1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Procházka, a.s.

ProchazkaZ masokombinátu se stal výrobce tradičních lahůdek

Společnost Procházka, a.s., byla na českém trhu známá jako výrobce masa, uzenin a dalších masných výrobků. Od roku 2010 ale rozvíjí také výrobu lahůdek. Z původně přidružené výroby lahůdkářského zboží se během let 2012 a 2013 stal hlavní artikl. Cílem společnosti pro letošní rok je proniknout s lahůdkářskými výrobky do mezinárodních obchodních sítí.

Již od svého vzniku v roce 1991 společnost Procházka, a.s., vyráběla kvalitní potravinářské výrobky a stala se jedním z hlavních producentů masa a masných výrobků v České republice. „V roce 2009, kdy jsem do společnosti nastupoval, jsme byli hodnoceni jako čtvrtý největší masokombinát v České republice. Výroba u nás probíhala od porážky hovězích i vepřových kusů po kompletní masnou výrobu. Zlom nastal v roce 2011, kdy byla společnost koupena Agrofertem. Jako součást velkého koncernu jsme se v rámci tzv. potravinářské divize začlenili mezi ostatní firmy zabývající se výrobou potravin. Vedle mlékáren (Tatra, Olma) či pekáren (Penam) to byly též společnosti zabývající se výrobou masa a masných výrobků (Kostelecké uzeniny, vč. závodu Maso Planá, Kmotr, Krahulčí a Vodňanská drůbež),“ sdělil Ing. Petr Kimmer, člen predstavenstva a manažer ekonomického úseku společnosti Procházka, a.s.

Od začátku bylo jasné, že není efektivní, aby se každá z těchto společností zabývala stejnými činnostmi. „Mezi zmíněnými zpracovateli masa byl proces specializace v plném proudu a Procházka se do něj zapojila hned v roce 2011 postupným odštěpením obou porážek a aktivně se také účastnil dalších strategických diskuzí o budoucí specializaci v rámci samotné masné výroby. Začátkem roku 2012 bylo přijato rozhodnutí, že společnost Procházka podstatnou část masné výroby ukončí a zaměří se zejména na rozvoj lahůdek a menší skupiny masných výrobků, která svou podstatou do lahůdkářského segmentu patří. Jednalo se hlavně o aspiky, sekané nebo polotovary k výrobě hotových jídel, “ doplnil Kimmer.

S výrobou lahůdek společnost Procházka začala před čtyřmi roky, a to z důvodu zásobování vlastní sítě firemních prodejen Procházka MASO-UZENINY. (Prodejny odebíraly dříve lahůdky od externích dodavatelů). „Nyní je zřejmé, že to bylo rozhodnutí, díky němuž se společnost udržela na trhu. V současné době je tedy firma Procházka výrobcem tradičních českých lahůdek, které prodává zejména pod značkou Papei. Zákazníci by si nás nyní neměli spojovat s výrobou masa nebo uzenin. Z našeho pohledu je to již dávná historie. Každopádně s oblíbenými masnými výrobky značky Procházka (např. Ústecká klobása, krůtí klobása se sýrem či játrová paštika) se spotřebitelé dodnes mohou na pultech maloobchodu setkat, na trh je dodávají ostatní masné závody Agrofertu,“ uvedl Kimmer.

Tradiční lahůdky sází na čerstvost

Bramborový, pochoutkový, pařížský, vajíčkový nebo vlašský salát. Nejrůznější pomazánky, rozličné druhy chlebíčků, obložené bagety, ruské vejce. To jsou jen některé z lahůdkářských výrobků, které pod značkou Papei vyrábí a dodává společnost Procházka. „Kromě vlastních lahůdkářských výrobků ale společnost obchoduje též se sýry a dalšími čerstvými potravinami – zejména rybími výrobky, uzenými rybami nebo plody moře. Objem prodaného obchodního zboží je aktuálně zhruba stejně velký jako objem vlastní výroby. Cílem však je vlastní výrobu neustále rozšiřovat a obchod se zbožím používat spíše jako doplnění hlavní činnosti,“ dodal Kimmer. Kromě proniknutí do nadnárodní sítě obchodů s klasickými lahůdkami to obnáší také přesun některých nakupovaných položek do vlastní výroby – aktuálně se tak děje například s uzenou makrelou.

