1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

MODUS, spol. s r.o.

MODUS 21LEDková revoluce předznamenala turbulentní vývoj svítidel

Společnost MODUS, která týdně vyrobí až 20-tisíc svítidel a má 350 zaměstnanců, je dnes předním výrobcem kancelářského, průmyslového a veřejného osvětlení na českém i středoevropském trhu.

Na tuto pozici se postupně vypracovala od svého založení v roce 1994, kdy vznikla spojením tří malých firem, jež podnikaly ve velmi skromných a z dnešního pohledu až úsměvných podmínkách. Na ně rád vzpomíná obchodní ředitel zahraničního úseku společnosti MODUS, Ing. Jan Kavka, který tento svět nadšených „podnikavců“ pozoroval ještě svýma dětskýma očima. Jako syn spoluzakladatelů firmy Světelná technika, která spolu s dvěma dalšími podniky iniciovala založení společnosti MODUS a jejíž „výroba“ probíhala v obyčejném panelákovém bytě na jednom pražském sídlišti, se stal svědkem počátků podnikání v českých zemích. Nejenom o nich si budeme povídat v našem rozhovoru.

Na své dětství v 90. letech, kdy se vaši rodiče odvážně pustili do podnikání, vzpomínáte určitě rád. Jaké obrazy z tohoto období se vám vynořují z paměti?

Firma Světelná technika Kavka měla sídlo v jednom panelákovém bytě na Jižním městě, kde já dnes s rodinou bydlím. Tenkrát se zde vyráběly kompaktní adaptéry do lustrů. Šlo o výrobu z malých plastových částí a elektroniky a do klasické objímky se dávala úsporná zářivka. K této výrobě nebylo zapotřebí mít stroje, které by se do bytu nevešly. Náš obývák nebyl tak úplně obyčejným obývákem, ale sloužil spíše jako prostor pro malou výrobní linku, kde se pájely komponenty. V dětském pokoji jsme měli uložený obalový materiál, tedy krabičky, do kterých se balily výrobky. Dodnes si vzpomínám na to, že já sám jsem tyto krabičky používal jako garáž na angličáky.

Tyto vzpomínky jsou jistě úsměvné, když vezmeme v potaz, do jaké aktuální velikosti vyrostla společnost MODUS. Jak byste popsal její současný výrobní program?

Vyrábíme kancelářské, průmyslové a veřejné osvětlení. V současnosti se už obecně jedná o LED svítidla, která jsme začali vyrábět v roce 2011, kdy tato technologie byla ještě na začátku. Jedná se o zajímavý milník, kterému říkáme LEDková revoluce: přicházeli za námi zákazníci a žádali si LED svítidla a my jsme na tuto poptávku chtěli reagovat a rozhodli jsme se investovat do vlastních osazovacích strojů. Jednalo se o velkou investici, která byla spojena se zvýšenými nároky na personál, který by tyto stroje uměl obsluhovat, a zároveň s vysokými požadavky na vyhovující pracovní prostředí. Zpočátku jsme měli problém s využitím těchto strojů: v současnosti už jsou LED svítidla standardem, ale v té době tomu tak nebylo. Byli jsme jediným výrobcem takto komplexního programu v regionu a chyběla nám poptávka. Dnes už to zní legračně, ale stroje jsme zapínali jenom před příchodem návštěvy, které jsme chtěli ukázat, že tuto technologii máme k dispozici. Tato svítidla byla v té době příliš drahá a nikdo je neobjednával. Situace se však změnila a postupně jsme mohli dokoupit další stroje.

Na svých strojích vyrábíte pouze standardizované, katalogové výrobky, anebo jste schopni nabídnout svým zákazníkům také produkty „šité na míru“?

Našimi partnery v ČR jsou velkoobchody s elektro zbožím, v zahraničí jsou to obchody specializované pouze na svítidla. V katalogu máme standardní svítidla – se standardními rozměry, které se používají nejvíce. Ale máme vlastní vývoj a rozšířenou kovovýrobu, a tak děláme i svítidla projektová. Pokud má kupříkladu zákazník v kanceláři nějaký specifický typ stropu a standardizované svítidlo z katalogu se tam nedá použít, tak jsme schopni provést atypickou úpravu. Spojíme se se zákazníkem a poskytneme mu podporu v tom smyslu, že navrhneme svítidlo, které mu následně pošleme k odsouhlasení. Nedáme mu však cenovou nabídku, ale odkážeme ho na naše velkoobchodní partnery, kteří zůstávají prostředníkem mezi námi a koncovými zákazníky. Poskytujeme tedy produktovou podporu, ale nezajišťujeme prodej. Mezičlánkem je velkoobchod.

Které kategorie produktů mají své místo ve vašem produktovém portfoliu už od založení firmy? Testujete nyní u zákazníků zájem o nové produktové řady? Jaké jsou aktuální trendy a požadavky ve vašem oboru?

