1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

PILOUS, spol. s r.o.

Pilous 18Od palet k důmyslným obalům pro automotive i zbrojaře

Už více než čtvrtstoletí jsou doménou společnosti PILOUS, spol. s r.o., obaly. Vyrábí je hlavně ze dřeva a z lepenky. Orientuje se především na obalová řešení pro technické branže, jako je automobilový, elektrotechnický nebo zbrojařský průmysl. Výrobky zůstávají nejen na českém trhu, ale putují také za hranice – na Slovensko, do Maďarska, Rumunska, Rakouska, Německa a Španělska.

V posledních několika letech firma významně rostla, otevřela nové výrobní haly a obalová logistická centra. „Naši zákazníci oceňují hlavně komplexnost dodávek a kvalitu obalových materiálů. Šetříme jim místo, čas i náklady. Obaly jim pomáháme vyvíjet,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel Ing. Lukáš Cee.

Letos si vaše společnost připomíná 25 let na trhu. Kam jste se za čtvrtstoletí posunuli? Jaké jsou klíčové milníky vývoje vaší firmy?

Ano, je to již lehce přes 25 let, když pan Jiří Klimeš začal v malé dílně ve středočeské vsi Košík vyrábět první dřevěné palety. Za tu dobu se toho mnoho změnilo, firmu vede a vlastní jeho syn Jiří Klimeš a z této původní malé dílny jsme se vypracovali na jednoho z nejvýznamnějších hráčů v oblasti průmyslového, převážně dřevěného, balení v Evropě. Mezi jednotlivé milníky, které bych zmínil, určitě patří přesun do našeho největšího závodu v Lužci nad Vltavou, kde v současné době zpracováváme zhruba 8-tisíc m3 řeziva měsíčně a tento 30-tisíc m2 velký areál, který původně sloužil jako státní dřevařský podnik, se nám díky postupným investicím a nemalému úsilí podařilo přeměnit na moderní, špičkově vybavený závod na výrobu dřevěných obalů, splňující nejvyšší standardy a očekávání zákazníků. O tom ostatně svědčí i to, že jsme pravidelně auditovaní těmi největšími hráči v evropském měřítku. Potom byl důležitým milníkem začátek spolupráce s koncernem VW v roce 2002, kde jsme nastartovali naši éru speciálního balení v oblasti automotive. V neposlední řadě je to otevření vlastního závodu na zpracování vlnité lepenky v roce 2015. V tomto areálu disponujeme více než 8-tisíci m2 hal, které jsme strojně vybavili přesně tak, aby výroba vhodně doplňovala naše nabízené portfolio a zároveň poskytly prostor pro kompletaci obalů. Důležitou součástí je v této výrobě také velký a moderní produkční plotter, který slouží našim vývojářům. Myslím, že těch zlomů bylo ve skutečnosti mnohem více, ale na to prostor asi úplně není.

Vyvíjíte a vyrábíte obaly na bázi dřeva a lepenky. Představíte detailněji váš výrobní program? Co vše zahrnuje? O jaké produkty mají vaši zákazníci především zájem?

V současné době je poměr našich aktivit asi takový, že 70 % obratu tvoří produkty ze dřeva, zbylých 30 % je tvořeno obaly z vlnité lepenky nebo v kombinaci s pěnami, foliemi a jiným obalovým materiálem. Právě v kombinaci různých, i nových, materiálů, vidíme budoucnost našeho odvětví. Důležitý je také vývoj, který je nedílnou součástí úspěchu. Naši zákazníci oceňují a žádají hlavně komplexnost spojenou s kvalitou. Naprosto klíčové téma jsou také dodávky v just-in-time/just-in-sequence systému, protože úspora místa a času je to, co firmy v této době žádají.

Jaké jsou vaše hlavní konkurenční výhody? Na čem stavíte úspěch vaší firmy?

