1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Promens, a.s.

Uvádíme plasty do pohybu

Z původně výzkumného týmu lokalizovaného ve Zlíně vyrostl během uplynulých 30 let uznávaný výrobce plastových dílů, který pracuje pro ty nejlepší na trhu. Velkoplošné plastové díly od Promens, a.s., nakupují například Volvo Car, Škoda, Iveco nebo Seco. Vývojový dodavatel nyní pracuje například i na prototypu palubní desky pro elektrický vůz NIKOLA Tree. „Do procesu vstupujeme už při prvotním návrhu výrobků, diskutujeme výrobní technologie, materiály i koncepty,“ říká v rozhovoru generální ředitel Robert Zatloukal.

S jakými pocity jste uzavřeli rok 2020, který byl v řadě ohledů náročný? Jak se vám dařilo navzdory pandemii koronaviru?

Můj pocit je mírně pozitivní. V prvním kvartále minulého roku nás zastihla první vlna koronaviru, v té době jsme vyráběli na 100 % a ze dne na den jsme byli nuceni výrobu zastavit. Během týdne se nám ale podařilo nastavit plán, jak dále pokračovat. Ve velkém jsme zavedli home office, díky čemuž se nám podařilo zůstat v kontaktu se zákazníky, dodavateli i spolupracovníky. První odhady propadu výroby na rok 2020 byly 30 až 40 %. Naštěstí se ale nenaplnily. Po první koronavirové vlně se nám podařilo velice rychle obnovit výrobu a postupně se vrátit na plný výkon. Konec loňského roku dokonce patřil díky navýšeným objednávkám k rekordním měsícům v historii firmy.

V Promens vyrábíte a vyvíjíte velkoplošné plastové díly pro automobilový průmysl. O jaké produkty konkrétně jde?

Jsou to interiérové a exteriérové díly pro šest hlavních dodavatelských segmentů, konkrétně to jsou osobní auta, autobusy, nákladní auta, stavební technika a zemědělská technika. Pro tyto segmenty dodáváme palubní desky, vnitřní plastové kryty i obložení a potom také venkovní díly, jako jsou například blatníky, střechy, kapotáže, přední a zadní nárazníky a kryty světel.

S čím ve výrobě pracujete? Jaké stroje máte k dispozici a co vše pro zákazníky umíte udělat?

Ve výrobě používáme hned několik technologií. Jednou z nich je RIM neboli Reaction Injection Moulding, což je technologie pro vstřikování materiálů z rodiny polyuretanů, jako jsou neplněné i plněné, měkké i tvrdé PUR pěny, DPCPD a jiné. Další výrobní technologií je Vacuum forming, kde se nejčastěji zpracovává ABS, PC, různé kombinace materiálů, jako jsou ABS/PMMA, ABS/TPU a další. Vyrábíme také s pomocí technologie SMC, jejím prostřednictvím vznikají hlavně díly s požadavky na velkou tuhost nebo vyšší sériovost. Vlastníme i lakovnu s certifikací lakování pro nejnáročnější automotive aplikace. Součástí výrobního procesu jsou rovněž montáže a logistický hub, který zajišťuje zákazníkům dodávky just in sequence.

Jste vývojový dodavatel. Co to konkrétně znamená?

Znamená to, že vstupujeme do vývojového procesu už při prvotním návrhu výrobku, diskutujeme různé výrobní technologie nebo materiály, koncepty dílů, vývoj nových materiálů či technologií. Následně je podporujeme vlastním vývojem, výrobou prototypů a také testováním.

V jakém rozsahu používáte automatizaci nebo robotizaci?

Prvního robota – konkrétně šlo o lakovacího robota – jsme implementovali do výrobního procesu už v roce 2011. Následně jsme úspěšně vyvinuli robotizované pracoviště pro výrobu krytu motorů pro Volvo car. Tam se roboti používají pro nástřik pěny do forem a následné opracování těchto dílů. Další vlna robotizace přišla s nedostatkem kvalifikované pracovní síly v roce 2017. Přestože vyrábíme velké plastové díly v malých a středních sériích – od 1000 kusů ročně, podařilo se nám vyvinout pracoviště pro robotické broušení dílů před lakováním. Pak jsme přidali další robotické pracoviště broušení a ořezu různých variant dílů. A v roce 2019 se nám podařilo úspěšně dokončit stavbu nového výrobního závodu, kde máme robotizované lakovací linky. Používáme také kolaborativní roboty na finální montáž dílů.

