1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Olympus Medical Products Czech spol. s r.o.

Olympus medical products cr 25Interní optimalizace nám pomohla zdvojnásobit objem produkce při stejném počtu pracovníků

Zařízení, která bez jakékoli nadsázky skutečně zachraňují lidské životy, putují z moravského Přerova do celého světa. Vyrábí je tu společnost Olympus Medical Products Czech spol. s r.o., člen japonského koncernu Olympus. Firma s pěti sty zaměstnanci dnes reprezentuje dvě oblasti – výrobní a servisní. V obou případech je spolehlivým partnerem pro desítky zemí a špičkou v oboru zdravotnických zařízení. O české výrobě, jejím významu a modernizaci jsme si povídali s jednatelem Ing. Radkem Dyčkou.

Co všechno dnes v Česku vyrábíte?

Našimi hlavními výrobky jsou vysokofrekvenční resekční elektrody, které se používají v urologii a jsou určeny k řešení závažných problémů s prostatou nebo močovým měchýřem. S těmito přístroji se můžete setkat takřka po celém světě, máme zdokumentováno asi 120 zemí, do kterých dodáváme. Potom máme druhou výrobkovou rodinu, takzvané sondy. To jsou chytrá zařízení, která pomáhají při řešení problémů například s křečovými žilami a dýchacím ústrojím nebo při odstraňování nežádoucích jevů v dutině břišní. Kromě toho máme servisní část, jsme jedním z hlavních evropských opravárenských center pro endoskopy a elektroniku širokého spektra. Ročně opravíme více než 16 500 zařízení, která k nám putují z celé Evropy.

Jak se v průběhu let mění vaše výroba? S jakými technologiemi dnes pracujete?

Součástí naší firemní DNA se přirozeně staly modernizace, automatizace, digitalizace i využívání principů štíhlé výroby. Neustále pracujeme na zlepšování výroby a naše výrobky jsou zpracovávány z nejlepších materiálů za využití nejmodernějších dostupných technologií. Konkrétně využíváme například svařovací a popisovací lasery, robotická jednoúčelová zařízení nebo komplexní optické měřicí systémy.

Jakou roli hraje ve vašem oboru umělá inteligence? Implementujete ji nějakým způsobem do své výroby a služeb?

Umělá inteligence a její využití správným směrem je bezesporu zásadním hybatelem změny pro celý sektor zdravotnictví. Olympus jako takový připravuje a v následujících měsících uvede na trh pilotní aplikace, které podstatně zjednoduší systém práce v oblasti endoskopie. Dnes je to poměrně komplikované, hodně závislé na reportech, které nejsou automatizované. Ve spolupráci s našimi klíčovými zákazníky připravujeme sofistikovaný systém založený na propojení dat, automatizaci reportingu pro nemocnice a online asistenci při vyhodnocování záběrů z těla pacienta. Může to fungovat například tak, že po zavedení endoskopu umělá inteligence napovídá lékaři, kde je potenciální krizové místo a čemu by měl věnovat zvýšenou pozornost. Pokud jde přímo o naši výrobní část, tam využíváme inteligentní robotický systém pro dopravu materiálu a hotových výrobků po závodě. Máme šikovného robota Mirdu, který nám rozváží drobné díly po celé budově. Jeho jméno, které vychází z označení Mobile Industrial Robot, si vybrali přímo naši zaměstnanci. Dále nám roboti pomáhají svařovat drobné díly nebo pomocí kamerových systémů neomylně vyhodnocují správnost rozměrů či dekorativní vady.

Olympus je prezentován jako světová jednička na poli lékařských endoskopů. Co přesně to znamená? A je těžké udržet se v tomto oboru na špici?

Olympus je skutečně lídrem na trhu endoskopů. První gastrokamery byly používány už v 50. letech minulého století, byli jsme tedy na tomto poli skutečnými průkopníky. V globálním měřítku nám patří dvě třetiny trhu s těmito přístroji. Samozřejmě udržet se na špici není jednoduché, protože konkurence nikdy nespí.

Jak silná je konkurence v oboru? A na jakých konkurenčních výhodách dnes stavíte?

