1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

NOVEM Car Interior Design k.s.

Novem car 2016Závod jsme udrželi ve velmi dobré kondici

Ve Městě Touškov na západě Čech se specializují na výrobu designových dílů pro luxusní automobily. Výrobky odtud putují například do závodů Audi, VW nebo Mercedes. I přes nelehké období, které automobilový průmysl zažívá, si v NOVEM Car Interior Design nemohou stěžovat.

Zakázek přibývá a spolu s nimi i plánovaných investic. „Rozšiřujeme naše logistické plochy, připravujeme výrobní prostory a také budeme posilovat náš tým,“ říká v rozhovoru Tomáš Straka, prokurista a ředitel společnosti.

Nedávno jste nastoupil na pozici ředitele a prokuristy ve společnosti NOVEM Car Interior Design. V jaké kondici jste firmu přebíral?

Máte pravdu, firmu jsem přebíral v polovině června 2021. Před jmenováním do funkce ředitele závodu jsem tu pracoval na pozici vedoucího výroby, následně pak výrobního ředitele. Přestože to byl nelehký rok v automobilovém průmyslu, dokázali jsme závod udržet ve velmi dobré kondici a konkurenceschopný. Kondice firmy proto byla dobrá.

S jakými vizemi a jakou strategií jste na pozici přišel? Jaké jsou hlavní projekty, na nichž nyní pracujete?

Strategie byla a je jednoduchá, udržet firmu v zelených číslech, splnit cíle velice náročného plánovaného budgetu letošního hospodářského roku a připravit společnost na další růst a náběhy nových projektů, kterých nebude zrovna málo. Připravujeme projekty pro zákazníky, jako je Audi, VW, Volvo a Mercedes.

Nové projekty jsou většinou spojené i s investicemi.

Ano. A musím dodat, že ve všeobecně obtížných podmínkách panujících v automobilovém průmyslu se nám daří realizovat ekonomicky velice nákladné technologické inovace v podobě zavádění robotického lakování a laserového vyřezávání. Naším nejcennějším zdrojem jsou ovšem naši zaměstnanci. Já osobně jsem si předsevzal, aby se všichni zaměstnanci cítili ve firmě spokojeně. A v neposlední řadě nám jde o to, aby naši zákazníci dostávali naše prémiové díly v termínech a odpovídající kvalitě. Ale to je v automotive naprostá samozřejmost.

Váš závod dodává zejména Audi, VW, BMW, Volvo a dalším výrobcům prémiových vozů. Jak se nyní vyvíjí poptávka po vašich produktech?

Situace v posledních měsících není určitě standardní a je pro všechny dodavatele v řetězci automobilového průmyslu velmi těžká. Výroba se omezovala v některých týdnech i na 30 %, další týden naopak naši zákazníci eskalovali objednávky na maximum. Systém výroby STOP-START-STOP je neuvěřitelně náročný technologicky, organizačně a zejména personálně. Nemusím připomínat, že omezování výroby u našich zákazníků zapříčinil celosvětový výpadek polovodičů… I když, kdo dnes ví, kde je pravda. Díky tomu, že jsme členem silné skupiny Novem, tak jsme toto velmi zvláštní období zatím přečkali bez větších problémů. V době, kdy jsme měli méně objednávek, jsme personálně pomáhali naší mateřské firmě v Německu, kde probíhal náročný náběh Mercedesu modelové řady S.

Které vaše výrobky patří nyní k těm nejlepším?

Bude to znít možná trochu jako klišé, ale každý náš výrobek je top. Mně osobně se nejvíce líbí naše interiérové díly pro BMW řady 5. Trend v interiérech je podsvícené otevřené dřevo, které se objeví u nových modelů našich zákazníků. Vývoj této designové novinky si vyžaduje velké množství materiálových, technických a technologických inovací.

Jaké jsou vaše predikce ohledně dalšího vývoje v automotive? Jak se na tento vývoj připravujete ve vašem závodě?

Predikce je pro nás prozatím velmi pozitivní. Měli bychom mít před sebou nejsilnější rok za celou dobu působnosti firmy Novem v České republice. Proto rozšiřujeme naše logistické plochy, připravujeme výrobní prostory a taktéž budeme posilovat náš tým.

Jak k tomu přistoupíte?

Jako většina firem v oboru se neobejdeme bez podpory agenturního personálu. Soustředíme se však na velmi šikovné lidi z Ukrajiny. Máme již vybudovanou databázi pracovníků a operátoři k nám míří opakovaně. Připravujeme také projekt na víceletá pracovní povolení. Podíl agenturních pracovníků je však stále do 10 %. V kmenovém personálu pak máme podíl kolem 40 % kolegyň a kolegů, kteří u nás pracují více než 15 let, a to je pro nás velký benefit a taktéž velmi pěkná vizitka. Dále budeme posilovat i v oblasti středního managementu, jako jsou logistici, plánovači výroby, mistři výroby a tak dále.

Jak se o své zaměstnance staráte? Co jim nabízíte?

Pro naše zaměstnance máme několik bonusů a příspěvků k základní měsíční mzdě. Jsou to především prémie za dosaženou produktivitu a kvalitu, příspěvek na dopravu, na dovolenou a na Vánoce. Dále je to dotované stravování a řada dalších benefitů. O některé výhody nás ovšem připravila covidová situace, jako bylo letní setkání všech zaměstnanců, vánoční večírek a podobně.

Jaké ekonomické výsledky letos očekáváte? A jaké jsou výhledy na příští rok?

Plánovaný budget pro hospodářský rok 2021/2022 je opět více než dvě miliardy korun. Podmínky pro naplnění obratu jsou však velmi obtížné, a to vzhledem k velkým odstávkám u našich zákazníků, zejména u společnosti Mercedes. Momentální situace se zdá být příznivá, poptávka prudce vzrůstá a když trend vydrží, tak budeme schopni naše finanční cíle splnit. Jak jsem již zmínil, očekávání pro příští období jsou velice pozitivní a predikujeme finančně nejsilnější rok za dobu působení Novemu v České republice. Samozřejmostí budou i další velké investice do strojního a technologického zařízení, abychom mohli plně vyhovět požadavkům našich stávajících i budoucích zákazníků. Současně bych velice rád poděkoval všem kolegyním a kolegům za odvedenou práci, kterou jsme společně doposud vykonali a těším se na další období, kde nás budou čekat velké výzvy.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...