1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

OLMA, a.s.

Olma 18Dál budeme nabízet nejvyšší kvalitu za nejlepší cenu

„Stále jsme jedničkou v produkci čerstvého mléka a stále zákazníkům poskytujeme nejvyšší kvalitu regionálního mléka se značkou QCZ,“ říká na úvod našeho rozhovoru Martin Krystián, generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti OLMA.

Uvedené charakteristiky splňuje jak u mléka polotučného a plnotučného, tak u výběrového mléka Selského, které přináší spotřebiteli potěšení v plné chuti přirozené neupravované tučnosti. Tradiční mlékárna, která na trhu působí přes 50 let, je rovněž největším zpracovatelem BIO mléka a její čerstvé BIO mléko je etalonem ve své kategorii.

Co stojí za úspěchem mlékárny OLMA právě v segmentu čerstvého mléka?

Především je to již zmíněné vysoce kvalitní mléko pouze z okolního regionu. Například naši farmáři ekologické produkce hospodaří v těch nejčistších oblastech střední Evropy, což je konkrétně v okolí Oderských vrchů nebo Králického Sněžníku v podhůří Jeseníků. Vzhledem k tomu, že vzdálenost k farmám je malá, zpracováváme mléko v krátkém čase po nadojení a je tedy zachována jeho čerstvost.

Jaké technologie a inovace používáte k zajištění špičkové kvality čerstvého mléka?

Velmi důležitým prvkem je naše jedinečná a šetrná technologie ošetření mléka krátkým mžikovým záhřevem a následným okamžitým plněním do láhví. Netrápíme tedy mléko dlouhou pasterací. Toto ošetření je tajemstvím báječné přirozené chuti našeho čerstvého mléka, protože v něm ponechá všechny chuťové a senzorické vjemy původního syrového mléka, ale současně jej bezpečně zbaví všech případných nežádoucích mikroorganismů.

Tradičně silní jste i v dalších segmentech, jako jsou jogurty nebo zakysané produkty. Chystáte u těchto produktů nějaké novinky?

Novinky chrlíme neustále a je jich plno. Není prostor jmenovat všechny, ale tou hlavní novinkou bylo loňské úspěšné zahájení prodeje tvarohového dezertu Míša. Pustili jsme tohoto legendárního medvídka z mrazáku i do lednice a on se tam velmi rychle zabydlel. Reakce zákazníků jsou úžasné, Míšu tvarohový mls si okamžitě oblíbili a my jim za to moc a moc děkujeme. Dnes je již Míša na pultech ve čtyřech variantách a stal se u nás prodejním bestsellerem. Uvedli jsme na trh také zcela novou řadu High Protein jogurtů, nápojů a pudinků. Mají vysoký obsah vysoce hodnotných bílkovin a podařilo se nám u nich skloubit skvělou chuť a snížit obsah cukru. U High Protein nápojů jsme změnili ochucení a výrobek je nově vyráběn v konceptu bez přidaného cukru, s nízkým obsahem tuku. Do třetice High Protein řada obsahuje i nabídku proteinových pudingů bez cukru a bez tuku. Vše v novém designu a plně recyklovatelných a přívětivějších obalech.

Řekl byste také, co je nebo bude hlavní produktovou novinkou značky OLMA pro rok 2022?

Jsme velice hrdí na to, že se nám podařilo vytvořit unikátní smetanové dezerty, které právě uvádíme na trh. OLMA zahájila novou éru, kdy vzala světoznámou zmrzlinářskou značku Carte d´Or i do světa chlazených smetanových dezertů. Jedná se o zcela výjimečný smetanový dezert s dvojitým ochucením v neodolatelné chuťové harmonii všech hlavních složek, kterými jsou zakysaná smetana smíchaná s dezertní složkou a nahoře překrytá druhým lahodným dezertním či ovocným ochucením.

S jakými celkovými plány jste šli do letošního roku a s jakými výsledky jej chcete zakončit?

Máme neustále plány přinášet zákazníkovi nové výrobky, které třeba nikdy nevyzkoušel a současně dbát na kvalitu těch tradičních, jež jsou léta v oblibě. I v těžkých dobách jsme z této cesty neuhnuli a mám dojem, že naopak jsme naši činnost ještě více zintenzivnili. Ale jak se říká, člověk míní a pánbůh mění. Nikdo nepředpokládal válku na Ukrajině a enormní zdražení energií s dopadem do všech složek, takže to výrazně narušuje plány a všechny předpoklady. S touto novou realitou se musíme vyrovnat a udělat maximum pro co nejlepší podmínky pro zákazníka současně s udržitelným rozvojem společnosti.

Budete letos například investovat do rozvoje výrobního zázemí v Olomouci a Zábřehu na Moravě? Jaké technologie jsou pro vás v rámci modernizace výrob zajímavé?

V OLMĚ investujeme neustále. Jinak to nejde, pokud se chcete posouvat neustále dál. Právě v těchto dnech dokončujeme novou tvarohárnu a z Německa přijela nová plnicí linka v provedení, které existuje v České republice pouze v jedné další, a ta je opět naše. Jedná se o to nejlepší, co z balicí technologie ve světě existuje. Jde o velmi nákladná zařízení, a tak je jich v provozu po světě jen několik, z toho jsou dvě u nás. Dává nám to možnost nabídnout zákazníkovi jedinečné produkty bezprecedentní kvality a špičkové hygieny, což umožňuje eliminovat přídatné látky.

V čem byste řekl, že je letošní rok odlišný od předchozích „pandemických“ let 2020 a 2021? Asi všichni vnímáme pokračující inflaci, růst cen energií, pohonných hmot...

Je samozřejmě úplně jiný. Nastalé události nám vzaly naději na návrat k předpandemické prosperitě. Růst cen dřímal latentně již dříve, ale živnou půdou je mu současná situace. Mnozí dominantní a monopolní výrobci dokonale využili situace a pod zástěrkou rizik a neprůhlednosti navýšili své zisky s odkazem na rizika války a z toho pramenících nedodávek. Odběratelé z obav na jejich požadavky přistupují a tržní principy jsou pokřiveny. Logická nechuť k regulaci pokřiveného trhu však ujišťuje ony firmy, že mohou dále bez negativní reakce trhu i regulátora pokračovat v budování své rostoucí marže. Tak bezmocně sledujeme rostoucí ceny pohonných hmot, i když rafinérie oznamují rekordní zisky a zvýšení svých marží na desetinásobky. Není také žádný důvod, proč má stát elektrická energie pětinásobek, když zisky energetických firem se násobí atd. Bohužel mnohonásobně vyšší cena energií se samozřejmě promítne do cen všech komodit i služeb, a tak se inflaci není možné vůbec divit a v podstatě ani jí zabránit. Úvahy o tom, že vysoké úroky inflaci vyřeší, jsou podle mého mylné. Vysoká inflace odezní sama, až ceny vstřebají vysoké ceny energií a surovin. Nebude to žádná zásluha vysokých úroků, které způsobí pouze problémy firem a domácností a můžou být příčinou i krachu těch, kteří je nebudou umět promítnout do cen.

Jakou cenovou politiku zastává společnost OLMA? Předpokládám, že jako každý výrobce musíte rostoucí náklady promítnout do cen finálních výrobků…

Ano, částečně a obsáhle jsem popsal proč již v předchozí otázce. Ale pozor, musím podotknout, že byť to tak na pultech nemusí být zřejmé, OLMA od začátku roku řadu svých základních produktů nezdražovala. Máme stále stejné ceny jogurtů Klasik, Florian červený, modrý, zelený, snažíme se držet ceny dětských jogurtů Olmíci a i Míšu jsme zdražili jen o pár haléřů. Dopad do naší marže je samozřejmě obrovský, její propad v tuto chvíli částečně sanujeme z prodeje sušeného mléka na export. Jak dlouho to takto udržíme, neumím odhadnout, ale cena sušeného mléka na světovém trhu je již za vrcholem. Chceme ale, aby zákazníci profitovali z naší strategie diverzifikovaného portfolia a naše výrobky jsou tak v tuto chvíli nejlevnějším zdrojem těch nejhodnotnějších bílkovin, rozsáhlé škály nutrientů a energie.

Ve kterých oblastech nyní vidíte největší výzvy? Co bude klíčem k udržení nebo vylepšení dosavadního postavení na trhu?

Odpověď je nasnadě. Jako pro všechny ostatní je teď hlavní výzvou zvládnout toto období a přežít do dalších let. Normálně bych řekl, pokud možno bez ztráty kytičky, ale to se obávám, že nepůjde. My v OLMĚ máme dlouhodobě dva prioritní cíle: přání a spokojenost zákazníka a ekologie. V obou prioritách akcelerujeme naši snahu. Zákazníkovi budeme dále nabízet nejvyšší kvalitu za nejlepší cenu na trhu a v otázce životního prostředí pracujeme dále na udržitelnosti, cirkularitě a využití obnovitelných zdrojů. Z této cesty neuhneme, děkuji moc všem zákazníkům za jejich podporu a držím nám všem palce.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...