Prefa Brno, a.s.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Dodáváme výrobky i služby s vysokou přidanou hodnotou
Vyhlídky na tuzemském stavebním trhu v oblasti pozemního stavebnictví jsou stále nejisté a celý sektor čelí stagnaci. A to hlavně kvůli pokračující krizi s vydáváním stavebních povolení, která vznikla již během loňského roku a která je znát především v tomto segmentu. Navzdory vůli investorů stavět se projekty odkládají a dochází k poklesu zahájení nových stavebních projektů, který postupně zasáhl i významné firmy.
Mezi ně dlouhodobě patří společnost Prefa Brno – přední český výrobce betonových stavebních dílců. „Naopak se nám nadále daří zejména v odvětví dálničních staveb, a právě v tom, že nejsme úzce zaměřeni na jeden segment stavebního trhu, je naše síla. Nabízíme zákazníkům řešení a služby také pro inženýrské sítě, prostorovou prefabrikaci nebo zahradní architekturu a městské mobiliáře,“ říká na úvod rozhovoru obchodní ředitel Jiří Stix.
Mění se i vzhledem k aktuálnímu vývoji na trhu obchodní strategie společnosti Prefa Brno?
Neřekl bych, že se naše strategie nějak zásadně mění. Je pravda, že výrobců prefabrikovaných prvků je na trhu poměrně dost, ale my se v našem oboru stále soustředíme hlavně na komplexnost nabídky. Máme například silnou projekční kancelář, takže kromě výroby, logistiky a montáže staveb z betonových prvků nabízíme i poradenství a projekci. Snažíme se zkrátka nabídnout komplexní služby, protože si uvědomujeme, že v technických oborech, včetně stavebnictví, je čím dál méně lidí – zejména těch schopných pracovat rukama přímo na stavbách. I proto cílíme na služby, jako jsou montáže staveb našimi pracovníky.
Které segmenty stavebnictví budou podle vás nejperspektivnější v příštích letech?
V úvodu jsem zmínil dálnice, ale jsou to také další segmenty. Se slibnou perspektivou se pořád díváme na bytovou výstavbu, a to i jako firma z jižní Moravy, kde se hodně skloňuje dostavba Jaderné elektrárny Dukovany. Cítíme do budoucna příležitost se podílet nejen na výstavbě samotného projektu EDU II, ale i občanské vybavenosti. Jestliže má do tohoto regionu přijít 10tisíc lidí, budou potřebovat se někde ubytovat a mít sociální zázemí, školy, školky a další kapacity. Ve všech těchto oblastech bychom s naší specializací mohli najít uplatnění. Navíc je v celém regionu cítit také zájem investorů o nové developerské projekty.
Prefa Brno má dlouhou tradici. Jak se vám daří kombinovat dědictví značky s inovacemi?
Naši úspěšnost stavíme hlavně na tom, že se nám ve všech čtyřech našich produktových skupinách daří naslouchat potřebám trhu. Také je zásadní, že ve všech pěti výrobních závodech pravidelně investujeme a inovujeme. Podařilo se nám zrekonstruovat závod Hodonín, kde jsme postavili novou halu, a zainvestovali také do výrobní a formovací techniky, co se týká prostorové prefabrikace, i do výroby nádrží, které dodáváme například na dálnice. V posledních letech jsme pořídili také zařízení na výrobu betonu pro stropní panely Spiroll výšky 500 mm a dokončili rozsáhlou investici v závodě Oslavany, kde máme litou výrobu dekorativních produktů. Teď se díváme na investiční rozvoj závodu Strážnice, který je kompletně orientován na výrobu kanalizačních prvků. Zajímají nás rovněž inovace v oblasti životního prostředí a udržitelnosti. Cílíme na investice do fotovoltaiky, kterou už jsme instalovali ve Strážnici, a plánujeme ji také v Kuřimi a případně v Oslavanech. Další výzvou je pro nás zpětné využití odpadního materiálu a odpadní vody. Využití dešťové a kalové vody je v našich výrobních závodech standardem.
V čem ještě se proměnily potřeby a očekávání vašich zákazníků za posledních deset let?
Během deseti let se pochopitelně proměnily hodně. Doba je velmi uspěchaná a zákazníci si představují, že všechno dostanou hned – projekt, výrobu i montáž. Jejich potřeby jsou spjaté i s tím, že chtějí mít vše precizně zhotoveno. Vše musí být absolutně dokonalé, což platí hlavně pro pohledový beton. Zejména na pohledovost prvků jsou dnes daleko vyšší nároky. Pro příklad mohu uvést, že dokonce u kanalizačních prvků jsme pod přísným drobnohledem vodáren a provozovatelů inženýrských sítí. Díky kamerové technice, která jim umožňuje monitorovat kanalizaci v jakémkoli úseku, nám mohou dát k případné reklamaci sebemenší nedokonalost. I tyto nároky samozřejmě musíme brát v potaz.
Stavební sezona je v plném proudu. Které stavby a zakázky jsou nyní pro vás nejzajímavější?