Snažíme se zákazníkům nabídnout vše takzvaně pod jednou střechou. Dříve bylo naprostým standardem, že velké firmy měly dodavatele na každý druh obalového materiálu a tento odebíraly po celokamionových množstvích.

Kdo patří k vašim klíčovým odběratelům? Jak velký objem výrobků zůstává na českém trhu? Kam produkty vyvážíte?

Tím, že jsme vyrostli na automotive businessu, stále ještě hrají automobilky a jejich dodavatelé prim v našem portfoliu zákazníků. Bohužel, poslední krize v tomto segmentu nás citelně vyškolila a snažíme se obchod více diversifikovat. To znamená, že od inkriminovaného roku 2014/2015 jsme dokázali zintenzivnit navazování spolupráce i s firmami mimo tuto oblast. Zajímá nás elektroprůmysl, potravinářství, strojírenství. Velkou výzvu vidíme také v leteckém průmyslu, kde musí obal splňovat ty nejvyšší kvalitativní nároky. Oblast, která se dynamicky rozvíjí je také zbrojní průmysl. Co se týká destinací, kam naše produkty míří, tak v České republice a na Slovensku hovoříme zhruba o 50-% podílu, zbytek putuje do celé Evropy, z nichž momentálně největší prodeje realizujeme v Německu a Maďarsku.

Věnujete se také logistice a provozujete logistická centra. Představíte nám blíže tuto oblast?

Ano, obalová logistika je jeden ze směrů, kterým bychom se chtěli vydat. Podstatné je v našem případě slovo obalová, protože naše ambice není konkurovat zavedeným logistickým firmám, naše služba by vždy měla být spojena s dodávkami obalů. Dám vám příklad: velký výrobce automotive dílů, který patří do nadnárodního koncernu vyrábí díly pro více než 10 automobilek. K expedici svých výrobků po Evropě používá desítky typů vratného balení, ať už z kovu nebo dalších materiálů. K vývozu do vzdálenějších destinací používá jednocestné obaly, no a toto všechno musí uskladnit ve svých či externích prostorech. My jsme tento problém vyřešili zavedením skladu v těsné blízkosti výrobce, kam se veškerý obalový materiál přesunul. Prakticky ve výrobním závodě zákazníka nenajdete obal, a to jak vratný, tak jednorázový. Provádíme kompletně správu těchto obalů, evidenci, případné mytí a čištění vratných obalů, včetně jednocestných obalů. Tyto každých 10 minut naši pracovníci zavážejí v just-in-sequence režimu přímo k výrobním linkám. Obrovskou výhodou a hlavní přidanou hodnotou této služby je, že většinu z jednocestných obalů zároveň vyrábíme a můžeme si tak efektivně řídit celý tok těchto obalů. Samozřejmostí je napojení na informační systém zákazníka a komunikace přes EDI odvolávky. Výsledný mix je komplexní služba, o kterou projevily zájem okamžitě i další závody tohoto koncernu, což nás jen utvrzuje, že v tomto odvětví jdeme správným směrem.

Kromě výroby zajišťujete i vývoj obalových konceptů. Přiblížíte jak vývoj nového obalu probíhá?

Vývoj je jedním z našich nejdůležitějších oddělení a bez něj bychom v dnešní době nemohli prakticky existovat. V praxi to funguje například tak, že se na nás obrátí například automobilka s tím, že by potřebovala vyvinout obal na karoserii vozu (někdy toto probíhá ještě v režimu utajení, neboť ten či onen model vozu ještě není představen veřejnosti), který v určitém stupni rozloženosti, tzv. CKD nebo SKD, potřebují bezpečně a levně transportovat třeba do daleké Asie. Na nás je, abychom našli nejvhodnější, nejefektivnější způsob, jak toto provést. Součástí těchto vývojů je i složité testování ve špičkových a nezávislých laboratořích po celé Evropě nebo třeba reálné crash-testy těchto obalů.

