1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

NOVEM Car Interior Design, k.s.

Novem car 2016Baví nás pracovat na nových projektech

Byla prvním zaměstnancem, který německým investorům z koncernu NOVEM v letech 1999 a 2000 pomáhal s organizací tehdy nově vznikajícího výrobního závodu ve Městě Touškov na Plzeňsku. Ačkoli o práci v průmyslu nesnila, vypracovala se Karla Minaříková až do pozice ředitelky závodu, který úspěšně provedla náročným obdobím let 2017 a 2018, kdy došlo k enormnímu nárůstu poptávky po interiérových dílech do luxusních aut.

Teď se těší na nové zakázky pro Audi či Porsche a na svém životním směřování by už nic neměnila. „Po 20 letech si neumím představit, že bych dělala něco jiného. Jsem ráda, že jsem spojila s automobilovým průmyslem většinu profesního života,“ říká ředitelka závodu společnosti NOVEM Car Interior Design, ve které pracuje 830 zaměstnanců a která generuje roční obrat ve výši zhruba 2,5 miliardy korun.

Čím vás oslovila práce v automotive, které je spíše mužskou doménou?

Byla to v podstatě náhoda jako u spousty věcí v životě. Jsem spíše humanitně zaměřená, ale přesto mě před 20 lety oslovila nabídka německé firmy NOVEM, která chtěla v Česku stavět výrobní závod. Hledali někoho, kdo ovládá němčinu a pomůže s organizací. Jelikož jsem němčinu vystudovala, přihlásila jsem se a ve firmě zůstala. Jako první zaměstnanec jsem se závodem rostla a byla u všeho podstatného. Pomáhala jsem s přesunem výroby z Německa, školila personál a postupně se dostala i k výrobě, která mě hodně zaujala. Interiérové prvky do luxusních automobilů totiž vyrábíme z přírodního dřeva, což se mi velmi líbilo. I proto jsem měla zájem ve firmě dál působit.

Jak přesně další působení vypadalo?

Po zhruba třech letech mi byla nabídnuta pozice manažerky pro jakost, na které jsem zůstala skoro 15 let. Měla jsem na starost naše zákazníky i dodavatele, ale povedlo se nám také v závodě vybudovat laboratoř a měřicí centrum. Následně jsem dostala nabídku práce na centrále koncernu, kde jsem byla dva roky ředitelkou jakosti pro všechny závody skupiny NOVEM. Poté jsem se vrátila zpět a krátce na to mi byla nejvyšším vedením nabídnuta pozice ředitelky závodu.

Bylo z pohledu ženy náročné prosadit se v automotive?

Úplně jednoduché to nebylo, nicméně ve firmě jsem byla od začátku, prošla si vším a hodně se dokázala naučit. Nikdy jsem nebyla v situaci, že bych postrádala respekt v mužském týmu, a nikdy jsem neměla pocit, že tam nepatřím. Ani u zákazníků jsem se s tím nesetkala. Myslím si, že pokud máte výsledky, nikdo neřeší, jestli je na manažerské pozici žena nebo muž. Rozhoduje práce, protože lidé chtějí vidět, že rozumíte tomu, co děláte.

Závod NOVEM Car Interior Design vedete třetím rokem. Jak hodnotíte toto období?

Závod jsem přebírala ve stavu, který nebyl úplně růžový. Na přelomu let 2016 a 2017 jsme procházeli enormním růstem. Přišly k nám tři obrovské zakázky, takže jsme museli v počtu zaměstnanců narůst téměř dvojnásobně. Nejprve byla naše situace až kritická, protože nám chyběly výrobní kapacity, tedy lidé i stroje. Ale protože mám ráda výzvy a cítím vazbu k firmě, chtěla jsem tuto práci zkusit a dostat závod zase do správných kolejí.

Pro jaká opatření jste se rozhodli?

V personální oblasti, kde se dlouho stavělo na kmenových lidech, jsme začali více spolupracovat i s pracovními agenturami. V naší situaci a s ohledem na pracovní trh na Plzeňsku jiné řešení nebylo možné. Přestože nyní máme pouze 10 % agenturního personálu, jsou to lidé, bez kterých bychom mohli fungovat jen obtížně. Dále bylo důležité, že jsme výrobu v prvních dvou letech stabilizovali přechodem z třísměnného na nepřetržitý provoz. Jakmile jsme opět vyráběli s odpovídajícím počtem personálu, zaměřili jsme se na realizaci principů štíhlé výroby i na automatizaci a robotizaci. Tím jsme získali další kapacity a ušetřili některá pracovní místa. Nakonec jsme přešli zpět na třísměnný provoz.

