1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

PRECIOSA, a.s.

Preciosa 2 1465 let precizní české výroby křišťálu a bižuterie

Český křišťál a bižuterie je po celém světě velmi známý pojem a neexistuje žádný kontinent, snad s výjimkou Antarktidy, na kterém byste na výrobky z českého skla, křišťálu či na českou bižuterii nenarazili.

 

Předním českým producentem v tomto oboru s dlouholetou tradicí je Skupina Preciosa, která nejenže stojí na tradicích výroby skla v českých zemích, ale už řadu let svými výrobky potvrzuje vysokou kvalitu, preciznost a konkurenceschopnost českého křišťálu i bižuterie na světových trzích. S Ing. Karlem Páralem, obchodním ředitelem společnosti PRECIOSA, a.s., která je součástí Skupiny Preciosa, jsme hovořili nejen o historii výroby, ale především o novinkách a nových trendech v tomto oboru.

V loňském roce jste si připomněli 65 let od založení Skupiny Preciosa. Co pro firmu toto výročí znamená?

V prvé řadě jsme na dlouhou historii naší společnosti velmi pyšní. A také na tradici českého sklářství, což se promítlo i do oslav 65 let Skupiny Preciosa. Zejména jsme hrdi na to, že jsme dokázali udržet výrobu tady v České republice, protože řada producentů vyrábí v zemích třetího světa, ale i jinde. My máme všechny naše výrobní závody stále v České republice. Kromě toho loňské výročí považujeme i za určitý odkaz budoucím generacím, abychom dál pokračovali ve výrobě komponent, lustrů a dalších výrobků ze skla a bižuterie na severu Čech. Zároveň pro nás byl ale uplynulý rok rokem změn. Bilancovali jsme, sice ne celých 65 let, ale posledních 10 let a intenzívně jsme se připravovali na další období. S ohledem na stávající tržní situaci to bude období velice těžké, nicméně máme obrovský potenciál všude ve světě a věříme, že firma dál poroste a bude stejně jako dosud největším zaměstnavatelem v severočeském regionu.

Když se řekne PRECIOSA, většina čtenářů si představí český křišťál a bižuterii. Jaké další produkty ve skupině vašich firem vyrábíte?

Do Skupiny Preciosa v současné době patří celkem pět firem: PRECIOSA, a.s., která je dodavatelem širokého sortimentu strojně broušených komponent pro nejrůznější obory, jako jsou křišťálové komponenty, šperkové kameny či lustrové ověsy. Dále je to akciová společnost Preciosa - Lustry, která je předním světovým dodavatelem kompletního řešení v oblasti designového osvětlení. Třetí firmou je Preciosa Figurky, s.r.o., jež se specializuje na výrobu bižuterie, broušených figurek a dalších doplňků a dárků z křišťálu, a také akciová společnost Preciosa Ornela, která vyrábí perličky, skleněné perle, dekorativní a technické sklo. V neposlední řadě je to potom výrobce skleněných zátek Vinolok, akciová společnost Preciosa GS.

V uplynulém roce společnost PRECIOSA, a.s., představila nový výrobek – MAXIMA, křišťál bez obsahu olova. Můžete tento výrobek blíže představit? Čím je unikátní?

MAXIMA je prémiový výrobek PRECIOSY z bezolovnatého křišťálu, který odpovídá nejvyšším standardům kvality a ekologické certifikace. To, že je kompletně bezolovnatý, znamená, že v něm garantujeme nižší procento olova, než je 40 ppm. Unikátní 15-fasetový výbrus mu zajišťuje jedinečnou brilanci, která je dvakrát lepší než u jiných produktů. Proto je také předmětem průmyslové právní ochrany. Kámen je opatřen inovativní simili vrstvou Dura-Foiling™, která neobsahuje žádné těžké kovy a splňuje nejvyšší nároky výrobců na ekologický a bezpečný produkt. MAXIMA má bezkonkurenční opticko-estetické vlastnosti, vynikající odolnost a rozměrovou přesnost. Nabízíme ji celkem ve 39 barvách a 16 pokovech a vyrábíme ji ve velikosti od 0,9 do 12 mm.

S jakým ohlasem se váš výrobek setkal na trhu?

Reakce na trhu na tento kámen je velmi pozitivní. MAXIMA se zákazníkům líbí zejména z pohledu užitných vlastností. Dále oceňují i inovativnost brusu. Je to kámen, který je využitelný pro bižuterii, textil, hodinky a šifonovou růži.

