1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

PEPSICO CZ, s.r.o.

Výrobce Pepsi expanduje, na trh chce uvést i nové značky snacků

Poslední tři roky společnost PEPSICO CZ, s.r.o., roste a posiluje na českém i slovenském trhu. Výrobce a distributor nealkoholických nápojů, jako je Pepsi nebo Mirinda, za svůj úspěch vděčí také změně své obchodní strategie. Firma se zaměřila na efektivitu výroby a snižování vstupních nákladů.

Naopak, navýšila investice do technologií nebo reklamy. Ve střednědobém horizontu potravinářská společnost plánuje rozšiřovat své portfolio výrobků především o další značky snacků. Neklade si přitom nízké cíle – chce se dostat na špici ve výrobě nápojů a pochutin také na českém a slovenském trhu.

PEPSICO CZ je součástí mezinárodní skupiny PepsiCo Inc., druhé největší potravinářské společnosti na světě. Firma na český trh vstoupila začátkem 90. let minulého století. „Nápoje jsme začali vyrábět v Praze v roce 1994. V době, kdy se otevíral trh, jsme si vybudovali poměrně dobrou pozici,“ říká Jakub Vítovský, jednatel společnosti PEPSICO CZ, s.r.o. Firma v současnosti v České republice provozuje dva závody. V Praze stáčí nápoje mezinárodních značek, jako je Pepsi, Mirinda, 7UP, Mountain Dew a od roku 2000 také nápoje TOMA. „Používáme moderní stáčecí linky včetně unikátní aseptické PET linky. Součástí závodu jsou také laboratoře, kde vyvíjíme nové receptury pro značku TOMA,“ dodává Jakub Vítovský.

Druhý závod je umístěný v Teplicích nad Metují ve východních Čechách, kde je stáčena pramenitá voda Toma Natura. „Čerpáme ji bez úprav a změn přírodních vlastností z podzemního zdroje pomocí technologie takzvaných Artézských studní. Od roku 2000 zde vyrábíme značku Toma Natura Nádech. V roce 2009 jsme začali plnit značku Toma Natura také do skleněných vratných lahví,“ konstatuje Jakub Vítovský. Ročně společnost na trh dodá zhruba 150 milionů litrů nápojů. Zabalené jsou v klasických PET láhvích, ve skle nebo v nápojových kartonech. Kromě obchodů společnost distribuuje nápoje také například do řetězců s rychlým občerstvením, jako je KFC nebo McDonald’s.

Do poměrně rozsáhlého portfolia PEPSICO CZ spadají kromě nápojů také snacky, konkrétně chipsy Lay’s. Zatímco celosvětově je v koncernu Pepsico poměr prodaných nápojů a snacků 50 na 50, v České republice převažují nápoje, kterých se prodá asi 80 % z celkového objemu. „To nám ukazuje směr, jakým se chceme ubírat a kam budeme cílit naše aktivity. Plánujeme dál expandovat. Chceme být i v domácím prostředí na špici ve výrobě nápojů i pochutin,“ uvádí jednatel společnosti PEPSICO CZ, s.r.o.

Změna obchodní strategie přinesla ovoce

Spotřeba nealkoholických nápojů je podle Jakuba Vítovského v České republice i na Slovensku na vysoké úrovni a co se týká spotřeby na hlavu, blížíme se v jejich konzumaci západní Evropě. „Za poslední tři roky se naše tržní podíly na českém a slovenském trhu zdvojnásobily. Oblíbené jsou především značky Pepsi nebo Mirinda. Ze snacků jsou to brambůrky Lay’s, jejichž tržní podíl jsme za poslední tři roky více než ztrojnásobili a jsme tak lídrem na moderním trhu,“ dodává jednatel společnosti.