Bylo to nejtěžší období, kterým závod prošel?

Ano. Musím se totiž vrátit k tomu, že nám kromě personálu chyběly i stroje, takže jsme přibližně šest měsíců část produkce vyráběli v sesterském závodě v Německu. Vyšší výrobní náklady pro nás znamenaly ztráty v daných projektech, ale jakmile jsme strojní kapacity navýšili, výrobu jsme si vzali zpátky. Celkově nám hodně pomohlo, že jsme ve firmě posílili týmového ducha a fungujeme jako tým, na který je spoleh. Razím heslo, že tým je vždycky tak dobrý, jak dobrý je jeho nejslabší článek. Proto jsem se snažila, abychom více spolupracovali a jednotlivá oddělení si pomáhala, což dříve nebylo zvykem.

S jakými plány jste šli do letošního roku?

Už od loňska, kdy se k nám v průběhu roku vrátila výroba, jsme dosahovali rozpočtované výsledky, a aktuálně jsme lepší, než jaký byl rozpočet. Co se týče výsledků, obrat máme stabilně kolem 220 milionů korun měsíčně. Zatímco v letech krize jsme stěží dosahovali ziskovosti kolem 6 až 7 % z obratu, teď jsme na úrovni průměrně 16 %. Nárůst je tedy obrovský, a to hlavně díky vyšší efektivitě a produktivitě. Zavedli jsme i tzv. Shop Floor Management, což je způsob komunikace odspodu až po nejvyšší vedení. Zatím funguje skvěle, získali jsme díky tomu spoustu času i nových témat a na všech úrovních můžeme rychleji reagovat. I na základě toho pro příští rok plánujeme nové projekty.

Ve kterém segmentu výrobků byl růst nejvýraznější?

Zejména evropský trh se během posledních dvou let zásadně změnil v tom, že začala růst poptávka po interiérových dílech z tzv. otevřeného dřeva. Předtím jsme výrobu stavěli na segmentu vysoce lakovaných dílů, ale zákazníci i spotřebitelé chtějí mít pocit, že se dotýkají opravdového dřeva. Samozřejmě, že taková změna zákaznického vkusu vyžaduje jiné výrobní procesy, takže jsme museli závod přeorganizovat a nabrat i další specialisty. Podobnou proměnu jsme zaznamenali i u hliníku, kde dříve převažovaly hladké povrchy a dnes jsou to vzory. Z dalších materiálů je poptávka po karbonu nebo textiliích. Velkým trendem pak bude senzorika a svítivost ozdobných prvků, které se budou ovládat dotykem. Na vývojovém oddělení už vyrábíme první vzorky, a to i v návaznosti na autonomní auta.

Podařilo se vám získat nové významné zakázky?

V našem stávajícím portfoliu máme Mercedes typu E, BMW řady 5 či Volvo XC 90. V rámci prémiových značek bychom měli dostat nové projekty, jako jsou Volkswagen Arteon, Audi Q4 či Porsche Macan a Panamera. Musím říct, že nás velice baví pracovat s novými materiály a že už jen komunikace se zákazníky ve fázi vývoje je velmi poučná. Můžeme nasát spoustu informací o tom, kam se bude byznys ubírat. Samozřejmě se snažíme od počátku spolupracovat s našimi klíčovými dodavateli, které vidíme jako partnery a věříme, že společnou prací uspokojíme očekávání našich stávajících i nových zákazníků.

Chystáte se i na start nových investičních projektů?

Pro nejbližší budoucnost potřebujeme rozšířit logistické plochy, o kterých aktuálně jednáme s obcí. Pokud půjdeme cestou senzoriky, budeme pořizovat lasery, které upravují povrchy. To pro nás budou nové technologie, do kterých pravidelně investujeme částky v řádu milionů eur. Celkově se u nás investice do technologií dosud pohybovaly kolem 40 milionů eur. Díky tomu máme špičkové technologie, které v rámci spolupráce rádi představujeme středním a vysokým školám, jejichž absolventům nabízíme uplatnění na pozicích technologů či programátorů.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...