O stálicích v produktovém portfoliu se mi mluví špatně, protože od příchodu LED technologie se vše vyvíjí velmi rychle a trh se turbulentně mění. V době, kdy se ještě nevyráběla LED osvětlení, jsme ročně vyrobili jednu nebo dvě designově nové řady svítidel. Dnes těch nových řad uděláme za rok pět, šest nebo i sedm. Tato rychlost představuje výzvu pro všechny naše pracovní týmy, ale na druhou stranu je díky tomu práce mnohem zajímavější. Aktuálním trendem jsou LED panely. Jedná se o vestavné svítidlo s opálovým nebo nanoprizmatickým krytem, kterým se v současnosti standardně osvětlují kanceláře.

Jaké produktové novinky nyní uvádíte na trh?

Velkým trendem jsou v současnosti již zmiňované LED panely, pro které už dnes existují nová řešení. Na trhu jsou nabízeny nové optické systémy. Jedná se o čirou optiku anebo o dark light optiku, které se dají použít pro kancelářské osvětlení. Účinnost je u těchto technologií řádově vyšší a i design je odlišný od předchozích typů osvětlení. Můžeme si u nich kupříkladu vybrat, jestli má světlo svítit úzce anebo doširoka. Produkty u těchto systémů už nejsou univerzální, ale odpovídají na specifické potřeby a konkrétní požadavky, což v konečném důsledku zvyšuje jejich účinnost.

Jaké speciální materiály či technologie používáte ve výrobě? Vyrábíte svítidla z materiálu „no-china“, abyste podpořili materiálovou nezávislost země. Co vás vedlo k přijetí této strategie a jak se vám ji daří naplňovat?

Výrobky přicházející z Číny představují problém pro celou Evropu, které hrozí, že s ohledem na tento trend přestane v blízké budoucnosti úplně vyrábět. A my jsme si ve firmě řekli, že se tomuto trendu postavíme a v rámci našich možností přispějeme k jeho zabrzdění. Chceme proto vyrábět svítidla z komponentů, které jsou vyráběny v České republice anebo v Evropě, a podpořit tak zaměstnanost v našem regionu. Pokud určité komponenty nejsou vyráběny v EU, nakupujeme ve světě – ale v jiném státě, než je Čína. Vytvořili jsme řadu MODUS EU, u níž garantujeme, že ve výrobcích není použit ani jediný šroubek z Číny. Z každého výrobku této řady věnujeme 25 Kč českolipské nemocnici. V České republice se nám už tuto řadu podařilo dobře uvést na trh a i v dalších státech Evropy si už tyto výrobky nalézají své zákazníky, kteří si uvědomují riziko, jež představuje záplava výrobků z Číny.

Dotkl jste se otázky prodeje vašich výrobků v zahraničí. Na jaké trhy míří vaše svítidla? Zůstávají v tuzemsku, anebo se dostávají i na zahraniční trhy?

Více než 70 % naší produkce míří do zahraničí, přičemž naším největším odbytištěm je přirozeně německý trh. Ale daří se nám i v severských zemích, kde jsou nároky na světlo vyšší vzhledem k tomu, že je tam v průběhu dne méně slunečního světla než u nás.

Ovlivnila pandemie nemoci COVID-19 prodej vašich výrobků v tuzemsku či v zahraničí? Měli jste zvýšené náklady na provoz nebo komplikace ve výrobě?

Zvýšené náklady ve výrobě jsme samozřejmě měli vzhledem k zaváděným hygienickým opatřením. Ovšem nedošlo k tak výraznému poklesu obratu, kterého jsme se nejdříve obávali: ve srovnání let 2019 a 2020 došlo ke snížení o zhruba 10 %. Ovšem v aktuální nejisté situaci se nám velmi špatně odhaduje, co bude za měsíc nebo dva, a další problém představuje zásobování. Dostat nyní do výroby potřebný materiál není snadné. Naučili jsme se s tím však pracovat a dokážeme použít náhradní materiály – ovšem se stejnou jakostí, abychom udrželi kvalitu výrobků.

V době poznamenané pandemií je určitě obtížné cokoliv predikovat. Přesto však: s jakými plány a vizemi se díváte do budoucna?

V době LEDkové jsou na trh chrlena stále nová a nová svítidla a s ohledem na tento rychlý vývoj nám pandemie určitě nepomáhá. Novinky je potřeba zákazníkům představovat osobně, ale aktuálně je obtížné se k obchodním partnerům v zahraničí fyzicky dostat. Osobní kontakt v tomto případě nelze nahradit videohovorem. Je proto těžké dostat nové výrobky na trh v masivnějším měřítku. Budoucí vývoj můžu těžko odhadovat, ale mohu slíbit, že všechna naše oddělení udělají maximum pro to, abychom z této situace vyšli s co nejlepšími výsledky.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...