Jak dlouho například trvá vývoj nového výrobku? Můžete jednotlivé fáze vývoje čtenářům přiblížit?

Bohužel, z hlediska know-how a aktuální situace na trhu vám tyto informace sdělit nemohu. Snad jen to, že na dalších inovacích pracujeme průběžně.

Jaké jsou aktuální barevné trendy? S jakým předstihem vytváříte nové trendy v oblasti barev?
 
Trendy v barevnosti v současné době určujeme ve spolupráci se společností Pantone. Máme unikátní dohodu o spolupráci a inovativní barvy připravujeme většinou na půl roku dopředu. V současné době představujeme na našich webových stránkách novou kolekci barev již na podzim/zimu 2014/2015. Mezi nejinovativnější barvy patří ametyst, siam, rubín, tyrkys či indian pink. Každý půl rok ladíme produkci do jiných barev a chtěli bychom uvádět čtyři nové barvy do roka.

Vaši hlavní odběratelé jsou na Dálném východě. Jaká je ale přesnější teritoriální struktura vašeho exportu? Existuje ještě vůbec nějaký trh, kde by o vašich výrobcích nevěděli?

Dá se říci, že takový trh neexistuje, protože pokrytí máme opravdu celosvětové. V Evropě můžete najít jak přímo naše výrobky, tak i jiné výrobky, které jsou vytvořeny z našich komponent. Severní Amerika je pro nás velmi zajímavým trhem s ohledem na inovace, design i kvalitu. Jižní Amerika je zase obecně známá obrovskou spotřebou perel a bižuterie. Toto teritorium je pro nás momentálně důležité i z hlediska pořádání mistrovství světa ve fotbale, které se letos uskuteční v Brazílii. Tradičním dodavatelem jsme i v Africe, zejména perel. A v neposlední řadě je to už zmiňovaný Dálný a Blízký východ, tedy hlavně Spojené arabské emiráty a Saúdská Arábie. Postupně pronikáme i do dalších zemí, jako je Austrálie, Nový Zéland nebo Japonsko.

Ačkoli obchodně působíte opravdu po celém světě, vyrábíte jedině v České republice. Jakých obratů firma dosahuje a jak si stojí ekonomicky?

Bohužel konkrétní čísla vám sdělit nemohu, ta jsou předmětem interního know-how. Nicméně jsme silná a stabilizovaná firma, jeden z největších zaměstnavatelů v severočeském regionu.

O tom, že se společnosti PRECIOSA daří, svědčí vaše investice a rozšiřování Skupiny Preciosa o další firmy…

Ano, například firma Ornela, která je součástí naší skupiny od roku 2009, se zabývá výrobou perliček a perlí, dekorativního skla a širokého sortimentu technického skla. Nová je i výroba skleněných zátek na víno Vinolok, se kterou Skupina Preciosa začala v polovině roku 2011.

Světová hospodářská krize donutila některé sklárny v minulosti ukončit výrobu. Co nejvíce české sklářství podle vás ovlivňuje? A to jak v pozitivním, tak negativním směru?

V pozitivním směru je to určitě historie výroby skla v českých zemích, české know-how. Pak jsou to samozřejmě kvalitní zaměstnanci, protože stále ještě platí, že mají „zlaté české ručičky“. Máme velmi manuálně, ale i strojně zručné techniky a zaměstnance, což je obrovská výhoda.

Naopak největší hrozbou je nízkonákladová konkurence a případný únik know-how. Právě kvalita a hlavně reakceschopnost konkurence především na Dálném východě je veliká. Nicméně s podobnými problémy se potýká většina firem ve všech oblastech průmyslu. Jsem rád, že zatím stále ještě vítězí tradice českého křišťálu, kvalita našich produktů a přístup obchodníků a marketérů. Dále naše snaha pracovat na designech a inovacích přímo se zákazníky.

Váš předchůdce v předchozím rozhovoru pro náš časopis na jeho konci „naťukl“ možný další rozvoj společnosti PRECIOSA v budoucnu tak, že budete hledat způsoby, jak se sklem proniknout mezi netradiční technologie. V této souvislosti zmínil především nanotechnologie a nanovlákna. Můžete tuto informaci dále rozvést? Jak lze nanotechnologie uplatnit ve vašem oboru podnikání?

Využíváme nové technologie především při výrobě lustrů, které sice přímo nespadají do mé kompetence, protože je vyrábí jiný právní subjekt skupiny. Ale představili jsme například nový projekt Element, kde jsou použity inovativní spoje, které při běžném pohledu na lustr nejsou vidět.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...