Jednoznačně musím zmínit stavbu multifunkční arény v Brně, kde pro společnost Hochtief dodáváme veškeré prefabrikáty. Ve sdružení s firmou AZ Prezip, která zajišťuje kompletní montáž, dodáváme betonové prvky a celý nosný skelet multifunkční arény. Většinu prvků jsme vyráběli v Kuřimi a menší část v Hodoníně. Pro představu jsme naložili přibližně 1800 kamionů, což ukazuje také na logistickou náročnost. Největší výzvou pro nás byly čtyři prefabrikované kruhové sloupy o délce 10,5 metrů, které se na první pohled zdály být prakticky nevyrobitelné. Naštěstí ale máme zkušený tým lidí, kteří stanovili technologii výroby, a podařilo se nám i tyto prvky vyrobit. Museli jsme kvůli tomu ve výrobě trošku improvizovat, ale povedlo se to na první pokus – vyhověli jsme všem požadavkům na pohledovost i přesnost. Celkově to pro nás byla opravdu výjimečná zakázka a nová zkušenost, kdy jsme vůbec poprvé kompletně dodávali prefabrikované prvky na stavbu stadionu.
Má Prefa Brno plány také na expanzi do dalších regionů nebo na zahraniční trhy?
I to je pro nás částečně aktuální téma. Jsme firma, která se pohybuje především na trzích v Česku a na Slovensku, a to hlavně z toho důvodu, že beton je poměrně těžký a na přepravu náročný materiál. Nicméně musím říct, že pořád koketujeme s dodávkami do Chorvatska a Bosny a Hercegoviny, kde se nám už podařilo některé zakázky realizovat. Dodávali jsme třeba i prefabrikáty z těžkého betonu do Švédska nebo dokonce až do Japonska, kde se jednalo o konstrukci speciálního sarkofágu pro zastínění radioaktivního zařízení v nemocnici. Vždy to byly zakázky, které se vymykaly běžné produkci. Zatímco klasický výrobce prefabrikovaných prvků si na něco takového netroufne, pro nás to jsou výzvy. Dokážeme totiž dodat výrobky s přidanou hodnotou, enormní přesností i vysokými nároky na úroveň technologie betonu.
Jaké jsou největší výzvy, kterým momentálně čelíte na úrovni obchodu a marketingu?
Také v současné době, kdy má společnost Prefa Brno zhruba 420 kmenových zaměstnanců, se musíme z hlediska obchodu starat hlavně o to, abychom pro všechny sehnali dostatečné množství práce. Zrovna teď jsme v situaci, kdy ve stavebnictví cítíme pokles zakázek, takže se o to víc snažíme zaměstnance udržet a pracovat tak, abychom nemuseli propouštět. Jinak máme podobně jako řada dalších firem potřebu doplňovat náš tým o nové kolegy. I když nemáme velkou fluktuaci, dostáváme se do fáze, kdy potřebujeme nahrazovat „bardy“, kteří mají přes 20 let zkušeností a postupně odcházejí do penze. Řešíme tedy už několik let generační obměnu a zabýváme se touto otázkou i do budoucna, kdy zřejmě bude hůř. Šikovné ruce, kterou jsou na stavbách stále potřeba, musíme hledat i mimo Evropu. Už u nás pracuje první skupina zaměstnanců z Filipín, na které jsou zatím velmi dobré reference. Uvidíme, co přinese budoucnost. Je ale jasné, že jen zaškolení zahraničních pracovníků je daleko náročnější, a to nejen z hlediska znalosti cizích jazyků.
Chtěl byste ještě něco doplnit na úplný závěr našeho rozhovoru?
Doplním ještě jedno téma, které se týká celého českého stavebnictví. Jistě nejsem jediný, komu dělá vrásky na čele, že v Česku dochází kvalitní lomový kámen. Bohužel se u nás za posledních 30 let neotevřel žádný nový lom. Přitom se plánuje dostavba JE Dukovany nebo projekty, jako jsou vysokorychlostní tratě, kde je obrovská potřeba kvalitního lomového kamene na podsypy a zpevnění svahů. Do toho se v celém stavebnictví klade stále větší důraz na beton v pohledové kvalitě, který není možné vyrobit ze špatných surovin. K tomu všemu zkrátka kvalitní kámen potřebujeme. Pokud se neotevřou další ložiska, hrozí českému stavebnictví zásadní problémy. Dovážet lomový kámen ze zahraničí nedává ekonomicky smysl, protože hlavně dopravní náklady jsou velmi vysoké.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
E.ON od začátku příští roku trvale sníží 800.000 k…
Category: Energetika
Praha - Energetická společnost E.ON v příštím roce trvale sníží ceny energií pro zhruba 800.000 zákazníků se sm…
Strnadův CSG přebírá výrobce hydraulických systémů…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Praha - Zbrojařský a strojírenský holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada přebírá výrobce…
Ostravským OKK Koksovnám klesly loni tržby skoro o…
Category: Energetika
Ostrava - Ostravské společnosti OKK Koksovny klesly loni tržby meziročně o 1,05 miliardy, tedy skoro o 16 proce…
Vsetínskému Kayaku Safety Systems Europe vzrostly…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Vsetín - Vsetínské společnosti Kayaku Safety Systems Europe vzrostly v hospodářském roce od dubna 2024 do letoš…
Ropným firmám Exxon a Chevron ve čtvrtletí klesl z…
Category: Energetika
Houston/Spring - Zisk dvou největších amerických producentů ropy ExxonMobil a Chevron ve třetím čtvrtletí klesl…

Připojte se: