1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Moravia Lacto, a.s.

Moravia Lacto 19Automatizace je pro nás jedinou možnou cestou

Na spojení více než devadesátileté tradice s moderními technologiemi 21. století ve svém byznysu sází společnost Moravia Lacto. Její mléčné produkty pod značkou Moravia vyrábějí dvě samostatné mlékárny v Jihlavě a Olešnici. Především o jihlavské mlékárně, jejíž historie sahá až do roku 1928, jsme si povídali s jejím ředitelem Martinem Hudíkem.

Hlavními tématy byly investice do automatizované plnicí linky či novinky v sortimentu. „Přestože se od samých začátků, kdy původní mlékárnu v Jihlavě zakládali němečtí farmáři, mnohé změnilo, jedno zůstává. A to jsou tradiční čerstvé mléčné výrobky, kterými navazujeme na odkaz minulosti,“ říká na úvod ředitel jihlavské mlékárny, která se zaměřuje hlavně na čerstvá mléka, smetany, kysané produkty, ale i na tvrdé a tavené sýry. Tak tomu bylo od „nepaměti“ a je tomu stejně i v novodobé éře, která se začala psát v roce 1994, kdy do bývalých Jihlavských mlékáren majetkově vstoupila skupina INTERLACTO Czech Group.

Chtějí být lídrem trhu

V komplexu podniků, patřících do rukou podnikatele Oldřicha Gojiše, je společnost Moravia Lacto součástí mlékárenské divize, pod kterou spadá také mlékárna Bohemilk v Opočně, již zmiňovaná mlékárna v Olešnici a dvě prodejní firmy Moravia Znojmo a Lacto Morava. Skupina dohromady představuje významnou část tuzemského mlékárenského průmyslu, který se v posledních letech rozvíjí podobně dynamicky jako další průmyslová odvětví. Jedním z typických strategických kroků jsou například investice do automatizačních technologií.„Naše mlékárna je dnes jednou z největších a nejmodernějších ve střední a východní Evropě. Díky investici v řádu stovek milionů korun, kterou jsme realizovali v letech 2016 a 2017, disponujeme největší kapacitou plnicí linky. Jsme na ní schopni za hodinu naplnit až 20-tisíc kusů obalů na tekuté mléčné nápoje a zakysané výrobky,“ vysvětluje Martin Hudík s tím, že obaly na výrobky jsou o objemu od 0,25 litru až po jeden litr. Plnicí linka je plně automatizovaná, což znamená, že se finální výrobky mimo jiné paletují pomocí robotů.

„Velice moderním zařízením, i když o něco starším, je i naše linka na výrobu sýrů, která má kapacitu až 650 tun měsíčně,“ pokračuje ředitel jihlavské mlékárny, která díky modernizaci výrobního zázemí může naplnit ambici stát se lídrem českého trhu. Automatizaci výroby považuje za jedinou možnou cestu, protože volné pracovní síly na trhu práce jednoduše chybí. „Je to trend, který se spíše bude stupňovat, takže se automatizací a robotizací opravdu intenzivně zabýváme a budeme v tom pokračovat dál podobně jako další firmy,“ podotýká Martin Hudík. Až 95 % současné produkce společnosti Moravia Lacto je určeno pro český a slovenský trh. Vzhledem k výrobnímu programu, který tradičně stojí na čerstvých produktech, tomu ani nemůže být jinak. Na export, o který se stará jedno z oddělení mateřské skupiny INTERLACTO, tak míří pouze sušené mléko a syrovátka. Zatímco tyto výrobky jsou spíše doplňky sortimentu, čerstvé smetany, šlehačky i mléka zaujímají ve svých segmentech 10 až 20 % trhu, což je velmi výrazné postavení.

Vytvoření silné značky

Skutečnost, že značka Moravia reprezentuje velkého hráče v mlékárenském byznysu, potvrzují i roční tržby, které se v posledních letech pohybují kolem 1,75 miliardy korun. Dá se podobný výsledek očekávat i v letošním roce? „Letošní rok vnímám po období stabilizace a velkých investicích jako poměrně úspěšný. Oproti předchozím letům vykazujeme pozitivní trendy a zatím plníme to, co bylo stanoveno majiteli. Celkově se nám daří podle očekávání,“ odpovídá ředitel jihlavské mlékárny, ve které pracuje přibližně 200 zaměstnanců.

