1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

MINERVA BOSKOVICE, a.s.

Minerva 16Výrobce šicích strojů zvyšuje produktivitu práce

Minerva je nejen římská bohyně moudrosti a řemesel, ale především už 135 let po celém světě známá značka šicích strojů. Dnes se stejnojmenná firma z Boskovic na Brněnsku řadí ke světové špičce a 98 % produkce exportuje.

Výrobní kapacity jsou podle předsedy představenstva Ing. Františka Hrdy téměř zaplněné, proto firma hledá další možnosti svého rozvoje. Ty vidí mimo jiné i v implementaci integrovaného 3D PLM systému. Úspěch firmy je však založen i na kvalifikovaných a zkušených zaměstnancích, které se akciová společnost MINERVA BOSKOVICE snaží vychovávat i spoluprací se středními školami.

Vaší společnosti se v posledních letech ekonomicky daří. Loni jste dokonce vykázali nejvyšší zisk za posledních 20 let. Obrat společnosti loni vzrostl o 17 % a překročil 1,1 miliardu korun, čistý zisk se zvýšil na 73 milionů korun. Čemu tento trend přisuzujete?

Úspěch si vždy musíte zasloužit. Přesto jsou naše hospodářské výsledky také souhrnem objektivních a subjektivních faktorů. I v loňském roce pokračoval příznivý vývoj světové ekonomiky, a to hlavně v oblasti automobilového průmyslu. Koncern měl rozpracován několik větších obchodních případů a MINERVA měla jak vhodné výrobky, tak byla připravena je v požadovaných termínech a kvalitě vyrobit.

Hovořil jste o příznivém vývoji světové ekonomiky. Jak se loni vyvíjel prodej strojů v zahraničí?

MINERVA BOSKOVICE je exportně orientovaná firma, exportuje 98 % své produkce. Tak jak vzrostl obrat, tak vzrostl i export firmy, a to představovalo navýšení téměř o 25 % vzhledem k roku 2014.

Podařilo se vám získat nové zákazníky? Na kterých trzích nejčastěji?

Mezi naše tradiční velké trhy patří Německo, Itálie, Indie a Čína, kde došlo k navýšení prodejů. Opakem bylo snížení prodejů do Ruska, na Ukrajinu a Běloruska. Tyto trhy však pro nás nejsou rozhodující a tento propad se podařilo částečně vykrýt získáním nových zákazníků v Americe a Africe.

Jakým způsobem hledáte nové zákazníky? Přímo prostřednictvím obchodních zástupců, nebo na veletrzích, či využíváte jiné formy?

MINERVA prodává 80 % svoji produkce mateřské společnosti Dürkopp Adler a 20 % produkce aktivně sama prodává do segmentu obuvi. Rozhodující pro nás je fungující dealerská síť a využíváme jak dealery koncernu Dürkopp Adler, tak vlastní. Jejich činnost podporujeme organizováním společných dealerských setkání a účastí na předních světových výstavách šicí techniky.

Co považujete za největší konkurenční výhodu vaší firmy?

Vzhledem k dlouhodobé tradici v oblasti šicích strojů má většina našich zaměstnanců vysokou technickou úroveň a znalosti z tohoto oboru. Jsme schopni našim zákazníkům nabídnout nejen standardní šicí stroje, ale i upravené podle jejich individuálních požadavků.

Většinovým vlastníkem vaší firmy je společnost Dürkopp Adler. Jaké z toho plynou výhody pro vás a pro vaše zákazníky?

Mimo zmíněné zajištění 80 % odbytu, nesmíme zapomínat, že firma Dürkopp Adler je světový leader v oblasti průmyslových šicích strojů pro šití součástí do automobilů. Spolu s další světově známou firmou Pfaff je součástí holdingu ShangGong (Europe) Corp. GmbH. Lze říct, že veškeré evropské know-how z oblasti šicích strojů je koncentrováno do jednoho místa, což samozřejmě přináší řadu výhod. Nejen z hlediska přístupu k nejnovějším inovacím, patentům, ale i transferu znalostí a technické pomoci.

Jak už jste říkal, zabýváte se výrobou průmyslových šicích strojů, které dodáváte hlavně do oblasti automotive. Automobilovému průmyslu se v současné době daří. Zvyšuje se objem zakázek i pro vaši firmu? Máte vaše výrobní kapacity naplněné?

MINERVA BOSKOVICE v posledních třech letech úspěšně roste a spolu s tím rostou nároky na výrobní kapacity a na personál. Na některých pracovištích dosahujeme kapacitních limitů, a to i při využití výroby v nepřetržitém provozu. Hledáme proto možnosti, jak v případě dalšího zvyšování výroby tyto dodatečné požadavky zajistit. Buď formou kooperací, aneb zejména formou nových investic. Ročně investujeme přes 60 milionů korun a většina této částky směřuje na pořízení progresivních obráběcích strojů. Investice loňského roku dosáhly hodnotu 78,8 milionu korun, na čemž se podílela i dotace ministerstva průmyslu a obchodu v rámci projektu „Zavedení sériové výroby těžkých průmyslových šicích strojů H-Type s vysokou mírou unifikace a automatizace“.

Jak řešíte logistiku a přepravu vašich výrobků k zákazníkům?

MINERVA nevyrábí svoje výrobky na sklad a montuje stroje až podle požadavků zákazníků. Plně se spoléháme na přepravní firmy a s jejich službami jsme spokojeni.

Strojírenské firmy se často potýkají s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Je to i váš případ? Spolupracujete při získávání nových zaměstnanců například se školami?

Jen v loňském roce jsme zaměstnali více než stovku nových pracovníků. Přesto, že v letošním roce neočekáváme takový nárůst výroby, i z MINERVY odcházejí pracovníci do důchodu a předpokládáme, že během pěti let odejde do řádného důchodu téměř sto zaměstnanců. Většinou to jsou kvalifikovaní pracovníci, kteří strávili v MINERVĚ celý svůj pracovní život. Uvědomujeme si, že bude těžké tyto pracovníky nahradit a proto již od roku 2012 spolupracujeme se střední školou André Citroëna v Boskovicích a poskytujeme praxi studentům 2. a 3. ročníku z oboru Obráběč. Je to zhruba 50 učňů a nejlepší z nich pak mají možnost nastoupit do naší společnosti. Víme, že obor Mechanik šicích strojů již neexistuje, a pokud tedy potřebujeme tyto profese, musíme si je vychovat sami. Je to dlouhodobý proces, ale bez těchto odborníků se MINERVA neobejde.

Kde vidíte další možnosti rozvoje vaší firmy v budoucnu? Na co byste se chtěli zaměřit?

Rozvoj každé firmy v současnosti vyžaduje inovaci a nutnost prodávat svoje výrobky s vyšší přidanou hodnotou. To znamená v našem případě zvyšovat produktivitu práce investicemi do moderních produktivních strojů i s využitím robotizace. V oblasti vývoje se budeme věnovat nejen vývoji nových výrobků, ale i implementaci integrovaného 3D PLM systému. Pořizování moderních CNC obráběcích strojů však nestačí. Nutností je vzájemné propojení do sítě a optimalizace klíčových technologických operací. Chceme také zvýšit prodeje koncovým zákazníkům s důrazem na instalaci, zaškolení a uvedení do provozu ze strany techniků MINERVY. Stroje prodávané pod značkou Dürkopp Adler představují světovou špičku a naším cílem je tuto přední pozici udržet.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...