Významným milníkem ve vývoji firmy byla druhá polovina roku 2013, kdy PEPSICO CZ dramaticky změnila svoji obchodní strategii, což nastartovalo její současný růst. „Nastavili jsme si nové procesy od výroby až po prodej. Ve výrobě se snažíme být co nejefektivnější, abychom vyráběli kvalitní produkty za nízké náklady. Navýšili jsme také investice do byznysu. Finance směřujeme především do marketingu, reklamy nebo digitálních nástrojů komunikace. Zaměřili jsme investice i do nových IT systémů a zvýšili jsme headcount klíčových pozic,“ popisuje Jakub Vítovský a dodává: „Snažíme se zhodnocovat prostředky našich investorů. Vytváříme příležitosti k osobnímu i profesnímu růstu našich zaměstnanců, obchodních partnerů a obyvatel v místě naší výroby. Upřímnost, poctivost a zodpovědnost, to jsou hodnoty, na kterých stavíme ve všech oblastech své činnosti.“

Zodpovědná firma

Při výrobě nápojů i snacků hrají klíčovou úlohu moderní technologie. S ohledem na svůj růst v posledních několika letech společnost investovala do nového vybavení závodů i skladů. „Pořídili jsme například nový pasterizační tunel pro zvýšení kvality produktů. Pořád se chceme zlepšovat a posouvat, abychom byli schopni kvalitně vyrábět naše produkty a současně dál expandovat,“ říká Jakub Vítovský.

Nedílnou součástí firemní identity je společenská a environmentální odpovědnost. Vše přitom začíná už u výroby, která je nastavena s ohledem na životní prostředí. Firma se například snaží snižovat vstupní suroviny. Samozřejmostí je hospodaření s obalovými materiály. Na jaře roku 2014 se společnost zapojila do osvětového programu „Zodpovědná firma“ pod taktovkou společnosti EKO-KOM, který se zaměřuje na zlepšení podmínek třídění odpadů ve firmách a zvýšení informovanosti v oblasti správného nakládání s odpady. Společnost podporuje i společensky prospěšné projekty.

Úspěšný byznys s kvalitními lidmi

Pro úspěch každé firmy jsou klíčoví zaměstnanci a ani ve společnosti PEPSICO CZ to není jinak. Firma aktuálně zaměstnává kolem 500 lidí. „Naše personální politika jde ruku v ruce s obchodní strategií, kterou jsme si nastavili. Když chceme expandovat, musíme zároveň zvyšovat i počet zaměstnanců. Nabírali jsme lidi do podpůrných i manažerských pozic. Platí u nás, stejně jako u každé jiné společnosti, že bez kvalitních lidí nemůžeme dělat úspěšný byznys. Proto se snažíme vyhledávat zaměstnance, kteří jsou a nadále chtějí být úspěšní,“ dodává jednatel společnosti.

Sázka na novou strategii se společnosti PEPSICO CZ vyplatila. Za poslední tři roky rostl nejen podíl jejích produktů na trhu, ale zlepšovaly se také hospodářské výsledky firmy. Konkrétně obrat narostl o desítky procent. Společnost ale neusíná na vavřínech a pravidelně investuje desítky milionů korun ročně do výroby. Významný objem peněz vyčleňuje také na marketing, reklamy v televizi nebo digitální prezentaci.

Zvyšovat prodeje a investovat do výroby

I v dalších letech chce společnost PEPSICO CZ pokračovat v nastoleném trendu. „Chceme nadále růst na nápojovém trhu. Od začátku našeho působení pravidelně představujeme nové brandy. Začali jsme s Pepsi, která je pořád naší jedničkou. Postupně se přidala Mirinda, 7UP nebo nápoje značky TOMA. Druhou největší značkou hned po Pepsi jsou chipsy Lay’s. Za každým jednotlivým brandem stojí naše práce a objem investic s tím spojený,“ konstatuje Jakub Vítovský. Firma se chce ve střednědobém horizontu zaměřit především na expanzi v oblasti snacků. „Pepsico má v segmentu snacků výrazně větší počet značek, než se kterými hrajeme na českém nebo slovenském trhu. Postupně proto budeme na trh uvádět nové brandy snacků. Naším cílem je zvyšovat prodeje, rozumně investovat do výroby, spolupracovat s našimi zákazníky a nacházet si cestu ke koncovým spotřebitelům,“ uzavírá jednatel společnosti PEPSICO CZ, s.r.o.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...