Jaké podle vás budou hlavní trendy ve vašem oboru a jak se na ně připravujete?

Nejvýznamnějším trendem v našich výrobních segmentech je elektrifikace, protože zákazníci vyvíjí nové modely s elektrickým pohonem. To přináší nové výzvy, nové materiály, nové koncepty řešení a také nové příležitosti, na něž nahlížíme z různých úhlů pohledu. V rámci rozvoje naší společnosti pravidelně investujeme do výrobních prostor i technologií. Nyní máme volné výrobní prostory v novém závodě, kde plánujeme instalaci nových výrobních technologií. Do vývoje se zapojujeme v různých směrech. Jsme například součástí vývojového týmu nového čistě elektrického nákladního vozu NIKOLA Tree/Iveco, kde právě finišujeme výrobu prvních prototypů palubní desky. Pro výrobu jsme použili nové materiály i technologie výroby. Dalším nevyhnutelným trendem je aerodynamik. Jako příklad mohu uvést třeba ZF Wabco. Společně se zákazníky pracujeme na nových materiálech i konceptech pro tuto oblast.

Máte odběratele i v České republice nebo vaše výrobky směřují hlavně do zahraničí? A kam?

Naším vůbec nejvýznamnějším zákazníkem je Iveco Česká republika. Zbytek naší produkce pak putuje většinou do zahraničí. Vyvážíme do zemí, jako je Německo, Švédsko, Holandsko, Francie nebo Rusko. 

Jste součástí nadnárodní korporace. Jak spolupracujete s centrálou nebo s jinými pobočkami či výrobními závody?

V rámci nadnárodní korporace jsme „jehla“ v kupce sena. Jako jediní používáme RIM technologie, většina ostatních závodů je zaměřena na jiné segmenty trhu a zákazníky. V rámci Promens Group pak sdílíme část zákazníků se zhruba šesti závody v Evropě.

Kolik lidí nyní zaměstnáváte v České republice i celosvětově? A co to znamená pracovat pro značku Promens?

V našem podniku ve Zlíně máme přes 300 zaměstnanců. Ve skupině pracuje přes 20-tisíc lidí ve více než 300 výrobních závodech. Právě dokončujeme implementaci nového vizuálního stylu, který má za cíl podpořit základní vize a poslání naší firmy. Důležité jsou pro nás tři oblasti. Lidé, protože si vážíme našich zaměstnanců a dbáme o jejich osobní rozvoj a vzdělávání. Zákazníci, takže s nimi budujeme dobré vztahy a podporujeme je v jejich růstu. A nakonec dynamika, protože máme chuť vzdělávat se a překonávat všechny výzvy, což nás posouvá vpřed. To vše se prolíná celou firmu a samozřejmě ovlivňuje i pracovní prostředí, které, jak věříme, je u nás příjemné.

Na jakých novinkách budete letos pracovat a na co dalšího se těšíte?

Zásadním projektem roku 2021 je dokončení vývoje palubní desky NIKOLA a také facelift palubní desky autobusu Iveco Crossway a postupný nájezd sériové výroby. Co se týká investic, tak chystáme uvedení do provozu lisů SMC na větší díly a dokončení implementace MES systému pro sledování a řízení výroby. Poslední oblastí, na kterou se budeme soustředit, je rozvoj zaměstnanců, takže plánujeme další profesní i školení měkkých dovedností. A čekají nás také oslavy. Letos si připomínáme 30 let od založení společnosti, a tak jsme zahájili přípravy jak pro on-line verzi, tak i tradičního Pro(WO)mens day pro naše zaměstnance a jejich rodiny. Osobně pevně věřím, že se nám podaří tuto událost oslavit tradičně při osobním setkání a společně vykročíme dodalších let.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...