky povrchových úprav, průběžné žíhací pece, zařízení na tryskání povrchů nebo do generálních oprav lisů. Celková částka investic překročila15 milionů dolarů. Náš plán investic je na dalších 5 let zaplněn dalšími projekty. Chystáme investice do nových výrobních technologií a také do technologií snižujících množství odpadních látek nebo eliminujících hluk, který vzniká při našich výrobních procesech.

Můžete zmínit některé zajímavé projekty nebo spolupráce z posledních let?

Zajímavé jsou všechny projekty, na kterých pracujeme, ale detaily uvádět nemohu. Máme zákazníky z oblasti automotive, a ti jsou velmi nároční. Pro příklad snad mohu říct, že mezi naše významné odběratele patří automobilky Daimler nebo BMW. Naším nosným výrobkem je drážkový náboj, který se pak stává součástí diferenciálu u nákladních automobilů. Každé nákladní auto na naší planetě má alespoň jednu součástku vyrobenou v koncernu AAM. K našim sofistikovaným výrobkům pak patří například také hřídele, pastorky, nebo filtrační nádoby.

Jedním z trendů posledních let je v automotive, kam výrobky dodáváte, snižování nákladů i hmotnosti, což zlepšuje výkon vozidla a snižuje emise. Jaké inovace jsou s tím u vás spojené?

Ano, toto je výrazný trend a reagujeme na něj. Při našich procesech jde zejména o modifikace tvářecích nástrojů, převody výroby z konvenčních jedno-zdvihových lisů na lisy postupové až s pěti pozicemi. Dále se zaměřujeme na povrchovou úpravu a využití nejmodernějších poznatků v oblasti produktů vhodných k použití při procesech tváření za studena nebo při klasickém kování.

Váš závod je součástí koncernu AAM. Jaké výhody s tím jsou pro vás spojené? Jak spolupracujete?

Jsme součástí silné a stabilní společnosti, která za poslední čtyři roky významně investovala v České republice i v ostatních státech, kde má své výrobní závody. Velkou výhodou je, že můžeme sdílet zkušenosti z jednotlivých výrobních poboček, konkrétní zlepšovací aktivity a projekty snižování nákladů. To lze aplikovat poměrně rychle na všechny jednotky a docílit rychlého efektu ve finančních výsledcích. Několikrát týdně komunikujeme s evropským vedením v Německu, několikrát do měsíce s vedením divize v USA.

Už máte představu, s jakými výsledky budete zhruba uzavírat letošní rok?

Pokud nedojde k výraznému poklesu objednávek, překročíme plánovaný obrat pro rok 2021 minimálně o 15 %. V hrubém zisku můžeme díky našim zlepšovacím aktivitám počítat i s vyšším než 15-% nárůstem oproti plánovaným ukazatelům.

A jaké jsou vaše vize ohledně růstu firmy v dalších letech?

Pro následující dva roky máme naplánované rozšíření naší výroby o třetí závod. Dále chceme pokračovat v automatizaci a digitalizaci našich procesů. Spolu s tím se zaměříme také na zvyšování kvalifikace našich spolupracovníků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...