1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Moravia Cans, a.s.

moravia cans21Výrobky světové kvality přímo v srdci Moravy

Společnost Moravia Cans, která se zabývá výrobou hliníkových nádob na aerosoly, má pevné kořeny v Bojkovicích. Po privatizaci na počátku 90. let se významně rozrostla a postupně se vypracovala na jednoho z předních dodavatelů hliníkových monoblokových rozprašovačů pro evropský trh.

Od přelomu století jde výkonnost podniku Moravia Cans stabilně (a strmě) nahoru. Obrat i objem výroby vzrostly o 300 – 400 %, což se odráží v současných prodejích, které činí více než 2 mld. Kč. Nezadržitelně roste i zaměstnanecká základna, která teď čítá více než 450 lidí. I navzdory zjevnému úspěchu ale společnost Moravia Cans zůstává věrná Bojkovicím, svému jedinému výrobnímu závodu světové úrovně. Výkonný ředitel Martin Boaler si udělal čas, aby pohovořil o společnosti Moravia Cans i o její lokální identitě.

Historie v plechovce

Hliníkové nádoby na aerosol se v Bojkovicích vyrábí už od poloviny 60. let. Privatizace firmy po Sametové revoluci nicméně přivedla nové vlastníky a do firmy začaly proudit značné investice, které se promítají ve zmiňovaném stabilním růstu výkonnosti. Slova Martina Boalera: „Jsme technicko-výrobní podnik a klíčovým faktorem našeho úspěchu jsou naši lidé.“ Česká republika se historicky proslavila tím, že vychovává špičkové inženýry. A zaslouženě! Zejména na Moravě je řada technických a inženýrských škol, které produkují vzdělané a šikovné zaměstnance. Moravané jsou praktičtí lidé, kteří razí heslo, že „všechno jde“, a v bojkovickém závodu to je vidět na každém kroku. Společnost Moravia Cans na tomto dlouholetém výrobním a technickém know-how (a relativně nízkých výrobních nákladech, které jsou specifikem střední Evropy) staví a také těží z výhod vstupu České republiky do Evropské unie, protože může bez cla obchodovat ve 27 zemích (tehdy 28).

Přesto se ale v posledních letech ozývají hlasy výrobců, kteří tvrdí, že na pracovním trhu v České republice čím dál víc roste konkurence a je čím dál těžší sehnat kvalifikované pracovníky –⁠ všechno je to dáno úspěšným rozvojem země v posledních desetiletích. Přirozeným důsledkem pak je, že firmy logicky hledají příští „nízkonákladové ohnisko“. Strategie společnosti Moravia Cans je ale jiná a nejde jí o to sklidit ovoce a jít zase o dům dál. Místo toho učinila obrovské investice do rozvoje závodu a provozu v Bojkovicích, poskytla svým zaměstnancům školení a příležitosti, a všichni jsou odměňováni podle toho, jak se podniku daří. Přesune se někdy Moravia Cans za hranice Bojkovic? „Dokážu si představit, že možná přijde doba, kdy to bude nutné, abychom naplnili svůj potenciál a vyhověli potřebám našich zákazníků. Ale že bychom přišli o náš moravský středobod a naši silnou moravskou kulturu a kořeny, to si představit nedokážu,“ říká výkonný ředitel.

Špičkové výrobky

Závod v Bojkovicích vyrábí a dodává tvarované a potištěné nádoby na aerosol špičkové kvality mnoha velkým světovým značkám deodorantů, kosmetiky a produktů péče o vlasy. Know-how společnosti Moravia Cans při výrobě inovativních tvarů a spletitých a unikátních tiskových designů vede k větší atraktivitě produktů v prodejnách, zvyšuje povědomí o značce, ale hlavně zákazníkům snižuje riziko padělání výrobků. V odvětví výroby hliníkových plechovek má společnost Moravia Cans na kontě řadu „prvenství“, ať už se jedná o celotělové tvarování a dramatické odlehčení výrobků, nebo třeba nedávné zavedení technologie DWI pro výrobu pivních plechovek (plechovek „s taženou stěnou“, které jsou protipólem nárazově protlačovaných plechovek –⁠ mají nižší hmotnost, přesto je ale stále možné vyrábět komplexní tvary). „Moravia Cans vyrábí plechovky velmi náročných tvarů, které váží mnohem méně, než mnohem jednodušší plechovky konkurence,“ vyjádřil se Martin Boaler. Důležitou surovinou tohoto receptu na úspěch jsou inovace. Moravia Cans má velezkušený výzkumně-vývojový tým, který neustále posouvá hranice možného z hlediska diferenciace výrobků, hmotnosti a dalších oblastí udržitelného vývoje.

Moravia Cans neupírá svůj pohled pouze k zisku, ale hledí mnohem dál. Ve skutečnosti společnost sebe sama vnímá jako místního obyvatele s obrovskou zodpovědností. Tento přístup se v první řadě promítá v základním environmentálním cíli podniku, který zní –⁠ neškodit. Závod v Bojkovicích dbá na své sousedy a průběžně investuje do snižování emisí a hladiny hluku. Kromě toho máme zavedené programy na dramatické snížení spotřeby uhlovodíků a maximalizaci recyklace odpadních produktů. A naše snahy přesahují i hranice závodu. Moravia Cans chování zodpovědné firmy obšírněji prosazuje i ve spolupráci se svými dodavateli a klienty a zaštiťuje řadu místních environmentálních iniciativ, včetně čistoty říčních toků a sázení nových stromů. Pokud jde o rodné Bojkovice, společnost se snaží být dobrým místním zaměstnavatelem, nabízí slušné pracovní pozice s atraktivním ohodnocením a také možnost praxe pro mladší lidi, kteří se na pracovním trhu teprve rozkoukávají. Moravia Cans se také angažuje v řadě místních hnutí. Slova Martina Boalera: „Naším cílem je všestranná podpora rozvoje Bojkovic.“

Výhled do roku 2021

Musíme uznat, že pandemie představuje nebývalou výzvu ve všech myslitelných ohledech a neušetřila ani Moravia Cans. Společnost nicméně věří, že soustavná podpora klientů pomohla managementu i pracovníkům zachovat v celé krizi chladnou hlavu. Celkový objem prodejů v roce 2020 mírně poklesl, ale podnik si drží udržitelnou úroveň a strategické priority závodu zůstávají víceméně stejné, koronaviru navzdory. Cílem pro rok 2021 je dostat se zpátky na čísla z roku 2020. Dále můžeme nastínit, že společnost má velké plány z hlediska organizace i se samotným bojkovickým závodem.

Společnost Moravia Cans je zkrátka lokální firma, která má celosvětový úspěch. A na závěr dáme ještě prostor výkonnému řediteli: „Pokud chce být člověk nejlepší, musí neustále posouvat hranice. Řadu let jsme byli terčem pochybností a uštěpačných poznámek, proč se snažíme vyrábět pořád lehčí a udržitelnější výrobky… a neděláme prostě to samé, co naši konkurenti. My jsme se ale dostali na čelo, takže už se nemusíme před nikým obhajovat. Když člověk najde správnou cestu, musí se po ní vydat a nenechat se odradit lidmi, kteří tuto cestu nevidí. Nakonec stejně budou muset jít za ním.“

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...