Lahůdky Papei jsou doprovázeny sloganem „Víc než čerstvé“. Právě čerstvost je základním konceptem lahůdkářské výroby společnosti Procházka. „Dbáme na to, aby lahůdky byly vyráběny z kvalitních, čerstvých ingrediencí a bez náhražek. Vyrábíme poctivé a tradiční lahůdky,“ sdělil Kimmer. Například zeleninu, která je důležitou součástí salátů i dalších lahůdkářských výrobků, společnost Procházka odebírá od menších regionálních dodavatelů. K dalším klíčovým surovinám patří majonéza, kterou si firma od roku 2013 vyrábí sama. Společnost se také snaží maximálně využít synergie a partnerských vztahů s ostatními členy skupiny Agrofert. „Jsme například vyhlášeni našimi chlebíčky (jen v březnu jsme jich prodali přes 250-tisíc kusů). Ty se vyrábí z veky od společnosti Penam, je na nich majonéza z oleje dodaného firmou PREOL, vejce dodané z drůbežářských farem v rámci Agrofertu a salám pocházející od společnosti Krahulík nebo Kosteleckých uzenin. Výčet položek dodávaných od ostatních členů by byl poměrně dlouhý. Vedle výrobních surovin bych ještě zmínil dopravu našich výrobků a zboží k zákazníkům, kterou pro nás aktuálně zajišťují v převážné míře Kostelecké uzeniny a již brzy by činnost měla převzít nově vzniklá společnost AGF Food Logistics,“ doplnil Kimmer.

I nápadité novinky

Společnost Procházka na trh přichází průběžně s novinkami. Například počátkem roku 2013 bylo portfolio produktů rozšířeno o sekci škvařených výrobků, sýrů, ryb a dalších specialit, jako jsou olivy nebo sušená rajčata. Na konci roku 2013 firma začala s výrobou vlastní uzené makrely. „Nejprve jsme tento produkt zařadili jako jeden z artiklů obchodního zboží. Protože je ale v České republice jen několik málo výrobců uzených makrel, rozhodli jsme se na podzim minulého roku spustit vlastní výrobu uzené makrely a využít potenciál i prostory bývalé výrobny,“ sdělil Kimmer. K dalším novinkám, které firma uvedla na trh, patří produkt Toast do mikrovlnky, jehož podstatnou předností je speciální krabička umožňující dokonalý ohřev v mikrovlnné troubě. „Ne každý nově uvedený výrobek se chytí. Zákazníci v České republice k novinkám často nemají důvěru, nebo je odradí vyšší cena. Přitom nejsou objektivně schopni posoudit kvalitativní rozdíl, který novinka přináší. Například většímu rozvoji Toastu do mikrovlnky brání vyšší cena speciálního obalu dodávaného ze zahraničí,“ dodal Kimmer.

Podle manažera ekonomického úseku opadává zájem českého zákazníka o oblast tradičních lahůdek, což je patrné zejména u klasického lahůdkářského zboží, jako je pochoutkový či bramborový salát nebo ruské vejce. „Částečně je to dané tím, že současná generace odvykla tradičním lahůdkám a zvykla si spíše na fastfoodové stravování. Roli hraje i to, že lidé mají hlouběji do kapsy a lahůdky nejsou nezbytnou položkou potravinového nákupního košíku,“ doplnil.

Logo KLASA přitahuje

V současné době má společnost Procházka v portfoliu celkem osm výrobků, které se pyšní oceněním národní značky kvality KLASA. Jde o výrobky Bramborák s uzeným masem, Grilovací koleno, Matjesové řezy, Nakládaný camembert gurmán, Nakládaný camembert, Pečená sekaná, Pečené koleno s kostí a Pečený rolovaný bok. Značka KLASA přitom spotřebitele přitahuje a hraje podstatnou roli při rozhodování, zda výrobek zakoupí, či nikoli.
„Potvrdilo se nám, že spotřebitelé skutečně sledují označení výrobků. Souvisí to s tím, že dnes se více mluví o kvalitě potravin. Lidé se zajímají o to, co jedí. Pokud produkt získá značku KLASA, skutečně se lépe prodává,“ doplnil Kimmer. Z dalšího ocenění značky Papei je možné zmínit například cenu Dětská chuťovka 2013, kterou společnost získala za zmíněný Toast do mikrovlnky. Dodejme, že výrobní provoz společnosti Procházka je certifikován podle systému managementu kvality ISO 9001:2008 a mezinárodní normy pro výrobce potravin IFS.

Rozšíření výrobků do nadnárodních řetězců

V minulém roce činil obrat společnost Procházka za vlastní lahůdkářské výrobky i další obchodní zboží, jako jsou ryby a sýry, 460 milionů korun. To je několikanásobně méně než v roce 2012. „Nižší obrat byl ale způsoben tím, že v předminulém roce byla ještě započítána tržba z prodeje masných výrobků. Na letošní rok plánujeme zhruba 15-% nárůst obratu. První tři měsíce přitom ukazují, že se tento cíl zatím daří plnit,“ uvedl Kimmer. Hlavním cílem společnosti pro rok 2014 je zviditelnit značku Papei u spotřebitelů, zvýšit její prodej v mezinárodních obchodních sítích, kde má v současné době malé zastoupení. „Aktuálně naše lahůdky zakoupíte například v obchodní síti prodejen Billa. V ostatních zahraničních řetězcích je naše zastoupení malé. Rádi bychom proto pronikli s lahůdkářskými výrobky Papei i do dalších obchodních sítí,“ uzavřel.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...