Obecně platí, že nejraději máme od zákazníků zadání typu – „tento výrobek potřebujeme zabalit a poslat do této destinace“. Poskytuje nám to prostor pro invenci a využití našich zkušeností. Takto vyvíjíme obaly nejen pro komponenty do aut, případně celé vozy, ale také pro zbrojařský, elektrotechnický nebo medicínský průmysl. To, že naše vývojové oddělení patří ke špičce potvrzuje i fakt, že například v roce 2016 jsme zvítězili ve spolupráci se Škoda Auto v anketě Obal roku v ČR a následně jsme s tímto obalem skončili na 3. místě v soutěži celosvětové.

Nabízíte i službu optimalizace obalů. Co svým zákazníkům v této oblasti radíte?

Do značné míry to souvisí s předešlou otázkou – ještě stále v dnešní době mnoho zákazníků používá nevhodné typy obalů a často ani neví proč. Jednoduše proto, že se používají dlouho a nemají s ním problém. Potom vypíší výběrové řízení a my, obaláři, bychom se v tomto měli rvát o „haléře“, abychom ušetřili. Přitom kolikrát stačí udělat jednoduchou analýzu stávajících obalů a najít úsporu v konstrukci, materiálu či způsobu použití. Na druhou stranu musím přiznat, že jsou zde firmy, kde se léty používané obaly „vyladily“ do tak skvělé podoby, že jejich další optimalizace je velmi těžká.

Prozradíte výši ročního obratu vaší firmy? Očekáváte jeho nárůst?

V roce 2017 náš obrat atakoval hranici 70 milionů euro. V tomto roce čekáme opět další růst, kde bychom si přáli dosáhnout hranice 80 milionů euro.

Kolik lidí u vás pracuje? Jaké pozice nejčastěji obsazujete a jaké benefity u vás lidé najdou?

Momentálně zaměstnáváme kolem 400 lidí, avšak v této oblasti pociťujeme stejné problémy, jako asi 99 % firem v našem středoevropském regionu. Boj o kvalitní zaměstnance je nebývale tvrdý a v naší oblasti je toto velmi ztíženo i rapidním růstem mezd v nadnárodních, převážně automotive koncernech. Největší hlad je samozřejmě o technické pozice, neboť vývoj a výroba obalů je velmi úzký okruh specializace. Uvažujeme také o možnosti uspořádání vlastní výchovy nových „talentů“ ve spolupráci se specializovanými školami. I my se snažíme lidi motivovat a vytvářet jim kvalitní zázemí. Mimo standardních benefitů se snažíme s lidmi aktivně pracovat, podporujeme jejich vzdělávání a v neposlední řadě se stále snažíme udržet ducha rodinné firmy. To znamená, že se často potkáváme i při mimopracovních příležitostech, jako jsou například různé druhy sportovního vyžití.

Jaké jsou vaše plány pro následující období? Kam byste rádi firmu posunuli?

Tím, jak otevíráme nové trhy, z posledních bych zmínil například založení firmy v Rumunsku nebo Německu, bychom chtěli stále zvětšovat oblast našeho působení. Nepochybně zůstává prioritou středoevropský region, avšak v poslední době jsme navázali partnerství také s Česko-francouzkou obchodní komorou a mě osobně trh ve Francii velmi zajímá. Určitě bychom se také měli zaměřit na investice do automatizace a robotizace, což v souvislosti s trhem práce je naprosto klíčové. V poslední řadě chceme dále věnovat úsilí do vývoje nových typů obalů, které budou kombinovat různé a moderní typy materiálů, neboť v tomto vidíme budoucnost i v rámci spojení s ekologií, což je pro naše zákazníky, vedle efektivity balení, stále větší téma. Z pohledu dlouhodobějších cílů, hledáme možnosti akvizic zajímavých obalových firem tak, abychom pronikly buď na nové trhy nebo se dostali k zajímavým technologickým a designovým řešením výroby obalů.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...