1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

PIVOVAR SVIJANY, a.s.

Pivovar Svijany 15Pivo ze severu Čech úspěšně dobývá český i slovenský trh

První zpráva o Svijanech, které leží na severu Čech mezi Mnichovým Hradištěm a Turnovem, pochází z roku 1345. Obec tehdy patřila cisterciánskému klášteru v Mnichově Hradišti. Od roku 1565 získal ves Jaroslav z Vartemberka, který zde vystavěl renesanční tvrz. Již o rok dříve jsou ale datovány první zmínky o pivovaru ve Svijanech.

Novodobá historie tohoto pivovaru se píše od roku 1998, kdy jej získali nynější majitelé, akciová společnost LIF Liberec. Odkoupili jej od akciové společnosti Pražské pivovary, která měla v plánu pivovar zavřít. To se naštěstí nestalo a díky novým majitelům se společnost Pivovar Svijany, s.r.o., v roce 2005 transformovala na akciovou společnost. V té době se také rozvíjí i pivovar. Zatímco v roce 1998 se prodávalo ročně 43-tisíc hektolitrů piva, díky mravenčí práci schopného týmu, který do Svijan přešel z Pivovaru Vratislavice, i dobrému vedení tehdejšího ředitele Františka Horáka, se výstav pivovaru postupně zvyšoval. V roce 2001 byla prolomena magická hranice 100-tisíc hektolitrů, v roce 2005 byla překročena hranice 200-tisíc hektolitrů a i nadále docházelo k nárůstu produkce. Takže v roce 2008 byla pokořena hranice 300-tisíc hektolitrů a v roce 2013 už 600-tisíc hektolitrů. Obliba svijanského piva, hlavně na regionálním trhu na území Čech a Moravy, stále stoupá.

Největší výrobce pivních speciálů

V současné době se v pivovaru vaří devět druhů piva. Je to jednak Svijanská Desítka, světlé výčepní pivo. Dále jsou v nabídce dva ležáky: Svijanský Máz jedenáctka a Svijanský Rytíř dvanáctka. A kromě toho přichází pivovar i se speciály. „Náš pivovar patří mezi největší výrobce piv-ních speciálů,“ říká obchodní ředitel Vratislav Žitka. Jsou to světlá třináctka Svijanský Kníže, tmavá třináctka Svijanská Kněžna, dále světlé speciální pivo Baron patnáctka. Ve Svijanech vaří i kvasnicová piva jako je nefiltrované pivo Kvasničák a nefiltrovaný řezaný ležák Svijanský Fanda. „Toto pivo bylo vyrobeno pro našeho bývalého ředitele Františka Horáka,“ připomíná Vratislav Žitka a dodává: „V roce 2013 jsme začali vařit pivo, které jsme pojmenovali jednoduše 450. Je to prémiový světlý ležák, který byl vyroben k loňskému 450. výročí založení Pivovaru Svijany.“

Nosným produktem pivovaru je podle obchodního ředitele Vratislava Žitky Svijanský Máz jedenáctka, který v současné době tvoří přes 85 % celkové produkce. Mezi největší odběratele pivovaru patří spolupracující velkoobchody a zahraniční řetězce. Sudové pivo tvoří asi 58 % produkce, lahvované pak 42 %. Distribuce probíhá přes centrum ve Svijanech, odkud se zásobují střední Čechy a Morava, druhý distribuční sklad se nachází v Liberci, z kterého putuje pivo k zákazníkům na sever a severozápad republiky. Nejvíce svijanského piva se prodá v libereckém regionu, následují střední Čechy, Praha a také Morava, kde si svijanské pivo získalo během velice krátké doby velkou oblibu.

Převážně české suroviny z vlastních zdrojů

Chmel na výrobu piva získává pivovar z vlastních chmelnic nedaleko Litoměřic prostřednictvím společnosti Chmel Polepská blata, díky čemuž je v dodávkách této suroviny naprosto soběstačný a ještě zásobuje další pivovary v Čechách. Voda pochází také z vlastních vrtů pivovaru a slad kupuje od českých nezávislých sladoven. Vzhledem k tomu, že Pivovar Svijany vyrábí pivo klasickou technologií, bez chemických úprav, bez pasterizace, má kratší trvanlivost výrobků. U sudového piva je to 130 dní, u lahví 70 až 90 dní. Proto se firma v minulosti aktivně moc exportem nezabývala. Převážná část, zhruba 98 % stočeného piva zůstává v České republice. „Nicméně v roce 2013 jsme se začali prosazovat na Slovensku. Loni jsme tam otevřeli vlastní distribuci a doufáme, že množství prodaného piva v budoucnu poroste,“ říká Vratislav Žitka.

V uplynulých šesti letech prošel pivovar masivní rekonstrukcí. „Přistavovali jsme hlavně studené prostory, to znamená sklepy, ležácké tanky a otevřené spilky. Před třemi lety jsme přistavovali i část varny, abychom navýšili její kapacitu, a v roce 2013 a začátkem loňska proběhla největší investiční akce ve stáčírně lahví,“ vzpomíná obchodní ředitel. Největší novinkou v produktové oblasti je prémiový ležák 450, který se začal prodávat loni u příležitosti 450. výročí založení pivovaru. Je to světlý ležák, vařený tradičním varným postupem, kde se používá výhradně slad vyrobený v malých nezávislých sladovnách. K jeho výrobě se používá sladovnický ječmen specifický právě pro české pivo a voda z vlastních studní. Podle názoru obchodního ředitele si svijanská 450 našla své příznivce, proto v její produkci bude pivovar pokračovat i nadále. Postupně se dostává do povědomí zákazníků nejen v Čechách, ale i na Slovensku.

Chceme se prosadit i na slovenském trhu

Za největší konkurenční výhodu považuje Vratislav Žitka způsob výroby piva ve Svijanech. „Vyrábíme klasickou technologií, bez pasterizace, bez chemických úprav. To pivo je živé, a když je správně natočené, tak má výbornou chuť i říz a je znát také jeho plnost,“ tvrdí. Z obchodního hlediska je pro firmu nejdůležitější prosadit se na slovenském trhu. „Naše obchodní politika je jednoduchá. Snažíme se nabízet kvalitní produkt, kterému sami věříme, protože své pivo sami pijeme a chutná nám. Nesnažíme se restaurace nebo naše zákazníky žádným způsobem smluvně vázat na dobu určitou, nejsme ani schopni jim poskytovat finanční dotace nebo jinou pomoc. Chceme jim nabízet opravdu kvalitní produkt a standardní vybavení, které každý zákazník potřebuje pro to, aby jeho podnik fungoval,“ přibližuje obchodní přístup Vratislav Žitka.

Do budoucna bude vedení pivovaru dbát na to, aby si pivo udrželo stejnou standardní kvalitu. Nehodlá proto přecházet na jiný styl výroby, jen bude pokračovat ve všem, co se za posledních 15 let podařilo. A že toho nebylo málo.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...