Za jejich chloubu a vlajkovou loď označuje výrobky, jako je čerstvá šlehačka vyráběná bez použití stabilizátorů. Dále jsou to máslové sýry ve třech příchutích a také novinka, kterou je nová řada šlehaného podmáslí s šesti příchutěmi a kousky ovoce. Velmi oblíbený je u zákazníků i přírodní sýr Herold, který navíc získal ocenění v soutěži „Mlékárenský výrobek roku 2019“, vyhlášené již posedmnácté Českomoravským svazem mlékárenským. Konkrétně se jednalo o 1. místo za novinku roku v kategorii „Přírodní sýry polotvrdé a tvrdé“. Za recepturou vítězného Herolda, který zraje 12 měsíců, stojí mistryně sýrařka Jana Doláková.„Naším cílem je do budoucna značku Moravia Lacto ještě více povznést. Zatím máme docela výrazný podíl na trhu v segmentu privátních značek řetězců, ale postupně chceme poměr změnit a mít vlastní silnou značku,“ upřesňuje Martin Hudík, který věří, že k vzestupu značky pomohou i nové produkty, za jejichž vznikem jsou velmi náročné procesy a postupy. Obvykle trvá rok až dva, než se novinka od nápadu, vývoje a prvních laboratorních, chuťových či provozních zkoušek dostane k uvedení na trh.

Mléko od lokálních farmářů

Ale ani tak ještě není vyhráno, protože každá novinka si zákazníka nejprve potřebuje najít. Hledání se samozřejmě týká také zákazníků samotných, z nichž mnozí stále více upřednostňují mléčné výrobky tuzemského původu. Z tohoto hlediska je výhodou jihlavské mlékárny, že denní množství zhruba 350-tisíc litrů zpracovávaného mléka získává výhradně od zemědělců z Vysočiny, případně z Jihomoravského kraje. „Portfolio našich dodavatelů je ustálené. Snažíme se s nimi udržovat co nejlepší vztahy a kontakty. Právě díky tomu máme dostatečný příjem kvalitního mléka pro naše výrobní kapacity,“ doplňuje ředitel společnosti Moravia Lacto. Dodávané mléko vždy nejprve prochází pasterizací, aby byla zajištěna zdravotní nezávadnost výrobků. Následně se v něm standardizuje obsah tuku pro jednotlivé výrobky a chladí se na skladovací teplotu. Zhruba polovina syrového mléka je dál zpracovávána na výrobu čerstvého mléka. Zbývající část je určena k výrobě tvarohů, sýrů, mléčných, kysaných či sušených produktů.

Svým způsobem je unikátem jihlavské mlékárny zpracování vedlejšího produktu, syrovátky, kterou se dříve krmila hospodářská zvířata. Jelikož vědci přišli na to, že syrovátka je velmi bohatá na bílkoviny, vitaminy skupiny B a minerály, které prospívají lidskému organismu, začala se zpracovávat a prodávat v tekuté i sušené formě. Přinejmenším republikovým specifikem společnosti Moravia Lacto je, že její odborníci umějí hodnoty minerálních látek upravit tak, aby se syrovátka mohla používat i v rámci dětské výživy. Na dlouholetou tradici, nejvyšší kvalitu a čerstvost všech výrobků přirozeně dbají i v případě „sesterských“ mlékáren v Opočně a v Olešnici, kde mimochodem došlo také k výrazné modernizaci. Mlékárna, která leží na okraji Českomoravské vrchoviny, v jedné z nejméně ekologicky zatížených oblastí Česka, si přesto nadále zachovává výrazný podíl ruční výroby. Celkově platí, že všechny výrobní závody mlékárenské divize skupiny INTERLACTO Czech Group jsou certifikovány podle mezinárodních norem BRC a IFS a že téměř kompletní sortiment výrobků je oceněn značkou kvalitních českých potravin KLASA a Český výrobek.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...