Zdravotnický byznys jako takový je velmi atraktivní, protože firmám nabízí relativně vysokou mírou ziskovosti. Co považujeme za naše největší konkurenční výhody, je obecně znalost značky Olympus, špičková kvalita a inovativnost našich řešení. Naše produkty zachraňují lidské životy nebo zásadně zlepšují kvalitu života pacientů a pro všechny lidi pracující pro koncern je lidské zdraví prioritou, takže tam skutečně neděláme žádné kompromisy. Olympus jako takový potom investuje obrovské finanční prostředky a lidské zdroje do tvorby takzvaných ekosystémů. Smyslem je už zmiňovaná maximální možná míra propojení dat a zvýšení komfortu pro pacienty.

Se zdravotnictvím se pojí mnoho směrnic, produkty musí splňovat celou řadu kritérií. Co to pro vaši výrobu znamená?

Pro firmy z oblasti zdravotnictví je splnění veškerých mezinárodně platných předpisů a norem naprostou samozřejmostí, protože bez toho neuvedete na trh vůbec nic. V posledních dvou třech letech se třeba celé průmyslové odvětví zdravotnického sektoru velmi intenzivně zabývá novým nařízením EU MDR. Zjednodušeně řečeno je to přechod ze starého typu legislativy na novou.

Jaké změny z toho vyplývají?

Pro nás je to s trochou nadsázky především hodně papírování a testování. Když to zjednoduším, přechod je spojený s velkou mírou přípravy a vytvářením různých dokumentů. To je formální stránka, pro zákazníka jako takového se nic nezmění. Pořád bude dostávat stejné výrobky ve špičkové kvalitě, změní se jen ty procesy, které jsou na pozadí.

Mění se v posledních letech výrazněji požadavky vašich zákazníků? Na co dnes kladou největší důraz a jaké jsou trendy na trhu?

Mezi trendy bych zařadil hlavně to, že zákazníci jsou extrémně citliví na kvalitu dodávaných výrobků. Ty musí splňovat nejpřísnější měřítka. Dále preferují širokou nabídku řešení – a poslední dobou je významným faktorem i cena. Ve chvíli, kdy máte dvě tři možnosti řešení podobného problému od různých firem, může cena rozhodovat.

Jak se vám daří držet konkurenceschopnou cenu a současně nejvyšší kvalitu produktů?

Díky principům štíhlé výroby. Jdeme cestou interní optimalizace, do které zapojujeme i externí dodavatele, se kterými máme velmi dobré vztahy. Během posledních pěti let se nám podařilo zdvojnásobit objem produkce, a to při nezměněném počtu pracovníků. To znamená, že se stejným počtem lidí, na menší výrobní ploše a s menšími zásobami vyrábíme dvakrát tolik. To je výsledek, na který je náš tým skutečně hrdý.

Když pomineme rostoucí konkurenci a požadavky zákazníků, s jakými dalšími výzvami se dnes potýkáte?

Vyzdvihl bych hlavně otázku dostupnosti klíčových materiálů. Před několika lety jsme se potýkali s nedostatkem čipů na trhu. Tam už se tedy situace uklidnila, ale problémy s dostupností jiných materiálů musíme řešit skutečně na denní bázi. Pracujeme na zlepšení dodavatelských řetězců, ale zatím nefungují tak, jak bychom si představovali. Komplikace vnímáme například v oblasti dodávek velmi vzácných a drahých kovů, jako jsou iridium nebo platina.

A co v posledních letech hodně skloňované ceny energií?

Tam jsme měli tak trochu štěstí v neštěstí. S naším dodavatelem elektrické energie jsme měli dlouhodobý kontrakt s nasmlouvanými cenami, takže výkyvy se nás v podstatě nijak zásadněji nedotkly.

Co plánujete dál? Chystáte nějaké novinky nebo rozšiřování výroby?

Aktuálně jsme najali deset nových kolegů do oblasti design & development a zahajujeme vývoj další generace našich výrobků. Tentokrát už tedy s intenzivním zapojením lidí pracujících u nás v Přerově. V rámci koncernu skutečně patříme mezi špičku v oblasti výroby i servisu a jezdí k nám „na zkušenou“ spousta návštěv z celého světa. To všechno je možné jen díky skvělé týmové souhře, spolupráci a firemní kultuře. Opravdu vsázíme na naše lidi a jejich spokojenost – a děláme vše pro to, aby byl Olympus v Přerově místem pro úspěšné a talentované lidi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...